Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt av en diskusjon, men alle er vel enig i at røyk ikke er bra i svangerskapet. Problemet ligger i at noen sliter med å slutte helt. Da er det klart at alle monner drar og at 2 om dagen er mye bedre enn 20 om dagen. Selv om jeg også kjenner at jeg blir provosert av røyking i svangerskapet, må jo målet være at flest mulig skal slutte helt. Da er det ulike veier dit, noen trapper ned andre slutter tvert. Jeg må si jeg er for at man slutter tvert, men dersom man ikke greier det, er nedtrapping en god start. -Selv om røykere ikke bør bruke det som en hvilepute, og unnskylde seg med at det er godt nok. Lag små mål, så kommer dere til totalt røykeslutt etterhvert enten det er på dag 1, eller dag 90. Det er iallfall bedre med røykfrihet dag 90 enn ikke det hele tatt.

Som motivasjon tror jeg masse fagkunnskap om tema er veien å gå. Les alt dere kommer over av røyking i svangerskap (fra seriøse kilder som forskningslitteratur), spør evt jordmor/lege om litteratur. Selv om mange vet endel, kan det å sette seg mer inn i det være med på å øke bevissthet og motivasjon.

Lykke til alle røykere!

Hilsen en som aldri har røykt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

heihei. er x-røyker, noe jeg er veldig kry over! røyka litt inni svangerskapet, klarte ikke slutte med en gang vi planla barn for var helt skråsikker på at dette kom til å ta lang tid. men så klaffa det jo med en gang, og siden den dagen testen slo ut positivt, har jeg ikke hatt et eneste trekk;) og det går veldig greit. seff har man lyst på røyk når man har lagt seg til denne vanen i mange år. men for min del er det ingen som helst grunn til å få meg selv til å få en "bedre" følelse av å røyke mens jeg har et barn i magen. hadde følt meg så jævlig etterpå at jeg hadde angra som bare d kjenner jeg meg selv rett. så når røyksuget kommer, tygger jeg tyggis og masse frukt. dette har hjulpet meg masse. lykke til alle sammen, uansett om man røyker litt eller ei:) man kjenner alltis litt røyksug, men det er da verdt det for den lille i magen som slettes ikke har det godt nedi der når man tar en røyk.

Skrevet

Du har vært kjempeflink, Babyboom! Jeg slutta også den dagen jeg fant ut at jeg var gravid.

Her er en veldig interessant vitenskaplig artikkel med overskriften "Nicotine Changes Newborn Behavior Similar To Heroin And Crack":

http://www.sciencedaily.com/releases/2003/06/030602023446.htm

Dere som synes det er vanskelig å slutte å røykemburde lese den, for den beskriver hva som skjer med fosteret når man røyker.

Lykke til med røykeslutten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...