~sjiraff~ Skrevet 31. mars 2008 #51 Skrevet 31. mars 2008 Hehe... må si at jeg elegant hopper over å vektlegge sånne "ubetyrdelige" verv da jeg ansetter folk..
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 31. mars 2008 #52 Skrevet 31. mars 2008 Jeg har sittet i foreldrerådet og samarbeidsutvalget i bhg i henholdsvis 2 og 1 år. Var ikke veldig mange møter jeg fikk bli med på da de aller fleste møtene kom når jeg hadde senvakt. Du trenger ikke jo ikke snakke så mye heller på sånne møter, er jo bare å være med det. Jeg har også bakgrunn som mobbeoffer, men det hindret ikke meg i å ta meg selv i nakken. Jeg sier i fra når det er ting jeg mener er urettferdig eller er feil ellers.
solstråle69 Skrevet 31. mars 2008 Forfatter #53 Skrevet 31. mars 2008 Det sier kanskje litt mer om deg som leder? :-) For meg betyr det mye at de har slike verv på "fritiden".
Gjest Skrevet 31. mars 2008 #54 Skrevet 31. mars 2008 Det er jo ikke alltid det passer for folk heller da. Slik vår situasjon er: vi har 3 barn, en i skolen hvor jeg er klassekontakt, min mann jobber fullt, jeg jobber halv stilling på kveld, ergo mange av våre kvelder er låst. I tillegg tar min mann mastergraden og jeg tar videreutdanning. Så våre dager og kvelder er booket! Jeg vil ikke påta meg et verv hvor jeg må kanskje avstå fra halvparten av møtene. Selv om viljen er der, så er det ikke alltid det er så enkelt.
Gjest Skrevet 31. mars 2008 #55 Skrevet 31. mars 2008 Det hender en sjelden gang at jeg er enig med, solstråle69- og dette er en av de gangene:-) Mange har nok gode og helt legitime grunner til å ikke stille opp, men av så mange foreldre, med så liten vilje til å delta, så må mange være slappe og uinteresserte! For meg, så er det å delta på slike ting en del av det å bli foreldre.
~sjiraff~ Skrevet 31. mars 2008 #56 Skrevet 31. mars 2008 Ja jeg er nok mest opptatta av å ansette den beste personen for jobben ikke de som har hatt (i mine øyne) ubetydelige verv i barnehagen.
jordbær mathilda Skrevet 31. mars 2008 #57 Skrevet 31. mars 2008 Jeg er til dels ening at det er mange slappe foreldre.Og at det er en plikt til å delta og bidra når en har barn. Men det er mange arenaer og delta i. Jeg har tre barn og har prøvd å stille opp så godt jeg kan. Jeg har sittet som nestleder i styret i barnehagen når de yngste gikk der,og vært klassekontakt i begges klasser. Men jeg innrømmer at jeg er den som ser ned når det er spørsmål om fau i klassene til jentene.Jeg føler at jeg rett og slatt ikke har tid og krefter til å gå på et sånt verv, men samvittigheten stikker når ingen melder seg. Men med tre barn, egen fam.barnehage, en mann som jobber mye og alle fritidsaktivitetene til jentene orker jeg rett og slett ikke!!
Gjest Skrevet 31. mars 2008 #58 Skrevet 31. mars 2008 Spetakkel; Noe av greia er alder. De mener jo at jeg ikke er gammel nok til hverken å ha unge, eller langt mindre bo her jeg bor, i enebolig osv. Når de ikke vil ha noe med meg å gjøre mener jeg at jeg heller ikke har noe der å gjøre... *trassen drittunge* Sånt irriterer meg nemlig grenseløst. Men satser på å være mer deltagende på slikt når jeg har en unge til der, da er jeg kanskje ikke "drittungen" lengre?! Kanskje?!
Gjest Skrevet 31. mars 2008 #59 Skrevet 31. mars 2008 Jordbær mathilda- nettopp, det er mange arenaer å delta i, og det regner jeg som gode og legitime grunner til at fau f.eks kan bli for mye.
Gjest Skrevet 31. mars 2008 #60 Skrevet 31. mars 2008 Det er vel sånn at når Tordenskjolds soldater har møtt veggen til sist og unnasluntrerne fremdeles sluntrer, blir det sånn. Og da er det veggen som må vike.
Gjest Skrevet 31. mars 2008 #61 Skrevet 31. mars 2008 Vi var ikke engang på møtet hvor dette ble bestemt vi,, skikkelige slubberter er vi gitt... Hadde vi vært der hadde nok ingen av oss meldt oss heller, hvorfor? fordi vi rett og slett ikke har mulighet til å binde oss til noe sånt! Jeg stiller frivillig opp på diverse forberedelser, frokoster osv OM jeg har mulighet (og jeg strekker meg så langt jeg kan for å få det til). Men å binde meg til noe som jeg ikke kan garantere at jeg kan gi min fulle oppmerksomhet det gidder jeg ikke. Synes det er mye værre å melde seg frivillig om man vet at man kanskje ikke får vært med på halvparten av møtene engang, bare for at man ikke skal fremstå som slappe foreldre ovenfor andre dømmende foreldre. Jeg involverer meg plenty i min datters liv, og tro det eller ei, hennes liv dreier seg ikke kun rundt det som skjer i barnehagen. Personlig synes jeg slike styrer er noe barnehagen burde stille med, noe jeg gladelig hadde betalt for slik at det hadde blitt gjort ordentlig..
~sjiraff~ Skrevet 31. mars 2008 #62 Skrevet 31. mars 2008 I andelsbhg er nå slik at det er foreldrene som "eier" bhg, og dermed er det faktisk foreldrene som må "styre" med styrer o.l. Ellers er jeg helt enig med deg, skal man verve seg på sånne ting nbør man gjøre det fordi man har lyst og ikke minst tid.
Gjest Skrevet 31. mars 2008 #63 Skrevet 31. mars 2008 Ja jeg vet at det er foreldrenes jobb, men jeg hadde gladelig betalt ekstra for at barnehagen kunne stille med folk som hadde kompetanse til å holde på med sånt Og som måtte stille på alle møter fordi de fikk betalt for det. Jeg kan gladelig male vegger, bake kaker,være med på å ordne i stand til juleverksted osv, men å sitte i styre å ha ansvar for mer "alvorlige" ting er jeg ikke sikker på om jeg har kompetanse til for å være helt ærlig. I tillegg til at jeg vet at jeg hadde gått glipp av mange møter.
solstråle69 Skrevet 31. mars 2008 Forfatter #64 Skrevet 31. mars 2008 Å ansette den beste personen for jobben, regner jeg med at de fleste gjør - at de har verv i tillegg ser jeg overhodet ikke på som noe minus. Det forundrer meg fortsatt at du synes bhg er en "ubetydelig" ting - for det er jo det du indirekte sier.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 31. mars 2008 #65 Skrevet 31. mars 2008 Dette kan jo ha en veldig logisk forklaring; kanskje ingen andre ville si ja fordi du allerede hadde sagt det.
solstråle69 Skrevet 31. mars 2008 Forfatter #66 Skrevet 31. mars 2008 Det er jo absolutt en mulighet! :-) Men fordi vi er med på "det meste", drøyde jeg i det lengste med å si ja - så tror ingen andre visste om det. :-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 31. mars 2008 #67 Skrevet 31. mars 2008 jeg kan godt stille jeg, om småen kan være med på disse møtene eller de er mellom lørdag klokka 1600 og søndag 1200 på ulike uker. er det ikke det har jeg ikke mulighet....
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 31. mars 2008 #68 Skrevet 31. mars 2008 Jeg har prøvd foreldreutvalg, men måtte si fra meg etter ett år. Å være pendler med eneansvaret for barn gir ikke de helt store mulighetene for møtevirksomhet. Dvs, jeg hadde mulihet hver 6.helg, om jeg fikk varsel i gooood tid (minimun en mnd). Ellers kunne jeg skaffe barnevakt om jeg ikke var på jobb, men når man har barnevakt en tredjedel av tiden fra før så sitter det litt langt inne å skaffe "bare" for et møte. Men at folk som er to og i dagjobber ikke gidder, det er sløvt, rett og slett. Det er jo gøy å være med på litt utenom heimen, og når det gjelder våre unge håpefulle er det jo enda bedre. :-)
Audacious Angel Skrevet 31. mars 2008 #69 Skrevet 31. mars 2008 Av den enkle grunn at mannen jobber i bhg til snuppa ville ikke jeg og kunne ikke han. Men jeg er veldig engasjert i bhg til snuppa for det, jeg stiller alltid opp på dugnad og baker og koker kaffe så det bobler ;-) Det viktigste er ikke å stiile opp i disse vervene ( selvfølgelig må noen gjøre det og) men vise engasjement i bhg hverdagen til barna... mannen syns det er veldig trist med de foreldrene som aldri har tid til å snakke litt om dagen som har vært, det er da bhg bare blir en oppbevaring. Jeg må si at du kjemmer mange under en kam her solstråle. De aller fleste foreldre er engasjert i barnas bhg og skole liv, men det er ikke for alle... man gjør de tingene man kan.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 31. mars 2008 #70 Skrevet 31. mars 2008 Sånn har det vært så lenge jeg har hatt barn og min eldste er nå 20 år! Jeg har også lagt merke til at det er de samme av oss foreldre som stiller opp på alt som har med barn og skole/fritid å gjøre, mens de samme foreldrene aldri engasjerer seg. Det er trist og sikkert litt ekstra trist for barna som ser at foreldrene ikke bryr seg minneverdig om hva som skjer....selv om det helt klart er noen som rett og slett ikke fikser slike "offentlige" verv. Det har jeg full forståelse for. Men jeg tror de aller fleste som ikke gidder gjør det av ren latskap...dessverre... Om de hadde visst alt de gikk glipp av, så kanskje de hadde meldt seg frivillig:-) Det er jo bare positive ting som følger med: Man blir bedre kjent med andre foreldre og får dermed et nettverk som er gull verdt når de barna vokser til og ikke minst når de blir tenåringer og vi foreldre bør følge godt med, man kan være med og påvirke hverdagen til barna sine på en positiv måte, istedetfor å sitte på rumpa og klage i etterkant, man får trening i å samarbeide med diverse instanser og ikke minst gleden man får når man er med på å gjøre det bedre for barna:-)
Gjest gründerjente Skrevet 31. mars 2008 #71 Skrevet 31. mars 2008 Ja, jeg er redd for at veldig mange, faktisk de aller fleste, er nokså uengasjerte. Bare de er kvitt barna og de får reist på jobb eller gjort sitt, er det nok til at de er happy. Veldig få er noe som helst kritiske til barnehagetilbudet. At barnet 'har det bra' i barnehagen - er nok for de aller fleste. Det er ikke mange som engasjerer seg i hvordan ukeplanen forløper seg, hvilke konkrete tilbud barnehagen har, hvordan kan ting og forhold bli bedre osv. Det hører til et særdeles lite mindretall å være interessert i slikt - og ofte er det de mest ressurssterke foreldrene som engasjerer seg...
--arkin-- Skrevet 31. mars 2008 #72 Skrevet 31. mars 2008 jeg er med i FAU men gidder ikke å dømme di som ikke vil, hadde el egentlig ikke så lyst først jeg heller. Men av 15 unger og det var 6 foreldre på foreldremøte var det ikke særlig jubel når vi skulle velge ny representant. Så litt motvillig ble jeg valgt, men har ikke angret at jeg ble med. og har nå forsatt 1 år til;o) men så klart det kan være mange grunner til at foreldre ikke vil binde seg i ett verv
Gjest Skrevet 31. mars 2008 #73 Skrevet 31. mars 2008 Tja. Jeg kommer ikke til å påta meg noe verv i barehagen. Jeg studerer fulltid, er alenemamma og er sterkt engasjert i min sønns barnehagehverdag. Har møter med ppt og bup tilsammen 4 ganger i måneden. Har tverrfaglige møter i barnehagen med ppt, bup, barhehagestyrer, pedagogisk leder, min sønns assistent og meg slev hver annen måned i tillegg til alminnelige foreldremøter og foreldresamtaler. Dessuten deltar jeg på andre arrangementer gjennom hele året. Føler meg veldig engasjert og aktiv i hans barnehagehverdag uten å påta meg verv på toppen av det hele
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 31. mars 2008 #74 Skrevet 31. mars 2008 Hvorfor drøye...ville du egentlig ikke og venta på at noen andre skulle si ja først? Kanskje de andre også drøyde like lenge, men så var du ett sekund før dem til å si ja, og da ombestemte de seg selvsagt og måtte overtales i et kvarter for å si ja.
3b@rnsmor-30* Skrevet 31. mars 2008 #75 Skrevet 31. mars 2008 det ble akkurat valgt nytt styre i barnehagen vår også. var 3 stk som skulle byttes ut, og det var meldt seg 5 stk som stilte til valg. så vi måtte fortelle hvorfor vi ville inn i styret... jeg ble bl.a. valgt inn! var avstemmin, alle skulle skrive opp tre navn på en lapp... de tre med mest stemmer fikk verv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå