xxxJulianexxx Skrevet 13. juni 2008 #1 Skrevet 13. juni 2008 Jeg har døpt begge barna mine. Både fordi jeg tror (til en viss grad) og fordi det er tradisjon. Men jeg blir skikkelig sur når folk sier at de ikke har døpt barna sine fordi de synes det er hyklersk. Greit at de mener det, men man sier jo ikke sånn til de som faktisk har valgt å døpe?! .........jeg sier jo ikke til dem at jeg synes det er umoralsk å ikke døpe, for ikke snakke om at jeg synes det er latskap.....................
oui-oui Skrevet 13. juni 2008 #2 Skrevet 13. juni 2008 Så du synes jeg er umoralsk og lat fordi jeg ikke har døpt barna mine? Se, den hadde jeg ikke hørt før... Jeg lar den ligge fordi utsagnet blir litt for dumt, men forklar meg heller hvorfor DU blir sur når det stilles spørsmålstegn ved DITT valg, hvis du selv er trygg på at du har gjort det som er riktig for deg og dine barn?
xxxJulianexxx Skrevet 13. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 13. juni 2008 Folk må få velge det de vil. Men hvorfor er det alltid sånn at de som har valgt å ikke døpe tror de kan si hva de vil. Poenget mitt er at jeg IKKE sier til folk hva jeg mener om deres valg, selv om jeg skrev det her for å understreke hva jeg mener.Men hvorfor tror de at de har rett til å si hva de vil til meg? Jeg vet jo at jeg har gjort det rette for mine barn. Andre må gjøre det de synes er rett. MEN hvorfor føler de som IKKE har døpt så veldig trang til å forsvare valget SITT?
Gjest Rabarbra Millicent Skrevet 13. juni 2008 #4 Skrevet 13. juni 2008 De som sier det er hyklersk mener jo ikke at det er hyklersk å døpe om du tror, selv om det bare er "til en viss grad" - men at det ville være hyklersk å gjøre det uten tro.
oui-oui Skrevet 13. juni 2008 #5 Skrevet 13. juni 2008 Hehe... Personlig følte jeg trang til å forsvare vårt valg da x antall kolleger mer eller mindre utilslørt hevdet at mine barn åker rett til helvete hvis noe skulle skje dem, bare fordi deres foreldre ikke ønsker å "påtvinge" dem den ene eller den andres tro, hvorav en er heller ikke-eksisterende. Min mann er troende katolikk, så jeg hadde gladelig akseptert det dersom han glødet for å innlemme våre barn i hans tro. Men han er tolerant og vidsynt nok til å se for seg muligheten for at barna hans velger en annen trosretning, og dermed har vi bestemt oss for å la våre søte små velge selv når de blir modne nok til å ta stilling til slike spørsmål. Er jeg lat og umoralsk? Kanskje...
xxxJulianexxx Skrevet 13. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 13. juni 2008 Jeg tror helt sikkert at barn som ikke er døpt vil få et helt fint liv uansett. Jeg tror heller ikke på helvete:o) Jeg skjønner også hva du mener Rabarbra, men hvorfor må de fortelle meg hva de synes? Jeg har også fått høre fra venninner med udøpte barn at de synes det er umoralsk å påtvinge barn velsignelse av en Gud som ikke finnes, mens de ennå er forsvarsløse babyer, ute av stand til å bestemme selv. Hva skal man si til sånt da? Synes det er total mangel på folkeskikk jeg. Jeg gjør det jeg mener er riktig - De gjør det de mener er riktig. Men man snakker da ikke sånn til folk uansett?
Gjest Skrevet 13. juni 2008 #7 Skrevet 13. juni 2008 Fordi det ER hyklerisk å holde en religiøs sermoni der man lover at barnet skal oppdras etter kristen tro, når det faktisk ikke er tilfelle. Det er ikke noe å diskutere engang.
The most famous Ludder Skrevet 13. juni 2008 #8 Skrevet 13. juni 2008 Presten står jo og sier at barn som ikke døpes ikke hører himmelen til. Og dermed at de barna som døpes er mer verdt i dere kristnes øyne enn våre ukristne. Kvalmt!
