Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #51 Skrevet 21. februar 2008 folk får ta meg som jeg er med eller uten utdannelse.Jeg har ingen utdannelse ,ikke for at jeg ikke hadde lyst men pga at jeg gikk på videre gående,da mamma ble kreft syk og jeg ¨måtte flytte til utlandet for å hjelpe henne,senere ble jeg tdlig mamma nesten 19år,og sønn min har ADHD.så han krevde og krever mye av meg enda i og med at han har mye angst så må jeg være mye sammen med han,jeg har noen vaskejobber,og noen jobber som Tolk i og med at jeg er 2 språkelig.Skammer meg ikke for det,men at min drøm var å bli dyrlege skal jeg ikke legge skjul på men dessverre så gikk det ikke sånn.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #52 Skrevet 21. februar 2008 Til HI: Du forteller oss hvordan du ser venninnen din reagere i sosiale sammenhenger ang. jobben sin, men har hun fortalt deg at hun ikke trives med situasjonen sin, eller at hun synes det er flaut å ikke ha høyere utdannelse eller en annen jobb? I så fall er det jo trist at hun ikke gjør noe med det og bare godtar den situasjonen hun befinner seg i. Likevel synes jeg det er synd at du er flau på hennes vegne over at hun "bare" jobber i butikk: "jeg personlig ville også syntes det var flaut å ikke ha noe annet å komme med enn "jeg jobber i butikk", i likhet med hva min venninnne åpenbart føler." Fint for deg at du er stolt over utdannelsen du har tatt, men kanskje du skulle være litt mer ydmyk og tolerant overfor andres valg? Jeg tror nok også at du har fått svar på innlegget ditt, for det er mange her som forsvarer ganske godt at de ikke har høyere utdannelse og trives med det. De er IKKE flaue. Det er mulig det er mange der ute som er det, og det er mulig noen ikke har hatt mot til å svare på innlegget ditt. Jeg vet ikke, men du har faktisk fått mange gode svar.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #53 Skrevet 21. februar 2008 åja.. så de skal være flaue fordi de er ufaglærte..?? Hør her, det finnes faktisk mennesker der ute som har en god utdannelse, men som ikke får jobb innenfor sitt felt. De må ofte ta andre jobber (slike som du ser på drittjobber og ydmykende) og hvem vet, kanskje de oppdager at den jobben de har faktisk ikke var så ille allikavel. Du er vel typen som heller hadde levd på trygd enn å feks måtte jobbe i barnehage (som faktisk er utrolig gøy) for å spe på inntekten..
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #54 Skrevet 21. februar 2008 ja nå har ny-anonym tatt over HI rollen ser jeg, så dette ble jo bare tull etterhvert. HI
Fullrulle86 Skrevet 21. februar 2008 #55 Skrevet 21. februar 2008 jeg syns ikke det er flaut i det hele tatt at jeg ikke har utdanning. Jeg har allmennefag så om jeg kommer til å studere en gang, så har jeg jaffal muligheten! Men jeg har fast jobb som jeg trives i og er lykkelig! For meg er det mye viktigere enn vitnemål fra universiteter osv. Jeg vil være en ung mor og heller ta utdannelsen senere. Å hvorfor skulle jeg synes det er flaut når folk spør hva jeg er??? jeg svarer bare hva jeg jobber med, jeg har ikke behov for å VÆRE noe fint å flott! Jeg syns det er viktigere ting i livet å tenke på enn hvilken tittel folk setter på meg. Slutt å være så overfladisk HI!!! kjempe flott at mange ønsker å utdanne seg, men jeg har valgt en annen veg, nemlig å ta utdannelsen når jeg får given å lyst til å gjøre det! Jeg er verdens lykkeligste, gift, nytt hus, fast jobb og 7 mnd gravid! kan jeg ønske noe mer???
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #56 Skrevet 21. februar 2008 Du sier du har allmenne fag fra videregående..men ikke utdannelse. APPLAUS!!! du innser dermed, som mange andre ikke gjør, at videregående ikke regnes som utdannelse i den forstand!
Fullrulle86 Skrevet 21. februar 2008 #57 Skrevet 21. februar 2008 nei enig i det! allmenne er ingen utdannelse men en slags foreberedelse til høyere studier, MEN vil påpeke at de med fagbrev i f.eks. elektro, mekanisk, kokk osv. de HAR en utdannelse! Dette er yrkesretta linjer, mens allmenne, idrettslinja, media osv. er studieforberedende fag. En kan ikke sammenligne disse to greinene. eneste de har til felles er alderen til elevene...
Ikkelektuell Skrevet 21. februar 2008 #58 Skrevet 21. februar 2008 Vel, 14:06, du er svak, men jeg forsvarer ikke deg.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #59 Skrevet 21. februar 2008 Det nevnes sosiale sammenhenger her og hva man har å snakke om. Jeg er blomsterdekoratør, og dersom noen i feks. et bryllup kommenterer brudebuketten, hvor fin den var, ja så har jeg oppnådd målet mitt. Jeg får kredit for noe fint jeg har laget, selv om jeg aldri får den tilbakemeldingen. Syns det er bedre enn man skal "skryte" av sin fine tittel...
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #60 Skrevet 21. februar 2008 Jeg orket ikke lese gjennom alle svarene her, så mulig dette er blitt nevnt før. Jeg er helt enig med deg, HI. Jeg hadde selv vært flau dersom jeg ikke hadde hatt en utdannelse. Vi er så heldige at vi bor i et land som legger til rette for at vi faktisk kan klare å ta en utdannelse uten større problemer. Jeg har mye mer til felles med utdannede mennesker, enn med de uten. De viser seg som mer reflekterte og interessante mennesker, og dette har til dags dato ikke slått feil enda. Det er ikke bare selve faget du studerer som forandrer deg som person, men alt det andre som skjer under studietiden. Dette er med på å gjøre deg til et smartere, mer selvstendig, reflekterende samfunnsorientert menneske, samtidig som man blir mye flinkere til å snakke for seg i sosiale sammenhenger.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #61 Skrevet 21. februar 2008 Det er jo helt mongo å spørre folk hva de ER!!!Det man er har vel ingenting med hva slags yrke man har, eller utdannelse for den sak skyld.Synes det er idiotisk hvis dette spørsmålet kommer opp som noe av det første folk spør om. Har en venn som er tannlege og han HATER når folk spør om det.Han er drit lei av å jobbe med tenner, og mener at det har ingenting med han å gjøre som person.Tror ikke det har så mye hva man gjør som gjør at dette er et irriterende og stigmatiserende spørsmål.Ikke alle føler behov for å diskutere jobben sin når man er på fest el.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #62 Skrevet 21. februar 2008 Herregud, for en arroganse fra innleggsforfatteren..... Jeg har fagbrev i varehandel og markedsføring, så jeg er vel blandt de "jæla taperne".. Men si meg: Hvis ingen skulle jobbet i f.eks klesbutikk, hva skulle du hatt på deg? og hvordan hadde det luktet hos deg hvis ingen tømte søpla di?? Jeg fikk barn som 20-åring, og fikk ikke videreutdannet meg.. Men vet du? jeg har 2 vakre barn, en mann som elsker meg over alt, en jobb jeg trives veldig godt i, massevis av venner, biler og hus.. Så vet du?? Jeg føler at jeg har stor suksess i livet mitt! Har faktisk ALDRI følt meg mindreverdig i sosiale sammenhenger, for folk flest bryr seg ikke om tittel, men om hva slags personlighet du har Man har forskjellige måter å definere suksess på..
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #63 Skrevet 21. februar 2008 Hei! Det er mulig det har blitt svart på før, men hva ER du egentlig? Hvilken tittel har du som er så flott?? Jeg går som turnuslege på et stort sykehus, men med hånda på hjertet: Jeg tok denne utdanneldsen pga mitt brennende ønske om å hjelpe andre, og IKKE å skryte av at jeg er lege!!
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #64 Skrevet 21. februar 2008 Etter min mening er livserfaring, selvinnsikt og personlighet med på å danne et like godt grunnlag for en god samtalepartner om ikke mer enn en høgskole utdanning. Jeg må ærlig innrømme at det hjelper fint lite om du har vel så mange tiltler å smykke deg med hvis dine kommunikasjonsegenskaper er like dårlige og arrogante som innleggene dine her HI.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #65 Skrevet 21. februar 2008 jeg har ingen annen fullført utdanning enn generell studiekompetanse på allmennfag...jeg har gått to år som kokk,men aldri fullført med lærlingtid,for jeg vet ikke HELT om det er det jeg virkelig vil drive med...jeg begynte på ntnu,men den studieformen passer absolutt ikke for meg...holder nå på å vurdere brevskole ved siden av mammarollen,men det må jo finansieres også har jeg ikke funnet ut HVA jeg vil enda... hva de to årene på kokk angår føler jeg nesten av og til at de er litt bortkastet...jeg jobber (aktiv sykmld) for tiden som vekter liksom...en helt grei plass å tjene penger på mens jeg bestemmer meg for hva jeg virkelig VIL... meeeen jeg blir ikke defensiv om sånne ting kommer opp i sosiale sammenhenger,jeg er ikke flau over at jeg ikke har studert i hytt og pine bare for å ha en utdanning,et papir jeg kan vifte med...om noen brifer med den ene og andre utdannelsen føler jeg meg ikke mindre verdt av den grunn,det er jo faktisk mulig at akkurat den personen egentlig er et skikkelig dårlig menneske...jeg dømmer ingen på bakgrunn av utdanning,det er jo personligheten som betyr noe,ikke hvor mye man tjener i året...
Bare™ Skrevet 21. februar 2008 #66 Skrevet 21. februar 2008 Jeg har jobbet med rekruttering tom mellomleder niva i lang tid, i mer eller mindre utelukkende privat norsk næringsliv... Egentlig skulle jeg ikke skrive noe som helst, men jeg bare MÅ le... Er du klar over at den tittelen du har kan du tørke deg i RÆVA med om du har de holdningene, dine HI?? Det er INGEN som ville ansatt en menneske som rakker ned på andre mennekser for å realisere seg selv. På en personlighetstest, vil et menneske med de utsagnene du spytter ut, komme ut med bla egosentrisk, selvisk, manglende selvinnsikt, ingen teamplayer, selvhevdende, individualist, eksluderende ++++... og uansett om du har master i det ene eller det andre, så er ikke den sammensetningen av denne PERSONLIGHETEN/ PERSONEN noe menneske norsk næringsliv betaler masse penger for å få tak i. Mens derimot flere ganger kommer det inn åpne mennesker, som har selvtillit, men også innsikt nok til å kanskje vite at de ikke stiller sterkest utdanningsmessig- men som rett og slett har en personlighet og en holdning som gjør at denne personen er den som matcher det firmaet på en prikk.... Så ta med deg selvtilliten din videre- tror ingen her tar av seg hatten for deg i respekt for ditt menneskesyn.. Også på en venninne, da! Skamme deg, skulle du!
SOMMERSMILET Skrevet 21. februar 2008 #67 Skrevet 21. februar 2008 Hva er det med at den utdannelsen du ta på vidregående i gjelder som utdannelse for mange? Jeg er frisør og det er 2 årig skole så ut i praksis. Det er jo fortsatt en utdannelse med fagbrev. Hvorfor blir ikke dette sett på som fullverdig utdannelse?? Har en venninde som var på besøk så satt vi og snakket om jobb og sånn så sa jeg at jeg syntes det var så deilig og være ferdig med utdannelsen så tidlig så klarte faen meg hu og si: JA FOR DE SOM SER PÅ DET SOM UTDANNELSE!!! Jeg var helt sjokka, så jeg klarte ikke engang og reagere på det. Det er for dumt ass.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #68 Skrevet 21. februar 2008 jeg syns en yrkesfaglig utdannelse fra vgs er mer å skilte med enn f.eks. master i historie,hva skal man med det liksom?? jeg er anon med to år på kokk og har faktisk opplevd at folk ser ned på meg bare fordi jeg ikke har bestemt meg enda...de mener liksom at jeg kaster bort livet mitt...idioti mener jeg...satser heller på å ha de sosiale egenskapene på plass... og til sommersmilet,jeg hadde seriøst kommet til å konfrontert "venninna" mi om hun hadde sagt noe sånt til meg... jeg har en jobb jeg trives i,selv om jeg ikke skal være der til evig tid...jeg har en god samboer,blir snart mamma og jeg har et lite knippe GODE venner og en del bekjente,sånn jeg mener fordelingen skal være.. på sosiale tilstelninger er jeg ofte som en kameleon,ser an folket først og ter meg deretter...DET er bedre å skilte med noe sånt en at du har master i noe du ikke har bruk for her ute i virkeligheten...
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #69 Skrevet 22. februar 2008 Til HI: Jeg synes synd på deg som må lene deg på en høgskoletittel for å kunne fungere i sosiale tilstelninger, og jeg synes synd på venninna di over hvor lite du tydeligvis respekterer henne fordi hun ikke har gått noen år på en høgskole. Hva slags vennskap er det? Den eneste som burde være flau er deg. Til og med jeg er det på dine vegne! Til JAPP: Bra svart!! Jeg håper det fungerer som en liten tankevekker hos HI.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 22. februar 2008 #70 Skrevet 22. februar 2008 tror noen tror de er bedre enn andre her.. hva så om man ikke ha utdanning? hva faen skal man utdanne seg som når man ikke vet hva man vil bli? det er sløsing med tid og ikke minst penger når man kan få seg jobb. selv jobber jeg i butikk og stortrives! er sånne som deg som rakker ned på oss som ikke er noe "stort noe" vi trives som vi har det og har stabil økonomi og eier kanskje eget hjem for det om man ikke har dette papiret.. man kan faktisk ta fagbrev i butikkfag om man vil uten å gå på skole. tror du skal holde munn om slike ting, man blir ikke lykkeligere med en utdannelse!
snartmammatil7 Skrevet 22. februar 2008 #71 Skrevet 22. februar 2008 Flaut? Overhodet ikke. Og hvem jeg ER, er så mye mer enn en yrkestittel kan gi meg. Når noen spør meg hva jeg ER, så svarer jeg som sant er; mamma til 6 (snart 7) og innehaver av to butikker. Den ene er lokalisert i et av Norges største kjøpesentre. Har 6 ansatte, og vi har det rimelig ra økonomisk. Jeg hoppet av ved Ex Phil, og det er kanskje det lureste jeg har gjort. Ante ikke hva jeg skulle bli. Hadde nok studert en drøss fag på universitetet som en del av venninnene mine gjordeMannen min har veldig god utdannelse, en jobb han elsker og tjener godt på. Og tenk, selv om jeg ikke fullførte en utdannelse jeg sannsynligvis ikke hadde brukt, så er barna våre, til tross for undersøkelsene dere refererer til, på topp i klassene sine. Hvis noen hadde svart meg at de var stolt over en flott studietid på Høyskolen i et eller annet så hadde jeg blitt litt trist over at det er blant de egenskapene de setter høyest ved seg selv og sitt liv.
spent86Mod:) Skrevet 22. februar 2008 #72 Skrevet 22. februar 2008 det er deg som er poenget her...og ingen sure miner ovenfor faren din som har klart det veldi bra...min far har heller ingen utdannelse men har jobbet seg opp å eier i dag sitt eget firma innen formel1..men hva har det med saken å¨gjøre???Du som skal forsørge din familie og du som har ansvaret at du får deg en utdannele..men pedagogisk leder er vel utdannelse det å...selv jobbet jeg i barnehage før jeg fikk utdannelse...i ferier å sånn...koselig det men som sagt..er jo ingen status..men er det ikke det vi er ute etter a jenter????he he...
spent86Mod:) Skrevet 22. februar 2008 #73 Skrevet 22. februar 2008 å en ting til...har ikke dere en mann eller kjæreste som bor i samme hus og som oxo tjener penger??Syntes bare det er snakk om stakkars meg og lite betalt og allt jeg....da detter jeg litt ut men!!!
spent86Mod:) Skrevet 22. februar 2008 #74 Skrevet 22. februar 2008 Hjelpepleier er tre år utdannelse...vill da kalle det en utdannelse eller???Snakker du om barnehageass,frisør,butikkmedarb. kan jeg si meg enig med deg!!!!!Men vis ikke hjelpepleier er bedre enn ingen utdannelse som 80%Sitter og syter av her veit ikke jeg!!!!Og der kan man gå videre å!!Så tror nok det du
spent86Mod:) Skrevet 22. februar 2008 #75 Skrevet 22. februar 2008 sorry at jeg sier det men syntes synd på deg jeg...har høyere utdannelse enn hjelpepleier jeg å men bare sitt der og trakk ned på dem du..mest sannsynlig er du en overfadisk og kynisk person....lær det til barnet ditt og da vettuu!!Dømme folk..det syntes jeg hørtes ut som en bra oppdragelse...Tror jeg MYE heller ville vært hjelpepleier da altså!!Beklager
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå