Gå til innhold

Måleses av alle.... IDet du ikke får vite....


tre håpefulle

Anbefalte innlegg

Kjenner du noen som har ADHD eller noen som lurer på om deres barn har det, les videre:

 

Hei... Jeg har netopp lest boken:

 

["Alt du ikke får vite om ADHD og Ritalin" revidert 2008, av Elsa Wendel Adalbèron.

 

Du kan kjøpe den ved å gå inn på denne siden.. 200kr fritt tilsendt og absolutt værdt og lese!!! http://www.wendel.no/ADHD%20og%20Ritalin.html

 

Det er den eneste boken på norsk som belyser de mindre bra sidene med Ritalinbruk, og de kraftige og livstruende bivirkningene som kommer frem på nyere forskninger!

Bl.a. kan nemnes at det er stor sannsynlighet at det gir hjernesvinn... For noen år tilbake tok de bilder av hjernen til personer med ADHD og det viste seg at de var mindre.. De tolket det til at det var pga ADHD.. Det de ikke tok hensyn til var at de stod på ritalinbehandling...

 

Undersøkelse gjort på dyr før og etter ritalinbruk, viser hjernesvinn.. Så mest sansynlig var da denne hjernesvinnen pga Ritalinen og ikke ADHD.

 

En undersøkelse gjort i 1999 så ble flere barn satt på ritalin, medan en annen gruppe barn fikk annen type behandlin (pedagogiske tiltak) etter ett år viste den Ritalinbehandlede gruppen klare fordeler fremfor den kontroll gruppen. Og psykolog William Pelham var en av de som i 1999 stilte seg helhjertet bak anbefalingen av å bruke medisin. Etter dette ble det eksplosivt og behandle barn med ADHD over hele verden.

 

Tre år etter kom overaskelsen da forskerne kontrollerte gruppene igjen... Det viste seg da at gruppen med medisinerte ikke hadde noe forsprang på den ikke-medisinerte gruppen, men motsatt...

 

Da William Pelham igjen i Noveber 2007 ble stilt spørsmålet om ADHD-medisinering hadde noen positiv effekt i det hele tatt, svarte han med ett ord: NEI!

 

kriterienne for å få diagnosen er også svevende, de er her:

 

1. Rastløs, overaktiv

2. Lett og tirre

3.Forstyrrer andre barn

4. Fullfører det en ikke har begynt

5. konstant vimsete

6 Uoppmerksom

7. Krav må innfris øyeblikkelig, frustreres lett

8.Gråter lett og ofte

9. Humøret skifter raskt og dramatisk

10. Eksplosive temperamangsutbrudd, uforutsigbar oppførsel.

 

Ja med desse kriteriene så kan jeg herved belyse at jeg i alle år har hatt ADHD. Jeg kunne lett fått diagnosen og en resept på ritalin. Men jeg velger å være "frisk"... Hvem her kan si at de ikke har hatt desse kriteriene???? Det er alt for lett å diagnostisere barn... Det har begynt og bikke over.. De stille, flinke og "perfekte" barna er "friske", mens de utagerende, kreative, rastlause barna er syke og må medisineres...

 

Ritalin er ett narkotikum på lik linje med anfetamin. (står i felleskattalogen) Den gjør riktignok barn mer lydige og i stand til å gjøre ensformige oppgaver som f,eks. utanatlekser. Men det fører til forminset kreativitet, minsket spontanitet, minsket husmorog sosial isolering. Og etterhvert hjernesvinn!!

 

De fire mest allvorlige bivirkningene er: Epileptiske anfall, leverskader, økt selvmordsrisiko, og skader på hjertet og kretsløp. Barn som har dødd og blitt obdusert så har det vist seg at hjertet og kretsløpet ligner på det kretsløpet til en narkoman har.

 

En familie ble "tvunget" til å sette sitt barn på Ritalin. De fikk beskjed om at det var eneste behanlingen for deres barn, og hvis de nektet kunne barnevernet bli innblandet og de kunne risikere og miste sitt barn. De valgte og medisinere sin sønn, som senere døde. Hjertet hans var større enn på en voksen person, og de konkluderte med at det var Ritalin som var årsaken.

 

I boken skriver hun om en rapport som det britiske legemiddelverket ville hemmeligholde... Det var bivirkningene de ville holde skjult...

 

Den farmasøytiske industrien (de som ager og selger medisiner) er den nest rikeste industrien i verda, kun våpenindustrien er mektigere. Da sier det seg selv at de har innflytelse.. De betaler leger, de støtter etterutdanningen til leger, de støtter ADHD-foreninger, de sender DVD-er til skolene med info om hvordan oppdage ADHD og at medisinering er det eneste alternativet som virker. De betaler forksningen og undersøkelser som ska finne virkning og bivirkninger.. (så blir ofte bivirkningene hemmelighold, dette finnes det flere biviser på, som står om i boken) Så bruker de små barn og samvittighetsfulle foreldre til å medisinere sine barn fordi det er "den eneste løsning"... Men så viser det seg faktisk på studier og undersøkelser at på sikt får de en forverret viskning. Å da tror vel foreldrene at "tenk hvor ille det hadde vært hadde de ikke stått på ritalin"... Det er jaggu meg så korrupt at en kan spy!!!

 

En tankevekker når en medisinerer sine små barn med "narkotikum" helt ned i barnehagealder... Det som er ille er at det finnes ikke noe støtte til alternativ behandling (som virker enda berde) Men skolene får støtte når de "oppdager" ADHD og barna blir behandlet med Ritalin, da får skolen "lønn for strevet"...

 

Det finnes heller ikke noe oppfølging av barn etter ett år... Det er jo etter ett år at ting snur, i følge den undersøkelsen av barn med og uten medisinering som jeg skrev lenger oppe.

 

Når barn kommer til helsevesenet så blir de sett på ritalin i fire uker, hvis de da viser bedring, noe som de fleste gjør, så blir de satt på det fast og konkluderer med at det er ADHD... Til alle her inne som har prøvd Anfetamin i sinne utagerende ungdomsår, vet at en kan bli masse "klokere" og bli masse mer konsentrert de fire første ukene en prøver anfetamin. Jeg prøvde selv som 16åring, og mer selvsikker, smart og konsentrert har jeg ikke følt meg før!

 

Jeg har selv ett tantebarn og en søster som står på Ritalin, og min søster skal få lese boken og jeg skal hjelpe henne med å forhåpentligvis slutte med denne medisinen. Men som med andre narkotiske stoff, så blir en avhengig...

 

Så kjenner dere noen som har ett barn med ADHD, eller noen som vurderer så anbefaler jeg og lese denne boken før de bestemmer seg.

 

Håper dette innlegget vil hjelpe og gjør at dere vil lese boken og få vite hva Ritalin virkelig gjør med små kropper, og hvor korrupt hele legemiddelstanden er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt barn får oppfølging hver 6.uke.Så der tar du feil.

 

Du sprer mange feilaktige opplysninger her.Det er ikke narkotiske stoffer for det første.

 

Jeg har lest ei bok om p-piller, skrevet av en lege som hater p-piller. Hun mener ingen må finne på å spise p-piller,fordi de ødelegger kroppen din.

Skal alle derfor gjøre det samme som henne?

Boken heter "the pill",og er skremmende propaganda mot prevansjon.

 

Den amfetaminen du prøvde i sinne som 16 åring,som du sier, kan da ikke sammenlignes med medisinene som de med adhd får.

Du er ikke sann!

 

Barnet mitt har prøvd ritalin,men tar noe annet nå. Og får god oppfølging som sagt hver 6.uke.

 

Ritalin går fort ut av kroppen. Det samme gjør concerta og andre medisiner for adhd. Men hvis det misbrukes, kan det selvsagt gi problemer. Akkurat som andre medisiner.

Det er ikke misbruk å ta en pille for å fungere som vanlige barn, når man ikke engang greier sitte på en stol i timene.

Sidevirkninger har alle medisiner, men ikke alle får det. Du kan reagere om du tar for mange vitaminer også.

Hos enkelte er det KUN medisiner som virker. Og livskvaliteten til barnet kommer langt foran forfatteren av boka du nevner.

Trenger man medisiner så trenger man det.

Hjertesyke,diabetikere eller folk med adhd trenger medisinsk hjelp for at de skal holde seg friske.

 

Hilsen ei som har hatt barn med adhd i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jda den anfetaminen jeg rpøvde som 16åring er nesten identisk med stoffene i ritalin... Men det vil ikke legemiddelfirmaet opplyse om.. For hvem vil vel sette sit barn på narkotika???

 

Noen opplysninger til deg: Det er klasifisert som et narkotikum i felleskatalogen... Ritalin er firmanavnet for ett kjemisk stoff som heter metylfenidat. Det er nært beslektet med amfetamin og virker på samme måte. Det kalles derfor amfetaminderivat, alså et stoff som er kjemisk likt amfetamin. Cocerta inneholdersamme virkestoffet som Ritalin, bare at de er langtidsvirkende. Ergo, bivirkningene av Ritalin og Amfetamin er de samme.. Dette har det nå kommet opplysninger om fra en rekke undersøkelser, som ikke har vært offentlggjort... Om du ikke vil lese om de og vite om de og fortsette og la ditt barn få behandling så er det opp til deg... =o) Jeg ønsker bare at personer skal få vite om alle sider av ett mediakment og ikke bli lurte... For flere barn har dødd, der det har blitt bevist at Ritalin var årsaken.. dette etter flere års bruk...

 

Les boken og se selv... Det er en seriøs bok, som viser til kilden av informasjon, så det kan sjekkes opp hvis du ikke tror på det du leser! den forteller om de sjokkerende resultatene som kom ut av testen tatt i 2005, som de pøvde og hemmeligholde, denne rapporten fikk forfatteren tak i i 2007, så du har nok ikke fått vite om de... Sjokkerende...

 

og det er flere som tidligere ar vært Ritalitilhengere av forskere og psykologer så nå har gjort helvending...

 

Der var også en annen kremmende undersøkelse.: En undersøkelse gjort ved det medisinske fakultetet ved universitetet i Galveston i Texas, viste at 100% av de forsøkspersonene som ble gitt Mentylfenidat (virkestoffet i Ritalin) fikk tredobbel økning i kromosonendringer bare etter tre mnd bruk. Slike kromosonendringer henger sammen med økt fare for kreft og andre helserisiko... Dette er vel noe som ingen i det norske helsevesenet vet om eller informerer om... Dette fordi de ikke får vite det i sine legemiddelskrifter, for de er sent av legemiddelindustrien som ikke vil at dette skal komme forallmenhetens øre.

 

Anbefaler deg på det sterke og lese boken før du dømmer meg for det jeg sier, jeg ønsker bare å hjelpe, og forhindre at barn skal bli ødelagde av senskader... Om det er en eller ti jeg kommer igjennom til, så er det bra nok for meg... Når en bestiller boken, så sender en e-mail direkte til forfatteren, det går der and å høre om du evt. kan få ett tlf møte så kan du få høre direkte fra henne... For denne korrupte industrien som legemiddelindustrien er, er sjokkertende.. Og det på bekostning av barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Og hvem har beordret undersøkelsene du viser til? Jo, mest sannsynlig motstandere av medisinering.

 

Du KAN ikke sammenligne gateamfetamin med Ritalin, ogi tillegg er dosene totalt ulike.

 

En ting jeg reagerte VELDIG på i den linken du har lagt ved i hovedinnlegget, er at der står at Ritalin "BEDØVER". Si meg; vet du noe som helst om sentralstimulerende stoffer? Jeg har aldri hørt at en kan bruke sentralstimulerende som bedøvelse, det faller på sin egen urimelighet.

 

Vær klar over at hjernen til en med ADHD ikke er "våken" som de fleste andre sin. Det er det Ritalin skal hjelpe på; det "vekker" hjernen, til et nivå hvor Serotonin og spesielt Dopamin fungerer mye bedre. Dette er transmitter-stoffer, som overfører signaler mellom nerveceller(hjerneceller).

 

Gjør "leksen" din i begge leire, FØR du sender ut slik propaganda som du gjør her.

 

Og du skal også vite at det som sto på den siden om at ADHD ble "funnet opp" i 1983, er så feil som det kan få blitt. LES HISTORIEN til ADHD. De har brukt medisinen i 70-80 år nå, så erfaring i bruken er der. I starten brukte de faktisk amfetamin, men etterhvert ble methylphenidat utviklet og overtok for amfetamin. ADHD har bare hatt ulike navn oppigjennom historien, men de har visst om disse problemene i mange årtier.

 

Og du kan ikke liste opp disse symptomene på ADHD, og si at du velger å være "frisk". Kan du velge ADHD eller "frisk", så har du i allefall ikke alvorlig grad av noen av disse problemene. Alle har disse symptomene til tider, det er graden av hvor mange vansker de lager for deg i hverdagen som gjør om du får diagnosen eller ikke. Når problemene gjør at du ikke klarer å fungere i samfunnet, men sliter på de fleste arenaer, så har du faktisk et handicap, samme hva en velger å kalle det.

 

Gå inn i et hvilket som helst fengsel; der er mange som sitter der, pga uoppdaget og umedisinert/ubehandlet ADHD. De sitter der som regel pga narkotika(besittelse og salg) og vinningskriminalitet. I deres "dophistorie" finner en ofte amfetamin..... forsøk på selvmedisinering?

 

Du virker meget lite opplyst, utfra det du skriver her. Jeg skulle likt å se deg "behandle" ditt eget barn for ADHD.

 

Hilsen ei med utdannelsen innen helsesektoren og mamma til ADHD-barn(alvorlig grad) med Tourette's....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom ikke hit for å krangle eller fonerme noen... Jeg kom hit for å fortelle om de negative sidene jeg har lest om i en bok som en får kjøpt nå i 2008... Med andre ord, NYTT stoff... Det er opp til deg om du vil overse denne muligheten for at noe du gir ditt barn kan føre til store skader, eller om du vil lese boken og den mnegative siden også...

 

Føler det blir som å anbefale røykeboken til en røyker... En vil ikke lese, for en vil ikke vite...

 

Er ikke bare du som jobber i helsesektoren.. Jeg er utdannet sykepleier og jobber på medisinsk avdeling på sykehuset....

 

Jeg har ikke skrevet om noe i 1983, da var det skrivefeil, jeg mente 1987.

Det stemmer at Ritalin har blitt brukt i mange, mange år, men det jeg skrev var at diagnosen ADHD kom i 1987, det ble vedtatt på ett årsmøtefor amerikanske psykiatere det året og det stemmer... Bare sjekk det opp du... Å det var etter dette at de kunne begynne og gi barn ritalin i Norge...

 

Vet du hva som stod i felleskatalogen om Ritalin i 1971??: NArkotikum, Emosjonelt labile pasienter, serlig ungdommer, bør ikke behandles med Ritalin,,,,

 

Dette fjernet de helt, men nå har det kommet tilbake at det er ett narkotikum....

 

Hun som har skrevet boken har grunnutdannelse i kjemi, og har siden 1998 fordypet seg i temaet ADHD/Ritalin... Hennes far var allmennpraktiserende lege på Lille Tøyen i Oslo i nærmere 40 år... Så det er ikke bare en person som er i mot Ritalin som skriver, men en person med kunnskap....

 

Hvorfor ikke lese boken og sjekk opp de opplysningene som hun skriver...For viss det virkelig er noe i desse undersøkelsene hun har fått fatt i, vil du lukke igjen øyne og ører for dette???

 

Når jeg skrev til forfatteren for å kjøpe boken hadde hun netopp vært i kontakt med en mor som holdt på å miste sitt barn pga Ritalin... Så det er desverre ikke ett så uskyldig preparat som de først trodde.. Å det e veldig mange i helsesektoren og i psykiatrien som har gjort helomvending.. Men det er ikke så lett og komme ut med det, da legemiddelinsustrien har så stor pengemakt og gir ut så masse penger i støtte som mange er avhengig av..

 

Vi vet allerede at det finnes mange industrier som vet at det de selger er skadelig, men de gjør det allikavel, penger og makt går fremfor andre folks helse... Tobakk industrien, plastisk kirurgiske industrien etc...

 

Å hvor mange her kan med handen på hjertet kan si de rpøvde alt før de prøvde medikament?? Omega3, Sunt kosthold uten sukker, glutenfritt kosthold har vist seg og hjelpe enkelte da det er gluten som de reagerer på, naturmedisin...???? Det dumme er at det finnes ikke støtte til allternativ behandling, og en får vite at Ritalin er det "eneste rette".. At det er det rette for noen, det kan godt hende, at en må veg opp virkning mot bivirkning.. Men det er såp mange jeg kjenner både privat og via jobben som har moderate symptomer, har ett dårlig kosthold med mye sukker.. Så velger foreldre tabletten i steden for å bruke energi på å forandre kosthold og skifte ut laurdagskosen med frukt.. for "stakkars bar" må få kose seg på lørdag.... Heller gi en tablett en å ta i fra dem barnetv-goddteriet og søtsakene.... jeg sier ikke at det er slik med deg, men jeg kjenner flere der det er slik... Og noen nårlige foreldre mener jeg ikke de er, men jeg mener at de burde fått i oppdrag og ordne på korsthold og prøve glutenfri mat før noen tablett (stemplet som narkotikum i felleskatalogen) skal brukes..

 

Jeg mener det skal være SISTE utvei, og ikke første forsøk en skal gi!!

 

Du skriver at jeg virker lite opplyst.. Det samme føler jeg at du er.. Men det kan hende fordi du bare har fått vite de positive tingene ver RItalin.. Jeg vet om de "tidligere sagte" positive tingene med Ritalin og hvor bra det virker, jeg har nære familimedlemmer som står på det og ser hvordan det virker... Men jeg holder meg oppdatert og vil vite alle sider, om du også vil holde deg oppdatert for ditt barns skuld og ikke sluke alt som de i Helsesektoren sier så er det opp til deg...

 

Jeg vet allerede i gjennom mitt yrke at mye blir "holdt tilbake" og blir lagt skjul på, for å "ikke uroe" pasient/pårørende....

 

Å hvordan forklarer du at den amerikanske Psykologen som var med i studie og roste Ritalin opp i skyene nå etter å ha sjekket forsøkspersonene har snudd helt om og ikke anbefaler Ritalin lenger... Dette gikk han ut med i november 2007.... Alt dette står i boken som er revidert og oppdatert nå i 2008! Når fikk du helt oppdaterte ADHD broskyre?? Å de har vel kanskje legemiddelindustrien sponset og laget??? På tide med litt oppdatering tror jeg!

 

Som sagt, jeg vil ikke krangle er tråkke noen på tærne... Men jeg vil at vi skal vite hva vi putter i våre barn.. Og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke kommer til å sette mitt barn på Ritalin... Kommer til å prøve alt annet først.. Kosthold, naturmedisin, akupunktur, glutenfirtt kosthald, healing.. Ja absolutt ALT skal prøves ut før noen tablettbehandling med Ritalin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev at den undersøkelsen jeg hadde siktet til nok var laget av motstandere, der ser du, du MENER automatisk at det er det, fordi du vil tro at slik er det, men dr tar du feil, og hadde du lest innlegget mitt skikkelig så står det der. Jeg klipper det inn her:

 

En undersøkelse gjort i 1999 så ble flere barn satt på ritalin, medan en annen gruppe barn fikk annen type behandlin (pedagogiske tiltak) etter ett år viste den Ritalinbehandlede gruppen klare fordeler fremfor den kontroll gruppen. Og psykolog William Pelham var en av de som i 1999 stilte seg helhjertet bak anbefalingen av å bruke medisin. Etter dette ble det eksplosivt og behandle barn med ADHD over hele verden.

 

Tre år etter kom overaskelsen da forskerne kontrollerte gruppene igjen... Det viste seg da at gruppen med medisinerte ikke hadde noe forsprang på den ikke-medisinerte gruppen, men motsatt...

 

Da William Pelham igjen i Noveber 2007 ble stilt spørsmålet om ADHD-medisinering hadde noen positiv effekt i det hele tatt, svarte han med ett ord: NEI!

 

Som du ser, Penham, som ropte over seg av begeistring i 1999, har snudd helt om, det er jo skremmende, synes du ikke??

 

80-90% av av all klinisk forskning på legemiddler finansieres av legemiddelindustrien... Og er ikke det litt skummelt med tanke på hvor stor makt de har og at de prøver og skjule bivirkninger.. Det er de som lager bøkene som legen går ut i fra, sender ADHD broskyrer som rser Ritalin... Å så prøver de og hemmelighilde bivirkningenen. For eksempel er all departemental korrespondanse vedrørende ADHD og Ritalin stemplet "untatt offentlighet".. Hvorfor det tror du...??

 

Å da er det litt sneversynt og sitte og si at undersøkelsenne er laget av motstandere av Ritalin... Kaskje en burde hatt flere undersøkelser som ikke har noen tilknytning til legemiddelindustrien.. Da hadde en kunnet stole på resultatene, for de virkningene og bivirkningene du får hos legen, kommer direkte fra legemiddelindustrien som vil tjene mer og mer penger på bekostning av andre.. Det er desverre slik det er.. Menn, makt og millioner... Tobbaksindustrin, våpenindustrien, kosmetiske industrien er ikke noe bedre... De vil tjene seg rik, om det er på beskostning av noen de ikke kjenner så ofrer de dem for sin makt... Det vet du like godt som meg...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hei Sebastian!

 

Jeg tror ikke du vet hvor psykiske og fysisk belastende det er å ha et ADHD- barn.Du skulle bare ane hvor mye energi jeg bruker på barnet mitt.Tenker hver dag på nye måter og gjøre ting på for det beste for barnet. Barnet mitt har gått i mange år uten medisin, men vi har også levd under konstant stress og til tider mangel på søvn.Det var ikke med lett hjerte vi startet med medisin,men gutten min fungerer mye bedre.Det var heller ikke noe tvil om diagnosen.

Vi har i tilegg deltatt på foreldreveiledningsprogram i 4 måneder der både barnet og foreldrene er med.

 

Hilsen en som er mor og stemor til adhd-barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda jeg vet meget godt hvor slitsomt det er å ha barn med ADHD... Har som sagt en søster som har det og hun har en søn så har det.. Så jeg vet hvordan hun har slitt...

 

Det høres ut som du har prøvd ut flere ting før du tok steget til Ritalin... Men det er ikke alle som har det... Mange går først til legen, så bup som mener at Ritalin er det eneste..Så kanskje kostholdet er elendig, omega3 er ikke prøvd( undersøkelser gjort av barn med adhd.symt viste seg å være friske barn etter noen mnd bruk av omega3 og omega6), noen kan bli kvitt sesse symptoma med glutenfritt kosthold.. Men desverre er det mange som tar den "lette" løsning, den "minst krevende" løsningen og drar til legen og får en tablett... For de har jo ikke så alvorlige bivirkninger... -Det tror de, men realiteten er en annen... Så anbefaler derfro alle sterkt og lese denne boken, så kan de selv sjekke opp opplysningene som står der, for der står hvor hun har sine opplysninger fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle problemer blir ikke borte med Ritalin. Når mdisinen er ute av kroppen er det vi som er foreldre som må finne løsninger så det ikke blir så mange konflikter.

Jeg har lært negativ oppmerksomhet bare forsterker den dårlige atferden. Det er viktig å ha et godt forhold til barnet og bli med på aktiviteter sammen med dem. Bygge opp selvtiliten deres.

Veldig viktig med tydelige beskjeder og forutsigbarhet i hverdagen.

Jeg tror ikke at vi skal ha det som mål at barnet skal bli "normalt",men ta det for det er.

 

Hilsen mor og stemor til ADHD- barn.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke uttale deg på vegne av alle med ADHD. Husk der er grader av det. Og selv om du SER hva andre har å jobbe med, så er du på utsiden. Min familie ser det på samme måten, men de også ser det fra utsiden. De synes det er travelt, men er ikke i mine sko. Det forstår de. Jeg har en kunnskap de aldri kommer til å få om dette.......

 

Og jeg vil si at vi har prøvd det aller meste; Omega3(Fri flyt) i store doser(mer enn anbefalt på pakken, for det må en med ADHD ha) over flere år; ingen virkning. Healing hos en annerkjent healer; hjalp ikke. Kosthold uten fargestoff, sukker, vanilin, melk osv, hjalp ikke det heller. Kiropraktor, fysioterapi, fysisk aktivitet, sosialisering gjennom barnehage og SFO. Tilrettelegging i skole. U name it, we've done it....

 

Det som hjelper mest, og som vi holder på med hele tiden(uavhengig av medisin eller ikke), er rutiner og faste rammer, belønning og ros osv osv....

 

Men husk at slike ting har de fleste oppegående foreldre(noe de fleste foreldre er) prøvd allerede FØR ungen får noen diagnose. ADHD er jo noe en er født med, og diagnosen kommer forholdsvis sent.

 

Det medisinen gjør, som ingenting annet har klart, er å gjøre det mer mulig for andre tiltak å virke.

 

Jeg kan fortelle deg at mitt barn garantert hadde vært kriminell allerede(ser tendensene, har sine "sorte prikker" på rullebladet allerede), hadde det ikke vært for medisinen. Men siden han tar medisinen, så klarer vi bedre å styre ham rett vei. For da klarer han å hjelpe LITT til med å styre rett vei, noe som er fullstendig håpløst uten. Og ikke klarer venner å holde ut heller, om han ikke er medisinert....

 

Jeg får ikke kontakt på en noe som helst god måte med gutten, om han ikke har tatt medisinen. Så morgenene her er fullstendig kaos.

 

Det hadde ikke vært mulig å håndtere min unge for meg(eller andre, for den saks skyld), hadde det ikke vært for medisinen. Og jeg kan fortelle deg at jeg er hjemmeværende pga dette, og har gjort det til min livsoppgave å hjelpe barnet mitt gjennom barndom og ungdom,til et best mulig voksenliv. Det er "jobben" min.

 

Hadde det vært bedre å plassere ham på institusjon, hvor der var mange voksne til å ta vare på ham, slik at han kanskje kunne slippe medisinering? Vi lever ikke et normalt, vanlig liv selv MED medisin. Det er et alvorlig handicap for vår familie. Og søsken av en med ADHD har også rett på en god barndom. Da kan ikke den med ADHD få være den som styrer det hele så sterkt som det hadde blitt her uten medisinen. Han styrer nok som det er nå.

 

For de aller færreste er det enkelt å sette ungen på medisin, og ungen blir jo heller ikke frisk av ADHD med medisinen. Den kurerer ikke.

 

Jeg har alltid visst at det går under kategorien narkotikum. Det har aldri vært noen hemmelighet(utenom for barnet). Vi tar også jevnlig EKG for å følge med på hjertet(helt fint, for øvrig), og vi har årlig helsesjekk av "legemet".

 

Og det som i dag heter ADHD, var tidligere MBD, vet du. Så diagnosen er ikke ny. Den har bare skiftet navn opp gjennom tiden. Også for at det skal bli mest mulig like kriterier i hele verden. Du vet vel at DAMP er noe av det samme(tidligere i Danmark, spes)?

 

Og ungen er den samme, med de samme problemene, med eller uten en diagnose. Og så er det å veie det positive mot det negative ang medisinering.....

 

Du vet jo at en med kreft har det, selv om ikke legen har satt diagnosen? Og så må en vurdere behandling etter at en har funnet ut av hva som kan være best.......

 

Jeg forstår at du føler behov for å opplyse, men det tragiske livet en med ADHD og familien til denne kan få uten den hjelpen medisinen er, er ikke bedre....... Det er ikke nok for alle å bli behandlet uten medisin. De med medisin, har jo ikke kun den som hjelp.........

 

 

mamma'n til ADHD-ungen, helsesektoren.... ADHD'eren er 15 år....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI, det jeg synes er så trist er folk som sier "jeg skal hjelpe deg,for dette VET jeg så mye om!!", og så slår du oss i ansiktet isteden.

 

Takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen i går. Han kunne fortelle meg at fordi om en medisin har visse stoffer som vises på ingrediensen i medisinen, så blir det straks OMGJORT til andre stoffer inni kroppen.

Og der er fremdeles ikke amfetamin vi gir barna våre!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har såvidt skummet gjennom debatten og synes det er feil av OP å si at foreldre velger den enkleste løsningen, en pille, for sine barn.

 

De fleste foreldre jeg kjenner/leser om på nettet er oppegående foreldre som helt sikkert gjør sitt aller beste for barnet og familien sin. I dag, med all den negative oppmerksomheten som er rundt f.eks ritalin, tror jeg ikke det er noen lettvint løsning å velge "pillen" i det hele tatt!

 

Jeg skjønner at det er velment, men jeg tror ikke på at det er veien å gå å komme med skremselspropaganda. Vi har lest mer enn nok om ritalin og dens bivirkninger, tror jeg, men hvis man står der med vektskåla: På den ene siden adhd/add og et barn som ikke får utnyttet sitt fulle potensiale, ikke fungerer hverken læringsmessig eller sosialt, skaper ubalanse i familien... På den andre siden: Ritalin, et barn som får ro i hodet sitt til å lære, fungere sosialt.. og som bonuspremie: familie som fungerer sammen, foreldre som kan hente seg inn og få overskudd. Vi vil jo alle at barna våre skal ha det bra, og gjør det som skal til for at de skal få det!

 

På den ene siden ritalin, på den andre siden diett. Jeg skulle ønske at kjennskapen til at diett _kan_ være løsningen for noen skulle bli mer allmen slik at vi får vite at vi har et valg. Vi kan forsøke diett og hvis ikke det fungerer, ja, så kan vi forsøke medisiner! Men slik det er i dag, kan jeg forstå at enkelte foreldre velger å ikke prøve diett. For det første er det krevende i overgangen. Man skal lære å tenke nytt, man skal lese alle innholdsfortegnelser, lære å bake brød, lage en masse mat fra bunnen og ikke minst risikerer man å måtte kjempe _mot_ de som er der for å gi oss faglige råd: Leger, ppt, bup, gjerne familie og venner som ikke tror på dietten og "saboterer" den... (de fleste er selvfølgelig ikke så uheldige, men det skjer).

 

Jeg synes vi skal respektere hverandre og hverandres valg! Deretter kan vi selvfølgelig prate om ulike behandlingsmetoder og fortelle om hva vi har gjort og hva som virker for oss, men la oss ikke tre det ned over ørene på hverandre! Det som virker for meg, virker/passer ikke nødvendigvis for andre.

 

Akkurat nå leser jeg forresten boken "kernesund familie". ;-) Artig lesning og når jeg har lest hele, skal jeg gå gjennom den på nytt og plukke ut de tingene som jeg tror lar seg gjennomføre hos oss :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det er ikke anfetamin, det er ett anfetaminderivat.. Som har samme virkning og samme bivirkning, alt etter doser selfølgelig.... =o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vriker som her er mange flotte foreldre her inne som har prøvd alt og ingenting virker... Og jeg forstår da at en må bruke vektskålen og vege for og i mot med tanke på virkning/bivirkning...

 

Men det jeg vil frem til her er at det faktisk nå har kommet ut undersøkelser som har gjort bivirkningssiden tyngre.... Jeg ønsker at de som vil vite om desse undersøkelsanne og va forskerene og psykologene som har utført dette sier... Derfor annbefaler jeg boken...

 

Forstår at dere blir skremt av mitt innlegg, og det beklager jeg.. Men når jeg får vite dette så vil jeg at andre skal få vite det samme, holde seg oppyst, så kan en ikke komme senere (hvis noe skulle skje) og si "hvorfor har ingen informert oss om desse farene?"

 

Virker som de fleste som har svart på mine innlegg vil velge å ikke lese boken.. Dette er vel kanskje for at en ikke vil vite?? Og hvorfor vil en ikke vite?? På samme måte som en Røyker ikke vil vite om røykeboken?? Det en ikke vet, har en ikke vondt av?? Jeg føler det kanskje er litt slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sebastian-16mars

 

Jeg er ikke redd for å lese boken "din". Det du refererer er ikke nytt ut fra det jeg har fulgt med på ritalin-debatten.

 

Vi bruker ikke ritalin, vi er en av de mange heldige som har klart oss med diett, men jeg er likevel ikke like bastant og dommedagsprofetisk når det gjelder ritalin som det høres ut som om boken er. Noen ganger har man kanskje ikke noe valg. Det er ritalin eller et barn som går gjennom helvete hver eneste dag. Skal man da bekymre seg for bivirkninger som _kan_ skje? Vi kan bli overkjørt av en buss i morgen. Skal vi sitte hjemme for å unngå den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke at det skremmer meg, men jeg vet nok til å ikke gidde å lese. DET er noe annet. Jeg ser at medisinen gir min et bedre liv, og det er det vi ønsker. Forøvrig kan du tro det du vil:)

 

Jeg har alltid visst at det går under narkotikum. Det sa legen tidlig, OG det ser du av resepten(e). En må ha 2 for å få det, skal du ha det på blå resept:) Og tablettene er verdt litt "på gata", det sier sitt om den delen.

Hørtes ut som om det var en nyhet for deg, funnet i boken:) Jeg har også alltid visst at de med labil psyke ikke skal bruke det, og at de som har tics(noe min har), kan bli verre, stabilt der de er eller bedre(der er min). Og at hjerterytmen skal observeres jevnlig. Også at det kan virke inn på vekt og lengdevekst. Osv osv.

Alt dette har jeg visst siden før vi begynte med medisinen, altså for over 7 år siden....

 

Husk at mye av disse undersøkelsene du viser til, sikkert er gjort i USA. Etter det jeg vet så er overmedisinering et problem der, de medisinerer jo bivirkninger også ofte. Og hvem vet hva mange av de i undersøkelsene du viser til, kommer inn under dette? Interaksjon mellom medisiner er mange, og kan være ukjente.

 

Ikke tro at du har sannheten, selv om du har lest det i EN bok. Og at forfatterens far er lege; hva har det med saken å gjøre? Kunnskap overføres ikke i genene på den måten;)

 

Vi som lever denne hverdagen, sitter med det meste av den "sannheten" vi trenger; livene til den med ADHD og til familien rundt fungerer og er levelig. Og om der er langtidsvirkninger i negativ retning, tror jeg mange hadde hatt verre "langtidsvirkninger" av å ikke ha fått medisin...... Sånn er det å ha et handicap som virker så mye inn på det sosiale osv...... Foreløpig ER methylphenidat den beste medisinen for de med ADHD. Og til det kommer noe annet som virker like bra(medisin eller annen behandling/terapi), så er det dette vi alle må tåle å leve med.

 

Strattera virker nemlig bare på 60-70% av tilfellene, og det er ikke godt nok for meg, slik vi har det nå. Og det er en såkalt "lykkepille", opprinnelig. Vet ikke om det er så mye bedre.......

 

Mamma'n til ADHD-ungen på 15

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at jeg sitter på noen "sannhet"... Jeg sier at det er to sider av en sak... Den siden som viser bare det positive, og det vi alle vil at det skal være, så finnes den mer negative siden.. og at nyere undersøkelser viser at den negative siden nå har blit større... Kanskje ikkje i løpet av de 10 færste årene på Ritalin som derea barn er innen nå... Men de skader som barn har fått etter lang tids Ritalinbruk....

 

Ja, Ritalin virker, det ser jeg på mitt eget tantebarn.. Men han er ikke så kraftig belastet så mange andre med ADHD er... Men han har fått ett mye bedre liv etter Ritalin, men samtidig har an isolert seg og sitter mye kun og spiller dataspill... Har ingen venner... Men roligere, ja det er han... Og familien har det også bedre av den grunn... =o)

klart jeg blir engstelig når jeg leser om undersøkelser av senbruk, der det viser seg at barn har fått hjertestans, epileptiske anfall er blitt en hyppig bivirkning, hjerensvinn, den "roligere" oppførselen de hadde har gått over til psykoser og aggresiv oppførsel... (jeg skjærer ikke alle under en kamb, kanskje ditt barn ikke vil få desse bivirkningene)

 

Hvis det så er slik, og vi nå etterhvert får se desse bivirkningene på våre egne barn, var då desse ti årene med er "roligere" barn, værdt det??

 

Mener dere at jeg burde lese boken, høre om de undersøkelsene hun referere til, og ikke fortelle noen om det???

 

Synes det er så bra det pedagog georg Ulvehøj sier. Han vil heller kalle ADHD for ABBA-Absolutt Begavet, Bare Annerledes! I hans øyne er barn som får ADHD-diagnosen kreative personer med evner og anlegg som ikke passer i vår tids skole. De er aktive og orker ikke sitte stille dersom undervisningen ikke passer for dem. Ofte får da desse barna diagnose og tilhørende medisiner. Han vil heller tilpasse undervisningen spessielt for desse barna slik at de får bruke evnene sine. Det er teorien om de 10 intelligensene kommer inn. En kan besøke hans netside, eller ta kontakt med han direkte: www.mi-skolen.no eller www.adhd-alternativ.no

 

Med tanke på mitt eget tantebarn så hadde han klart seg uten ritalin hvis han hadde blitt trekt ut av skolen og de fagene som absolutt ikke intereserer han... Han intereserer seg for naturfag og kjemi... Hadde han fått studert dette allerede nå når han skal over i tre "kjedelige" år med ungdomskole, så hadde han kunnet bli professor i sitt fag, det er jeg 100% siker på.. For intelligent, det er han!

 

Selfølgelig er det nok barn som er så belastet at ikke de ikke hadde klart seg uten medikamentell behandling uansett alternativ behansling.. Men det er mange barn i norge som blir medisinert mye for at de skal kunne sitte i ro og ha det bedre i skoletimer der de må være stille og ikke forstyrre andre.. hadde de jobbet med det de likte, gjærne aktiv lærdom og ikke stillesittend, så kunne de brukt ADHD-energien sin på det... Dere ser nå han Storm i Hotel Sesar.. Husker ikke hva han heter i virkeligheten.. Han sier han sluttet med Ritalin og bruker nå sin energi på det han liker, og har det mye bedre... Han synes og det er for rask og for mye Ritalinbehandling i Norge... Vi er faktisk på verdentoppen å det er skremmendes...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke lese boka du reklamerer sånn for, og det er fordi jeg får kjempegod hjelp for barnet mitt akkurat nå,og leser annen litteratur om emnet OG medikasjoner man kan gi.Han tar ikke ritalin,men noe annet, som har færre bivirkninger. For han. (Har prøvd det, men etter ei stund hadde det liten ønsket virkning, som liten matlyst og vektnedgang)

 

Begynner å lure på om du får provisjon av boksalget ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Gutten min velger selv om han vil være i klasserommet eller ikke.I praktiske fag er han sammen med resten av gjengen, men når det er fag som krever konsentrasjon foretrekker han å være på eget rom med assistent.Skolen har skjønt at han trenger tilrettelegging selv om han bruker medisin. Stor framgang på skolen etter medisinering.Vi kan jo bare tenke oss selv hvordan det er å sitte på skolen og føle at man ikke får til ting. Vi må også passe på at han får brukt seg til det han er flink til. Veldig kreativ arbeidskar.

 

Jeg tror de fleste vet at medisinen kan være skadelig.Jeg håper selvsagt at vi kan slutte med medisin en dag, noen barn blir jo roligere når de blir eldre. Tror ikke jeg har skiftet mening etter å ha lest boka som du nevner.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit at du velger og ikke lese boken... =o) Ingen provisjon for boksalget, ;o) men engasjerer meg for jeg føler at alle bør vite om de nye resultatene av forskning på senvirkninger...

 

Vi har mange historier opp gjennom tidene der bivirkningene ar blitt holdt skjult av legemiddelindustrien, f.eks. sovemedisin som gravide kunne ta uten skade for fosteret, og så ble det født mange barn som manglet deler av, og av og til hele kroppsdeler... Da først gle vi opplyst...

 

Å det som er skremmende er at det meste av litteraturen som en får i helsevesenet (som de fleste stoler blindt på) enten er laget av legemiddelindustrien eller sponset av dem... En treng ikke være så svært intelligent for å da forstå at en bare får en side av saken... Legemiddelindustrien er intereser i makt og millioner på lik linje med andre industrier f.eks. kosemtiske industrien, våpenindustrien, tobakksindustrien etc... Så de er nok ikke særlig bedre...

 

Kosmetiske industrien prøver og dysse ned bivirkninger av silikon og andre ting persone har blitt ødelagt av... Tobakksindustrien klarte i mange år og reklamere for sitt produkt som noe positivt, selv om de var smertelig klar over hva det kunne føre til, og har fortsatt mange i sin lomme... Våpenindustrien selger ikke bare våpen til forsvar og positive organisasjona, men også til kriminelle med viten på at uskyldige vil bli ramma... Hvorfor skulle da legemiddelindustrien være noe bedre....

 

Og nå har da bivirkninger som de har holdt skjult om Ritalin kommet ut, men det intereserer en ikke og en vil ikke vite om det for "fordi jeg får kjempegod hjelp for banet mitt akkurat nå"... Ja, det virker akkurat nå, men hva med senere??

 

Merker at dere setter dere i veldig forsvar med piggene ute, men det forstår jeg, og hadde kanskje gjort det samme selv i samme situasjon, for når en ser at noe virker "så bra", så vil en ikke vite/forstå at noe kanskje ligger og ulmer...

 

men etter det jeg har fått vite, (og ja, det er en viten, siden alle undersøkelsene er reelle og kan sjekkes opp!!) så er Ritalinbehandling helt utelukket for mine barn, uansett hvor ille det skulle bli... Det kan jeg med håndern på hjertet si....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei Sebastian!

 

Hvor gammel er du og har du barn selv?

Ritalin er uaktuelt for dine barn. Er du villig til å ofre all din fritid og din tid sammen med din kone og dine barn uten adhd for barnet som har adhd? Adhd- barn trenger konstanst oppfølging.Ikke kunne gå ut på offentlige steder uten at det blir uro og bråk?

 

Jeg er sykemeldt pga psykiske og fysiske belastninger.

 

mor og stemor til adhd-barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så godt å høre at barnet ditt får dette valget og vil sitte alene med en assistent.. Hvordan fikk dere til det tilbudet, er det noe alle har krav på?? Hvilket trinn på skolen går han??

 

Mitt tantebarn sitter inne sammen med de andre og hjesper, klarer ikke henge med og har rett og slett ingen utbytte av og være der i enkelte fag.. Men når det gjelder praktiske fag, så er han rasende dyktig.. =o) jeg vil gjærne hjelpe min søster til å få til ett bedre tilbud for han, slik at han kan få det bedre, og kanskje ettervert ikke trenger Ritalin og kan slutte med det... For som jeg har skrevet er han ikke av de verst belastet og hvis han hadde fått studert det som inntereserer han, så tror jeg han hadde klart seg myyyye bedre...

 

En teng ikke forandre mening etter å ha lest denne boken, men en får se litt flere sider enn den som en får via ADHD-broskyrene... Som mor og far vet en somregel best hva som er rett for sittt barn og sin familie... =o) Men alle ar rett på alle fakta... Derfor mine innlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi krevde utredning i 1. klasse for hans situasjon forandret seg ikke.

Psykologen la sterkt fram for skolen at han trenger mest mulig hjelp for han har endel lærevansker og språkproblemer. Han er en kjempesnill unge som fungerer bra sosialt. Jeg vet om barn som er aggressive og sinte på skolen som ikke får hjelpen de skal ha. Jeg har vel vært kjempeheldig med tilbudet han har. Han går i 2. klasse nå og det er flere på trinnet som har problemer så skolen måtte vel grave dypt i pengesekken.... Det varierer vel hvor god råd hver enkel kommune har. Han har også fått bærbar PC. Han har 10 timer i uka med ekstraundervisning med egen lærer. Vi deltar på ansvarsgruppemøter og har jevnlig kontakt med skolen til daglig.

 

mor og stemor til adhd-barn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har en sønn selv... Og ja, jeg kan med sikkerhet si at jeg ikke hadde turt og sette mitt barn på Ritalin... Ikke etter jeg har fått vite det jeg har fått vite i desse undersøkelsanne... Hjertestans, epileptisk anfall, hjernesvinn... Det skulle vært så gale at han var en fare for seg selv og omgivelsanne... Og jeg måtte "godtatt" en tanke på at jeg evt har ett valg mellom en hardt belastet gutt uten medisiner i ett helt liv, eller en roligere medisinert periode i 10-15 "gode" år... At tanken på å kunne miste han etter desse årene av bivirkninger... Høres brutalt ut, men undersøkelsene viser at det er fakta... Og flere og flere mødre har tatt kontakt med forfatteren av boken fordi deres barn har fått slike alvorlige bivirkninger at de nesten har mistet de...

 

Slik det er nå så får en ikke støtte til noen "alternativ behandling" som f.eks. pedagogiske tiltak, kostholdsoppfølging etc... For det viste seg i undersøkelsen som jeg skrev tidligere, at de med desse tiltaka tok ikke medisinerte barn igjen Ritalinbarna etter tre år, selv om de med Ritalin lå forran dem to år tidligere...

 

Derfor kunne jeg tenke meg og jobbe litt MOT ritalin, og FOR støtte til alternativ "behandling"... Alternativ først, se hvordan det går, og kanskje de mest belasta som utgjør en fare både for seg selv og andre trenger Ritalin for å "roe" ned...

 

Jeg føler (kan hende jeg tar feil) at foreldre til ADHD barn "godtar" for lett at Ritalin må til... Hva vist vi alle kjempet litt ekstra for å få til det alternative.. Så er jeg sikker på at færre hadde blitt medisinert... Men så er det som dere sier, veldig belastende med slike barn, og en har ikke mer energi til å kjempe.. Så da er vi inne i denne onde sirkelen, og legemiddelindustrien gnir seg i hendene og fortsetter sin kampanje at "kun Ritalin hjelper, det er den rette behandling". Og skal vi godta dette??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...