Gå til innhold

Hva hadde dere gjort om ........

Anbefalte innlegg

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Å tvinge noen til å ta abort er jo ulovlig! Selv for jenter under 16 år...sikkert litt anderledes om hun hadde vært 10 år, men når en er 14 år og ikke vil ta abort selv, så skal man ikke kunne tvinges til å ta abort.

Abortloven § 4. Begjæringen om svangerskapsavbrudd skal fremsettes av kvinnen selv. Er hun under 16 år, skal den eller de som har foreldreansvaret eller vergen gis anledning til å uttale seg, med mindre særlige grunner taler mot det. (...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde støttet henne så godt jeg hadde kunnet når sjokket hadde lagt seg. Og prøvd å vinne hennes tillit. Tatt det derfra.

Skrevet

eg hadde sagt at eg skulle støtte henne gjennom alt og prøvd å få hun til å beholde barnet, og gitt henne all mulig støtte og hjelp om eg så måtte ha oppdratt barnet selv.

en voksen får traume av en abort, tenk kor stor traume en 14 åring hadde fått.

eg liker ikke abort. er en gammel nok til å ha sex, så børr en vere gammel nok ti å bli foreldre og.

selvfølgelig hadde eg steppa inn i omtrent morsrollen for barnet, viss eg hadde fått lov

Skrevet

Hadde slett ikke vært opp til MEG å be min datter om å ta abort!

Jeg hadde støttet datteren min,uansett. Men en abort hadde jeg absolutt ikke foreslått.Hadde hun derimot VALGT det, måtte jeg selvsagt pent bare godtatt det. Men JEG hadde aldri tvunget min egen datter til å tatt abort. Makan.

Skrevet

Makan ,hvorfor det?

Fordi jeg ikke vil at datteren min skal bli voksen og få masse ansvar og bekymringer som hun ikke er klar for i en alder av 14 år !!!Hun er jo fortsatt et barn....

Skrevet

Det jeg stusser over er at alle prater om det moralske ansvaret, hvorvidt man skal være støttende, tvinge barnet til abort eller i det hele tatt om man kan tvinge en 14-åring til abort.

Men det slår meg at INGEN så langt som jeg leste (må innrømme at jeg ikke har lest alle svarene, da) har påpekt at blir en 14åring gravid, er det faktisk skjedd en straffbar handling i lovens forstand, siden det betyr at NOEN må ha hatt sex med 14-åringen som jo er under den seksuelle lavalder som er 16 år. Uavhengig av om hun har vært med frivillig, så er det å regne som brudd på den seksuelle lavalder, og så avhenger alvorligheten i lovbruddet på den andre parts alder - om det var en jevnaldrende sexualpartner (ses ikke på som så alvorlig da) eller om det er en langt eldre kar som er bf.

Så tilbake til mitt poeng - jeg skulle tro at en mor, hvis hun vil, kan tvinge et barn til å ta abort, iallfall blir informert om graviditeten/aborten, fordi 14 åringen faktisk er under den seksuelle lavalder og at det således er foretatt en straffbar handling mot henne i utgangspunktet. Derfor må faktisk foresatte bli informert om sakens tilstand.

Skrevet

Makan!! fordi du ville TVINGE!

Derfor "makan".

Hvis datteren din har sex når hun er 14 år, kan hun vel ta ansvaret som følger med en graviditet?

Har selv to døttre på 16 og snart 20 år, og her i huset har de heller fått høre at det går faktisk an å holde seg unna sex i den alderen.

Ble selv gravid som 17 åring, og hadde ei mor med en helt annen holdning enn det jeg har mot mine jenter.

En tenåringsgraviditet er ikke en katastrofe om man beholder barnet man har laget. Men det beste var jo at barnet aldri trengte gå igjennom hverken det ene eller det andre av valg?

Skrevet

Jeg tror også at mor har rett til og ta den avgjørelsen eller iallefall at mors mening blir hørt .Leger har plikt til og innformere.

Hadde gutten vært over 16 hadde jeg annmeld han..

Skrevet

Og hvor mange mødre er det som tropper opp og setter jentene sine på p-piller? Er ikke det et signal at de er voksne nok til å ha sex? Og er man voksen nok til å leke i høyet, får man kanskje ta støyten med et barn, om man skulle bli gravid. Det mener nå jeg.

Skrevet

Nei det kan hun ikke .14 åringer skjønner ikke konsekvensene av og bli mor!!!

Jeg syns det er stoor forskjell på 17 og 14..

Skrevet

Da håper jeg du sier til en evt 14 årig datter følgende:

Du får ikke lov til å ha sex, for blir du gravid, tvinger jeg til å ta abort!!

Da vet hun iallefall hva som kommer til å skje ved en evt graviditet...Og vær også oppmerksom på at hun kan komme til å rømme langt bort, med barnefaren, dersom hun faktisk ville ha barnet.

Man tvinger ingen til abort.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Men du kan ikke tvinge henne til å ta abort, det er ikke lov i Norge.

Skrevet

DU er ikke helt god HI....jeg ville uansett aldri tvunget en av døttrene mine, eller en eventuell kjæreste å ta abort... Jeg hadde gitt råd, støtte uansett hva de hadde valgt. Uansett om de var 14år eller 18år...i lag med barnefar eller ei.

Vat selv hvor tøft det er å bli ung mor, men alt går med litt støtte.

En av mine bestevenninner skal bli mormor i en alder av 35år, dattra er 16år. Ikke snakk om å tvinge jente til å ta abort, det fikk hun selv avgjøre, om hun ville ha ungen eller ei.

Skrevet

Det trenger ikke gå på alder,heller. Modenhetsgraden varierer. Kjenner kvinnfolk på over 40 som ikke egner seg til å ha barn,. og aktisk, så vet jeg om 14 åringer som KUNNE,om de måtte,helt fint klart brasene ved det å bli mamma.

Kjenner ei som var eldste datter i en familie på 7, der faren plutselig omkom. Dere skulle bare sett hvor ansvarsfull ei jente dette var! Og mora hennes tvang henne ikke til å hjelpe så mye som hun gjorde,men hun ville det selv. En ordentlig flott jente som var som en minimamma for sine yngre søsken,når det trengtes.

Hun var 12 år da hun mista faren sin.

Så selve modenheten hos jenter går ikke alltid på alderen.

Skrevet

Jeg vet mo ei som var 13år da hun ble mor, hun har vært en ansvarlig og god mor for datteren også, fikk hjelp av failien i starten selvsagt. En tenåring som får barn vokser fort opp, i hvertfall med rett støtte av mor og annen familie..

Skrevet

Det er faktisk straffbart og gjøre en 14 åring gravid og hadde den som gjorde henne gravid vært over 16 så hadde jeg anmeldt han..

Ikke helt god ?fordi jeg vil spare datteren min for masse ansvar og bekymringer når hun er 14 år...!!?

Og så lenge hun er under den seksuelle lavalder og ikke er myndig så kan jeg som mor ta beslutinger på hennes veiende..

Skrevet

Tror det er straffbart å tvinge folk til abort også.

Skrevet

Du har i hvertfall visse mangler i "topplokket" HI hvis du tror du kan TVINGE en ungjente til å ta abort mot hennes vilje. Å gi råd er en annen ting, selv om jeg også er litt kritisk til å råde noen til å ta abort også. De er jo klar over den muligheten uansett og bør helst avg¨jøre dette uten noe press.

Å anmelde jentas kjæreste er heller ikke særlig lurt. Greit, vi har en lavlader på 16år, men hvis min datter hadde had FRIVILLIG sex som 14åring med en 17år gamle kjæresten ( for å ta et sansynlig eksempel) så hadde jeg aldri i verden anmeldt ham. Jeg hadde snakka med dem, gitt råd...men anmeldelse og tvang hadde kun ydmykt datteren min å toppen av alt det andre.

Tenåringer har ofte sex, ofte er det ikke særlig smart, men å anmelde frivillig sex er kun ydmykende.