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #9 Skrevet 13. juni 2008 Jeg sier bare at man må være totalt forblåst i nøtta og ha psykotiske trekk hvis man på et eller annet tidspunkt sier at man tror på det tullet som antihomorytterne i kirka onanerer blant meningheten på søndager, med et jallakor som hyler "halleluja" i takt med en ustabil sektprofet som kaller folk for guds barn!! Næhhh.. kun hjernevaska idioter som tror på eventyr som døper ungene sine pga tro på et eller annet syndrom:-)
Gjest Skrevet 14. juni 2008 #10 Skrevet 14. juni 2008 Jeg må bare spørre; hvorfor finner du det umoralsk å ikke døpe, og hvordan henger det sammen med latskap? Hvorfor skal man døpe barna sine om man ikke har en religiøs overbevisning som tilsier at å døpe er det rette? Nå skal ikke jeg snakke på vegne av disse som visstnok har uttalt at det er hyklersk av deg å døpe barna dine. Det er selvfølgelig ikke hyklersk om du har en tro og har tenkt til å oppdra barna i den troen. Det er derimot svært hyklersk å døpe grunnet tradisjon, og fordi det er så koselig, dessuten blir babyen så fin i dåpskjolen! Har du troen, gjør du jo akkurat det riktige - døper. Står du derimot foran presten og lover at du skal oppdra barnet i den kristne tro, og så absolutt ikke har tenkt å lære barna dine om kristendommen er det selvfølgelig hyklersk. Det er sunt å ikke tro på alt, etter min mening - man skal være litt skeptisk.Men om du er overbevist om at valget du tok er det rette, bør du jo kunne svare tilbake til dem som anklager deg for å være hyklersk. Det faktum at jeg har døpt datteren min, utelukker ikke at hun kan ende opp som muslim om 15 år, og det er selvfølgelig helt greit. Tro skal være en personlig ting, jeg velger å oppdra henne i min tro, fordi alt annet ville vært helt feil for meg. Jeg døper henne, fordi jeg ser på det som det beste for datteren min. Det tar hun aldri noen skade av uansett. Kommer ikke til å hjernevaske henne.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 14. juni 2008 #11 Skrevet 14. juni 2008 hvorfor kan du si at du syns det er riktig og døpe. mens andre ikke kan si hvorfor de valgte noe annet?
xxxJulianexxx Skrevet 14. juni 2008 Forfatter #12 Skrevet 14. juni 2008 Dere som sier dere ikke tror i det hele tatt. Dere feirer kanskje ikke jul og påske heller dere da? Det er jeg sikker på at de fleste av dere gjør. Hvem skal man kalle hyklersk da??????
little old lady hoo Skrevet 14. juni 2008 #13 Skrevet 14. juni 2008 Joda, vi feirer påske. Vi drar på fjellet, spiser kvikk lunsj og går på ski. Vi nyter vinterdagene sammen som familie. Vi feirer nok mer at vi har fri fra jobb, enn hendelser som skal ha skjedd for 2000 år siden. Når vi feirer jul er det først juleforberedelsene, kakebaking, pepperkakehus, musikk, lys, en forventning om en lys familiestund i mørketida. Til jul samles familien, vi spiser god mat og gir hverandre gaver. Julenissen kommer på besøk, vi drar på kirkegården. Huset er vasket og pyntet. Vi er ikke i kirka, forteller juleevangelier el.l. Alle kulturer har ritualer og høytider, både kristlige og andre. Siden jul er en høytid som har røtter i Norge fra lenge før kristendommen, har jeg ikke dårlig samvittighet, for å henge meg på bølgen. Vår familie bruker "høytiden" til vår egne personlige feiring, der inkludering og velkomst er viktigst. Når kristendommen så skamløst benyttet seg av en allerede etablert høytid for å få igang feirng av Jesus, så kan vel jeg være like frekk å benytte høytiden til feiring av andre ting.
xxxJulianexxx Skrevet 14. juni 2008 Forfatter #14 Skrevet 14. juni 2008 Men kan du da fortelle meg hva som er så ille med å døpe barna sine hvis man ikke tror? Jeg synes de som kaller det hykleri å døpe barna sine når de ikke tror, men allikevel feirer de andre kristelige høytidene er dobbeltmoralister som egentlig burde holdt smæla på seg.
Gjest Skrevet 14. juni 2008 #15 Skrevet 14. juni 2008 Ingen av mine 3 barn er døpt fordi ingen av oss foreldre er troende. For oss er det hyklerst å døpe barna når vi ikke er kristne. Hva andre velger å gjøre er opp til hver enkelt og deres overbevisning. Julen er opprinnelig ingen kristen høytid, strengt tatt er ikke påsken heller det, så det argumentet faller på sin egen urimlighet. Ærlig talt så skjønner jeg ikke at folk gidder å døpe ungene enn gang, jeg, spesielt når de ikke er religiøse. Syns det eneste de gnåler om er hvor mye styr, kostbart, problematikk i forholde til familieintriger osv osv. Virker ikke som om det er en gledens dag ihvertfall.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 14. juni 2008 #16 Skrevet 14. juni 2008 Så da skal man aldri si fra til noen dersom man er uenig i et valg de har gjort? "neida , bare kjør i fylla du, det går nok bra.." Jeg synes å døpe for tradisjon er hykleri. Da kan man heller ha en gavefest, for det er jo det som er målet.
xxxJulianexxx Skrevet 14. juni 2008 Forfatter #17 Skrevet 14. juni 2008 Nå overdriver du en smule vel, Doppler? Jeg har som sagt døpt av de riktige grunnene for oss. Poenget mitt er jo at jeg går ikke rundt å sier til folk hvorfor vi har døpt ( bortsett fra her og nå da ). Jeg tråkker ikke på folk som ikke har valgt å døpe fordi jeg forstår grunnene deres. Hvorfor skal de da fortelle meg hvor hyklersk de synes det er å døpe. Hvis jeg forteller at det er fordi jeg tror........bruker de argumenter som at et lite uskyldig barn ikke kan velge selv... HVORFOR???
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 14. juni 2008 #18 Skrevet 14. juni 2008 Kan ungen velge selv da? De fleste andre trossamfunn venter til ungen er noe større med å ta den aktivt inn i trossamfunnet. Men dersom man er troende, så er det jo en del av religionen og dens handlinger å døpe sine barn så de ikke havner i helvete. For oss som ikke tror, er jo den biten meningsløs, og derfor har vi ikke døpt datteren vår. Hun får melde seg inn i kirka når hun selv føler for det. Jeg flyr heller ikke omkring og sier at vi ikke har døpt. Og jeg sier heller ikke til noen at de gjør feil ved å døpe - annet enn inne her.
Gjest Zima *PP?* Skrevet 15. juni 2008 #19 Skrevet 15. juni 2008 Huff og huff... Du gjør deg kanskje litt dum.. Jul er ikke en kristen høytid... Jeg døpte ikke ungen min, fordi jeg er IKKE kristen. Jeg vil heller ikke prakke på henne en religion. Det får hun faktisk finne ut av når hun blir stor nok til det. syns det rett og slett er kvalmt å døpe barn før de har lært seg å snakke.. Påske feirer jeg ikke, jeg er bare glad mannen min har litt mer fri rundt påsketider. Hvorfor er det latskap å ikke døpe? Det byr meg sterkt imot å stå å lyve foran presten.. Jeg hadde navnefest istedet :-)Mye koseligere, og mye mindre hyklersk :-)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. juni 2008 #20 Skrevet 15. juni 2008 Navnefest er lavmål med mindre man er humanetiker, for det er HF sitt overgangsrituale. For alle andre er det bare en unnskyldning for å få gaver. Det er i alle fall hyklersk.
Gjest Skrevet 15. juni 2008 #21 Skrevet 15. juni 2008 Feirer ikke påske. Feirer jul, men strippet for ethvert religiøst budskap.
Gjest Skrevet 15. juni 2008 #22 Skrevet 15. juni 2008 Fordi at den julen jeg feirer ikke har noe religiøst ved seg. En kirkelig dåp er et religiøst rituale, det kommer man ikke unna. Om man ønsker en feiring av barnet og ikke inneholder noe religiøst, kan man holde en navnefest. Eller en velkommen til verden fest. Skjønner du forskjellen? Uansett hvordan man vrir og vender på det er det hyklerisk å døpe et barn når man er ikke-troende og ikke har noen intensjon om å oppfostre barnet kristelig.
Gjest Skrevet 15. juni 2008 #24 Skrevet 15. juni 2008 Ser ikke forskjellen på å døpe t barn før det har lært å snakke inn i den troen du som forelder er overbevist om at er riktig og det å vie et barn inn i det Human-Etiske livssyn før det har lært seg å snakke. Du former like mye som meg.
Gjest Zima *PP?* Skrevet 15. juni 2008 #25 Skrevet 15. juni 2008 Også ser jeg ikke problemet om noen feirer uten seremonien med alle de fine innslagene, alle vil vel ha gaver til babyen? Våre familier maste noe helvete om at vi måtte døpe osv. Vi hadde egentlig ikke tenkt til å ha noe som helst :-) Så her er alle unntatt bebien med i HF..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå