Gå til innhold

Måleses av alle.... IDet du ikke får vite....


tre håpefulle

Anbefalte innlegg

Nei, Sebastian-16Mars, vi skal ikke godta at vi får beskjed om at kun ritalin hjelper. På den andre siden hjelper det ikke å være for bombastisk heller! Alle på ritalin får ikke alle bivirkninger på samme måte som ikke alle får alle bivirkninger av andre medisiner!

 

Diett som behandlingsform sies å kunne hjelpe 50%. Et høyt tall. -men snur du den på hodet, er det 50% som ikke vil få hjelp av det, eller iallfall ikke nok hjelp av diett alene.

 

Jeg ønsker et helsevesen som anbefaler og støtter å forsøke diett, adferdsterapi, neurofeedback(gode resultater), og andre metoder som kan hjelpe før ritalin brukes, men jeg ønsker ikke at de som velger ritalin skal bli satt i den samme posisjonen som vi som bruker diett sitter i i dag: Manglende anerkjennelse, støtte, tildels fordømmelse...

 

La oss jobbe for å få et helsevesen som anerkjenner alle behandlingsformer som gir resultater, ikke ved å gå løs på ritalin og dem som bruker det, men ved å fortelle om våre egne erfaringer med andre behandlingsformer og fremme informasjon og kunnskap om dem.

 

Uttrykket om å gå en mil i en annens sko før man mener noe om hvordan de har det er ikke dumt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jaja, hadde det bare vært så sort hvitt som HI vil ha det til.

 

 

Får virkelig håpe du ikke ender opp med problemstillingen. For da får barnet ditt klare seg helt uten medisinsk hjelp. Og da synes jeg synd på barnet, når ikke noe annet hjelper. Virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott å høre... Mitt tantebarn skal på ungdomskolen nå, så vi er alle svært spente på hvordan dette vil gå og om tilbudet han evt kan få der... Vi i familien vil prøve og hjelpe søsteren min og se om vi ikke kan få til ett tilbud med ekstraundervisning til han, eller leksehjelp, så slipper søsteren min dette (hun har også ADHD)

 

Men hvorfor skal de ikke grave litt i pengesekken.. Desse barna er like verdifulle og bør få en så stor tjangs de har for å få ett så normalt liv som mulig...

 

Synes en burde fått like mye pengestøtte til pedagogiske tiltak og annen allternative tiltak på lik linje med Ritalinbehandling og dette vil jeg være med å jobbe for... =o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere mener jeg er hlt bombastisk så beklager jeg dette.. jeg vet at mange har prøvd det meste og kun Ritalin hjelper... Det fjerner ikke bivirkninger, men som du sier, det er ikke alle som får de.. og en må vege for og i mot...

 

Men det er så mange som ikke får støtte og tilbud til det alternative, som har mindre belastet barn som blir sett på det "unødig"... som mitt tantebarn som kunne klart seg med tilrettelegging med pedagogoske tiltak og ernæring... Hadde de bare fått like mye støtte til dete som Ritalinbehandling... Men siden hans mor har ADHD, har hun ikke nok tolmodighet og erergi til å klare dette alene uten hjelp... Å nå er hun både deprimert og har null energi til noe, sykmeldt fra jobben etc... I våres øyne har hun blitt værre etter hun startet med Ritalin, selv om hun sier at hennes indre rastløshet har forsvunnet...

 

 

Siden jeg har ADHD så tett på familien, så engasjerer det meg veldig, for jeg ser at han hadde hatt så stor utbytte av slik ekstrahjelp.. men vi skal ha en runde sammen med søsteren min nå, og se hva vi kan hjelpe til med..

 

Ja vi bør som du sier annerkjenne behandlingsformer som hjelper, men vi må også få vite om de bivirkningene og undersøkelser som blir gjort.. Å kunne stole på at helsevesenet har all fakta,og det de sier er sannheten.. For det har ikke hitill vært tilfelle... Og det er nok mange med belastende ADHD barn som ikke ser noen utvei utenom Ritalin, men det er nok mange som har Ritalinbehandlende barn som er mindre bealstende og ikke ville risikert de allvrorlige bivirkningene som nå har kommet... Det er så individuelt og en kan ikke skjære alle under en kamb... Men alle har rett å få vite hva de gir sine barn både på det positive og det negative... =o)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg få ett slikt barn, så ja må det klare seg uten medisinsk behandling i form av Amfetaminderivater...

 

Men jeg hadde offret mye for mitt barn og at han skulle fått den pedagogiske hjelpen som trengst.. Om jeg så måtte flyttet hele familien til et sted der det finnes allternativ skolegang og hjelp som i undersøkelser har vist seg og være mer effektiv enn ritalin... Men, Ritalin? nei aldri, det er ett ikke tema...

 

Hadde det vært for ett par år siden så hadde jeg nok behandlet ed ritalin, men jeg som mange andre har gjort helomvendig etter de hemmeligholdte bivirkningene har kommet frem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde da virkelig alle visste det kan være bivirkninger av de fleste medisiner i dag? Tror du virkelig at de fleste med adhd barn ikke vet at det er risikoer med medisinene barna tar?

Eller de som har kreftsyke barn, om hva en cellegiftkur KAN gjøre med barnet, men alikevel så går de med på det?

Hvorfor?

Jo,fordi den negative risikoen er mindre enn den positve. Derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

#"Trodde da virkelig IKKE alle visste det kan være bivirkninger av de fleste medisiner i dag?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda du har helt rett i dette... Men når det dukker opp flere bivirkninger og enda mer allvorlige bivirkninger enn de en har fått opplyst da en setter sitt barn på medisinene.. Skal en da ikke ha rett på å få vite det da, mener du???? lukke igjen øyne og ører. "det en ikke vet har en ikke vondt av?" Nei, vet du hva, det kan du ikke mene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og å sammenligen ett barn med kref som vil dø uten behandling med ett barn med ADHD er å ta litt hardt i... Ett barn med adhd dør ikke uten medisine, men kan faktisk dø av bivirkningene av dem..Så her var du bra motsigende i dine sammenligninger.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt på spissen, kan faktisk et barn med adhd dø uten medisinsk hjelp.

adhd symptomene kan føre til depresjoner og selvmordstanker, så joda,så absolutt kan de dø av det. Hvis de ikke får hjelp.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ironisk nok har de nå kommet frem til at depresjon og selvmordstanker er en hyppig bivirkning også... Åsså har en andre bivirkninger i tilegg... Trenger vel ikke remse dem opp igjen, for har skrevet de lenger oppe...

 

Men som sagt, Ritalin fungerer fint en periode, så, etter noen år, kommer tiden med senvirkningene.. Da er barna så avhengige av Ritalin, at det er ikke bare, bare og slutte med det... Da vil de få abstinensen, som forsterker enda mer deres ADHD-symptomer...

 

Og hvem vet, kanskje ikke depresjon og selvmordstanker er noen bivirkning, kanskje det er Ritalinvirkningen som etterhvert faller fra.. For de sier at den virker bra første årene, men på sikt har de hos mange slutter å virke.... Hva skal en da gjøre, øke og øke dosene for vert år for å ha virkningen der ?? For alle vet at når en står på ett hvilket som helst amfetamin-produkt så må en øke dosene jamt for å beholde virkningen...

 

Og personer sier at de merker så godt når Ritalin er ute av kroppen, for da kommer ADHD oppførselen frem... Jeg tenker at den da vil komme frem forsterket, for ikke bare kommer deres normale oppførsel frem, men abstinenser etter en ny påfyll kommer også frem... Selfølgelig vil de da roe seg, når kroppen får det den er avhengig av.. En kan bare tenke på andre produkt som en roer seg ned med når en får tilført det... Skummelt...

 

Jeg håper så inderlig jeg har feil, men jeg frykter at om en ti års tid så kommer det til å komme fram så mange foreldre og pårørende med sine skremmende historier, som ikke ville høre snakk om bivirkninger og farene ved Ritalin tidligere, da deres barn startet med dette... Flere barn og familier er ødelagde og i etterpåklokskapen angrer e fleste...

 

Når vi tener tilbake på tobakk og hvor vanlig det var at barn startet, gravide røkte etc.. Alkohol var helv vanlig og bruke som medisin og gravide kunne drikke like mye som andre... At de på sent 1800-tallet brukte kokain for å roe ned hyperaktive personer og personer med mrofinavhengighet... De fann ut på sikt at dette var svært skadelig... Sluttet med dette... Gravide fikk på midten av 1900-tallet sovemedisin som ikke skulle skade deres foster, men så ble det født mange barn med manglende kroppsdeler... (hvorfor ble ikke bivirkningene fortalt?? Nei, de var vel alle forsøkskaniner, og de fann ut bivirkningene når allmennheten brukte produktet)

 

Det er sikkert mange her som synes dette er skammelig og forferdelg og utsette sine barn for dette da... Det er rart hvordan en "godtar" at nesten det samme skjer for sine barn nå, noe som en kanskje vil kikke tilbake på senere og ikke forstå hvordan det gikk and... For vi er forsøkskaniner nå alle som står på Ritalin, det er ikke tilstrekkelig utprøvd og utforsket... Ja utprøvd for virkningen der og da, det har de nok på sine papirer og opplyser flittigt om, men ikke senvirkningene/bivirkningene... Desse har nå begynt og komme frem, men legemiddelindustrien vil ikke at desse skal stå i sine broskyrer, de prøver og holde det skjult, de er opptatt av å selge mest mulig medisiner..

 

Og dere vil ikke tro det, høre på det og absolutt ikke tenke tanken at dere kanskje gir barna deres noe som er Mye, MYE mer skadelig enn det en først trodde... Det dere trodde da dere startet med det... Dere startet med det i god tro og i kjærlighet til deres barn, det er jeg ikke i tvil om... Men synes ikke dere det er litt sneversynt og ikke ville sjekke ut om det er sant, lese boken og se selv, sjekke opp det hun refererer til... det er tross alt deres barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er det ikke bekymrende at desse tablettene står under legemiddelverkets "særlig overvåkes" lister??? Hvorfor det, hvis det som noen her sier er brukt i så mange år at de vet så mye om det???

 

Se linken selv: http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____71066.aspx

 

Eller se på dette skrivet fa 2006, her står det om den undersøkelsen jeg refererte til øverst oppe som startet i 1999, og det er legemiddelverket som har skrevet det:

 

http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____30193.aspx

 

Skremmende....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må føye til en ting, hvis barnet eller en voksen virkelig har ADHD/ADD så blir man ikke avhengig av ritalin, og ja det vet jeg!!

Har mange i familien med diagnosen faktisk så har mamma og hennes søster + alle vi barna til mamma en diagnose. Og vi er alle utredet av forskjellige psykologer! ( vi er da 8 stk med en diagnose)

søstra mi gikk på ritalin i ca 10 år, og ho slutta uten problemer, jeg går selv på ritalin, og jeg merker ingen ting til abstineneser hvis jeg går noen dager uten.

ingen i vår familie eller noen av alle di jeg kjenner med en diagnose, har noen sinne hatt abstinenser, eller følt at " nå MÅ jeg ha en ritalin"

 

Hilsen en 3 barns mor med ADD, barn på 6 år med ADHD + en under utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier faktisk litt mer om deg enn meg... Jeg vil opplyse, du fornekter...!?!

 

Og ikke står du for det du sier heller, siden du er Anonym!

 

I legemiddelverket sinn bivirkningsrapport for 2007. Der stod også ditte:

 

"Sommeren 2007 ble det i EU igangsatt en gjennomgang av nytte-risikoforholdet for metylfenidat. Det er særlig kardiovaskulære og cerebrovaskulære bivirkninger, i tillegg til psykiatriske bivirkninger, samt mulige langtidseffekter som blir utredet. Mulig innvirkning på vekst, samt risiko for kreftutvikling vil også bli vurdert."

 

Så da vise det seg at dei faktisk ikkje veit so mykje om virkning/bivirkning som dei gikk ut med når det kom på markedet... Å jeg er veldig bekymra... For det vil no nesten sei at alle som står på det i dag er "forsøkskaniner".... Å det skumle er at dei fleste er barn...

 

Og viste dere at Verdens Helseorganisasjon er i mot Ritalinbruk

 

Å det står at en jamlig skal ta blodprøver, tar dere det hvert år??

 

Det skal takast EKG før en starta på noken av disse medisinane, gjor dere det??

 

Å voksne som står på medisinane skal ta EKG årlig.... Det må en være obs på og få tatt, for bivirkningane med hjertet he blitt hyppig innraportert siste åra....

 

Og en av dere Anonyme skrev tidligere at jeg måtte gjøre leksen min fordi at dette virkestoffet virker inn på Dopamin og Serotonin.. Men det er feil og de har gått bort fra dette... Flere enn jeg som må gjøre leksen min!!! De vet ikke hvordan Ritalin virker... Fra felleskatalogen 2008:

 

"Virkningsmekanisme: Ikke fullstendig klarlagt. Antas å virke gjennom en stimulering av hjernebarken og muligens gjennom stimulering av det retikulære aktiverende system."

 

Så en medisinerer barn med noe en "antar" og "muligens" med masse bivirkninger... Dere setter spørsmålstegn ved meg, ja ditto!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Sebastian, du vet vel at de med ADHD IKKE blir avhengige av Ritalin, ei heller får de rus av det? De som er tenåringer og bruker dette, har av og til "venner" som vil kjøpe medisinen. Hvorfor det? Og hvorfor forstår sjelden den med ADHD hvorfor venner er interessert i medisinen? Jo, fordi de uten ADHD kan oppleve en rus av det, som den med ADHD ikke klarer å få(pga ADHD). De med ADHD skjønner ikke hvorfor noen vil bli roligere ved å ruse seg, for det er det de selv opplever av Ritalinen. De forstår ikke at de andre får en helt annen rus. Såpass trodde jeg du hadde fått med deg, ettersom du utnevner deg selv til litt ekspert på bivirkninger og farer.

 

De med ADHD har faktisk ikke like stor sjanse som andre til å ville ruse seg på amfetamin, heller(iflg spesialist på ADHD og Ritalin ved sykehuset her). Ei heller samme mulighet til å bli avhengig. Dette kommer rett og slett av måten de er "skrudd sammen" på.

 

Og det at en etterhvert må øke dosen, har den enkle grunn at etterhvert som barnet vokser, er der mer kropp å ta hensyn til. Min brukte samme dose fra vi startet(ca 7 år) og frem til puberteten, da først måtte vi øke. Dette burde du også vite at er vanlig, iom at du jobber i helsevesenet.

 

Jeg synes du HI både er naiv, har et veldig svart/hvit syn, og er like pågående som Jehovas vitner i å "omvende" oss som har et annet syn på det hele; både medisiner og ADHD.

 

Du er ikke verdensmester, og jeg vil advare deg mot å tukle med behandlingen av ditt tantebarn. Det er IKKE du som har det daglige ansvaret der. Det jeg ser for meg, er at du kommer til å bruke samme taktikk som her, og SKREMME moren til barnet. Og har du virkelig den tiden, den muligheten OG ikke minst kunnskapen til å hjelpe dette barnet på best mulig måte? Det er jeg sikker på at du ikke har, for da må du være tilstede hele døgnet rundt. Du har ikke tid til mye eget liv utenom.... Du vet lite om hverdagen, annet enn det du ser utenfra... Du kan faktisk risikere å ødelegge for den lille familien, og eventuelle søsken av dette tantebarnet. Vil du være en god tante, så blander du deg ikke opp i behandlingen av ADHD'en. Det hadde klikket for meg, dersom min søster hadde kommet til meg, som en utenforstående "verdensmester" og skulle begynne å fortelle meg hva jeg gjorde feil. ikke fordi jeg ikke tåler konstruktiv kritikk, men rett og slett fordi hun ikke har min hverdag.

 

Og bare for å si det; det er lite nytt du kommer med av det du mener er ny forskning. Det er rart at jeg har hørt det før. Men likevel velger jeg medisin for mitt barn, for det trengs. Og det er selvfølgelig ikke det eneste vi gjør, men det er med på å gjøre barnet mottakelig for andre tiltak og behandlingsformer.

 

Og at barnet ber om medisinen selv, har ikke med avhengighet å gjøre. Barnet merker at det har det bedre med medisinen.

 

Og snakk heller ikke om korrupsjon, det blir for dumt for oss som SER hvilken hjelp vi har av medisinen.

 

Og som skrevet av andre her; du HI er mer skremmende enn medisinen og bivirkningene av den. Du VIL at vi skal høre på deg, men hører du på det vi sier? Nei.......

 

Legg også merke til at det er ingen av de som har skrevet her, som er litt enige med deg. Det burde ringe en liten bjelle hos deg..... Sosiale antenner?

 

Mamma'n til ADHD-ungen på 15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dopamin og seratonin er transmitterstoffer, som gjør at signaler blir sendt mellom cellene. Vi kan ta en diskusjon der. Det Ritalin mest sannsynlig gjør, er å øke aktiviteten slik at signaler går fortere og lettere. Noe som fører til at konsentrasjonen osv øker. Ser du sammenhengen? Og det er bevist at aktiviteten øker hos en med ADHD ved inntak av Ritalin.

 

EKG skal bli tatt.

 

Kan du fortelle meg hvordan Ritalin virker uten å hente sitat du ikke ser ut til å forstå? Du sier nemlig at jeg tar feil, men kan du litt anatomi, så forstår du at det du skrev/hentet sitat om ang virkemåte har med det samme som jeg skrev! Hva er det som gjør at signaler går ved stimulering? Hva er det som sender signalene?

 

Hvor i dette er det jeg glemte å gjøre leksen min?

 

 

Og det med forsøkskaniner; hva med penicillin? Det har "bare" eksistert siden rundt 2. verdenskrig. Ritalin har eksistert lenger enn det.

 

Selv om du føler du har gode argument, så virker det som om du bare har latt deg farge av andre sine meninger, uten å egentlig vite.....

 

mamma'n til ADHD.ungen på 15

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri utpekt meg som noen ekspert, jeg sier bare det jeg har undesøkt og lest meg til... Og sosiale antenner har jeg flust av... trenger ikke komme med personangrep her, det blir bare smålig...

Men det er merkeligt da at dere bare godtar det positive om Ritalin på ett slikt forum, hvorfor skal dere ikke diskutere bivirkningene?? Hvorfor ett ikke tema? Skremmendes at dere ikke vil holde dere oppdatert!

 

De som tar Ritalin for å få en rus av det tar nok mer en den daglige dosen som en ADHD person tar for å få noen rus...

 

Dere argumenterer slik for at de som ikke har ADHD blir mer hyper av Ritalin... Okay, men hva med de barna som får diagnosen ADHD fordi de hadde f.eks. en barndom full av vold, og de har ADHD-symptomer pga dette... (de hadde kanskje ikke hatt desse symptomene hvis de hadde hatt en normal oppvekst) Hvordan forklarer dere at det hjelper på desse.. Har noe "klikket" i hode og transmitterstoffene deres i barndomen pga foreldrene?? Hadde de blitt hyper av ritalin hvis de hadde hatt en "normal" oppvekst.. Du må da selv se at dette skurrer vel??? Hvordan er de "skrudd sammen"?

 

Nesten alle som er i barnevernets varetekt står på Ritalin, merkelig hvordan barn, med en barndom som ikke er helt bra, har ADHD og responderer på medisinen... Kan ikke være alle her som har denne måten å være "skrudd sammen" på.

 

Du snakket lenger oppe om desse transmitterstoffene og dems sammenheng, og at jeg hadde feil og du rett... Kan du referere til kilden din, så jeg kan leite det opp?? For jeg referere til felleskatalogen oppdatert mai 2008! Hva er kilden din?

 

Jeg tror ikke det er noen forskjell i det medfødte genetiske ADHD og det sosialt betinget ADHD.. Men medisinen virker sammeleis... Hadde det blitt gitt til den flinkeste på skolen, så hadde kanskje, jeg sier kanskje han også blitt mer konsentrert, fått mer selvtillit etc.... Men forskning på dette har vel ikke blitt gjort!? Så da er det vel dårlig dokumentert.

 

Men du tror det motsatte.. Kan du referere til de undersøkelsanne som sier at ett barn uten ADHD blir hyper av medisin... Jeg vil gjærne lese og undersøke det selv, så vis meg linken eller fortell meg hvor jeg kan finne det stoffet... Eller er det noe du har hørt noen si??

 

Amfetamin er også alt etter dose. tar en det i "ubetydelig" dose så blir en roligere, mer konsentrert, mer selvtillit og fungerer bedre sosialt.. Tar en større dose så blir en hyper og full av energi.. (snakker av erfaring) Jeg tipper at hvis du hadde gitt dit barn større dose enn det han skal ha, så hadde han også blitt mer hyper... Hvor mange av barna som tar pøveperiode på Ritalin slutter pga mer hyperaktivitet?? Jeg tror det er svært få.....

 

Du sier det er mindre tjangs for at de med ADHD og Ritalin vil ruse seg siden de har en annen måte de er "skrudd sammen på", dette er forskerne også uenige i.. Kanskje din spessialist sier dette, mens andre sier at det er større tjangs for at de vil ruse seg på andre medikament senere... Men dette får vi vel vente and å se... For det har vel ikke vært så høyt ritalinbruk i Norge så mange år... Så senvirkning/bivirkning er vel rundt hjørnet...

 

en høysterettdommer i Australia gikk ut og sa at kriminaliteten var på topp nå, og de som dominerte mest hadde diagnose ADHD og var Ritalinbehandlet... Merkelig da, så bra som Ritalin skal virke....

 

Du snakker om mitt tantebarn og at jeg ikke bør blande meg... Jo jeg tror det... Det er forsjell på allvorlighetsgraden av ADHD.. Mitt tantebarn har en mild form, det har også min søster...

Akkurat i disse dager sitter mitt tantebarn kun på sitt rom og spiller data, han har ingen venner, fungerer ikke soialt, han er deprimert vi ser mindre glede i han enn tidligere... (skulle ikke Ritalin bedre dette?)

Min søster er også deprimert, sykmeldt fra jobben og forstår ikke hvorfor hun ikke har noen energi. Dette kan jo være bivirkninger siden de ikke hadde det tidligere... Og skal en da berre lukke øre og øyne for de enda mer allvorlige bivirkningene som dukker opp, og la det fortsette slik? Nei, da er det bedre og prøve uten en periode og se om det kan hjelpe... Det går alltis ad å gå tilbake til Ritalin... Den eneste positive forandringen på dem er at den indre uroen er bedre, og mitt tantebarn klarer og sitte stillere på skolen.. Elles ingen positiv virkning.. Så ja, av kjærlighet til dem så kommer jeg til å bladne meg, og du kan syns så synd i dem som du vil... Av de bivirkningene jeg har fortalt henne, så viste hun om svært få! Og du mener jeg kanskje ikke brude sagt noe?

 

Snakket også med en annen voksen som hadde stått på det i syv år, hun hadde aldri tatt EKG, og viste ikke at dette skulle gjøres... Så at du og noen av dere her er oppdatert og vet så godt om virkning/bivirkning, så er det mange der ute som ikke vet noe særligt om dette.. Og de vil jeg gjærne opplyse, så kan de få vurdere, utfra riktigt utgangspunkt, og vege for og i mot... Mener ikke du de har rett til de, eller er det bedre at de går i "blinde"... For ja, det finnes mange som ikke er like opplyst som deg og ikke vet annet enn det de fikk vite for ti år siden, og det er skremmende.. Ikke alle som er like frempå og spørr!

 

Nei det er ingen her som er enig med meg virker det som.. Det er greit, men jeg forstår ikke hvorfor dere tar det så ille opp... Det er vel en forsvarsmekanisme, kanskje.... Hvis dere tror det er vondt ment fra min side så tar dere feil...

 

Men føler at dere lukker ørene for det kritiske forkere sier, men tror på de som roser Ritalin... Men det er slik vi er skapt... En hører gjærne på det en vil høre.. Så får en håpe at det er rett.. Det gjør jeg også, for min familie sin del... Men jeg frykter det motsatte, derfor mine innlegg her...

 

Og angående Korrupsjonen jeg snakker om, så gjelder det ikke bare Ritalin, det gjelder desverre flere medikament.. Listen er lang for medikament som nå er på overvåkningslisten "legemiddel på særlig overvåking"..

http://www.legemiddelverket.no/upload/Legemidler%20under%20særlig%20overvåking%2014042008.pdf

 

Mange av desse hadde ikke de store bivirkningene til å begynne med... Å allikevell selger legemiddelindustrien de til godtroende mennesker før de er skikkelig utprøvd.. Uskyldige har dødd av bivirkninger før de har blitt fjernet... Ja da kan en kalle det korrupt, kan en ikke?? Eller er ditt syn på dette at det er helt greit også??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som adhd blir ikke hyper av store doser ritalin. Vet dette av erfaring, akkurat som du.?...

barnet mitt fikk litt for høy dose ritalin i prøveperioden, og ble fullstendig passiv satt bare å så på tv hele dagen,.rørte seg nesten ikke, så fort dosen ble minket til noe som passet barnet ble h*n i mye bedre form,h*n sa det til og med selv at h*n følte seg myyye bedre nå, så hyper av større doser ritalin... nei tror ikke det som sagt virker det motsatt hvis man virkelig har adhd.

om ritalin fungerer på mennesker uten adhd, nei ikke så godt som det fungerer når man har diagnosen, vet også dette av erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke personlig erfaring med ritalin, har aldri prøvd det... Kun prøvd Amfetamin som ligner i virkning...

 

Ja kan hende det virker bedre på de som du sier "virkelig har" en ADHD diagnose.. Alså finnes det da mange medisinerte som det ikke virker skikkelig for.. Og det er dem jeg kunne tenke meg å få bort fra ritalin og dets bivirkning og få til noe alternativt i staden...

 

Så kan de som synes at ritalin "det er det beste for sitt barn", fortsette med å medisinere de.. Så lenge de virkelig vet om bivirkningene og fortsatt velger å medisinere dem, så er det heilt i orden for meg.. Opp til hver enkelt...

men personer som setter sine barn på desse medisinene og ikke vet om bivirkningene, de vil jeg opplyse... Så de kan få tenke seg om to ganger... Alle har rett til å vite hva de putter i sine barn og den evt. rissikoen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager dersom du tok det som personangrep.

 

Jeg VET jo om bivirkningene. Har ikke sagt noe annet. Jeg lukker ikke øynene for de. MEN jeg ser med egne øyne hvor godt medisinen virker for min unge.

 

Det var et langt innlegg du har skrevet, skal prøve å skrive litt til det meste her.

 

Rus av ritalin: De som ikke har ADHD, kan f eks knuse og sniffe den, det gir umiddelbar rus for en som ikke har ADHD(har snakket med en som har prøvd, som ikke har ADHD). En narkoman kan også sette dette i åren, det blir gjort i følge politiet. Narkomane er VELDIG interessert i Ritalin. Og det jeg sa var at de er mindre i faresonen for å bli avhengig av amfetamin, IKKE at de ikke vil ha større sjanse enn andre for å "flørte" med stoff. For det er større sjanse for at en med ADHD vil komme borti stoff, det er et faktum vi må leve med og prøve å forhindre at skjer.

 

Selv om unger har en barndom full av vold osv, så kan de faktisk ha ADHD. Bare miljøbetinget ADHD, er faktisk ikke ADHD. Da er det ADHD-lignende symptom. For det er organisk, og bl a arvelig betinget. SÅ kommer det sosiale inn og påvirker. Det er ikke bare de med tragisk barndom som kommer i kontakt med barnevernet, om det var det du trodde.

 

Og det med barnevernet; en av grunnene til at der er mange barn med ADHD, kan være at dette er noe som virkelig sliter på hele familien. Det er et faktum at mange familier med handicap hos barna, går hver sin vei, nettopp fordi det blir så vanskelig. Og at familiene trenger hjelp i form av avlastning(som BV står for), eller annen hjelp til å takle barnet og dets problemer. Sånn er det hos oss. Det er vanligvis foreldrene som tar kontakt med BV, i disse tilfellene. Og ikke en bekymringsmelding..... Dette er hva jeg ser av egen erfaring. Jeg kontaktet barnevernet for å få hjelp i en altfor vanskelig hverdag, å være alene med et handicapet barn og søsken hele året rundt, blir for mye for alle. Far takler ikke handicapet, så der er minimalt med samvær. Ingen andre klarer mine barn samtidig.. Det er faktisk bare jeg som gjør det. Så jeg er en i den statistikken, sammen med mange i samme situasjon.

 

Og det med virkningen av Ritalin: om et barn med ADHD får for høy dose, så blir det tilbake til "hyper" tilstand, men med noen forskjeller; ofte litt mer skjelving på hender, kanskje hjertebank osv. Det er en litt annen type "hyper". Dette er ting jeg har sjekket ut hos vår faste lege(spesialisten), for å kunne vite om dosen er for høy. Vi har ennå ikke opplevd det.

 

Har ikke sagt at du tar feil direkte, men jeg ønsket at du skal forklare hvordan Riatlin virker med egne ord, når du påstår JEG tar feil. Det var jo mye det samme som sto i det du hadde klippet inn fra en eller annen plass, bare med andre ord. DET var det jeg sa.

 

Og så var det dette med at de kan bli asosiale; det er vanlig for en med ADHD å slite med de sosiale kodene, det er en del av symptombildet. Så det er klart at når de blir roligere, så ser de selv dette bedre, og kanskje vil holde seg litt for seg selv av den grunn. De kan også lett bli "avhengige" av dataspill osv. Det har jeg sett her. De blir lett opphengt i noe de finner interessant, og har vanskelig for å avslutte. Det er vel slik dataspill fungerer for noen.....

 

Og ritalin retter IKKE opp det en med ADHD mangler av evner for sosialt samspill, ritalin bare gjør at en klarer å konsentrere seg bedre, og kan bedre klare å styre sine impulser. Og den indre uroen; har du selv vært virkelig stresset over lengre periode? Da kan det være at du kjente litt av den uroen i magen en med ADHD kjenner hele tiden.......

 

Og for en familie som er vant til at ungen "henger i taklampa", kjennes det VELDIG rart å få en mer "gjennomsnittlig" unge, som er roligere pga medisinen.

 

De fleste som har fått diagnosen MBD/ADHD går vel på ritalin, så at denne dommeren du nevner ser dette, er vel ikke så vanskelig å forstå. Der er nok mange som er udiagnostiserte også som har vært innom retten, men disse vet man jo ikke noe om. Det er jo ikke notert, slik som for de med diagnosen....

 

Statistikk kan en lese på mange måter, vet du.

 

Jeg tar det ikke ille opp, det du skriver, men jeg synes faktisk du kan "høre" på oss som lever med dette daglig, med alvorlig grad av ADHD. Det gjør du jo ikke utfra det du skriver.

 

Og i Norge har ikke leger eller andre lov å ta imot "bestikkelser".

 

Har kanskje glemt å kommentere noe, men... det var langt.

 

mamma'n til ADHD-ungen på 15

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle opplysningene ;o)

Visste det fra før, mens mye av det du sier er feil, så er mange ting riktige. Men jeg har iallefall svart lengre oppe hva jeg synes,tror og mener.

 

Hvis du ikke har adhd selv, og har prøvd amfetamin på deg selv, så kan du ALDRI sette deg inn i virkningen medisiner har på barn med adhd.

Det er nemlig stikk motsatt virkning for de som har denne diagnosen,kontra de som ikke har det.

 

Bra du engasjerer deg, men ikke kast barnet ut med badevannet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt de fleste symptomer på ADHD, og min søster som har diagnosen og står på Ritalin sier at jeg nok hadde fått diagnosen jeg også, jeg var mer vilter enn henne i barndomen, mens hun slet mer med lærevansker... Vi har begge den indre uroen, og klarer aldri å sitte inne.. Jeg var alltid den første lærerne kunne navnet på, kunne aldri kviskre eller sitte stille på stolen...

 

Kanskje derfor jeg ble så rolig og "harmonisk" av amfetamin...? hehe... Fordi jeg virkelig har ADHD, var ikke det det dere mener, at de som har det blir roligere, mens de som ikke har det blir hyper??

 

Men siden jeg har kommet såpass bra i gjennom livet er jeg gla at medisinering ikke var så vanlig da, for da hadde jeg nok blitt satt på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fint og oppklarende svar... Hvis du føler jeg ikke hører på dere så tar du feil.. Jeg har fått mange svar her inne som har fått meg til å tenke... Men jeg har skrevet lenger oppe at jeg forstår at de med hardt belastet ADHD barn ikke ser noen annen utvei enn å starte med Ritalin.. Og at de fleste av dere har prøvd alt mulig før dere tok dette steget... Grunnen til jeg har vært så "bombastisk" som dere kanskje mener er at jeg ar vært kan jeg kanskje forklare her.

 

De jeg kjenner best er min søster og mitt tantebarn som har fått diagnosen... Hun prøvde ikke noe alternativ før hun tok han med til lege og PUP, det tok ikke lange tiden før han fikk diagnose og Ritalinbehandling, han roet seg noe med dette... Hun selv begynte og tenke etter å lese om symptormer, og valgte og sjekke seg selv og få medisiner som fjerner den indre uroen.. Hun har vært et "normalbarn", ikke noe hyper, men noe uheldig og har kolvet en del glass i sin barndom.. Hun hadde lærevansker på skolen, ellers masse venner og var ganske rolig.. Ingen i familen tenkte tanken på ADHD og vi fikk alle sjokk da hun valgte og medisinere seg... Men hennes valg...

 

Hun har to jenter, som i våres øyne er friske.. Men skolen har begynte og stusse for de har noe lærevansker på skolen.. Så nå skal søsteren min ta med jentene til utredning.. Jeg er redd det blir utprøving av ritalin og oppstart på dette med dem også...

 

Så grunnen til jeg reagerer så sterkt: Foreldrene, alså min søster og hennes mann er ikke alltfor flinke til å sette seg ned med lekser... Matintaket er ofte pizza og pølser, og det de har lyst på.. Den ene jenta spiser nesten ingenting.. Hun spiser skive med ost fire gager for dagen, aldri kjøtt, fisk, fugl, grønsaker eller frukt.. Ikke kjøttpålegg eller noe... Kun hvitost og skive med krydder.. Å det har vel vært slik siste året kanskje... En trenger ikke være lege for å se at hun ikke får hjerneføde.. Og nå vil søsteren min attpåtil ta henne med til PUB for å "få vite diagnose og få hjelp og behandling" som hun selv sier... Jeg prøver å tipse om Omega3, matinntaket, om å koble inn ernæringsfysiolog o.l. jeg vil at ting skal være prøvd ut før en går steget til Bup...

 

Søsteren min er egentlig et veldig klokt menneske, og jeg kjenner henne ikke igjen... Har begynt å lure på om hun har fått hjernesvinn allerede... (ironi, og satt på spissen) Vet at det er mange som er veldig opplyst og har prøvd alt, men jeg vil bidra med å fortelle personer om alternativ til Ritalin og medisinering, og at ikke alle trenger det.. At det er masse som kan gi ADHD-symptomer... jeg tror at både min søster og mitt tantebarn hadde klart seg fint uten, med riktigt kosthold, mindre sukker, for ikke snakke om mer frisk luft og mindre data... De får jo ikke ut sin energi i det hele tatt... Sitte stille forran en data, kan umulig være det beste for ett ADHD barn??

 

Har vel blitt lit vel engasjert siden min søster ikke prøver noe, og vil (i mine øyne) ta den mest lettvinte vei, da slipper hun og bruke sin energi på få i orden kosthold, lese lekser etc... Skulle ønske hun hadde hatt samme innsikt om virkning/bivirkning, og hadde prøvd like mye som de fleste her inne har gjort... Og når jeg las boken om bivirkninger så fikk jeg faktisk sjokk, for jeg hadde ikke hørt at det var så ille og at så mange av forskere og psykologer har tatt helomvending... Ble kjemperedd for familien min, og bivirkningene er for voldsomme i forhold til sykdomsbildene deres...

 

Og angående den indre uro i kroppen som du beskriver så har jeg hatt den i de alle år, (kan sikkert sammenlignes med "kaffisjokk",)i tilegg til et storinne som kan få hvilken som helst til å krympe seg... Jeg satt aldri fint på en stol, beina opp langs stolryggen, skifte stilling hvert minutt og en kriblende følelse i magen uavbrutt... Kjenner denne indre uroen godt i magen enda, men klarer og leve lettere med den etter jeg ble voksen.. Prøver og meditere når jeg blir for "stresset". For å bli stresset, det takler jeg ikke, da blir det for masse, begeret renn over og det kommer ut i aggresjon... Stakkars samboer... hehehe... =o) Men jeg har vært heldig og vært lettlærd på skolen, lest en gang så satt det, så jeg har fått bruke energien min på andre ting... Mye frisk luft og masse springing.. Det var alltid jeg og gutta... Skikkelig guttejente.. Så jeg er en "positivt" ladet ADHD-jente som noen sa til meg... hehe...

 

Beklager hvis jeg har trakket på noen tær her inne, men tenkte at siden søsteren min ikke viste det og ble sett på Ritalin både hun og gutten uten spørsmål fra bup om kosthold og om andre utprøvinger først, så tenkte jeg at det nok var fleire som henne... Men allikavel skremmendes at det skal være så enkelt.. Bup burde sendt henne hjem for å prøve Omega3, kostholdsendring, ut i frisk luft etc før noen Ritalinbehandling... Og det for dem begge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der er nok en del som ikke vet nok. Og her i huset har grønnsaker, middag, brødmat, frukt osv vært "i god stand" siden ungene ble født. ADHD'eren sto en gang på butikken og grein seg til brokkoli på en lørdag.....Tran var noe jeg selv tok i svangerskap, og barna har fått det fra de ble gamle nok(noen uker). Rutiner har preget våre liv til det kjedsommelige, og barna mine har problemer med å være inne. Det er de fødte "utebarn":) Jeg har også mange kurs i å oppdra barn med adferdsvansker, bl a Webster-Stratton's "De utrolige årene", anbefaler boken med samme navn, foresten:)

 

Men til tross for at forholdene slik, skulle hindret ADHD'en i å "blomstre", så blomstrer den som den bare kan.... Det er her Concerta(som vi bruker) kommer inn. Det gjør ham ikke frisk, men det er levelig, og han fungerer noenlunde i det han skal.

 

Vi har liksom gjort alt rett, men likevel sliter ungen veldig med å være annerledes skrudd sammen, som jeg sier. Asosial, selv om han egentlig er sosial type, det bare krasjer, for han forstår ikke helt. Kan fort bli avhengig av f eks dataspill(her innførte vi "kvote" på en time daglig etter lekser og før kl 21, kunne ikke spares opp til "langhelg" på data'n). Og så er det alt det som "bare skjer", som helst ikke skulle skjedd. Her er det vi ofte kommer i kontakt med politiet. Og naboer har ringt politiet, skolen har nå i det siste sendt bekymringsmelding til barnevernet(selv om de vet at barnevernet er tungt inne, og skolen er med på samarbeidsmøter), han har vært årsak til utrykning av brannbil, jeg kjenner mange butikksjefer her på stedet, gjennom mitt barn, legevakten har vært "stamsted" i perioder, ikke hadde jeg visst så mye om det tunge rusmiljøet her som jeg gjør, heller, hadde det ikke vært for min sønn(han synes de er spennende, men har selv ikke prøvd noe; ren urinprøve)...... Denne listen hadde vært MYE lenger og alvorligere, hadde det ikke vært for medisinen og det vi ellers gjør av tiltak..... Av og til skulle jeg faktisk ønske at han satt foran data'en i steden for......

 

Det ER ikke lett å ha ADHD, ei heller å ha ansvaret for en med ADHD. Og dette som skjer, er pga ADHD og ikke medisiner... For mye av dette kom jo FØR medisinene, og er grunnen til medisinene....

 

En kan ikke si tvert nei til medisin, selv om der er bivirkninger. For som jeg har påpekt før, så kan "bivirkningene" av å ikke få medisin bli så uendelig mye tristere, og kan faktisk ende med døden pga farefull fremtreden og dårlige valg....... MED medisinen, så har han en sjanse til å stoppe seg selv, FØR de dårlige valgene bare skjer. Det har han ikke uten denne "bremsen".......

 

Jeg forstår at du er bekymret, men det skal faktisk litt til for å få diagnosen. Det er ikke gjort på et øyeblikk(som jeg har inntrykk av kan skje). Det krever grundig utredning og vurdering. Jeg tror også at det er blitt strengere enn det var en periode.

 

Det med bivirkninger; en kan få sjokk om en virkelig "dykker inn i" hvilken som helst medisin. Noen "små" eksempel: Paracet-overdose kan ødelegge leveren, og langtids vanlig bruk kan gi kronisk hodepine f eks. ibux gir bl a blødningsfare, og bør egentlig ikke gies til barn under 12 år, uten samarbeid med lege. Ibux skal heller ikke gies til de med magesår, av samme grunn. Dette er jo medikamenter vi kjøper på Rema osv og som av "vanlige" folk blir sett på som totalt ufarlige.....

 

Og jeg er enig i at en også må gjøre andre tiltak, og ikke bare ritalin. Medisin alene er ikke nok, da kan en nesten la være å gi medisinen også(litt på spissen, men med litt sannhet likevel).... Legen vår satte faktisk andre tiltak som krav, for å skrive ut medisinen til min unge.

 

Og bare et tips; er leksene umulige, så går det an å få innvilget leksehjelp gjennom barnevernet:) Det har vi:)

 

mamma'n til ADHD-unge på 15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...