Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man ikke går ned til normalvekt igjen etter fødsel har man vel spist LITT FOR MYE under graviditeten? Hvis man ser på dyra går de jo opp masse under selve graviditeten, men amminga (dieinga) sluker jo kalorier! Da går man jo naturlig nok ned med mindre man overspiser (igjen). Det er vel ikke normalt å bli tjukk i året ETTERPÅ av å være gravid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange får faktisk lavere forbrenning av å være gravid, amming eller ikke.

og det vil være et par kilo ekstra grunnet svangerskapet og ikke godis spising.Og ikke alle får til amming heller og det kan komme av mange grunner, ikke bare mødrenes feil..

Men er helt enig at mange spiser for mye, for de har endelig sjansen eller "grunn" til det.

Sliter selv med det nå, gikk opp 23 kilo sist, men ble da slank igjen, og nå er jeg på god vei oppover igjen, men jeg er heldig med forbrenningen,

men en venninde av meg er ganske sunn og liker ikke søtsaker så godt, og hun gikk opp like mye som meg, av å være sunn, og har sleti med å gå ned igjen pga dårlig forbr. osv, enda hun trener ofte altså.

Det er akkurat som med strekkmerker, samme hva du gjør så er det noen av oss som får det,de fleste faktisk, og slik er det med vekten også,

Er vanlig at de som har normal eller mindre kroppsvekt går mye mere opp i vekt under svangerskapet enn de litt "overvektige", er også bevist mange steder. og det er jo normalt at de "overvektige" gjerne er mere glad i usunn mat, men det er ikke de som går opp mest fordet.

Så slike krangler burde sluttes, for det er ikke noe riktig og galt, alle er vi forskjellige, har forskjellige kropper, forbrenning, hvis jeg slanker meg eller spiser sunt så forsvinner puppa først, så magen og sååå rompa, kan ikke styre selv faktisk..

Skrevet

Synes hele denne tråden er idiotisk, men det med at man får lavere forbrenning når man er gravid har jeg aldri hørt.

Jeg har derimot lest flere steder at forbrenningen øker når man er gravid.

Skrevet

Ja man leser mye rart, men forbrenning varierer fra person til person, de "feite" får garantert høyere forbrenning i noen tilfeller.

men tror jeg vet best selv hva jeg har. trenger mere nå enn før graviditeten og spiser helt likt, men har gått opp mye mer enn bare det barnet/livmor osv veier.

Men tråden er ganske tett ja. og det jeg skrev sist var at man får lavere forbrenning som gjør at det er vanskelig å gå ned ETTER svangerskapet. altså lavere ETTER svangerskapet.

men min fungerer overhodet ikke under svangerskapet.

er nok som sagt like individuelt som at folk har forskjellige kroppstyper og mager.

Skrevet

Jeg er nå enig med Hi. Og da mener jeg ikke de som legger på seg mye grunnet vann, bekkenløsning o.l. Men noen bruker svangerskapet som en unnskylding til å kunne stappe i seg alt mulig usunt, mens det egentlig er tiden for å spise ekstra sunt. Jeg har en venninne som sier at når hun blir gravid skal hun bare sitte inne på sofaen å stappe i seg med god samvittighet og ese ut(!) Jeg grøsser når jeg hører slik, stakkars baby. Men de færreste tenker vel slik, håper jeg:-)

Skrevet

Uff ja, knøtta...

Du må ha lite bekymringer om du må gå å tenke slik av hva de "fete tjukkebollene" putter i munnen.

Skjønner ikke egentlig hva som gir deg rett til å blande deg i hva andre spsier under svangerskapet? Når ble du svangerskaps ekspert? Mat ekspert? Sunnhets ekspert osv?

Du får gi oss en av de negative ting du gjør under svangerskapet da, så får vi kanskje rakke ned på deg litt?

Tror faktisk ikke du er den perfekte ruger heller.. Eller tar jeg helt feil der?

Skulle ønske jeg var sugen på litt junk food og sjokolade i løpet av svangerskapet..

Her går det bare i gulrøtter, melon og agurk.. Alt annent spyr jeg av, å slik var det sist svangerskap også, da var jeg på -1 kg fra startvekt dagen før jeg fødte.. hvor sundt er det da??

Så JA! kunne faktisk heller tenkt meg å være tjukkebolle enn beinrangel jeg gitt..

Uansett vil det aldri fall meg inn å lage en tråd for å rakke ned på gravide damer og lystene deres. Du burde ha nok med å være opptatt av deg selv å hva du putter i munnen.. Tåpelig å lage en tråd om dette..

Skrevet

Det finnes jo ufattelig mange grunner til at folk går opp mye eller lite i et svangerskap. Det er klart det finnes de som fråtser i mat og av den grunn får vektproblemer, men å trekke alle over en kam er jo litt slemt da. Moren min gikk opp 30 kg da hun gikk gravid med min storesøster. Og tro meg, mamma har ALdri vært noen storspiser.

Skrevet

Jeg trekker ikke alle over en kam som du kaller det. Mitt innlegg handler kun om dem som dytter i seg uten å tenke seg om, de som går opp i vekt av andre årsaker har jeg ingen negative kommentarer til.

Du som vil vite om jeg er en perfekt ruger, er ferdig med å ruge for noen mnd siden så nå er kroppen tilbake til normalen. Da jeg var gravid kunne jeg nok spist enda sunnere for jeg la nok på meg tre-fire unødvendige kilo. Var så heldig at jeg ikke hadde noen svangerskapsplager så livet mitt var egentlig som normalt helt frem til fødsel. Siden jeg var i så god form burde jeg sikkert også trimmet litt mer, men det gadd jeg rett og slett ikke så du får kalle meg lat :)

Skrevet

Godt å se at det er folk som tør og vil være enig med meg og faktisk ser at UNØDVENDIG overspising ikke er heldig under en graviditet.

Skrevet

unødvendig eller ikke, ser ikke noe grunn til å blande meg noe som helst over hva andre spiser, det er de som skal leve med kroppen sin, ikke noen av oss andre.. Hadde vært ditt problem om du hadde fått vondt i øynene eller lignende av å se på dem, men det tviler jeg i grunn ganske sterkt på..

Skjønner ikke hva som skal gi alle andre rett til å rakke ned på andre mennesker pga hva de putter i munnen?

Det er jo ikke noen andre sitt problem! Folk blander seg ALT FOR MYE om hva alle andre gjør, fatter ikke hvorfor man bare ikke kan la være...

Jeg er langt i fra en perfekt ruger, en røyk tar jeg til og med i ny og ned. Aboslutt ikke noe jeg er stolt av, og røyker ikke forran noen andre enn meg selv! Det tørr jeg ikke..

Ikke fordi jeg er redd for å få refs, men fordi jeg skjemmes og syns ikke det er "greit"..

Og når jeg vet at jeg IKKE er en perfekt ruger ser jeg ingen grunn til å rakke ned på andre som heller ikke gjør ting "helt etter boka".. Så skyt meg...

• 3 måneder senere...
Skrevet

- Man må legge på seg

- Vektøkningen avhenger av mange ting: For eksempel hva man spiser og hvor mye man spiser. I tillegg kommer vekten av fosteret, morkaken og fostervannet. Dessuten får gravide økt blodvolum. Enkelte kvinner får også en del væske i kroppen på slutten av svangerskapet, forklarer Schmidt. Jordmor ved Rikshospitalet, Nanna Voldner, forteller at vektøkningen under svangerskapet henger sammen med hvor mye man veide før graviditeten, noe som naturligvis er svært individuelt.

- Vektøkningen under svangerskapet avhenger også av hvor mye du forbrenner og aktivitetsnivået, samt hormonelle betingelser. Men egentlig er grunnene for vektøkning ikke særlig annerledes under svangerskapet enn ellers i livet, forklarer Voldner. Er du redd for å legge på deg for mye når du går gravid, er det greit å være klar over at man gjerne spiser mer når man er gravid og at man sitter mer i ro fordi det kan være vanskelig å bevege seg så mye på grunn av den store magen. Likevel mener jordmoren at man er helt nødt til å legge på seg.

- Man må legge på seg litt under svangerskapet, hevelser i kroppen kan gjøre at man i tillegg går opp i vekt. Men man bør likevel vektlegge å spise sunt og fornuftig, råder Schmidt.

Ikke frykt noen ekstra kilo

Jordmor Unni Tryti er spesialist på overvektige gravide og fokuserer først og fremst på å holde gravides vekt stabil.

- Mange får "fysen", blir kvalme og spiser uregelmessig, ofte tidlig i graviditeten. Spising kan lindre ubehaget når man er kvalm. Det er likevel viktig å være bevisst på hva man spiser, sier Tryti og fortsetter;

- Dersom en slank kvinne blir gravid, ser jeg ingen problemer med at hun legger på seg litt ekstra. Det blir nemlig svært slitsomt i tiden etter fødselen dersom kvinnen er radmager og har lite å ta av da amming tar mye av energien i kroppen. Vær derfor ikke redd for å legge på deg, mener Tryti.

Slankende amming

Etter fødselen er det også svært individuelt hvor lang tid det tar å få bort de ekstra svangeskapskiloene. For noen tar det ikke mer enn en uke eller to, andre sliter med den i åresvis. Ammingen kan derimot gi fettforbrenningen en skikkelig kickstart og dermed hjelpe deg ned i vekt igjen.

- Vi vet at det å amme er "slankende", altså at man forbrenner kalorier ved å produsere morsmelk. Norske anbefalinger er amming i minst åtte måneder, sier Schmidt. Jordmor Voldner støtter ferske mødre som ønsker å komme raskt i form igjen, men advarer derimot mot å slanke seg når man ammer;

- Begynn treningen så fort man orker eller synes man har overskudd. De fleste anbefaler å vente seks uker etter at man har født, men dette kommer helt an på hva slags fysisk form man var i før og under svangerskapet, og hvilket forhold man har til det å trene, sier Voldner.

Kos deg!

Tryti råder alle gravide til å følge enkle og greie kostholdsregler:

- Spis mye grønt og frukt, hold deg til små måltider, spis rent kjøtt og fisk og grove kornprodukter. Bort med alle tomme kalorier og junkfood som sjokolade, chips og brus, sier Tryti og avslører at mange kvinner faktisk har gått ned i vekt under svangerskapet fordi de har lagt om kostholdet etter at de ble gravide, rett og slett for å gi barnet best mulig næring. Sunnhet og bevissthet er helt klart viktig når man går gravid. Men det er også viktig å ikke bli fanatisk med hva man holder på med. Derfor understreker Schmidt følgende;

- Man skal kose seg når man er gravid. Istedenfor å føle seg deppa eller lite attraktiv, så tenk heller hvor heldig man er som er gravid. Nyt livet og ha deg bra med deg selv, råder hun.

Gjest ønsket oppfyllt
Skrevet

du, bærkorg...? HVor er du fra?? det er ikke mange plassene i landet man sier kostelig, er det vel??:)

Skrevet

SO WATH om noen fråtser i seg 2 hamburgera om dagen 4 posa potet gull noen store sjokolate plata og ka di måtte ønske og spise. det kan jo bare du gje fan i og heller pass på dæ sjøl og din kropp og di vekt..

i første svangerskapet mitt la æ på mæ 1 kilo på 9 mnd og trust me æ spiste og spiste og spiste hele tia.

men uansett min kropp e min kropp og din kropp e din og om du blir dårlig/kvalm av og se "feite" gravide damer, hold dere inne og slutt og gå ut så slipper dere og bli dårlige av og se di

Skrevet

håper ikke den var ment til mitt innlegg i debatten, fordi jeg har ikke noe imot at man legger på seg litt når man er gravid.

å dessuten syntes jeg alle er sikkelig forkusert på vekt, i det innlegget jeg la ut sier jo jormødre at man skal legge på seg når man er gravid, det er helt normalt.

og hva så om man koser seg litt når man er gravid, er jo allerede altfor mye fokus på slaking til vanlig.

for ikke snakke om det slakepresset som kommer når man er ferdig og være gravid.

nei alle sammen, jeg syntes gravide er fint uasett som man er tjukk eller tynn.... man setter tross alt ett barn til verden :)

vær stolte av dere selv :)

Skrevet

vest du spurte meg så nei det va nok til trådstarter

Skrevet

Jeg vil ha meg frabedt at mitt velklingende nick trekkes inn i denne for-debatten :-)

Tjukkebolla er et koselig navn som de tykke ikke har enerett på (jeg burde vel egentlig kalt meg tynnebolla, men...).

Skrevet

Jeg forstår akkurat hva du mener.

Kroppen lagrer fettet man spiser mye lettere når man er gravid så man har nok grundlag til og amme i lang tid.

Derfor skal du ikke spise for 2, dette fikser kroppen selv.

Det er en grund til at du ikke skal gå opp mer enn 12 kilo når du er gravid:o)

Alt annet enn d er bare unødvendig.

Min jordmor bekreftet dette for meg.

Sukker er ikke bra for kroppen, det gir kun negative effekter og resultater.

Derfor skal du ihvertfall ikke spise d når du er gravid.

Skrevet

Helt enig jeg!

Lei av det forbanna sytet deres.. "Ååå, synes du jeg ser feit ut i denne kjære?" Han har selvfølgelig lyst til å svare "Ja, for faen, å det er ikke så innmari rart med all den dritten du hiver i deg i løpet av en dag!"

Slutt å vær så naiv, man skal spise for èn, pluss 300-500 kalorier ekstra ettersom babyenn trenger det. Dvs. en ekstra brødskive & et glass melk. IKKE ei diger kake, 3 sjokolader eller en bolle med potetgull!

Jeg takker Gud for at jeg ikke er sånn! Det er dessuten ikke sunt for babyen!

Skrevet

Her er vi ute etter å provosere ja.. ;) Du glemmer kanskje at mange sliter med ødemer i graviditeten, når du plusser dette på de andre kiloene kan man få en kraftig vektøkning som man faktisk har lite kontroll over. Jeg bruker gjerne meg selv som eksempel : mellom 15-20 kg vekt (utenom det andre man drar på pga. graviditet) pågrunn av ekstrem opphovning. Så flott å dra alle under en kam gitt, virkelig oppegående du. Skjønner ikke hvorfor folk som deg er på forumet for å skaffe seg uvenner, de har du sikkert nok av i den virkelige verden om du oppfører deg like ufordragelig. ;)

Skrevet

Ja, det er jammen mye rart dere skylder på gitt ;)

Hva blir det neste? "Jeg er så deprimert?"

Noen må jo fortelle dere sannheten, når alle deres halvfeite medsøstre bare trøster & "forstår". Det er IKKE vanlig å gå opp over 15-20 kg, sorry frøkner...

Skrevet

Min mor la på seg 25 kilo utenom kiloene knytt til fosteret, fostervann, pupper, etc, og dette hadde INGENTING

Skrevet

sendte det før jeg var ferdig å skrive. Hehe!!

Min mor la på seg 25 kilo utenom kiloene knytt til fosteret, fostervann, pupper, etc, og dette hadde INGENTINGå gjøre med at hun spiste for to.90% av kiloene var vann og hevelse i kroppen. Uken etter fødselen ble alt vannet skillet ut som urin, og hun "tisset av seg" de 90%.

Svangerskap og gravidetet er av og til urettferdig, som med alt annet. Noen legger på seg av usunne årasker mens det for noen er arvelig eller medisinske grunner for det. Sånn er det bare

Skrevet

Hmm jeg må jo si at jeg har sett mye værre innlegg enn dette, så å kalle HI hjernedød er vel å ta i... Hun har jo helt rett i at man ikke skal proppe i seg masse sukker og drit.

Jeg har proppet i meg litt for mye og sliter med et par kg for mye... argh... tenkte at ammingen skulle ta det av, men den gang ei. Men det er jo mye man kan legge på seg av, feks. vann i kroppen under graviditet. Første gang jeg var gravid la jeg på meg over 20 kg. men gikk ned alt med en gang for det var stort sett vann og baby, men nå så gikk jeg "bare" opp 15 kg.... men det var nok litt mer sukker og godis bak denne gangen. Så veldig lurt å spise sunt under svangerskapet, så slipper man å slite med ekstra uønsket vekt. og til dere som er overvektige fra før av, så er det jo en super anledning til å legge om kostholdet, til nytte for deg og babys.

Skrevet

hvorfor gidder du egentlig å skrive noe slikt??? ikke bare gjør du folk sinte,men du sårer sikkert mange også.

Hva med å skaffe seg et liv isteden for å rakke ned på andre som sliter med vekta...

KNØTTA.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...