Noe annet hvis det hadde vært alkohol og press/tvang inn i bildet...da hadde jeg glatt anmeldt på flekke,men aldri tvunget noen til abort uansett omstendighet..

Skrevet

Kjære deg mamman til william, har du tenkt over at datteren i denne hypotetiske situasjonen fantisk er ett selvstendig individ? Om jeg feks hadde vært i den situasjonen og virkelig hadde villet ha barnet kan du banne på at jeg hadde stått pal gjennom stormen og ALDRI latt meg tvunget til en abort. Mennesket har egen vilje uavhengig av alder, og at du ville ønsket å ØDELEGGE datteren din pga ditt syn på saken istedet for å evt tatt hensyn til hennes eventuelle syn på saken synes jeg rett og slett er grusomt, en horribel innstilling til en evt datter som i den situasjonen hvor hun da hadde trengt mamman sin som mest ikke hadde møtt noen forståelse.

Jeg har en venninne hvor foreldrene presset henne til abort da hun var 15, hun sliter med dette den dag i dag, har aldri klart å tilgi foreldrene sine og tenker på det barnet som kunne blitt hver eneste dag, hva tror du det gjør med ett menneske å ha det slik??

Skrevet

Husk at det å ta abort også kan gi psykisle følger, og da spesielt hvis man blir tvunget til å ta abort. Tror ikke du ville oppnådd å få en happy ungdom klar til resten av sin bekymringsfrie ungdomstid etter en påtvunget abort.

Skrevet

Det virker som om du tror at ved å tvinge henne til abort vil alt nullstilles og alle problemer forsvinne. En jente som blir tvunget til abort mot sin vilje, og av sin egen mor, vil ikke våkne dagen etter som en bekymrinsløs ungdom som om ingenting har hendt.

Skrevet

Vi får forresten håpe at du aldri kommer i denne situasjonen. I så fall håper jeg at den hypotetiske datteren får hjelp av andre til å stå i mot dine urimelige krav.

Skrevet

Glad du ikke er moren min for å si det slik. Tenk å være så kald!

Fy faen.

Nei, glad jeg har en mor som støttet meg og backa meg opp fra FØRSTE stund jeg!! DET kaller jeg en god mor.

Gjest Rebel & frøken ledning
Skrevet

NEi, du har ikke rett til å bestemme at hun skal ta abort.

Kvinnen selv skal bestemme dette. Dersom hun er under 16 år skal foreldre eller annen verge informeres, og har rett til å uttale seg om sin mening om saken, dersom det ikke er særlige forhold som tilsier at de ikke bør informeres. (F.eks mammaer som begår store overtramp og bestemmer over kroppen til ungen sin)

Skrevet

Vet du hva HI, jeg syntes du er lite gjennomtenkt.

Før det første*

Vis du hadde tvingt datteren din til å ta abort, hvordan ville hun sett på deg da??Tro det eller ei, emn det finnes mange 14 åringer som er litt mer moden..!!!Å vis hun hadde bestemt seg for å ha barnet, skulle du da tvinge henne til å gjøre noe med kroppen sin som hun ikke vil??

Det sier vel litt om deg

for det andre*

Da jeg fikk vite at jeg var gravid var jeg i uke 19, hadde ikke et eneste symptom eller noe på en graviditet(uteblitt mens, men min mens lever sitt eget liv), tykk hadde jeg ikke blitt heller..

Hva vis dette hadde skjedd din datter??

Jeg var ikke bortpå tanken på at jeg var gravid engang, for jeg viste ikke hva jeg skulle kjenne ettter...

Å vis din datter kommer hjem en dag, med UL bilder i hånden, hva skulle du gjort da??

Abort hadde vært forseint!Skulle hun da bært barnet inni seg til fødselen begynte, føde barne....Hva ville du gjort da??

Ikke at dette skjer med alle, men det kan være...

Jeg håper ihvertfall at du har en datter som er villig til å tilgi deg etter å ha tvingt henne til å gjøre dette mot sin egen kropp.

Hilsen en som ble mamma som 15 åring!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...