duracellmamma Skrevet 1. februar 2008 #26 Skrevet 1. februar 2008 spiser og drikker det jeg føler for.... Bortsett fra alkohol da...
L@boline Skrevet 2. februar 2008 #28 Skrevet 2. februar 2008 Synes ikke det er hysterisk å følge de kostholdsrådene som gis til gravide. Derfor holder jeg meg unna: alkohol, røyk, muggost, brie o.l., spekemat og gravet/røyket fisk. Regner med at mattilsynet har hakket mer peil enn meg og andre gravide her inne. Det betyr ikke at denne maten er skadelig i seg selv, men det er en viss risiko for at de kan inneholde skadelige bakterier som i værste fall kan ha fatale konsekvenser for fosteret. Så jeg for min del ser ikke poengen med å ta risken når det er så uproblematisk å holde seg unna. Derimot så tar jeg en paracet en sjelden gang ettsom det ikke er påvist skadelig påvirkning på fosteret. Det er forskjell på å følge allmenne råd, og å være hysterisk. Og selvsagt er ikke graviditet noen sykdom, men det er ingen normalsituasjon heller, så det skader ikke å ta litt hensyn til seg selv og babyen.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2008 #29 Skrevet 2. februar 2008 Synes det er greit å holde seg unna rakefisk, muggost etc. og drikker selvfølgelig ikke. Ikke noe savn heller. Men jeg måker snø, står på ski (det har jeg gjort siden jeg var tre år), men står over hoppene den vinteren her, jobber 100% og lever livet som før. Bekymrer meg ikke for noe som helst egentlig, men har skjønt at det ikke er normalt.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2008 #30 Skrevet 2. februar 2008 Mattilsynet har selvfølgelig mer peiling enn de fleste andre nordmenn, men de er ikke GUD for den grunn... De fleste kostholdsråd er det selvfølgelig fornuftig å følge, med litt vett innabords. Man kreperer ikke av en skive salami, det er her snakk om å spise det jevnlig. Mattilsynet er et offentlig organ som MÅ si at det og det bør du ikke spise, for hvis de hadde sagt at "det er greit med et glass vin en og annen gangen" eller " spis spekemat kun til spesielle anledninger", så tolkes "en og annen gang" alt fra 1 gang i halvåret til annenhver dag mht vin. "Spesielle anledninger" kan noen tolke som en bursdag eller bryllup, mens noen mener det kan bety hver helg el.l. Og sannsynligheten ofr evt. smitte øker dess hyppigere man spiser den aktuelle matvaren. Og hvis noen hadde fulgt disse "av og til" rådene fra matportalen, og mistet fosteret eller hadde blitt syk på grunn av det, så hadde det blit noe sinnsykt med oppstyr rundt Mattilsynet, det hadde blitt store saker ut av det, og det ønsker ikke staten ;-) Derfor er det nok best å være på den sikre siden og "totalforby" alt som KAN, selv om det er mikropskpoiske sjanser for det, gi smitte til gravide. Men man bør jo heller ikke sitte og gafle i seg "usikker mat" bare for å provosere, eller stole blindt på hvor maten kommer fra:-)
AndreVonDrei Skrevet 2. februar 2008 #31 Skrevet 2. februar 2008 Ja, greit nok å ta hensyn, men det er jo common sence som burde råde -ikke hva en gjeng med høner inne på Bim har å si. Man bruker jo sunn fornuft i alle forskjellige livssituasjoner som er, vil jeg tro. Har man høyt kolesterol holder man seg unna burger king hver dag, har man høyt blodtrykk, stresser man mindre osv. Men jeg tviler på at disse eksemplene gnåler så mye om det som enkelte gravide gjør! Disse hysterikerne det her refererer til er jo de som f.eks, kunne finne på å skrive: "HJELP!! Jeg har noen våte skvetter i trusa mi. Er det vannet som går???" Det er forskjell på å ta hensyn til det å være gravid og det å være besatt av å gjøre ALT "riktig" (og i tillegg dømme som fy de som er litt mer avslappet og ikke hopper og skriker over hver minste ting)
AndreVonDrei Skrevet 2. februar 2008 #32 Skrevet 2. februar 2008 Helt enig NN 12:00. Det blir litt sånn som det står på bruksanvisningen til barnevogner: "Ikke slå sammen vognen med barnet oppi" hehe...De fleste har vel vett på å ikke gjøre det, men de er alikevel pliktige til å skrive det :-)
Gjest MyIian Skrevet 2. februar 2008 #33 Skrevet 2. februar 2008 Er det hysterisk å følge rådene til mattilsynet ? Selvsagt er sjansene for evt. smitte fra spekeskinke fryktelig små, men det er en grunn til at disse rådene er ute. Noen kan kanskje bli litt for skremt, men alt i alt vil jeg tro at alle gjør som det passer de aller best. Blir litt sliten av å se at man blir kalt hysterisk fordi man ikke spiser spekeskinke eller tar på katter. Og nei, jeg er ingen hysterisk gravid, jeg har katter - og tømmer kattedo.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2008 #34 Skrevet 2. februar 2008 Men hvorfor skal det bry deg hva ANDRE folk eter eller drikker? Har du noe med det? Om noen er allergiske for noe, som gir ett harmløst utslett, så velger de å ikke spise den tingen. Syntes du det er rart å? Ett lite utslett liksom... Det er jo greia at vi veit litt for lite om hva som er bra og ikke bra for babyen. Og om jeg ikke ønsker å ta risken på spekemat så er vel det opp til meg? Eller??? Må jeg spise det for å glede deg? Jeg liker ikke spekemat eller. Men blir vel sett på som hysterisk om jeg ikke spiser det. Jeg liker ikke fsk eller. syntes hva jeg stapper i kjeften er opp til meg jeg. Og dumme folk kan ringe 911 og se hvor langt dere kommer! Gjør det før dere trenger det.
*Vi blir 5* Skrevet 2. februar 2008 #35 Skrevet 2. februar 2008 Jeg er enig med at det er mange litt småhysteriske,men de er jo bare bekymret og vil det beste for barnet sitt. Men skal være enig i at det blir litt slitsomt å høre på noen ganger..Har ei venninde som er gravid og her om dagen sa hun "å jeg har så dårlig sammvittighet,jeg spiste nesten en hel sjokolade på tirsdag" hun er redd at babyen skal bli feit eller få sukkersjokk.... Svigerinnen min tok livet av sine 3 katter da hun fant ut hun var gravid (låvekatter..så de var ikke inne engang) bare får å være å den sikre siden!! altså..herregud heller... Syns at man kan gjøre mer eller mindre som vanlig,men alt med måte,og selvfølgelig ikke røyk eller alkohol...
Gjest MyIian Skrevet 2. februar 2008 #36 Skrevet 2. februar 2008 Helt enig! Skjønner ikke at folk skal legge seg sånn opp i hva andre gjør, spiser og tenker! De fleste vil bare det beste for babyen sin. Også kommer det ofte folk og sier "Men vi overlevde vi, og mammaene våres gjorde ditt og datt.." Vet dere hva dere sier? Før var foster og spebarnsdødeligheten MYE større enn den er nå.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2008 #37 Skrevet 2. februar 2008 Men HI... Jeg skjønner du har lett for å henge deg opp i hva andre gjør. Om det stemmer med en tråd du har startet under her. At du er gravid med en type som stakk av. Da er det lettere å feie for andres dører enn sin egen. mowahahaha
L@boline Skrevet 2. februar 2008 #38 Skrevet 2. februar 2008 Selvfølgelig må man bruke sunne fornuft, og selvfølgelig er ikke mettilsynet Gud. Men senest i høst var det en dame som mistet tvillinger pga listeriainfeksjon fra brie. Og min mormor kjenner en som mistet babyen pga listeriainfeksjon fra muggost. Det holder for meg, så jeg lar være å spise denne typen mat, for det koster meg ingen ting. Jeg har ingen idé om hvor mange ganger disse damene spiste brie/muggost i svangerskapet og det er heller ikke vesentlig. De var max uheldige og spiste feil ost til feil tid og mistet babyene. Det