Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #26 Skrevet 21. februar 2008 ...så er det heller ikke deg jeg sikter til da HI
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #27 Skrevet 21. februar 2008 "De har sikkert ingen høy anseelse hos "de fine fruer" i sosiale sammenhenger, men de har slått seg opp innen byggebransjen og driver sine store firmaer innen byggebransjen og har flere ansatte, og tjener mer på et år enn HI sikkert gjør på 10 år" .....DETTE HAR FORTSATT INGENTING MED PENGER Å GJØRE! Og poenget er ikke at jeg MÅ starte hver setning med at jeg har høgskoleutdannelse, MEN at jeg ikke unngår/kommer i forsvarsposisjon i slike sammenhenger fordi jeg er FORNØYD med det valget jeg har tatt. Og det er trolig ikke de som har behov for å forsvare seg. HI
mamma`n til nurk Skrevet 21. februar 2008 #28 Skrevet 21. februar 2008 "Til dere som ikke har utdannelse Synes ikke dere det er flaut i sosiale tilsteninger ,hvor man kanskje ikke kjenner så mange folk, når folk spør hva du ER??" Jo, jeg har ikke utdannelse, og da var det var meg du siktet til, og jeg svarte deg.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #29 Skrevet 21. februar 2008 Jeg skjønner godt hva HI mener her, men da må hun formulere det på en annen måte for slik hun begynner innlegget sitt: "Synes ikke dere det er flaut i sosiale tilsteninger ,hvor man kanskje ikke kjenner så mange folk, når folk spør hva du ER??" så virker det som hun prøver å rakke ned på de som gjerne har valgt høyere utdanning bort. Selvfølgelig prøver folk å forsvare sine valg. Da er det ikke selvrealisering hun snakker om lengre. Leser man innleggene nedover her så er det nettopp det innleggene handler om, komme med en grunn til hvorfor de har valgt som de har gjort!
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #30 Skrevet 21. februar 2008 Nå står det vel ingen steder at venninna er missfornøyd med sin jobb....hun forsvarer den jo med "nebb og klør". Dette kan være hennes drømmejobb for alt vi vet, men hun veit jo hvordan HI og hennes venninner syntes om hvor stort det er med høyt studielån og en lang utdanning som til slutt ender i jobber som de er missfornøyd med, så derfor føler hun at hun ikke rekker opp i deres sosialiteter og føler seg utilpass.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #31 Skrevet 21. februar 2008 Begynn med å lese litt lenger en overskriften da kanskje?! Det klarer du selv uten utdannelse vel... "Så hvis man føler det slik, hvorfor ikke bare ta seg litt utdannelse da? så kan man med letthet servere et svar man kan være stolt over" Du er tydeligvis fornøyd med deg selv, og vil da ikke ha problemer med å takle slike situasjoner som nevnt innledningsvis.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #32 Skrevet 21. februar 2008 HI 12.44 Du må ha deg en utdannelse som du selv respekterer, oppleve det å utvide horisonten???? Du har ikke respekt for de som ikke utdanner seg, ikke har studielån på en halv mill innen de skal etablere seg/ha barn osv? Og om du må gå skole for å utvide horisonten din så sier det litt om deg og dine sosiale antenner.. Tidligere anonym her har praksis og arbeidserfaring, i dagens norge er det ikke vanskelig å få seg jobb innen helse, på de fleste felt, og da har hun erfaring nok til å utbrodere seg på andre felt. Ta med deg den høye hesten din å kom deg vekk!!
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #33 Skrevet 21. februar 2008 poenget mitt er vel heller..hvis du har så sabla problemer med å takle at folk spør hva du driver med,kanskje best at du gjør noe med det???
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #34 Skrevet 21. februar 2008 Har man snakketøyet i orden så dreier en samtalen over på noe annet.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #35 Skrevet 21. februar 2008 HI Du overgår deg selv til de grader, la oss drite fullstendig i det som har med penger å gjøre. "fordi jeg er FORNØYD med det valget jeg har tatt" Er du FORNØYD med at du har valgt å utdanne deg i mange år, for så å ende opp med studielån og til slutt i en jobb som du ikke trives med??? Har du tatt den utdannelsen for å få en jobb du trives i eller har du tatt den for å unngå å komme "i forsvarsposisjon i slike sammenhenger"? Jeg har et godt råd til deg: Når dere fruer møtes neste gang så snakk om annet enn hva dere jobber med.....dere vet vel det allerede. Snakk heller om hvor bra Liverpool spilte i den siste CL-kampen eller hvor kjiipt det er å ryke ut rett før pengepremiene på Pokerstars:-)
Ikkelektuell Skrevet 21. februar 2008 #36 Skrevet 21. februar 2008 "Er du FORNØYD med at du har valgt å utdanne deg i mange år, for så å ende opp med studielån og til slutt i en jobb som du ikke trives med???" Hun skriver jo at hun er fornøyd. Hvem sier at hennes kriterier for tilfredshet skal være de samme som dine? Jeg synes ikke en samtale om utdanning i en eller annen sosial sammenheng veier opp for gjeld og døll jobb, men om HI synes det, så er det da vitterlig opp til henne.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #37 Skrevet 21. februar 2008 jeg gjentar og gjentar: Jeg kommer alltid til å ha min "tittel" selv om jeg bytter jobb anonym, jeg har dermed mulighetene til å bruke det jeg kan på nye , utfordrende felt!
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #38 Skrevet 21. februar 2008 hahaha tydeligvis ikke mange MED utdannelse utover videregående som svarer her. Makan! Dere gjør jo akkurat som Hi's venninne her, "nebb og klør"..
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #39 Skrevet 21. februar 2008 Så poenget ditt er at dersom man er flau over manglende utdannelse så bør man gjøre noe med det. Da synes ikke jeg du var spesielt god til å formulere hovedinnlegget ditt. Man burde kunne forvente bedre formuleringsevne av en med høyere utdannelse. Du legger noen premisser i første setning; "Synes ikke dere det er flaut i sosiale tilsteninger ,hvor man kanskje ikke kjenner så mange folk, når folk spør hva du ER??" Da tilkjennegir du en slags forventing om at det burde man synes er flaut, og dette setter standard for hvilke briller man leser videre med. En annen ting er at jeg synes det virker noe overflatisk å skulle definere hva man ER utfra hvilken tittel og utdanning man har, og at man blir lykkelig over å kunne svare at man er .... og har hatt en flott studietid på Høgskolen i .... Hilsen en med høyere utdanning enn deg, som ikke blir lykkelig av å kunne svare at jeg har hovedfag i ..... fra Universitetet i ..... Lykke er for meg noe helt annet, noe som strekker seg lenger enn som så.
Ikkelektuell Skrevet 21. februar 2008 #40 Skrevet 21. februar 2008 Jeg er enig med deg, 13:24, men skjønner ikke helt hvorfor du også blander inn det som har med lykke og tilfredshet å gjøre. Man må jo kunne forvente av en med universitetsgrad at hun har tilegnet seg såpass mye innsikt at hun forstår at hennes forståelse av lykke ikke er nødt til å samsvare med andres.
Lindus85 Skrevet 21. februar 2008 #41 Skrevet 21. februar 2008 Her måtte jeg bare legge inn et innegg... Selv er jeg relativt nyutdannet sykepleier i en alder av 23 år og svært stolt av det, men det er fordi dette er noe jeg hadde lyst til å bli. en drøm jeg har hatt! Jeg har ikke blitt sykepleier for å ha noe å vise til bryllup! Allikevel vil jeg få si at det ikke har vært lett. Studenter i Norge får lån og stipend som tilavarer ca 6000 kr i mnd, dette er ikke mye å leve for. Jeg forstår svært godt andre som velger å vente med utdannelse, spesielt de som har små barn. Selv har jeg ikke barn enda og det hadde vært svært vanskelig å få til ved siden av skolen. For å få råd til de utgiftene vi har har jeg vært nødt til å jobbe 50% ved siden av skolen. Dette er noe som tar på og som man blir sliten av. Spesielt de ukene man har praksis hvor jeg går fra den ene jobben til den andre flere dager i uka. Dersom jeg skulle kombinert dette med små barn hadde jeg ikke sett barna mine i perioder.Nå kan ikke jeg uttale meg om andre linjer ved Høgskolen, men det er faktisk en grunn til at studentene ved sykepleierutdanningen er relativt unge som meg eller endel eldre nærmere 40 år og ferdig med småbarnsperioden. Det er sevfølgelig noen som klarer å kombinere små barn og utdannelse og disse tar jeg av hatten for!! Det er nemlig ikke lett! Og hvorfor folk skal se ned på andre som ikke har noen videre utdannelse har jeg aldri forstått. Å ha en videregående utd, (fagbrev) er ikke dårlig. Min samboer er utdannet elektriker og tjener mye bedre enn det jeg noen gang kommer til å gjøre og han sitter ikke med 150 000 i studielån. Og en annen ting som provoserte meg er folk som ser ned på mennesker som er utdannet hjelpepleiere/omsorgsarbeidere. Det skal faktisk sies at det er mange svært dyktige hjepepleiere som sitter inne med mye mer erfaring enn meg som sykepleier og jeg lærer noe av disse daglig!! En annen ting som også blir sagt er at de dyktigste sykepleierne er de som har jobbet som hjelpepleiere før de utdannet seg videre.! Ja visst er jeg glad for at jeg er utdannet sykepleier, men det er som sagt fordi dette er det jeg ønsker å jobbe som!!
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #42 Skrevet 21. februar 2008 Du får tolke det som du vil, men der jeg kommer ifra så tolker vi en setning som : "jeg gidder snart ikke jobbe lenger med det jeg har utdannet meg til" Det ender til slutt i at HI nå sier at hun i vertfall har en tittel å vise til.....så bra da. Titler er kjempefine greier og funker kjempebra i sosiale sammenhenger, vi burde alle skaffe oss en sådan....
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #43 Skrevet 21. februar 2008 uavhengig av hvor dårlig formulert hovedinnlegget mitt var så; ja jeg personlig ville også syntes det var flaut å ikke ha noe annet å komme med enn "jeg jobber i butikk", i likhet med hva min venninnne åpenbart føler. Jeg synes også at det er jævlig slitsomt å diskutere med folk som tydeligvis i bunn og grunn er flaue over valget sitt. Min erfaring tilsier at de ofte er mye mer påståelige i diskusjoner av ymse art, uten at de har noe videre belegg for påstandene sine. Dette er muligens for å hevde det faktum at man ikke trenger utdannelse for å briljere i diskusjoner, noe som er ok nok det, men ikke når du åpenbart har null peiling på hva du snakker om. Har du utdannelse er du trolig litt mer ydmyk overfor det faktum at du gjerne ikke har peiling på enkelte temaer, men du kan "ditt eget"! tja like dårlig formulert dette, men begynner å bli litt lei diskusjonen.. hi
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #44 Skrevet 21. februar 2008 Det er helt greit at du er fornøyd med tittelen din og at du kan bruke den på nye utfordrende felt. Bra for deg, håper at du vil oppnå lykke med din tittel og dine nye utfordringer. Men etter å ha kranglet litt med deg (og bærkorgen) her på siden i dag, så lurer jeg på en ting. Hva syntes dere egentlig om at det er slik at man skal måtte forsvare det man gjør eller er blitt?...så kan jeg heller tilgi dere for at dere fremstår som litt vel mye "go with the flow" mennesker:-)
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #45 Skrevet 21. februar 2008 til 13.23 Har du lest innleggene nedover her? Det er mennesker som trives i jobbene sine og er stolte av yrkene sine. Skal man være flau over valgene sine og nå da?? Litt mye Jantelov her nå..
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #46 Skrevet 21. februar 2008 Ja, Bærkorg Måkeskrik, det har du helt rett i. HI's oppfatning om lykke er annerledes enn min og dermed sikkert annerledes enn mange andres også. Dermed er det ikke slik at man nødvendigvis trenger utdanning for å være lykkelig. Jeg virket muligens noe arrogant, men det var ikke meningen å fastslå hva som er det rette grunnlag for å føle lykke. HI; jeg vet jo ikke, men jeg håper at jeg ikke ville vært flau dersom jeg hadde jobbet i butikk. I hvert fall ikke dersom det lå et bevisst valg til grunn for valg av yrke. Men for å avslutte på en vennlig måte (til tross for at dette er kranglesiden) så er jeg veldig enig med deg i at dersom man er misfornøyd så har man som regel et valg. Og videre er jeg også enig i at jo mer du lærer jo mer ydmyk (og mindre flau) blir du overfor alt du ikke kan
Ikkelektuell Skrevet 21. februar 2008 #47 Skrevet 21. februar 2008 Du fremstår i hvert fall som mindre og mindre reflektert for hvert innlegg du skriver. Du kan for det første ikke mene at alle uten utdannelse er påståelige, bare fordi du har møtt en (eller et par) av dem. For det andre så er det faktisk ikke merkelig i det hele tatt at venninna di (!) blir flau over valget sitt i ditt nærvær, for hun merker helt sikkert at du forakter henne for det, og det er sannsynlig at hun synes det er temmelig slitsomt å diskutere temaet med deg også, på grunn av din urokkelighet. Det er faktisk direkte merkelig at du ikke skjønner sammenhengen der.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #48 Skrevet 21. februar 2008 dette er jo nesten festlig, men må logge av. Ja jeg ser ned på de som ikke tar utdannelse i dagens samfunn, jævla tapere!!! jeg ser ned på de som har svært lite å tilføre meg annet enn hvilke nye merkevarer butikken de jobber i skal begynne å føre.Tapere! og du bærkorg, må være særdeles slitsomt å skulle forsvare de svake i samfunnet hele tiden, nesten så jeg begynner å lure på om du faktisk også er en taper
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #49 Skrevet 21. februar 2008 NN 14.06 Gikk du tom for argumenter?? En ting til: Flott at jeg som ikke har mer enn vgs er er en jævla taper i dette samfunnet, skaff deg et liv HI (så fremt du er 14:06) Og enda ting: godt at du logger deg av nå!!! Og gi ikke Bærkorg skylden for at du ikke takler motgang i dine egne innlegg, det må du bare tåle...
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #50 Skrevet 21. februar 2008 For en måte å ordlegge seg på. Antar at du holder fordommene dine litt skjult ute i den virkelige verden, ellers kan jeg love deg at det er mange som ser ned på deg også. Ureflektert og overflatisk som du fremstår. Da holder det ikke med en høgskolegrad for å bli respektert. Det er mange typer kunnskap og erfaringer folk kan ha som kan tilføre oss nye, spennende og annerledes perspektiver. Hvis man, vel og merke, vil åpne øynene sine og se at livet er mer enn det som står i bøkene man leser på Høgskolen. Man kan faktisk godt være en taper på mange områder i livet selv om man har høyere utdannelse. Og tilsvarende; man trenger ikke være noen taper på noen som helst måte selv om man ikke har utdannelse. Innlysende, men noen ganger må man (utrolig nok) mate også de med høgskoleutdannelse med bitte små skjeer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå