Gå til innhold

Måleses av alle.... IDet du ikke får vite....


tre håpefulle

Anbefalte innlegg

Jeg har en følelse av at du Sebastian har en del ting du egentlig skulle tatt opp med din søster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må innrømme at det ble litt for mye å lese etterhvert her ;o)

HI, jeg er helt sikker på at du mener å sitte på det store svaret når det gjelder adhd. Problemet er bare at det er så utrolig mange som har diagnosen, og det er mange,mange ikke alt virker likedan på...Det er som sagt ikke så svart og hvitt som du mener det er.

Har følelsen av at du tror vi er uvitende, bare fordi vi har valgt å gi medisner til barna våre. Vet du? Jeg har veid for og imot kjempelenge, og aksepterer i dag at sånn er det; mitt ene barn må ha medisiner for å fungere nogenlunde normalt i klasserommet.

Men i sommer har vi bestemt oss for å ta av 20 mg hver dag, fordi da skal han ikke sitte inne og være konsentrert til enhver tid. Så får vi se an hverdagen. Håper han kan klare seg helt uten, men det er ganske vanskelig for han.

 

HIlsen northernlights

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så er du medlem av sientologikirken eller så har du blitt påvirket av den. Fordi det du referer til er dikt og forbannet løgn.

For det første ADHD er en vel etablert funksjonshemning med intensiv forskning siden 1902.

For det andre Metylphendidat (Aktivit virkestoff i Ritalin) har blitt brukt siden 1954.

Alle medisiner er under en streng overvåkning av legemddelverkene hadde kun 1% av det du skriver vært riktig så hadde medisinen blitt forbutt.

Hadde det vært noen langtids negative bivirkninger så hadde de blitt oppdaget for lang tid siden. Siden medisinen har blitt brukt i over 50år.

Det er forskning som tyder på at hjærnen forandres men til det positive den blir mer lik en normalhjærne.

Det finnes ingen rapporterte skadelige bivirkninger av Metylphendidat i form av at det blir sykehusinleggelser eller permanent skade på kroppen.

Som min lege sier man skal være mere bekymret for mødrene sine bruk av p piller.

 

Scientologikirken bruker 1mrd dollar hvert år på anti ADHD og ADHD medisin kampanje fordi de av relgiøs overbevisning er i mot psykeratri.

 

De snakker hele tiden om Ritalin noe som avslører at de ikke veit hva de snakker om fordi 4/5 av alle barn i USA og de fleste andre land på Metylphendidat er på Concerta. Så riktig medisninsk omtale hadde vært å angripe Metylphendiat og Concerta mer enn Ritalin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Da_ er vi nokså på bølgelengde Sebastian-16mars! Sundt og balansert kosthold er viktig for alle. Jeg har ikke vært flink nok der, det må jeg innrømme, det har skortet på oljer, men vi er på vei :)

 

Hos oss var det gluten og melk som var den store synderen og det skjedde så store ting da dette ble fjernet fra kosten at man nesten må se det for å tro det!

 

Vi hadde en unge som var urolig, utagerende på skolen(hjemme gikk det greit), veldig utagerende, så utagerende at de tok kontakt og sa at her måtte noe gjøres(skulle ønske de hadde sagt noe før det ble så ille som det ble da, men...). Vi snakker en unge som stort sett ikke befinner seg på stolen sin, gjerne under pulten, inni en krok, oppå et skap, rømmer, trekker seg inn i seg selv, lider, utagerer og har ikke venner, deprimert og uten livsglede, gjør som h*n vil, ingen autoritetsangst, diskusjonsmani, får klaus av voksne som kommer i veien, klager over at de andre skriker(når de ikke skriker mer enn normalt)... Lista er lang!

 

Etter fjerning av gluten og melk skjedde det veldig mye veldig fort. Roen kom sigende. Ungen sprakk ikke ved minste fluefis, tok tilbake kontrollen over seg selv, ble glad og blid, lo høyt!!, sluttet å klage over at de andre skrek, ville ha klemmer...

 

I dag har vi et barn som fortsatt er litt egenrådig og sta, men som sitter på plassen sin, jobber med det de får beskjed om, ikke utagerer, har venner som vil leke, ler og smiler, tar imot og husker beskjeder og gjør det h*n får beskjed om... Jeg må virkelig berømme skolen også for innsatsen de har gjort for å "snu" ungen og "omprogrammere".

 

Jeg vil gjerne stå på hustaket og rope det ut for hele verden: Spis sunt, sjekk kosten, selv om du spiser vanlig sunn norsk kost er det ikke sikkert det er rett for deg! Det kan være ting du ikke tåler i den! Prøv diett først!

 

-men jeg vil helst gjøre det uten å tråkke noen mammaer og pappaer på tærne, for jeg _vet_ hva det er å ha et barn som raser, griner, ikke tåler noe, kaster ting, ikke får til, er kjempelei seg.... Fikk god innsikt i det da vi fjernet gluten og melk og alt ble verre før det ble bedre, for da fikk vi full dose hjemme også.

 

Her er det snakk om noen få måneder med slik adferd(selv om vi ser nå at ungen ikke var helt "normal" hjemme heller, når vi ser tilbake), andre lever med slikt i årevis. Det er fullstendig utmattende! For barn og for foreldre og søsken!

 

Vi må respektere at det som passer for oss kanskje ikke passer for andre. Ei heller er det alle som kan fjerne gluten og melk og oppnå resultater med det, som sagt, men det er snakk om så mye som 50% som kan. Absolutt så stor en prosent at det er verdt å prøve, men vi må respektere om de ikke vil/kan/orker/har råd... Man skal gå en mil i den annens sko før man uttaler seg, heter det ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Hartosønner... Jeg skulle, med hånden på hjerte, ønske at du hadde rett...

 

Men jeg må arrestere deg i enkelte ting... Det er ikke alle medisiner som er under "særlig overvåking" men der er en del medisiner som er det fordi de ikke vet nok om virkning/bivirkning. Du kan sjekke det på denne linken: http://www.legemiddelverket.no/upload/Legemidler%20under%20særlig%20overvåking%2014042008.pdf

 

Grunnen til den kom inn på overvåkningslisten i 2006 er dette:

"I tillegg til Strattera som allerede står på listen, føres også Ritalin og Concerta opp. Den kardiale sikkerheten til disse legemidlene har vært diskutert. Det er svært viktig at leger melder alle kardiale hendelser hos pasienter som bruker disse legemidlene. Kardiale hendelser en skal være oppmerksom på omfatter blant annet høyt blodtrykk, takykardi, arytmi, QT-forlengelse, besvimelsesanfall, plutselig død, angina pectoris, hjerteinfarkt og hjerneslag."

 

Du kan sjekke det selv her: http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____31867.aspx

 

Ja jeg er helt enig i at bivirkningene skulle blitt oppdaget for lang tid siden, før de ble satt på så mange barn og unge... Du sier at " 1% av det du skriver vært riktig så hadde medisinen blitt forbutt." Jeg tipper at bivirkningene fortsetter samme veien som de har gjort de siste årene, så vil det komme en erstatning og Ritalin vil bli forbudt!!! Vi får vente og se hvem som får rett...

 

I legemiddelværkets årsrapporten for bivirkninge 2007 står det bl.a.:

 

Det er blant annet meldt bivirkninger som atrieflimmer/synkope, takykardi og brystsmerter. For metylfenidat er det meldt ett tilfelle av

Wolff-Parkinson-White syndrom (en hjerteledningsforstyrrelse) hos en 15-åring, samt ett tilfelle av fatalt cerebralt infarkt i kombinasjon med trombocytopeni hos en 18-åring. Det er meldt ett tilfelle av QT-forlengelse i forbindelse med bruk av atomoksetin. Kombinasjonen av atomoksetin og klozapin mistenkes å ha forårsaket perikarditt hos en 17-åring. For atomoksetin er det meldt ett tilfelle av leversvikt hos en 12 år gammel gutt. Legemiddelverket har tidligere informert om leverbivirkninger i forbindelse med bruk av dette

legemidlet. For metylfenidat er det meldt om økte leverenzymverdier hos en 12-åring. Det er også meldt ett tilfelle av pankreatitt i forbindelse med metylfenidat. Meldingen er interessant fordi det ble utført provokasjonstest som medførte ny stigning i amylase- og

lipaseverdiene, og verdiene normaliserte seg etter seponering. Årsakssammenhengen med metylfenidat er derfor vurdert å være sannsynlig. Tidligere er det bare publisert enkelttilfeller som beskriver tilfeller av pankreatitt, amylase- og/eller lipasestigning under behandling med metylfenidat.

 

I årsrapporten for 2006 står det:

 

Legemidlene som brukes til behandling av ADHD står på overvåkningslisten. I 2006 kom det inn 46 meldinger om bivirkninger med disse legemidlene. Av disse meldingene var 26 alvorlige (57

%), hvor av en dødelig. Bruken av disse legemidlene er sterkt økende og en må forvente et økt antall bivirkningsmeldinger. Av spesiell interesse er det at det er meldt om 4 tilfeller av selvmordstanker hos gutter i alderen 8-13 år. Det ble meldt om to tilfeller av dilatert kardiomyopati og ett tilfelle med lang QT-tid. En ung gutt med lett cerebral parese fikk kraftig forverring av stamming. Nytte-risikoforholdet er fortsatt vurdert som positivt, men dette er en pasientgruppe som bør følges nøye når det gjelder både effekt av legemidlet og eventuelle bivirkninger.

 

Du kan sjekke dinne siden, nedest kan du fikke årsrapporter helt tilbake til 1998.... Dette er det Norske legemiddelværkets sider, som får inn rapportene sine fra leger.. Så finnes det helt sikkert bivirkninger som ikke blir innrapportert, så en må regne med masse mørketall som med alle andre medisiner...

 

Så det er nok rapportert mer enn du tror, og sjukehusinnleggelser måtte det blitt av noen av desse bivirkningene, de som var allvorlige... Vet ikke hvor du har din informasjon fra siden du sier at: "Det finnes ingen rapporterte skadelige bivirkninger av Metylphendidat i form av at det blir sykehusinleggelser eller permanent skade på kroppen." ?? Du kan godt referere til en link her så jeg får sjekke det opp, eller har du bare hørt dette?? Vet ikke hvilken lege du har som evt sier dette til deg, men du kan annbefale han og sjekke legemiddelverkets nettsider og holde seg oppdatert... =o)

 

Jeg forstår ikke hva du mener med denne setningen: "Så riktig medisninsk omtale hadde vært å angripe Metylphendiat og Concerta mer enn Ritalin"

 

Skal oppdatere deg litt. metylfenidat er virkestoffet i både tabletten concerta og i Ritalin... Concerta er langtidsvirkende medikament, det er forskjellen... Ritalin har kortere halveringstid... Sjekk www.felleskatalogen.no

 

Innhold i concerta: Metylfenidathydroklorid 18 mg, resp. 36 mg og 54 mg, butylhydroksytoluen (E 321), propylenglykol, laktosemonohydrat, hjelpestoffer. Fargestoff: Gult, rødt og svart jernoksid (E 172), titandioksid (E 171).

 

Innholdet i Ritalin: Methylphenidat. hydrochlorid. 20 mg, resp. 30 mg et 40 mg, const. q.s. Fargestoffer: 20 mg: Titandioksid (E 171). 30 mg: Gult jernoksid (E 172), titandioksid (E 171). 40 mg: Gult, rødt og sort jernoksid (E 172), titandioksid (E 171

 

Kan til slutt si at jeg ikke er noe medlem at Scientologen og er i mot mye av det de står for!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som en fantastisk forelder du... Prøvd det meste og virkelig stått på for barnet ditt....

 

Jeg blir bare så engasjert når jeg ser hvor mye "feil" (alt etter øynene som ser) søsteren min har gjort på veien... Jeg føler de har fått en "lett" diagnose da ingen krever at hun fikser kostholdet f.eks. Barna kommer hjem fra skolen, slenger fra seg sekken og setter seg forran dataen...

 

Tantegutten min som har ADHD kan sitte på dataen fra han kommer hjem til han legger seg... Kune ute sammen med de til måtidene, og av og til tar han med maten på rommet... Dataen er hans liv, hvordan kan han då bli bedre i set sosiale når det er kun det som er i dataverdenen han kan noe om.. Han kan ikke snakke med noen jevngamle om noe annet enn de tataspill han har spilt.. Synes det er skremmende... Søsteren min sa noe som dette for litt siden" han har det godt, så har vi det godt"... Jeg tok en samtale med henne da og sa at hun ikke kunne tillate at han "trekker seg bort fra familien".. Når de har vært på feieturer har han sittet inne med spillene sine ( ja de har med seg alle mulige spill) Medan resten av familien bader og har de gøy... Jeg griner både innvendig og utvendig og klarer ikke se på dette...

 

Så når hun nå ville få diagnose på jentene så rann det som sagt over, og når jeg las denne boken og sjekket litt på nettet så fikk jeg sjokk... Alv var verre enn det søsteren min har fått informasjon om, og sjekker og oppfølging har de ikke fått, bortsett fra lengdemåling... Skummelt.. Å leger skal sjekke helsen mye mer nå når den står på "særlig overvåkning-slisten"

 

Har alle her tatt EKG av sitt barn?? En skal ta det før en starter... Og blodprøver?? Skal takes jevnlig... Føler ikke oppfølgingen er på topp hos alle leger... For selv om det ytre er bedre kan det indre ligge og ulme..

 

Jeg vil beklage igjen min skremselsinnlegg.. Jeg ble bare så engasjert... Jeg bare er sann.. Kanskje en av mine "symptomer" som kommer frem når jeg blir så engasjert.. Jeg hopper fra det ene til det andre... Når jeg las røykeboken og sluttet og røyke ved hjelp av den, hade jeg nesten lyst og gå på gaten og "frelse" røykere.. hahaha. I det ene øyeblikket kjøper jeg ett sy og begynner på dette, legger det fra meg halvferdig. Så begynner eg å skrive noveller... Nei, så blir jeg interisert i det paranormale og har lest en flust av "livet etter livet" -bøker... (anbefaler Marion Dampier-Jeans sine bøker.. Fantastiske bøker... Men ingen her vil vel lese mine anbefalte bøker.. hahaha... ;o) )

 

Og når søsteren min fortelle om å sjekke jentene er det det som opptar meg.. Rett på nettet, finner boken og leser den... Jeg fikk rett og slett sjokk når jeg las om desse siste undersøkelsanne og atpåtil finner ut at de skirver om de samme undersøkelsanne i legemiddelverket og har av den grunn sett den opp på "særlig overvåkings-listen",. J

eg tenkte automatisk at "ingen foreldre setter sine barn på dette når faren er så stor, ergo, de vet det ikke og må opplysest"... Men når jeg får roet meg ned, og tenkt meg om, så finnes det mange barn som er så belastet at eneste måten en klarer å leve noen lunde sammen med barnet er med medisinen... At det positive veger for bivirkningene... Dere har fått meg til å inse dette nå... =o) Og takk for det... (før jeg reiser rundt på ADHD-foreninger med boken og "predikerer".. hahahaha)

 

Men med mitt tantebarn er det annerledes, også for min søster.. De er ikke så hardt belastet, så skulle de, må gud forby" noen av de få alvorlige bivirkninger så vet ikke jeg... Ingen av de har fått skikkelig oppfølging av blodprøver eller EKG... Så jeg blir betenkt...

 

uansett så klarer jeg ikke å la være og blande meg inn i minn søsters "oppdragelse" For både hun og ADHD-gutten ville også ha godt av litt bedre og næringsrik kost... Og angående jentene og spessielt hun ene som kun spiser skive med hvitost så må ting gjøres.. Men min søster har gitt opp før hun har prøvd for hun vet det blir en kamp med grining og sutring, men det må gjennomføres.. Jeg har annbefalt henne og få inn en tredje person, en ernæringsfysiolog til å hjelpe.. For det kan sikkert hjelpe at en slik person forklarer jenta hvorfor hun bør ete, at kroppen trenger det, og at hennes egen fornuft har lyst til å spise, og ikke at hun føre seg "tvunget" av at andre sier hun skal gjøre det... Har dere noen tips, hva har en rett på??

 

Tror ikke søsteren min har ork eller energi til å gjøre no, men vi er fire søsken, og vi skal "om vi å" tilrettelegge for henne til å strekke ut armen.. Jeg har sagt at hvis jeg skal ringe til noen, eller hjelpe henne på noen måte må hun si fra, men hun må hjelpe til selv også... På beskrivelsanne jeg skriver her virker hun nok veldig "umoden og tam" men hun er en fornuftig og sprudelndes jente egentlig, og hadde hun vært utenfor og sett andre tillete dette for sine barn så VET jeg hun ville reagert.. Hun jobber med barn og burde vite bedre.. Men hun vet, men hun orker ikke, det er det som er problemet, og det er barna som får "svi" av dette...

 

De har frie tøyler til det meste.. Jeg mener at ADHD-barn og barn generelt bør ha klare, men rettferdige grenser... Jeg har sagt til henne at hun burde hatt klokkeslett for databruk, og i vertfall hatt like mye utetid som datatid.. Nå er det vel 1time utetid (kanskje) og 6timer datatid i døgnet (i vetfall)... Jeg blir fortvitlet...

 

Ikke hjelper de sin mor å rydde, så der er nesten konstant rotete. Jeg har prøvd å si at hun kan bruke databruk som f.eks. belønning.. F.eks. ingen sitter på dataen før leksene er gjort?? Eller at de å være ute og leke , så får de data.. Eller hjelpe og rydde, eller spise opp maten.. Jeg vet ikke jeg... De er såpass store alle nå 10år +/- at det skulle gå and og få dette i orden og få de til å forstå...

 

Men som sagt, virker som søsteren min har gitt opp.. Hun er veldig nærtagende og vi i familien har kviet oss til å ta opp problemstillingen, da piggene kommer ut me en gang.. Men hva skal vi gjøre, kan ikke sitte og se på dette??? Hun tillater at barna sitter frran tv eller data så få hun sitte i sin stol og hvile og lese bok.. For hun har ikke energi til noe annet... Jeg er redd hun sliter med bivirkninger, for hun er ikke sitt gamle jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja og en ting til Hartosønner. Du skriver at "For det første ADHD er en vel etablert funksjonshemning med intensiv forskning siden 1902."

 

Hvilken fysiologiske beviser??? Slik jeg har forstått det så har de ingen fysiske beviser, bare observasjoner av den psykiske veremåte... De har all værdens teorier om dette, men ingen har blitt dokumentert, da de ikke klarer og finne den direkte årsaken til dette.. Eller tar jeg feil??

i såfall vil jeg du skal referere til din kilde så jeg får sjekket det selv...

 

Å med tanke på kostholdet vi har i dag, kontra de sunne, egenproduserte kostholdet vi hadde for noen år tilbake, så kan dette også føre til økt ADHD symptomer.. Så mange sitter med symptomer uten og ha ADHD, og det finnes da flere "feilbehandlet" barn rundt om kring...

 

Hadde det vært så enkelt at en kunne ta en blodprøve, en CT eller andre fysikse prøver for å bevise en funksjonshemming så hadde det vært enkelt.. Men den er like "svevende" som andre psykiske lidelser...

 

Den intensive forskningen som har pågått siden 1902, kan du referere til denne, kunne tenke meg og lese hvordan de har forsket på dette opp i gjennom årene siden de ikke har oppdaget alle de bivirkningene som har kommet de siste 10-20årene... Litt merkelig synes du ikke? Så å bruke ordet "intensiv forskning" er å strekke seg litt langt! =o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir lei meg på vegne av foreldre som sliter av det du skriver. Jeg tviler ikke på at mye av det du skriver stemmer. Jeg er også enig med deg i at legemiddelindustrien i for stor grad styrer forskning, Medisin er heller ikke en eksakt vitenskap og jeg er sikker på at det finnes undersøkelser som "slår ihel" mye av den kunnskapen du peker på som "den rette". Det er dessverre litt for lenge siden jeg var student og leste masse faglitteratur, så jeg kan ikke gi deg noen kilder. Det jeg synes er aller verst i det du skriver er at det oser av mistillit til foreldre. Det er mulig din søster er "en dårlig mor" i dine øyne og slenger til sønnen sin noen piller for å få fred. Sånn er det noen andre foreldre også som gjør, men de aller fleste er genuint opptatt av sitt barns helse, fysisk og psykisk og gjør veloverveide analyser før de setter i gang ting rundt barna sine.

 

Jeg har en gang i verden jobbet med utredning av barn med ADHD og vet at det er et langt mer omfattende arbeid enn å sjekke mot den listen du ramser opp. Jeg vet også at de aller fleste BUP'er igangsetter blindtesting av medisinering før man iverksetter langvarig medisinering. Altså to uker med medisiner og to uker uten. Ingen andre enn den som foreskriver vet når barnet får hva og foreldre, lærere og barnet selv registrerer underveis. I de aller aller fleste kommuner i landet får barn med ADHD spesialpedagogisk hjelp, delvis i klasserommet og som regel også i mindre gruppe eller alene. Foreldre med barn med ADHD kan få både grunnstønad og hjelpestønad fra NAV fordi man vet at det er krevende å følge opp barnet på den nødvendige måte. Foreldre får vite at det er nødvendig med faste rutiner og forutsigbarhet og hvilke kostholdsfaktorer det kan være nødvendig å passe på.

 

Når det gjelder påstanden om at "nesten alle barnevernsbarn" har ADHD, så kjenner jeg ikke den igjen. Det er en overhyppighet av barn med ADHD i barnevernet, men det er også en overhyppighet av foreldre med ADHD i barnevernet. Voksne som aldri har fått hjelp til å regulere sine egne problemer... Å være en impulsstyrt voksen som ikke får verken miljømessig hjelp eller medisinering til å regulere dette, som skal følge opp en impulsstyrt og avledbar liten pode, det sier seg selv at dette er vanskelig.

 

Det jeg tenker på som mest bekymringsfullt når det gjelder ADHD, er at forekomsten øker så betydelig fra år til år. Jeg er sikker på at det er noen "falske positive" som medisineres og dermed utsettes for unødvendig risiko. All medisinering innebærer risiko og fare for bivirkninger og helsevesenets viktigste jobb er å gi nødvendig helsehjelp kun til dem som trenger det. I tillegg til å vise liten tillit til foreldre, synes jeg du viser veldig liten tillit til leger, Statens legemiddelkontroll og alle andre som jobber i feltet. Det finnes sikkert en og annen som lar seg kjøpe og som driter i pasientene så lenge lommeboka er full, men jeg tror de aller fleste prøver å hjelpe og holder seg faglig oppdatert. "Din" bok er interessant i den sammenheng, men det finnes også mye annen litteratur som er viktig og interessant. Selv foretrekker jeg bøker som setter påstander opp mot hverandre og belyser flere synsvinkler, ikke sånne som tar et standpunkt og argumenterer utelukkende for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, ja det stemmer, det har jeg alltid gjort... Det kan nok alle lærere jeg har hatt undersrive på... Men det er noe jeg ikke klarer helt å holde tilbake...

 

Men du som bare kommer og slenger ut en slik kommentar og i tilegg er Anonym, noe som i mine øyne betyr at du ikke tørr stå for det du sier.. Det er både pysete og smålig....

 

Prøv heller og argumenter mot meg hvis du er uenig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått nå at de fleste foreldre prøver ut det meste før de går steget til Ritalin... Men jeg føler fortsatt at enkelte barn kunne klart seg til Pedagogiske tiltak hvis desse tiltakene og tilbudene hadde vært tilstrekkelige på alle skoler...

 

Men da har vi flere problemer.. Alt for mange skoler, småskoler i bygdene som detter i mellom.. Det er ikke å stikke under stolen at kommune og stat kunne tenke seg og samle barna i flere store barneskoler i steden for 15 små som det er i enkelte kommuner... Da hadde det ikke vært så stor kostnad å få inn ekstra hjelp og kanskje samle desse barna og gi de undervisning på deres primisser... Med flere lærere med utdanning innen denne problematikken... For det trenges absolutt... Men så er det også viktig og beholde desse barneskolene i bygdene... Jeg er enig, men som med alt annet må en vege for og i mot her også...

 

Hvorfor har anntall ADHD barn steget de siste årene?? Kostholdet?, for "løs" oppdragelse uten strenge nok rammer?? Eller er det en genetisk feil som har kommet de siste årene...?? For viss en skal si kosthold og oppdragelsen så er det ikke hold i det noen lenger oppe i innlegene sier at ADHD barn er "koplet sammen" på en spessiell måte...

 

Etter så mange år med forskning på dette, så er det rart at de ikke finner det ut.. Men mange teorier har de..

 

Og angående hvor omfattende det er å få diagnose, så tror jeg det må være forskjell fra sted til sted, for jeg kjenner ikke igjen denne "omfattende" utredningen som flere her forteller om... Kan hende at de anbefalte dette med kosthold og faste rammer til min søster, men de har ikke følt dette opp i det hele.. Og siden hun har ADHD selv og ett slikt barn, så burde de følge henne tett opp, og se til at ting fungerer i hjemme.. For utad fungerer det fint, men innenfor de fire husveggene er det ikke så bra... Og hva med alle prøvene og EKG som ikke har blitt tatt?? Synes det er dårlig oppfølging... Så da setter jeg automatisk spørsmålstegn med hele greiene.. Blir redd for de...

 

Men skal selfølgelig ikke skjære alle uder en kamb her, sikkert flere plasser de har mer erfaring med tettere og bedre oppfølging!

 

Var det "alle barnehjemsbarn har ADHD" jeg skrev?? Jeg mente at det fleste barnehjempsbarn står på Ritalin... Hvilken bokstavdiagnose om alle de har det, vet jeg ikke... Men det er vel skilnad fra sted til sted på dette også.. Terskelen for å gi Ritalin tror jeg er forskjellig fra sted til sted siden vi har så ulik erfaring...

 

Men som du sier burde det vært mer litteratur som belyser for og i mot og diskuterer mer begge sider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å samle alle med samme diagnose på en spesiell skole er nok å gå et skritt tilbake sånn i forhold til hva man tenker at er "riktig" nå. Selv barn med store funksjonshemninger integreres på vanlig skole. Døve barn sammen med bare hørende, blinde barn, multifunksjons-hemmede osv. Målet er jo at alle skal fungere sammen i samme samfunn og det får man liten trening på hvis man skilles vekk fra "de normale". Dessuten viser mange studier (de kan jeg finne referanser på hvis du er interessert) at barn med atferdsvansker ikke profitterer på homogene grupper. I stedet for å ha andre å sammenligne seg med og strekke seg mor, så lærer de urolige av hverandre og blir mer urolige.

 

Jeg mener fortsatt at du ikke har rett i at de fleste barnevernsbarn har verken ADHD eller medisineres med ritalin (eller strattera eller concerta). Dette er for tiden mitt fagfelt, så det påberoper jeg meg noe kunnskap om...

 

Dessverre tror jeg det er store lokale variasjoner på hvor lett folk får ADHD-diagnose og jeg har også sett noen dårlige utredninger som har konkludert med diagnosen. Jeg har også erfart at noen foreldre ønsker diagnosen. Kanskje som en slags unnskyldning eller forklaring på hvorfor akkurat deres barn skiller seg ut? At prevalensen er så økende tror jeg dels skyldes økt fokus på diagnosen, dels at normalitetsspennet blir smalere og smalere og at kravene til barn og ungdom er økende i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå guuud så provosert jeg blir!!!!

-av alle som mener at ADHD barn ikke skal få medisin!

Sønnen min hadde følt det som en straff dersom han hadde mistet medisinen sin..tør ikke tenke på hviken fremtid han hadde hatt i vente da!

Er det noen som sier at diabetikere ikke bør få medisinen sin?

Eller de som trenger hjertemedisin??

Kunne utbrodert i det vide og brede, men mye er sat fra før her,- så vil bare føye meg i rekka til de som har ADHD barn og vet hva det er snakk om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener ikke en skal lage en egen skole for personermed ADHD, det går ikke and.. Men hvorfor tenke at ADHD barn er syke eller unormale?? Liker så godt betegnelsen ABBA i stede for ADHD.. ABSOLUTT BEGAVET; BARE ANNERLEDES! =o) Syns den er fin... Det jeg mener er at desse har ett annet utgangspunkg enn barn som klarer og sitte stille med leksen sin og mattematikken sin og lære av dette...

Det jeg tenker er at vi kunne ha ett bedre tilbud til desse.. Flere valgfag, slik at det kunne allerede fra tidlig trinn være "studieretta" fag som intereserer dem..For alle vet vel at ett ADHD barn kan sitte i dyp konsentrasjon når det er noe som de liker å jobbe med!

 

Tipper vi hade fått mindre frustrerte barn, og flere fremtidige professorer!! =o)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått at jeg har gått for langt i mine innlegg.. Og jeg beklager til alle som føler jeg har tråkket dem på tærne... Legger meg langflat...

Jeg ble litt for revet med av den boken jeg leste.. Av og til har jeg en tendens til å snakke før jeg får tenkt meg godt nok om.. Denne gangen rett etter jeg hadde smekket igjen boken... Ble for revet med og svært engstelig for min familie og andre barn med Ritalin... Meningen var ikke og såre, men å opplyse og kanskje hjelpe, men forstår nå at det virket mot sin hensikt og at jeg har såret...

 

Men er glad for de er inne som har tatt seg tid til å gi meg konstruktiv kritikk slik at jeg fikk tenke meg om, og forstå litt bedre... Og jeg forstår at situasjonen til min søster mer er av "unormal" art enn det jeg trodde... Jeg tenker vel det beste om søsteren min, og trodde kanskje at det stod like "ille" til hos mange flere... Unskyld! Forstår at dere, i motsetning til min søster, har prøvd alt dere kunne før dere ville diagnostisere deres barn.. Dere virker som fantastiske foreldre og jeg beklager igjen... =o(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder skolen er jeg enig med deg! Likhetsskolen har ikke vært til beste for alle, mener jeg! Jeg tror mange faller utenom, enten det nå er fordi de er ekstremt begavede og ikke blir utfordret nok eller har et eller annet annet "problem" som gjør at de ikke har utbytte av vanlig klasseromsundervisning. Nå er vi heldige og har en skole som er ganske flinke til å legge til rette, så jeg klager ikke! Derimot synes jeg videregående skole virker mye mer teoretisk rettet nå enn da jeg gikk ut av grunnskolen! Før begynte man på yrkesskolen og begynte rett på mekking, elektro, hvadetnåmåtte være. Nå begynner de rett på mer teori i stedet tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skrev under med nicket mitt, kjente du meg likevel ikke. Jeg er akkurat like anonym for deg med "trultemora" som jeg er for deg som:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære HI:

 

 

Jeg er 100% sikker på at du mener godt.

Men det er sånne som deg som gjør at vi adhd-foreldre føler oss som dårlige foreldre med lite oppi toppen,og som gjør at vi begynner tvile på at alt vi har jobbet så hardt for i mange år, er nytteløst.

 

Jeg har møtt mye uvitenhet iblandt venner og familie når det gjelder min gutt,men aldri om jeg gir opp kampen for han!

Har fått tusen råd. Mange har jeg tatt til meg, mens andre ganger har jeg tenkt i mitt stille sinn at "du vet virkelig ikke hva du snakker om"...

 

Det er I N D I V I D U E L T hva som hjelper hvert enkelt barn.

Og vi som foreldre er pliktige til å finne ut hva som er best for vårt eget barn, og det tror jeg vi foreldre er de beste til å finne ut av. Fordi vi bor sammen med barnet,og ser hva som funker best.Og hva som funker dårligst.

Her har vi kommet fram til at vyvanse virker best. Etter utprøving av flere typer medisin.

 

 

MVH northernlights

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan ikke søsteren din få avlastningshelger, så hun kan lade opp batteriene? Hun er ikke noe dårlig mor for det. Det må være et stort slit for henne når hun selv og barnet har det i tillegg. Det er viktig å være støttende og ikke dømmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei.

 

Jeg har ikke lest hele debatten, for det tror jeg ikke jeg makter, men hovedinlegget og noen inlegg under det har jeg lest.

 

Jeg har selv prøvd ritalin og hadde god effekt av det, men skulle helst ønske det var rom for slike som meg, heller enn å måtte medisinere meg for å fungere likt som alle andre.

 

Jeg har mange kvaliteter menge andre ikke har, og så skorter det vel litt da på en del av det andre "normale" kan.

 

 

Jeg har og brukt Amfetamin daglig gjennom flere år for lenge siden. Min opplevelse er at virkningen av amfetamin er identisk med virkningen av ritalin, bare at det ene er lov og under kontroll av lege/eksperter, og det andre er ikke lov og uten noen fom for oppfølging og kontroll.

 

Med mitt misbruk av amfetamin klarte jeg å fungere som "normale" og fulføre et vellykket år på videregående, som jeg aldri hadde klart før misbruket startet..Jeg hadde meget god kontroll på mitt misbruk i den grad det er mulig å ha kontroll på slikt, og brukte doser tilnærmet dem jeg senere fikk i medisinsk form gjennom ritalin senere.

 

 

Jeg kan si følgende om virkning/bivirkning av amfetamin og ritalin:

-Kunne sove rolig og sammenhengendeFikk roet ned hjernen slik at jeg klarte å fulføre tanker, konsentrere meg, huske ting,m.m, fikk kontroll på inpulsiviteten og hyperaktivitet, og generelt mindre svingninger på alle måter (både temperament, energi o.l)

 

 

Holdt emg våken flere døgn i strekk ved å tilpasse dosene til dette for å fulføre oppgaver, gjøre husarbeid andre ting jeg anså som viktig.

Fikk mye værre temperament hvis jeg ikke tok amf./ritalin. Ble aggresiv uten medisiner.

Mine problemer ble mye sterkere når jeg ikke tok medisiner. Mye sterkere enn de noengang hadde vært før.

 

Var mye mer og, men nå klarer jeg ikke konsentrere meg mer...

 

Har nå uten medisiner fått en del problemer med konsentrasjon, humør, depresjon osv.

 

Jeg skal ikke tilskrive alt dette den perioden jeg brukte ritalin, men ser det i en klar sammenheng med det totale inntaket av amfetaminpreparater både lovlige og ulovlige..

 

Jeg har ikke fasitsvaret på hva som er best å velge mellom to onder, men vil være klar på at Medisiner mot ADHD ikke er en magisk løsning som fjerner alle problemer.

 

Tror det viktigste hjelpemiddelet er pedagogoske tiltak, og det å lære å fungere med de handicap/fortrinn man har som ADHD-er.

Medisin kan så være et godt tilleggshjelpemiddel sammen med tiltakene for de som trenger det.

 

Kjenner jeg blir litt provosert av dem som syter over hvor vanskelig DE har det som lever med ADHD-barn e.l. ADHD kan være flott og om man blir respektert og lærer å leve med det. Tror ofte det er foreldrene som er avhegnig av medisin til sitt barn for å fungere og ikke nødvendigvis barna som talltid trenger medisiner for å fungere...

 

Jeg vet jeg ikke har fasitsvaret for alle. Men jeg har mye kompetanse på området, både gjennom egne erfaringer, erfaringer med ADHD barn og arbeid med ADHD barn og voksne.-Og stort sett er fellesnevneren for de største problemene manglende forståelse og pedagogiske tiltak. Det er på tide det blir plass til ADHD-ere i samfunnet på samme måte som samfunnet skal være åpent for mennesker med fysiske funksjonshemninger.

 

Håper ikke jeg blir nedrent med hat-PM bare forde jeg er så naiv at jeg signerer med nick..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har tydeligvis IKKE ADHD!!

 

hurra vist de klarer å finne hjelpemidler uten å må ty til medisiner..!

men jeg har selv levd med udiagnostisert adhd lidelse i mange år ( godt oppe i 30 årene før jeg fikk diagnosen)

 

å takke meg F til sånne som deg som tror det er lett å leve med en sånn diagnose.

du har ikke peiling på hva du snakker om!

 

jeg har nå brukt ritalin i 6 mnd. å vist det er slik "normale" mennesker opplever hverdagen, så roser jeg tusen takk til Ritalin!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tojunibarn:

 

Jeg har aldri selvmedisinert meg, men har nettopp fått ADHD-diagnose og Ritalin. Og om de uten ADHD opplever daglig i hele sitt liv det jeg opplever nå av Ritalin, inni meg, så syns jeg det er synd at jeg ikke tenkte på ADHD på meg selv for mange herrens år siden. En slik ro og fred i mitt indre har jeg aldri hatt før. Og evnen til å holde ut i rutineoppgaver har økt drastisk. Der jeg før gikk fra fordi jeg møtte et bittelite hinder, der klarer jeg nå å fortsette.

 

Så jeg vet godt hvordan det både er å leve med ADHD, og med et barn med ADHD. Og jo, mitt barn trenger medisin, det ser ungen selv nå i tenårene. Ungen har selv fått være med å regulere dosen, har fått prøve medisinfrie perioder av egen vilje. Men enden er ønske om medisin daglig nå.

 

Men at dette varierer mye fra person til person, det kan vi være enige om:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at Ritalin hjelper deg! Det er nok mange som har god effekt og trives godt med det!

Jeg mener ikke å fremstå som en som kan og vet alt, for det gjør jeg ikke. Jeg mener heller ikke å si at medisinering er feil, for det tror jeg heller ikke det er.

 

MEN jeg bare ville påpeke at det kan være bivirkninger, og at medisiner som Ritalin, Conserta og lignende er amfetaminlignende preparater.

 

Jeg vet ikke om jeg kommer til å begynne med medisiner igjen. Akkurat nå ammer jeg og da kan jeg ikke.

 

Ting fungerr ikke så godt for meg nå, og det er godt mulig medisiner er det beste alternativet for meg og:-)

 

Har bare et hjertesukk om å få lov å ha en verdifull plass i samfunnet som den jeg er når jeg bobler over, glemmer ting, ikke klarer å samle meg osv. for av og til har det sin verdi det og!

 

Tror nok og det er ganske annerledes for meg enn de flestre i og med at jeg har en bakgrunn med div. misbruk av amf. Er gost mulig det er dette som gjør at jeg har fått så mye bivirkninger, og lettere svidd hjerne og ikke den legebestemte medisineringen med Ritalin når jeg ble voksen.

 

-Og så var det ikke meningen å stigmatisere alle foreldre med ADHD barn, selvfølgelig er det en lettelse med medisiner som hjelper barnet til å fungere bedre å ha det bra med seg selv.

Men noen (desverre mange jeg kjenner) bruker ADHD som en dårlig unnskyldning for dårlig oppdragelse og foreldrerolle. Kompenserer med å regelrett dope ungene istedenfor å bruke medisin SAMMEN med andre tiltak og å gjøre noe med egen rolle som forelder. Disse kritiserer jeg sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er en litt annen diskusjon ang det med medisin og tiltak, eller bare medisin for å "slippe" annet arbeid med oppdragelsen. Min mening er at medisin trengs nettopp for at alle andre tiltak skal lettere og bedre la seg gjennomføre:) Dette sa også legen den gangen ungen startet på medisin, og jeg har levd etter den "regelen".

 

Vi lever etter dette; ADHD er en forklaring, men ALDRI en unnskyldning. Dette har jeg også innprentet i ungen min, så fra den kanten har jeg aldri hørt "jammen, jeg har jo ADHD", når noe galt har skjedd;)

 

Vet det kan være hardt for mange foreldre, og da kanskje spesielt de som sliter litt selv, og kanskje har mange barn som trenger oppmerksomhet. Og ikke alle foreldre er på samme side når det kommer til slikt som ADHD.

 

Men en bør ikke ha total vegring for medisinen som finnes for ADHD. Det ene utelukker ikke det andre her, sant?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...