betyr ikke at jeg ikke bærer tungt, stort sett lever som normalt eller går rundt og er redd hele tiden. Jeg lar bare være å spise visse matvarer, og skjønner ikke at det gjør meg hysterisk. Å sammenligne det med bruksanvisning med "ikke slå sammen vognen med barnet oppi" blir etter min mening helt feil. Det siste er en selvfølge, mens en umulig kan vite hvilke matvarer som kan utgjøre en risiko med mindre man blir opplyst om det. For de som tolker det som "noe de er nødt til å skrive men som man egentlig ikke trenger å forholde seg til" så er jo det ens eget valg. Det kommer helt sikkert til å gå bra også. Men jeg er ikke villig til å ta den sjansen, selv om den er liten.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2008 #39 Skrevet 2. februar 2008 Det er greit nok at graviditet ikke er noen sykdom, men jeg skjønner godt at førstegangsfødende som prøver dette for første gang og ikke vet helt hva de går til kan virke mere hysteriske enn en flergangsfødende som tross alt sitter med litt mer erfaring...
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2008 #40 Skrevet 2. februar 2008 Hvorfor tar du opp dette gnålet nå igjen? Har det ikke vært diskutert nok? Problemstilling: - Være forsiktig = hysterisk? - Drite i veiledende råd = ignorant? Hva vil du helst være? Eller hva vil du helst ha? Frisk unge, syk unge? Hvorfor har du problemer med at folk er forsiktige eller engster seg? Hva vet du om de som har fått barn med toxo? Det er ingen spøk - det kan jeg love deg. Tror du de som har løfta på seg bekkenløsning har det noe bra? Så liten sjanse for det? Hva så? Er det en sjanse du vil ta? Fatter ikke at dere gnåler om dette OM OG OM IGJEN? La nå de som setter ungen først FÅ FRED! Noen med dårlig samvittighet eller? Klarer du ikke holde deg unna og må disse andre? skjerp deg.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2008 #41 Skrevet 2. februar 2008 Og du som startet dette innlegget.. 20 år gammel. Uten jobb, uten mann, uten utdannelse og bor hjemme hos mor og far.. Stemmer det som står på profilen din??? Oh my god!. Da passer vel mamma på at du får i deg det du skal. For mamma har tydeligvis ikke vært mye hysterisk for deg. Og du ser hvor langt du er kommet her i verden. Og det blir vel hun som skal ta seg av ditt barn mens du leter etter en ny mann å få enda ett barn med.
Patetica fåkksi Skrevet 2. februar 2008 #42 Skrevet 2. februar 2008 Döhh, NN 17:03, at hovedinnlegger her har valgt aa beholde babyen hun venter sier da ikke noe om hva mora hennes gjorde da hun var gravid. At hun er ung, singel og bor hjemme betyr ikke at hun ikke kan vaere en god mor, saa pakk sammen usakligheten din og gaa og legg deg.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2008 #43 Skrevet 2. februar 2008 Ho kan i allefall ikke si om andre er hysteriske! Er da ikke jeg som er mest usakelig av meg og deg her inne??? Sa ikke hva mora gjorde som gravid, jeg sa ho ikke har vært mye hysterisk. Når dattera ender opp gravid, uten mann, jobb, utdannelse og boende hjemme er det gått feil en plass vel? Tror kanskje jeg ville snakka med datteren min når ting begynte å skjære seg før det gikk så langt!!! Men da hadde jeg vel vært hysterisk! Og du elsker å diskutere, det veit vi jo. Men endelig fikk jeg og sagt mitt. Så skal jeg fortsatt følge med på alt det saklige du driver å kommer med her på BIM, siden det er så mye. Natta.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2008 #44 Skrevet 2. februar 2008 God mor kan hun nok være, men ikke henge seg opp i andre sine måter å være gravide på eller hva andre gjør som mamma. Greit at andre enn deg har meninger på krangle også. er lov å være uenige.
Patetica fåkksi Skrevet 2. februar 2008 #45 Skrevet 2. februar 2008 Det blir passe usaklig naar du snakker om hvorvidt mora hennes er hysterisk eller ikke. Det er heller ikke mora sitt ansvar aa "sörge for" at dattera ikke blir gravid. Skulle likt aa visst hvorfor HI ikke kan si om andre er hysteriske?
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2008 #46 Skrevet 2. februar 2008 Hva i helvette veit ho om grunnen til at folker forsiktige??? Ho som blei gravid ved ett uhell tydeligvis. Når andre folk sliter i mange år og endelig blir gravide har de for pokker lov å være forsiktige uten at en liten drittunge som bor hos mamma trenger å si noe!!! Så da kan vel jeg og si hva jeg mener da eller??? Er ikke det lov da? Og usakelig?? er fa*n ikke mange innlegga her som er mye sakelige. Får bare melde meg inn i klubben, som du blant andre har grunnlagt.
mamsemums <3 Skrevet 2. februar 2008 Forfatter #47 Skrevet 2. februar 2008 Jeg tror den kan være en liten samenheng mellom de som virkelig har prøvd å bli gravid og har slitt litt med å bli gravid, og de som "bare ble" gravid.. liksom.. Og hvordan de er/blir under svangerskapet.. Det er vell kansje en liten sammenheng med at jeg ikke har en type og at det ikke var planlakt, derfor at jeg "gi blanke faen?" Men det er jo ikke snakk om BARE kostråd her, f.eks det med å ut på slalom? Det med katter ja? Kan jeg ta en paracet? osv osv osv.. Er veldig mange som mener/påsår at div ting kan de ikke gjøre, BARE for at de er gravid.. Ikke bare med kosthold! Kostholdet er jo bare en liten del.. Skal man snu livet på hodet, bare for at man er gravid, kaste ut kattene, ikke gå på slalom, osv? Men uansett, gravid eller ikke gravid? Hvem er det som spiser gammel mat som er utgått på dato? Om jeg er 19, singel, uten inntekt og bor hjemme hos mor og far, hva er det som gjør at jeg blir en dårlig mor? Fortsatt; Det materielle har jo ingen ting med å si om hvordan man bli som en mor!!!
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2008 #48 Skrevet 2. februar 2008 Ikke sant! Så da får de som har slitt med å bli gravide være så hysteriske de vil! også kan du mene det du vil. Helt greit. Men er da ikke vits å rakke ded på de hysteriske for det. Da må du også regne med å bli litt rakket ned på tilbake!
mamsemums <3 Skrevet 2. februar 2008 Forfatter #49 Skrevet 2. februar 2008 Rakker ikke ned "på de hysteriske"! Men det er mange som er gravide som "Nei, det kan jeg ikke, jeg er gravid jeg.." Det blir jo litt (mange ganger) som om man skal si " Nei, jeg kan ikke kjøre bil jeg, det er jo en liten risiko med å ut i trafikken" Bare for å dra den veldig da.. Det er jo ikke snakk om å rakke ned på noen, dette er jo bare en diskusjon!
Sol Skippertaksdronning Skrevet 2. februar 2008 #50 Skrevet 2. februar 2008 Her må jeg si mg enig med trådstarter...det er mange som friker ut, og tar ting helt ut av kontekst...spekemat: er bare å fryse den ned-så er det ingen fare overhodet..kaffe: man trenger kanskje ikke ta hele kanna, men net par kopper har aldri drept noen..paracet: ingen dokumentasjon på at normalt bruk har skadeeffekter på foster foreligger. Slapp av jenter-ingen grunn til panikk:) de fleste bruker sunn fornuft uansett..jeg spiser salami, drikker kaffe, og tar en paracet når hodepnen blir så jævlig at man ikke fungerer. Og ingen av mine har tatt noe som hest skade av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå