tiltiderensom Skrevet 2. juni 2008 #78 Skrevet 2. juni 2008 Forstår hvorfor enkelte har nickname som ludder osv. Helt utrolig hvor stygge enkelte må være når de uttrykker seg og sin mening. Jeg har respekt for hvert enkelt menneske, og mener det må være opp til hver enkelt kvinne å bestemme over sin kropp og sitt liv. Jeg er for selvbestemt abort. Dere som er IMOT, er dere for generell undertrykkelse av kvinnen også da? Er dere for overgrep, vold og krenkelse av kvinner? Synes dere det er greit at det er kvinnen som skal bære ansvaret? Hvilke sanksjoner bør da mannen få? Og hva med barnet? Det som blir født inn i dårlige levekår, som kanskje risikerer å oppleve omsorgssvikt? Når et barn fødes fram, krever det en viss oppfølging. Ikke alle mennesker er istand til dette. Synes dere det er greit dere da? De som tar abort en gang i livet, og det er mange, synes jeg viser anvar og styrke, samt respekt for seg selv og for barnet. Ved å ta det valget viser man at man kan ta ansvar for det som er skjedd. Når det gjelder abort av barn med div. alvorlige lidelser, så kan jeg forstå de som gjør det. Å få et funksjonshemmet barn er en evig sorg for foreldrene sies det. Det er svært høy skilsmisse statistikk blant par som får funksojnshemmede barn fordi det er svært krevende. Det koster også samfunnet svært mye penger. Å ta abort er en vond opplevelse, jeg vet av erfaring. Alle som tar det valget vet hva de gjør. I dagens opplysningssamfunn vet de aller fleste hva en abort er, og hadde man sluppet hadde man kanskje ikke ønsket å havne i en slik situasjon. Men når man har tatt et slikt valg, så er det bare en som må leve med tankene, følelsene, beskyldningene, anklagene og det er kvinnen det gjelder. At andre mennesker misliker det valget kan jeg forstå, men jeg kan ikke forstå at noen ikke er villig til å sette seg inn i andres situasjon, jeg kan ikke forstå at noen ønsker å understreke hvor jævlig man er som menneske når man tar det valget. De som holder på slik, har jeg IKKE respekt for. I dag har jeg to vidunderlige barn, og jeg ønsker meg fler. I dag er jeg istand til å ta vare på barna og gi de den omsorgen jeg mener et barn fortjener.
sydilla Skrevet 2. juni 2008 #79 Skrevet 2. juni 2008 som jeg har skrevet flere ganger dømmer jeg ingen fordi de tar abort, hver enkelt vet best. Men jeg har selv hørt folk si at de syns det er for lite snakk om alternativer og for få reelle alternativer. MEN uttalelsen "Det koster også samfunnet svært mye penger." mtp handikapede barn sier ALT om det jeg påpeker ang. samfunnstrenden...
bergen81 Skrevet 2. juni 2008 #80 Skrevet 2. juni 2008 Jeg er for selvbestemt abort. Dette fordi, som noen har vært inne på, alternativet er mye verre. MEN, og det er et stort men, jeg synes alt for mange tar alt for lett på dette med abort. Synes dessverre dette gjenspeiler tendensen i dagens samfunn. Får man et problem bare "fikser" man det. Vi velger mer og mer lettvinte løsninger på alle felt, alt fra å betale lån og kreditt med nye lån, til altså i ytterste konsekvens å bare fjerne et foster fordi "det passer litt dårlig". Jeg mener at vi er voksne mennesker som da får ta konsekvenser for våre egne handlinger. Jeg dømmer ikke dem som tar abort, men jeg vet ærlig talt ikke om jeg hadde klart å se på en venninne på samme måte dersom hun hadde valgt denne løsningen kun fordi "det passer litt dårlig". Jeg ble gravid i utlandet hvor både jeg og samboeren min studerer. Vi hadde vært sammen i under et år da jeg ble gravid selv om jeg gikk på p-piller. Abort var ALDRI i våre tanker. Vi ble sjokkerte, stresset og selvsagt litt nervøse, men vi er som sagt voksne mennesker, ressurssterke på veldig mange måter og da lar alt seg gjennomføre. I Danmark er det ingen engangsstønad en gang, og vi lever da på en studentøkonomi med kun minimale ekstratilskudd. Penger er ikke alt, folkens! Man kan gi barnet sitt en fantastisk start på livet uten å være rik! Nå flytter vi hjem til Norge, sambo har fått seg en kjempejobb og nå vil vi plutselig tilhøre den gruppen med høy inntekt og stabile jobber. Men å bruke god økonomi og jobb som et synonym til ressurssterke foreldre synes jeg blir både banalt og nedlatende i forhold til de som faktisk ikke har så mye å rutte med, men som er fantastiske foreldre allikevel. Og dem er det faktisk mange av! La abort være en nødløsning for de som VIRKELIG trenger det, mener jeg. Men dette blir jo selvsagt bare min personlige mening!
Gjest Skrevet 2. juni 2008 #81 Skrevet 2. juni 2008 Jeg er (faktisk) imot abort. I samfunnet vi lever i, med tilgangen på prevensjon og tilgang på kunnskap, bør det ikke være nødvendig med abort. Vi vet alle hvordan barn blir til og hvordan man kan unngå å bli gravid. Noen argumenterer med at det er "OK" å ta abort der barnet har blitt unnfanget ved en voldtekt.. Da må man jo vurdere hvem som har livets rett.. Mor eller barn? Hvilket liv er "verdt" mest. Og selv om mammaen allerede har blitt utsatt for grusomme overgrep, vil jeg likevel være på barnets side. Det er et liv, et meneske, og det har livets rett. Jeg syntes abort er helt grusomt og bør forbys i alle situsjoner der det ikke er fare for mors liv om hun fullfører svangerskapet. Et barn i magen er ikke det værste som kan skje.. Barn er en gave, og vi bør være særdeles ydmyke når vi er så heldige og får dem.
The most famous Ludder Skrevet 2. juni 2008 #82 Skrevet 2. juni 2008 Jeg skjønner ikke hva kvinneundertrykkelse har med dette å gjøre. Kvinner trenger ikke være undertrykte selv om de lar være å rive kroppen av hodet på et lite barn mens det fremdeles lever. Det er jo ikke sin egen kropp de bestemmer over, men barnet sin kropp og liv. En kvinne burde ikke ha rett til å dømme sitt eget barn til døden. Du nevner ikke engang adopsjon i det meningsløse innlegget ditt. Prøv igjen.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 2. juni 2008 #83 Skrevet 2. juni 2008 Jeg er også i mut. Untatt i ekstreme tilfeller feks. ved voldtekt, sterkt funksjonshemming eller ikke levedyktig. Og selvsagt ved fare for mors liv. Men ikke at det ikke passer, dårlig økonomi, eller ikke er klar for det. Mener at når man er voksen nok til sex får man søren meg også kunne ta konsekvensene av det. Mange som ville gått ovrt lik for å få denn muligheten, og andre tar abort for det ikke passer akkurat nå. Da får man heller adoptere det bort, er jo mange som står i kø for å få adoptere. Så om man ikke vil ha barnet selv, kan man gjøre noen som ønsker seg barn lykkelige!
UpsyDaisy Skrevet 2. juni 2008 #84 Skrevet 2. juni 2008 FOR selvbestemt abort! Men før uke 12. Kommer nok ikke til å gjøre det selv tror jeg da jeg ble velig overrasket over ul-bildene i uke 12...
twoboys & a girl Skrevet 2. juni 2008 #85 Skrevet 2. juni 2008 Synes abort burde fortsatt være lovlig. Folk kan velge selv hva de vil. Men de burde kanskje ha satt grensen litt tidligere. Å bare et vist antall aborter slik at det ikke blir brukt som prevensjon. Men personlig ville jeg aldri ha klart å gjennomført det. Enig med Huldretussa
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 2. juni 2008 #86 Skrevet 2. juni 2008 til Life is a gift Hva har det med generell kvinneundertrykkelse og la kvinner ta konsekvensene for egne handlinger. Og hva menn angår; de må jo betale barnebidrag i 18 år, så han må ta sin del av ansvaret. "Og hva med barnet? Det som blir født inn i dårlige levekår, som kanskje risikerer å oppleve omsorgssvikt? Når et barn fødes fram, krever det en viss oppfølging. Ikke alle mennesker er istand til dette. Synes dere det er greit dere da?" Her ser jeg også et alternativ: adopsjon! Om man mener barnet får så dårlige oppvekstvilkår at det gir grunnlag for å vurdere abort, kan man gi det til noen som vil elske det over alt på jord og kunne gi det alt det behøver.
2hærligegutter Skrevet 2. juni 2008 #87 Skrevet 2. juni 2008 Jeg er for selvbestemt abort. Syntes det er feil å bruke det som prevansjon, burde hvert en grense på hvor mange man velger å ta. Det hender uhellet er ute og det passer overhodet ikke å få barn av mange forskjellige grunner. Vet om jeg hadde blitt gravid nå hadde jeg vurdert abort, minsten er bare 2 mnd, og har en på 5,5 år. Hadde det skjedd ville det hvert et uhell, men vet ikke om jeg hadde klart det,føler meg veldig ferdig med å få barn
malingus Skrevet 2. juni 2008 #88 Skrevet 2. juni 2008 Men da må du jo sterilisere deg da, 2hærligegutter! Ikke ta sjansen på at du blir gravid. For den sjansen kan du virkelig ikke ta, hvis du, som du sier ville vurdert abort ved en evt graviditet. Man må ta ansvar! Er "uhellet ute" må man ta konsekvensene av det. Skjer det et uhell på jobb, må man jo ta ansvar for det. Da må man jo ihvertfall gjøre det når det er snakk om et menneskeliv!
06,07 og spire nr 3 i 2010 Skrevet 2. juni 2008 #89 Skrevet 2. juni 2008 For selv bestemt abort. ( SELVFØLGELIG) Vi er i 2008 og skal selv få bestemme.INGEN ANDRE.
Sofie:o) Skrevet 2. juni 2008 #90 Skrevet 2. juni 2008 Ja til selvbestemt abort. Det er en bra, og i mange tilfeller livsviktig lov som har reddet mange kvinneliv.
The most famous Ludder Skrevet 2. juni 2008 #91 Skrevet 2. juni 2008 Så da er det greit å rive barnet i to mens det livredd kjemper for livet? Bare fordi det er 2008? Dere er faen meg ikke god i hodet.
tiltiderensom Skrevet 2. juni 2008 #92 Skrevet 2. juni 2008 Ludder: Hvorfor er mitt innlegg så meningsløst i forhold til dine da?? Når noen mener at abort ikke skulle vært lov selv om kvinnen har blitt voldtatt, vært utsatt for incest osv. mener jeg de støtter undertrykking av kvinner. Du mener at en kvinne ikke burde få bestemme over sin egen kropp ved å velge abort, fordi kvinnen da i dine øyne dømmer sitt eget barn til døden, men hva med de som under en voldtekt gjorde denne kvinnen ufrivillig gravid da? Har de rett til det? Frarøvet ikke de den kvinnen hennes rett til å bestemme? Jeg er veldig for adopsjon. Har selv jobbet med adopsjon. Fulgt barnløse par gjenom den lange og nedverdigende prosessen mot det å få et barn. At foreldreløse barn kan få nye hjem hos noen som kan gi kjærlighet, tid og omsorg er flott. Men at en jente/dame skal måtte gå igjennom et svangerskap og en fødsel for så å skulle overgi barnet sitt til andre, fordi det er en lov som sier at hun ikke har noe annet valg synes jeg er feil og et overgrep mot kvinnen. Det snakkes som livets rett her inne. Men som en her sier er livskvaliteten vel så viktig. Det er et veldig vanskelig tema, men som andre sier å ta valget om abort, vil jeg tro, tas for de aller fleste med tungt hjertet. Noen skriver at pappane må jo bet. barnebidrag.....er alle like flinke til det da? Og hvis et barn kunne velge mellom en tilstedeværende pappa eller penger i posten, hva ville det valgt mon tro? Jeg er helt enig i at abort statistikken er alt for høy. Men heller lovlig og trygg abort enn at jenter må gå i all hemmelighet til en kvakksalver å få det utført. For abort blir gjort uansett lov eller ikke.
The most famous Ludder Skrevet 2. juni 2008 #93 Skrevet 2. juni 2008 Du har ikke lest innleggene mine tydeligvis. Jeg har sagt opptil flere ganger at hvis en har en ekstremt god grunn (og får gjort aborten så kjapt som overhode mulig) så skal ikke jeg si noe ihvertfall. En ekstremt god grunn er voldtekt om en ikke klarer å få i seg en angrepille da. Personlig hadde det ikke vært en god nok grunn for meg, for det er ikke ungen sin feil uansett. Jeg hadde ikke klart å drepe et barn, For meg hadde det ikke handlet om meg eller voldtektsmannen og alle prinsippene om hvem som hadde rett til hva, men om at jeg ikke hadde unnet et uskyldig barn en så grufull død. Men det er jo bare meg da.
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 2. juni 2008 #94 Skrevet 2. juni 2008 Ludderet: Siden du argumenterer så sterkt med dette "rive ungen i 2" vil jeg bare si at dette vel er snakk om kirurgiske aborter. Man drar ikke i noenting, og river ikke i noenting, under en medisinsk abort. Forøvrig står jeg der jeg alltid har stått - syns det er slepphendt å bruke abort som prevensjon, men forstår det i tilfeller ala gravid 13-åring, voldtekt, incest, ikke levedyktig foster osv.
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 2. juni 2008 #95 Skrevet 2. juni 2008 Syns heller ikke det er særlig saklig av deg å argumentere med at folk "ikke er god i hodet", er ondskapsfulle/kalde/dumme osv. Men det er jo bare min mening da. Du er vel kanskje en av dem som samtidig fordømmer unge mødre, og aldri blir fornøyd, selv om de IKKE tok abort? skulle faktisk ikke forundre meg.
The most famous Ludder Skrevet 2. juni 2008 #96 Skrevet 2. juni 2008 Hvis du leser debatten, så er det ikke jeg som slenger mest ut sånne "argumenter". Jeg snakker om kirurgiske aborter ja, men medisinske aborter er ikke så humane de heller.
Gjest Skrevet 2. juni 2008 #97 Skrevet 2. juni 2008 Syns det er en privat sak hver enkelt må bestemme selv,det er et vanskelig tema...
Gjest Skrevet 2. juni 2008 #98 Skrevet 2. juni 2008 Det er et vanskelig tema ja. JEG kunne aldri tenkt meg å ta abort, selv om jeg ble voldtatt. Jeg er imot å ta abort fordi "det ikke passer" "økonomien e ikke så bra akkurat nå" "jeg har lyst å reise og å oppleve ting" osv. Men når det gjelder radikale ting som voldtekt, incest, mor eller barn kan dø, barn ikke er levedyktig, så blir det en annen sak. Som sagt, jeg ble voldtatt og jeg valgte og beholde. Det kommer jeg aldri til å angre på. Man kan angre på en abort man tok, men man angrer aldri på et barn man fikk.
sannamin* Skrevet 3. juni 2008 #99 Skrevet 3. juni 2008 DET! står det respekt av!!!! Fasinerende å se hvor ulike vi er. ( mot abort )
sarahrara Skrevet 3. juni 2008 #100 Skrevet 3. juni 2008 Jeg er imot abort! Av den årsak at jeg så en abortfilm da jeg var 9 år og den var sånn som Ludderet nevner ... rett og slett grotesk å se på!! Jeg har selv bodd sammen med en psykopat og da jeg ble gravid med ham flyttet (rømte) jeg. Jeg og barnet har ingen kontakt med ham, og vi har det toppers. Og jeg kan ikke fatte hva jeg skulle gjort uten verdens vakreste, snilleste og herligste gullunge! Det går alltid bra! ;-)) Jeg må nok si meg enig med Ludderet i mange av tingene hun sier.... Og noen ganger kan meningene til folk være sårende (skal vel respekteres allikevel??), og da er det også viktig å tenke på at den som blir såret av en mening kan da ha såret med en handling.... Det går begge veier. Jeg blir like lei meg når jeg hører om en abort som når jeg hører om et barnemord...... Hvem bestemmer at min mening er tabu, og en som er for abort sin mening er godtatt??? ALLE har vel lov til å ytre sin mening ...... OG ALLE parter har lov til å føle noe i slike debatter.............?? Har abortforkjempere en forkjørsrett på såre følelser? Og skal abortmotstandere måtte være tause om sitt syn på saken??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå