Gå til innhold

Til dere som ikke har utdannelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg orke ikkje å lesa alle innlegga her, beklager. Men eg er student. I tillegg jobbe eg på Kiwi.

Når folk spør meg kva eg gjør så svare eg automatisk at eg jobbe i den og den butikken som låseansvarlig. Eg nevne kanskje at eg er student om personen virke interresert i kva eg gjer. Eg vurdere å kutta studiene og heller konsentrera meg om jobben, den lågaste av dei alle; butikk. Kvifor? Fordi eg har sjølv arbeidd meg opp innan det faget, eg møte mange mennesker, får brukt meg fysisk og psykisk og får utløp for mine kreative sider. Eg får ansvar eg vil ha og det er lett å bli kjent med kollegane mine. Og når eg går heim frå jobb, har eg ingen mulighet til å ta jobben med meg, då er eg heime. Då har eg fri.

Kva studier eg går på? Offentlig organisering og ledelse.

Utdanning er ikkje alt her i livet. Og når eg høyre dei kommentarane som mine kollegaer og eg får av folk som er høgt utdanna så skulle ein tru det var me som hadde trukke vinnarloddet her i livet. Ein gjengangar: "jaja, dette er vel sånt som du ikkje kan forstå deg på, som berre sitte her"

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må bare få lov å si at jeg beundrer alle de som ikke har utdannelse men som har faste jobber som f.eks barnehageassistenter, butikkarbeidere, ufaglærte på sykehjem og boliger for funksjonshemmede , renhold osv. Det er landets viktigste jobber så hvorfor være flau av det.

Bare synd de ikke får den lønnen de fortjener.

Jobber innen helsesektoren og syns ofte det er dem som ikke har så mye utdanning men mye erfaring som er flinkest med tanke på å jobbe med mennesker. Erfaring er ofte viktigere enn det man lærer av å sitte på kantinen på høgskolen.

Skrevet

Er det de VIKTIGSTE jobbene? Det er viktige jobber som må utføres, ja. Men hvorfor gidde en laaang utdannelse på mindre VIKTIGE jobber? Hva gjør en renholder om tanna verker som bare fy? Kjøper seg yoghurt på kiwi og en pakke ibux på apoteket?

Skrevet

Hjelpepleier er en videregående yrkesutdanning på lik linje som frisør og mange som jobber i barnehage er fagarbeidere som barne- og ungdomsarbeidere. Men at dette er å regne som utdannelse er jeg ikke helt enig i. Tre år på allmennfag blir ikke regnet som utdannelse. Men at det alle er viktige yrker vil jeg absolutt påstå.

Skrevet

Hele dette inlegget viser hvor utroliglett deter å ta feil fokus!

Er dere klar over at 70% av vår levetid til bringer vi på jobben !

Da er det viktig å ha en jobb man trivesmed og ikke en man kan skryte av!

Nå ønsker ikke jeg å sette meg til doms over om man er en god eller dårlig venninne,men en ting er sikkert at uansett må man trives med det man gjør! Dersom man i det hele tatt gjør enhvilken som helst jobb i et udvidet begrep så gjør man ikke noe som er unyttig !

Det å være husmor og barneoppdrager er også en viktig jobb for det er med på å oprettholde det bestående og med på sikre fremtiden;barna!

Mamma var en sånn en ville ikke se ned på henne!

Nå tror sikker alle at jeg er en hardt arbeidende husmor og det er alt. Nei, det er bare begynnelsen:

jeg er har et uferdig fransk studie, et uferdig juss studie(Jeg streøk med glans på 1.avd), jeg er udannet superbruker på ADOBE produkter

u ferdig der og.

(Slutta for lengst å skamme meg over alt dette, jeg)Jeg ER såkalt yrkeshemmet fordi jeg sitter i rullestol og har en jobb jeg trives i med opplæringsansvar.OG jeg tjener godt og styrer arbeidsdagen mye selv.

Men jeg trives og har ikke fnugg av fullført utdannelse ut over almenfaglig studierettning,ex phil og språkviteskap og fonetikk.

Som i praksis betyr tittel messig nada,men stor ralkompetanse har jeg også jeg, Og går rundt med hevet hode UTEN en formell tittel.

Så frekk er jeg!

Skrevet

jeg er ufaglært i den jobben jeg har. men tjener 160kr timen pluss tillegg, og masse ekstra goder.. ingen studielån pga en slik jobb...

men jeg tar utdanningen likevel.. mest fordi jeg er på jakt etter noe som er mer utfordrene eller som kan løfte meg ennå et hakk opp... jeg syns ikke det var flaut å ikke ha utdannelse.. jeg er fremdelse ung... og jobber som mellomleder... trenger kun noen kurs for å komme meg videre opp... men blir kjedelig å jobbe med det samme... det er grunnen til at jeg gidder å studere.. men syns ikke det er bedre å tjene bedre når man har studielån...

det enkle er det beste

Skrevet

hahaha jeg har ikke utdanning (bare 3 år vgs), har en tennåringsgraviditet men ikke flau over det. si hva du vil, men jeg er ikke flau. hadde vært mer flau om jeg hadde sett ned på andre mennesker fordi de ikke har utdannelse, men dere er vel for selvgode til å se hvor dumme dere er. ja, jeg syns dere er dummere enn folk uten utdannelse. hadde du HI ikke hatt utdannelse tror jeg pipa di hadde hatt en litt annen lyd.

og hvis jeg i sosiale sammenhenger ser at folk ser rart på meg (noe jeg aldri har opplevd) om jeg sier jeg ikke har utdannelse, så er ikke de verdt å snakke med. mer lavpanna mennesker skal man lete lenge etter...

Skrevet

Jeg er en av dem med høyere universitetsutdannelse. Var tenåringsmor og har vært alenemor uten avlastning og far til stede gjennom alle årene. Hadde jobb ved siden av fulltids studier og har nå en fet jobb som jeg stortrives med. Det var verdt alt sammen!

Og jeg må innrømme at jeg er en av dem som tar meg selv i å tenke negativt om de som ikke tar utdannelse. Jeg syns ikke det er kloke mennesker som velger å ikke ta en utdannelse, spesielt når man har barn. Utdannelse og kunnskap er det som får verden til å gå rundt og man er pliktig til å gi sine barn det beste i denne verden. Nei, da tenker jeg ikke penger og materielle goder, men jeg tenker et fortrinn i samfunnet. Du kommer deg ikke langt i denne verden uten en utdannelse. Sånn er det bare!

Skrevet

signerer på anonym 14:02!

Man kan si hva man vil om at man får like bra betalte jobber uten utdannelse, men guri hvor mye annet man går glipp av!!!! jeg ville ikke for alt i verden vært foruten min studietid og utdannelse:)

Det var en herlig periode i livet.

Skrevet

spm til hi var vel strengt tatt ikke hva som var lurest, å utdanne seg eller ikke, men om man var flau over å si hva man er i sosiale sammenhenger..

Skrevet

Men det er vel litt flaut å innrømme at man ikke er så lur?

Skrevet

Hm.. Nei, i bunn og grunn syns jeg det står litt respekt av det jeg, å ha såpass selvinnsikt og ærlighet at man tør å innrømme at man ikke er "lur".. Og tross alt skal det noe til, for det å "være lur" er vel uansett et temmelig vagt uttrykk..

Så spørs det da, hvor "lur" man er når man tar høyere utdanning fordi det forventes av deg, fordi man til enhver pris må være lik "alle" andre, og ikke minst, for å fremstå som intelligent..

Skrevet

Jeg er absolutt ikke flau over at jeg ikke har fått meg en utdannelse.

Jeg har ett barn og venter en til nå...

Man kan bli mye man ønsker uten utdannelse, for alle jobber krever faktisk ikke det..

Jeg har hatt jobber jeg virkelig har trives i..

Jeg skal jo ta utdannelse etterhvert men trives sånn jeg har det nå akkurat nå...

Jeg har aldri vært opphengt av status og syns det heller er flaut og høre på folk som skryter sånn...

Man kan da ha det godt og leve bra uten utdannelse...

Det er vel bedre og ha det bra og være lykkelig enn og være så opptatt av og se ned på folk som kanskje ikke har utdannelse...

Skrevet

Jeg var midt i utdannelsen da jeg fant ut at jeg var gravid - og ikke bare med en, men med tvillinger. For et sjokk - og kanskje en liten smule dårlig timing, men barna ble til - og de kommer i juni! Vi gleder oss utrolig mye til å møte de to små - selvom vi ikke er ferdig etablerte.

Jeg som student i permisjon får ingen penger fordi jeg har vært permitert siden uke 10 og vi har bare hans lønning å leve på, i tillegg til månedlig hjelp ifra staten. Sånn må det bare bli - og selvom det blir tøft et par år - skal jeg tilbake til utdanningen før eller senere, ikke minst få meg jobb igjen slik at alle ender møtes uten at vi må være avhengig av hjelp.

Men jeg syntes det blir litt feil måten trådstarter legger det frem, selvom det muligens ikke var ment i den forstand jeg ser flere her tar det. Jeg er IKKE flau for å få barn nå og ikke være ferdig med utdannelsen min. Sånn ble det bare - og om andre skal se ned på meg av den grunn, sier det mer om dem enn om meg :)

Skrevet

jeg er heller ikke flau for å ikke ha utdannelse. jeg studerer sykepleie, og fullfører bare det første året før jeg får baby. men om jeg blir flau når noen spør hva jeg er? nei.. selvom jeg ikke har utdannelse blir jeg helt utrolig nok ikke flau... men jeg kan godt bli flau på andres vegne når de skryter av hvor smarte de er, og hvor mange penger de har, og hvor utrolig smarte de er som har så utrolig gode jobber, men det er jeg nok ikke alene om å bli (de som har møtt sånne typer skjønner nok hva jeg mener).

Skrevet

Til anonym. 12:02.2008

Du må være tett i nøtta!

Har jobba endel på sykehus, som hjelpepleier..

vi hjelpepleiere. er de som gir omsorg og stell.

Sykepleiere er ofte opptatt med medisin runde, skrive journal.

, bestille prøver, ta prøver. gå legevisitt, gi rapport, ha tverrfaglig møter. o.l.

men...men.. folk som deg blir jo gamle en dag de og.....

Skrevet

Så lenge man har et fagbrev.. så har man en utdannelse. om det er som hjelpepleiere, omsorgsarb, barne og ungdom, frisør, tømmer osv..

det går ann å ta videreutdanning innen for hjelpeleien... hvis du ønsker

da kan en jo komme opp i like mange år som en meg høgskole utdanning. men fortsatt ha tittelen hjelpeleper..

Skrevet

Finnes ikke flau over noe i livet mitt.. Jeg sier som sant er at jeg av medisinske årsaker måtte avslutte utdannelse som frisør, men at jeg i dag jobber på Lindorff som saksbehandler der.

De fleste tier da still!

Skrevet

Må bare le av den personen som foretrekker å bli stelt av en sykepleier når hun kommer på gamlehjem... tror det er mer eller mindre en myte at sykepleiere deriver noe særlig med stell... Nå har jeg ikke vært sykepleier så lenge, i 2 år... men har så og si ikke tatt et eneste stell! Det er det hjelpepleier/assistent som gjør. Har jobbet i flere kommuner, på sykehus, sykehjem og hjemme sykepleie, og dette er normal praksis overalt hvor jeg har vært. Tviler sterkt på at det noen sinne blir så mange sykepleiere at vi har tid til å ta oss av denslags, og hvertfall ikke til vanlig. Er det terminale på avdelingen, er det gjerne sykepleiers jobb, eller hvis vi snakker store sår o.l.

Skrevet

Hurra for mamma`n til nurk!!! Det kaller jeg yrkesstolthet!!! Du jobber med noe du trives godt med, og det er det viktigste. Hvis folk har andre meninger, så er det de som dømmer! Og de som dømmer har stort sett liten eller ingen selvinnsikt. Jobber selv i bhg og er stolt av det. Stå på!

Skrevet

vel jeg er sykepleier og tar ørti stell hver dag, og hater det!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Jeg sier ofte at jeg er avløser i fjøs og har jobba 5 somre som budeie på seter, å ja det er sant :) Men jeg har 7 års høyskoleutdanning også i en helt annen retning. Og nesten ikke studielån fordi jeg har jobbet mye med såkalte "dritt" jobber samtidig. Men jeg har vært god i jobbene mine og fått presset en del på lønn. Har faktisk fått 220 kr timen som budeie og det blir noe sånt som 100 000 på en sommer pluss fri disp av hytte og beite til hestene mine. Drømmesomre før jeg nå får barn i hvert fall!

Bli god i det yrket du vil jobbe i:)

Jeg tror nok at valgmulighetene for fremtidig yrke øker med økt utdanning. Man kan bli mer fleksibel på arbeidsmarkedet med den rette kombinasjonen av utdanning.

Skrevet

Jeg har ingen høyskoleutdannelse og jeg har jobbet i et flyselskap i flere år. I sosiale sammenhenger når noen spør meg om jeg har utdannelse så sier jeg nei, men jeg har gått livets skole, hehe..

Jeg har reist rundt i verden i flere år og reist til eksotiske steder! INGEN er kjepphøye når jeg begynner å spør de med UTDANNELSE om de har vært rundt i verden. Så begynner jeg med de mest kjendte stedene -- spør om de har vært der og der. Om hotellene/strendene/butikkene etc etc. De blir alltid litt sånn småmisunnelig og det lyser faktisk av øynene at de kunne godt tenke seg å reise mye og oppleve ting.. Jeg forteller villig vekk om de forskjellige reisene mine og alle synes at jeg er heldig. Så snu alltid situasjonen til din fordel og utnytt dine kunnskaper som du har. Så føler man seg ikke liten lengre!

Skrevet

"Jeg kommer alltid til å ha min "tittel" selv om jeg bytter jobb, jeg har dermed mulighetene til å bruke det jeg kan på nye , utfordrende felt!"

Hvis du f.eks. er lege, men plutselig må jobbe i en butikk i noen mnd pga manglende jobb.. hvis noen da spør hva du er og du svarer lege, også spør dem om hvilket sykehus du er jobber på.. hva i alle dager sier du da? jeg jobber på en butikk, men jeg er lege. helt seriøst!

og uansett.. hvem skulle du handlet hos hvis ingen ville jobbe på butikken? hvilke kafeer skulle du gått på hvis ingen jobbet der? og hvor i alle dager skulle ungen din være mens du var på jobb om det ikke fantes noen som ville jobbe i barnehage?? synes kanskje det er på tide at alle jobber blir verdsatt. utdannelse eller ei.

Skrevet

Nå trenger man vel strengt tatt ikke å ha gått på høyskole for å ha en utdannelse da =) Og folk er forskjellige, noen trives med å jobbe, mens andre trives med å være hjemme med barna, begge deler er like normalt i mine øyne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...