Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #26 Skrevet 3. april 2008 Å få et barn er en egoistisk handling. Hvordan en velger å sette barna foran seg selv videre i livet er et helt annet tema. Jeg snakker kun om -Det å få et barn-. Det å sette et barn til verden. Tror du skal sette deg litt inn i hvordan det med avhengighet fungerer. Ingen som påstår at ikke det beste er å kutte ut røyken, men om du har litt viten om slike ting så hadde du visst at det ikke er så enkelt for alle. Liker ikke bedrevitere som tror de er så mye bedre enn alle andre. Slike mennesker skulle etter min mening ikke fått barn.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #27 Skrevet 3. april 2008 for noe TULL!!! jordmødre og leger anbefaler total røykeslutt!!!! at du tenker på røyk å stresser med det påvirker ikke fosteret på samme måte som den faktiske røyken. det er mye større fare for abort å senskader på barnet viss man fortsetter å røyke en viss man slutter. det er en myte at røykeslutt kan føre til abort!!!!!! at røykere blir provosert kommer jo av skyldfølelsen. det er av egen egoisme at dere tar den neste røyken. for dere velger også at fosteret skal ta en røyk! dere har virkelig et VALG! det er ingen andre en du selv som tar det valget! å ha dårligsamvittighet hjelper ikke fosteret!
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #28 Skrevet 3. april 2008 men så er det en annen sak. når man først har fått et barn i magen så må man for guds skyld ikke bevisst påføre den dårlig helse og skader. det er en værre egoisme enn det åå lage et barn. å lage barn er naturlig (kall det egoistisk om du vil), og det å få inn oksygen i lungene er naturlig, men å dra inn nikotin og andre gifter i lungene BEVISST (røyk), det er ego,. det er ikke naturlig, og barnet kan bli skadet for livet.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #29 Skrevet 3. april 2008 Jeg ler meg ihjel av dere røykere her inne. Dere er så patetiske at jeg klarer ikke å la være å le! Tenk å ville utsette barna sine for den risikoen det er å røyke, bare fordi det er "altfor vanskelig å slutte" Herregud, da jenter, hvor gamle er dere egentlig? Og når motargumentet mot å utsette barnet sitt for helseskade, er å si at det er egoistisk å få barn... Joda, det kan hende det er egositisk å få barn, men det kan ikke sammenlignes med å utsette det for fare. Så jeg ler av dere, men gråter for barna deres. Mon tro alt de skal utsettes for etter at de har blitt født også, fordi mamma ikke klarer å sette sine behov etter barnets. Stakkars unger!
anette&tutta mari :) Skrevet 3. april 2008 #30 Skrevet 3. april 2008 livlig diskusjon dette her men jeg er ganske enige med de Anonyme her inne, selv om det kanskje er litt mye kjefting.. men så er det det da.. jeg har aldri røyka så jeg vet ikke hvordan det er å slutte. når jeg ble sammen med typen min så sa jeg ifra at du må slutte.. jeg er faktisk ganske allergisk mot røyk og begynner å hoste og hovne opp i øynene hvis jeg er et sted med røyk. han var så forelska at han faktisk slutta med en gang. jeg merket at han var litt mer gretten i et par ukers tid, men så gikk det over. jeg vet jo ikke hvordan han følte det, men han nevner nå hele tiden hvor gla han er for at jeg fikk han til å slutte, han angrer ikke et sekund. han har hatt mye magetrøbbel og det ble mye bedre etter han slutta.. kondisen er bedre, økonomien er bedre og han har det generelt bedre! jeg skjønner at dette er vanskelig, men babyen i magen burde være motivasjon nok, synes jeg...
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #31 Skrevet 3. april 2008 Nå var det faktisk meg som sa at det er en egoistisk handling å få barn. Og jeg røyker ikke. Har vært røyker, men sluttet for en del år tilbake. Så det var ingen røyker som prøvde å forsvare noe som helst ved å si det som ble sagt. Syns dette begynner å bli for drøyt. Dine hentydninger om hva barnet skal utsettes for når det har blitt født vitner om en total uvitenhet hva avhengighet angår. Tror du virkelig at de som røyker og har problemer med å slutte er onde mennesker som vil barna sine alt vondt? Snakk om å ha peiling på ting.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #32 Skrevet 3. april 2008 Jeg ler meg i hjel av sånne som deg, jeg, NN 15:16. Du er virkelig på viotta! Tror du det heter røykeavhengihet for moro? Vet du i det hele tatt hva avhengihet betyr? Sparke folk som ligger nede er en stygg ting å gjøre, og det eneste dere hetserne oppnår er å ANONYMT få pumpet fra dere masse hensiktsløs dritt som ikke gavner noe! Man kan diskutere egoisme til man blir blå i ansiktet -vi er alle egoister. Og, nei, jeg røyker ikke, men velger å være anonym fordi jeg ikke hører hjemme her. P.s Dere blir ledd av på krangle!
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #33 Skrevet 3. april 2008 Denne debatten bør øyeblikkelig legges død eller flyttes til krangle. Vi oppfører oss under enhver verdighet. Dette er ikke et forum for kamp, men støtte. Ta det utafor folkens, dette er pinelig.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #34 Skrevet 3. april 2008 Jeg røyker også og fikk den samme meldingen fra jordmor og lege.... Bruker jo ikke det som en sovepute, men prøver alt jeg kan å slutte. Sluttet på dagen jeg og, men fikk fryktelig høyt blodtrykk og svettetokter -pluss at jeg fikk halsbetennelse, så legen rådet meg til å trappe ned i stedet for å slutte tvert
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #35 Skrevet 3. april 2008 tror du man blir oppfordret til totalt røykeforbud for moro. og hva med at man er anonym? du er også det. hakke noe med saken å gjøre. det som har med saken er at man ikke burde påføre barnet sitt skader gjennom røyken. når man er så heldige å få barn, burde man klare å slutte å røyke, istdenfor å påføre en man elsker over alt den skadelige virkningen av røyk, bare fordi man selv skal ha nytelse. kall det hva du vil.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #36 Skrevet 3. april 2008 støtte gravide i røyking? nei takk. syns de som røyker med baby i magen oppfører seg under enhver verdighet.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #37 Skrevet 3. april 2008 Her handler det ikke om å støtte den ene eller andre siden. Inn på krangle med dere.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #38 Skrevet 3. april 2008 Igjen har vi en røykedebatt her inne. Og de vil sikkert komme å gå godt er det, ofte er de lærerike. Noen ganger foregår de i fred og fordraglighet med rolig argumentasjon, denne gangen er det mange ukvemsord og mye ubehag. Kunne dere ikke være så snill og debatere dette på krangle.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #39 Skrevet 3. april 2008 " Sv: Røyking NYTT 13:57 3.04.2008 j er også en røyker.. bedre me den ene røyken, enn å gå å tenke på att du gjenne sku hatt en røyk!!! Anonym " Hvordan kan du skrive noe sånt ? Selvfølgelig er det bedre å ikke ta den ene røyken. Vet du egentlig hva du kan påføre barna dine? Eller hvordan barn i magen reagerer på sigaretter? Fy faen. Røyking under graviditet er KUN OM EGOISME!!
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #40 Skrevet 3. april 2008 Moren din setter barna først for sin egen samvittighets skyld, egoisme!
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #41 Skrevet 3. april 2008 ja, for noen holdninger folk har.. selvfølgelig bedre å ikke ta den ene røyken enn å tenke på at man skulle hatt en røyk. dere tenker "bedre me den ene røyken, enn å gå å tenke på att du gjenne sku hatt en røyk!!!!" kun av eoistiske grunner, og ikke for barnets beste.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 3. april 2008 #42 Skrevet 3. april 2008 Hvis en er avhengi av ett eller annet russmidel,det være seg røyk,narkotika,alkohol,så bør enn jo være så voksen og ha så høy IQ at en klarer å vende seg av med dette før en prøver på å bli gravid. Har sagt det før og jeg sier det igjen,røykere skulle blitt behandlet på samme måte som alkoholikere,tvangsinnlagt under graviditeten. Er dere klar over at hvis dere tar tre røyk fordelt ut over dagen,ligger barnet deres med krampe hele døgnet,fordi det ikke får oksygen nok. Har klippet dette fra babyverden.no om røyking,synes alle som røyker bør lese igjenom dette,men regner med at de er for egoistiske til å gjøre det. SLIK PÅVIRKER EN SIGARETT DEG OG BARNET DITT: Oksygen. Luften vi puster inn består blant annet av oksygen. Blodet tar opp en del av oksygenet og fører det rundt i kroppen. Fosteret får selvsagt oksygen fra moren. Ingen kan leve uten oksygen. Kullos. Når du røyker, inhalerer du gassen kullmonoksyd (kullos). Dette er den samme giftige gassen som kommer ut av bilens eksosrør. Kullosen tar opp en del av den plassen som oksygenet skal ha i blodet. Det er derfor man blir så kortpustet når man røyker. Fosterets blod tar opp dobbelt så mye kullos som morens blod. Kullosen blir dessuten værende lengre hos fosteret enn hos moren. Hvis moren tar dagens siste sigarett kl.23.00, er blodet hennes uten kullos kl.06.00 neste morgen. Hos barnet har kullosen imidlertid ikke forsvunnet - halvparten er fortsatt til stede neste morgen. Dersom moren røyker flere sigaretter om dagen, betyr det at fosteret har kullos i blodet hele tiden. Nikotin. Nikotinet i sigarettrøyk får blodkarene i kroppen til å trekke seg sammen. Dette skjer også i morkaken, siden denne er full av blodkar. Når blodkarene i morkaken trekker seg sammen, minsker blodtilførselen til barnet og det får mindre oksygen og næring. HVA GJØR FOSTERET NÅR MOR RØYKER? På ultralyd er det mulig å se hvordan fosteret reagerer når mor tar en sigarett. Bildene viser tydelig hvordan barnet krymper seg, som i en slags avmakt og fortvilelse. Barnets hjerte begynner å slå raskere. Bevegelsene blir mindre, og pustebevegelser endrer seg. De kan ble krampaktig raske en stund, for så å stoppe helt. Dette mønsteret kan vare i opp til halvannen time etter at mor har røykt. HVILKE FØLGER KAN DET FÅ FOR BARNET DERSOM DU RØYKER MENS DU ER GRAVID? Mindre oksygen og næring gir dårligere vekst og utvikling, også for viktige indre organer som hjerne, hjerte og lunger. Økt risiko for DNA- skader, som kan føre til misdannelser på fosteret. Økt risiko for forstyrrelser i utviklingen av sentralnervesystemet, noe som kan føre til lærevansker og atferdsproblemer i oppveksten. Dårligere immunforsvar og nedsatt lungefunksjon. Mangedoblet risiko for krybbedød. HVILKE FØLGER KAN DET FÅR FOR BARNET DERSOM DET UTSETTES FOR PASSIV RØYKING ETTER FØDSELEN? Mangedoblet risiko for krybbedød. Økt risiko for kolikk i forbindelse med røyking i ammeperioden. Økt risiko for ørebetennelse, luftveisinfeksjoner, bronkitt, lungebetennelse, astma og allergi. Passiv røyking øker også risikoen for hjernehinnebetennelse. Større risiko for å bli innlagt på sykehus enn barn som ikke blir utsatt for røyk. Økt risiko for hjerte- og karsykdommer og lungekreft senere i livet. BARE DET BESTE ER GODT NOK Det beste for dere begge er selvfølgelig at du blir helt røykfri. Å slutte å røyke krever forberedelser. Det viktigste er at du tar valget og bestemmer deg! Trøst deg med at den verste abstinensen gir seg etter ca. to uker. Mange kan fortelle at det gikk lettere enn de hadde trodd på forhånd. Klarer du ikke å slutte helt, så vit at all moderasjon hjelper. Ikke røyk hele sigaretten hver gang og legg bort alle som ”ikke smaker.” Det er fint om du velger sigaretter med mindre nikotin, men ikke tro at light- sigaretter er bedre. Undersøkelser viser at de er like skadelige som vanlige sigaretter. DU KAN FÅ HJELP TIL Å SLUTTE Røyketelefonen 800 400 85 kan hjelpe deg med å legge opp en konkret plan for hvordan du kan klare å bli røykfri. De har blant annet oversikt over ulike røykeslutt-tilbud i hele landet
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #43 Skrevet 3. april 2008 Ei venninne av meg har termin neste uke, og har røyka gjennom hele svangerskapet. I de siste ti ukene har ikke babyen i magen vokst noe, og hun lurer på hvorfor. Dere som velger å røyke under svangerskapet må leve med det resten av livet. Er det virkelig verdt det?
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #45 Skrevet 3. april 2008 Det er rart disse røyke debattene her inne skal ta helt av alltid.... Jeg har selv røyket i mange år før jeg ble gravid, og sluttet når jeg fant ut at jeg var gravid. Desverre så sprakk jeg etter at det hadde gått 3 mnd, grunnet mye rart. Røyket en stund etter det, men aldri mer enn 5 om dagen. Røyka den dagen jeg var på UL og da sa jordmødrene der at jeg hadde vært kjempeflink som hadde trappet ned så mye som det jeg hadde, og de sa også det at de så helst at jeg sluttet og røyke, men så lenge jeg holdt meg til 5 om dagen, så skulle det ikke være noe problem, men fikk allikevel ny UL i uke 32 for og sjekke veksten. Nå har jeg sluttet igjen, har vært røykfri i 3 uker, men jeg vet at jeg når som helst kan sprekke igjen, men prøver så godt jeg kan og ikkke gjøre det da, har røyk liggende hjemme, ellers så klarer jeg det ikke, men har klart og holde meg unna til nå:) Men til alle dere som kjefter på de som røyker: Dette har ikke dere noe med, alle her inne er voksne mennesker, og vet hva de gjør, og all den kjeftinga deres hjelper absolutt ikke på det og skulle slutte og røyke, det er veldig demotiverende og høre at man er egoistisk o.l. Er bedre og høre at man er flink som klarer og trappe ned, og prøver ihvertfall. Er ikke det letteste og slutte og røyke etter mange år.... Til alle røykere: Lykke til med sluttingen, stå på, dere klarer det nok til slutt!!!
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #46 Skrevet 3. april 2008 MAMMA TIL 1STOR.... haha du klarte du nå da :P skla du ikke komme med noe om at du har større kjærlighet for barnet ditt enn en som røyker snart da?? haha
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 3. april 2008 #47 Skrevet 3. april 2008 Synes ikke dere som røyker er flinke om dere trapper ned,når enn tenker over at barnet ikke får nok oksygen i løpet av hele dagen,hvis en tar 3 sigaretter i løpet av dagen,fordelt utover. Stakkars dere røykere som må sitte å klage for jm og legel,bare for å høre fra dem at dere er flinke,når dere inders inne vet at dere lar barnet deres få hjertekrampe hver eneste en dag.
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 3. april 2008 #48 Skrevet 3. april 2008 kunne ikke vært mer enig:)
♥ Smurfen ♥ Skrevet 3. april 2008 #49 Skrevet 3. april 2008 jeg sluttet den dagen jeg fant ut av at jeg var gravid.. det var ikke lett men har klart å tenke på at det er for babyen sitt beste. Jeg røykte i mitt forrigje svangerskap og er sjeleglad for at alt gikk fint. Når jeg blir skikkelig fristet til å ta meg en røyk nå tenker jeg på noe som virkelig er verdt å tenke litt på jenter. og det er: Har du hjerte til å blåse røyk rett i fjeset på babyen når den er kommet ut? for det er jo det vi egentlig gjør når vi røyker i svangerskapet. Jordmor kunne se på morkaken min at jeg hadde røyk sist. den var helt brun... Jeg kjefter ikke på noen men det hjelper ihvertfall meg å tenke på dette. Og i bunn og grunn er det faktisk BARE vilje det går på.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #50 Skrevet 3. april 2008 Jeg røyka under svangerskapet med barn nr to,og det endte med prematur og dysmatur baby.. Jeg skjemmes over at jeg ikke sluttet og er sjeleglad for at alt gikk bra til slutt. Røyker ikke i dette svangerskapet..har fått merke på kroppen hva røyking kan føre til. Så da spørs det om man skal tørre å satse på at alt går bra selv om man røyker....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå