Gå til innhold

Utrolig mange slappe foreldre!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda, men noen har kanskje eldre barn enn bhg barn og da er det rimelig mange krav hvis ungen er litt aktiv. Man kan jo ikke forvente at alle sier ja til alt. Så et foreldremøte i bhg sier faktisk ingenting om foreldrenes totale engasjement i ungenes hverdag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, selvsagt sier det ikke alt, men det er jo ikke til å stikke under en stol at det ofte er de samme folkene som går igjen. For min del er det ikke fordi jeg syns det er så utrolig morsomt, men når ingen andre løfter blikket så tar jeg det heller selv. Da vet jeg at noe blir gjort.

Skulle tro min fritid var mindre verdt enn andre sin...

 

Som kontaktlærer på ungdomsskolen har vi jo dette marerittet hvert år. Ingen vil, og det ender med "tvang". Trist...

Skrevet

Jeg var faktisk ikke tilstede på foreldremøtet hvor dette skulle velges engang jeg.

Hvorfor er min egen sak egentlig.

Men jeg kommer heller ikke til å melde meg til å ta slike verv i barnehagen der vesla går og det kommende barnet også vil gå.

Rett og slett fordi jeg ikke har noenting der å gjøre.

 

 

Skrevet

Du har jo like mye der å gjøre du, som de andre? Skal andre gjøre jobben da hvert år?

Er mange gratispassasjerer der ute (og da mener jeg ikke bare deg :-))

Skrevet

Jeg har vært med før, flere år da eldstemann gikk i barnehagen. Nå er jeg veldig aktiv i FAU på skolen + andre verv, så nei jeg rakk ikke opp hånden da de søkte etter foreldrerepresentanter til div. verv i barnehagen (så det kan godt hende noen da oppfatter meg som uengasjert, men det er jeg altså ikke).

Skrevet

Ja jeg vet at det ofte er slik, men alikevel blir det feil å trekke konklusjoner basert på 1 foreldremøte. Ta meg f.eks jeg melder meg aldri som foreldrekontakt i bhg. I år har jeg alikevel vært med i kinostyret på skolen, vår klasse skal arrangere 17. mai så det er et verv og til slutt har vi slalombakken som kun blir drevet på foreldrenes innsats. Ingen i bhg vet dette og hvorfor skal jeg være nødt til å forsvare meg?

Skrevet

Jeg mener ikke du skal forklare deg, men alle vet jo med seg selv hva de har gjort. Det er godt nok.

Ikke jeg som skrev HI ;-)

Skrevet

Hvis man har flere barn, og er litt "aktiv", så ser man gjerne hvem som engasjerer seg. Og det er gjerne de samme som "går igjen". Du virker som en engasjert person, Mom2Two, det er jeg sikker på at de rundt deg ser. :-)

Skrevet

Og problemet er jo de som aldri er med på "noe".

Skrevet

Jeg har aldri engasjert mer i barnehagen. For det første så betaler jeg for å ha ungene der, ergo kan noen andre gjøre jobben. For det andre vet jeg minimalt om småbarnspedagogikk. Men har sittet i FAU ved skolen, bla som leder. Synes jeg har mer å bidra med der.

Skrevet

Nei, jeg maste ikke. De ringte og spurte. Synes det er rart styret deres ikke har noe med hverdagen til barna å gjøre, det har det i aller høyeste grad hos oss.

 

Siden det nå var så vanskelig å få personer inn i styret, skal vi endre vedtektene sånn at i verste fall blir det "tvang" - synd, men nødvendig. Dette er i tillegg en foreldrelagsbhg.

Skrevet

Vi betaler vel alle for å ha barna i bhg? Men jeg er helt enig med deg - det burde ansettes et styre som får betalt for jobben, så kan det være en spleisefest for foreldrene. :-)

 

Samme med dugnader, alltid de samme som ikke stiller. Hvorfor ikke sette bort jobben, og heller betale for det. :-)

 

Og det hadde også blitt ramaskrik... :-)

Skrevet

Er også en andels bhg hos oss. Og joda, selvfølgelig har det med snuppas hverdag å gjøre, men ikke i direkte forstand. Føler at jeg ville gjort mere nytte ved å bidra på dugnader, der resultatet har direkte med hverdagen hennes å gjøre.. At jeg som økonomisk ufaglært skal sitte å være med på å vedta budsjetter o.l. blir jo egentlig helt feil.

 

Men jeg henger meg på de andre her også, du vet faktisk ikke en dritt om hvor engasjerte de andre foreldrene er i andre ting og andre verv. Så du kan jo ikke sitte der på din høye hest og si at andre foreldre er slappe?

 

 

Skrevet

ja, og det å tvinge noen, gir sikkert et godt resultat av vervet *not*

Skrevet

Men kravet her kommer jo fra foreldre selv som uler om at de ikke blir innvolvert hva som skjer med ungene deres. Når de får muligheten så har de hverken evner eller kompetanse til å ta noen fornuftige avgjørelser. Foreldreinnvolvering er oppskrytt. Finsk skole har minimalt med foreldreinnvolvering, og langt bedre resultater enn hva norsk skole har.

Skrevet

Hvis du sikter til HI mitt, så trekker jeg ikke konklusjoner basert på 1 foreldremøte.

Skrevet

Ellers må jeg si at det å ha slike verv ikke er ensbetydende med engasjement, solstråle69, eller den eneste måten man kan engasjere seg på.

 

F.eks sitter jeg som sagt i FAU, og er meget aktiv der. Sitter sammen med flere representanter der som ikke gjør en døyt, men bare er med på papiret (kommer så å si aldri på noen av møtene, er svært uvillig til å ta på seg oppgaver osv.) Det er mange foreldre som ikke sitter i FAU som er langt mer villig til å ta på seg oppgaver, hjelpe til osv.

 

Så det å ha verv betyr ikke alltid engasjement, tro meg.

Skrevet

Signerer forøvrig LOTP, det at man sier nei takk til et verv sier absolutt ingenting om en persons totale engasjement, så synes du virker noe fordømmende jeg da.

 

Det viktigste er at alle engasjerer seg i noe. Noen i idrett, noen i barnehagen, noen i FAU, noen i politikk... Alle kan ikke være med på alt, solstråle69, ikke du heller!

Skrevet

Jeg håper de snart skal velge nye i vår barnehage fordi jeg har så lyst å være med:)Arti å få litt inflytelse og delta mer aktivt i hverdagen til mini.

Skrevet

Det har jeg heller ikke sagt, Mom2Two! Men det er jo litt pussig, at av ca 100 foreldrepar, er det INGEN som melder seg!

 

Vi bor på et tettsted, hvor omtrent alle kjenner alle, så selvfølgelig ser man hvem som er aktiv og ikke. Mamma er lærer i en større by, og hun ser det der også - det er alltid de samme som engasjerer seg, uansett aktivitet.

Skrevet

Ikke sant? Så godt å se! :-)

 

Og styreverv er en god ting å ha med seg. Kvinner i styrer er veldig attraktivt! Pussig at det ikke er flere som interesserer seg for dette? Synes Dib-damene stadig vekk hyler opp om likestilling, etc...

Skrevet

Vi gjør :D. 2 år på rad pappaen er foreldrekontakt på våe sønns avdeling. Spennende verv - syns vi da.....

Skrevet

*latter* Ja et barnehagestyreverv blir nok veldig vektlagt i den virkelige verden..

Skrevet

:-) Ja det gjør faktisk det, sjiraff. :-) Dumt du ikke har fått med deg det, da. :-)

Skrevet

Forresten litt rart at du mener bhg ikke er en del av den "virkelige verden". :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...