Ikkelektuell Skrevet 27. januar 2008 #51 Skrevet 27. januar 2008 Sjiraff, det er faktisk en del kvinner som er selvstendig næringsdrivende også. Det går greit for dem å være mer eller mindre fraværende i opptil flere uker av gangen i forbindelse med svangerskap og fødsel - jeg kan i hvert fall ikke se at noen i denne debatten ser det som et problem. Så hvorfor skal den kneika være verre for menn å stable seg over?
Ikkelektuell Skrevet 27. januar 2008 #52 Skrevet 27. januar 2008 Poenget er vel at fordelene ved en tredelt permisjon på generelt grunnlag veier tyngre enn "straffen"(!) dere eventuelt vil få ved en slik ordning.
rødhette* Skrevet 27. januar 2008 #53 Skrevet 27. januar 2008 Nå er jo det en del av debatten da... Hvilke fordeler er det ved en tredelt permisjon? For meg er det iallfall ingen... Håper en slik ordning evt. blir innført først når jeg er ferdig med å få barn!
selfangerkjerringa Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #54 Skrevet 27. januar 2008 mortilgunnar: jeg var overhodet ikke frekk isted altså! Rett nok er jeg opptatt av skrivefeil, men gidder da ikke ta det opp i et nettforum hele tida. Lurte rett og slett på hva du mente? For jeg er litt trøtt og skjønte ikke helt i farta hva "sturelige" betød jeg gjentar forøvrig det jeg har sagt maaaange ganger før: JA jeg er for at far skal være hjemme med barnet! Alene, uten mor. Gjerne mer enn 6 uker.
selfangerkjerringa Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #55 Skrevet 27. januar 2008 hva er det egentlig du har imot meg, Carnivale? Du er utrolig kjapp til å sette meg i bås - gjerne ut i fra enkeltinlegg tatt fullstendig ut av kontekst. her er et par eksempler på hva jeg mener i pappaperm-debatten: "Jeg signerer deg på denne, mayaya Pappapermen er viktig, og det er egentlig utrolig at så mange kvinner fortsatt ikke lar fedrene slippe til. Og at så mange menn lar være å bruke den (enten av ønske eller mulighet)." http://www.dinbaby.com/forum/messagelist/2718/ "Jeg er forøvrig veldig enig med både deg og palmesus angående prinsippene her: det burde definitivt vært mer akseptert at fedre tar permisjon. Hos mange er det nok fortsatt slik at de seks ukene er alt som blir tatt. Kanskje. Og det er nok minst like mye pga holdninger som faktiske forhold." http://www.dinbaby.com/forum/thread/136630914 "Salat: i teorien er denne fordelingen god, meni praksis viser det seg jo at det tilhører sjeldenhetene at far tar ut mer enn sine 6 påkrevde uker. Det er en holdningsendring her man ønsker å oppnå ved å utvide de 6 ukene til 3mnd." http://www.dinbaby.com/forum/thread/136632420
Ikkelektuell Skrevet 27. januar 2008 #56 Skrevet 27. januar 2008 Det at en tredelt permisjon ikke vil være til fordel for din familie tilsier da ikke at det samme gjelder for alle andre, gjør det vel? Personlig mener jeg at det er utelukkende positivt at fedre får slippe mer til med barna også når de er babyer. Det er faktisk ikke alle som slipper like mye til som hjemme hos deg. Jeg vil tro at det gjelder fåtallet.
animal Skrevet 27. januar 2008 #57 Skrevet 27. januar 2008 Jeg skjønner ikke hvorfor man skal tvinge folk inn i en bås, istede for å la oss ha friheten til å velge selv..? Jeg dømmer ingen som deler permisjonen slik eller sånn, det blir opp til dem. Men for oss hadde det ikke vært økonomisk forsvarlig, ei heller helsemessig forsvarlig for hverken meg eller barnet. . Jeg jobber i helsevesenet, nattevakt, ikke godt betalt, og ikke gunstige arbeidstider. Vi har ikke mulighet til å ta oss ammefri i løpet av natten, og siden jeg fullammet (og dermed nattammet endel) frem til barnet var 10 mnd, sier det seg selv at det da ikke hadde vært mulig hvis ikke jeg hadde hatt permisjon. Jenta vår ville ikke ha noen annen enn pupp.. Økonomisk er min lønn under halvparten av min manns, vi har ikke råd til å ha 20% mindre av hans lønn i mnd å leve for.. Tilslutt, jeg var egentlig sliten nok da jeg kom tilbake til jobb etter nesten 12 mnd, hadde gått rett ut i en sykemelding hvis jeg hadde måtte begynt før. Selvfølgelig skal fedrene ha like mye rett på permisjon (som de allerede har), men dette må hver enkelt familie få bestemme selv!
hvorlangtkandetteegentligvære. Skrevet 27. januar 2008 #58 Skrevet 27. januar 2008 Jeg er i det gavemilde hjørnet i dag, så jeg gir gjerne bort den første måneden av permisjonstiden. De 4 ukene før fødselen (3 uker som man må, og 1 uke på overtid) er de lengste i mitt liv. Når det er anbefalt at man skal fullamme til babyen er 6 måneder og de fleste ikke har kommet ut av sykehuset før den første av disse måneden har gått, så sier det seg selv at dette faller på sin egen urimelighet. Jeg tror på 8 uker for far, jeg. Det er 2 måneder med babyen og det tror jeg også er det beste for alle parter. Far får mer tid hjemme. Mor får gitt babyen mat lenge nok og babyen blir godt kjent med både mor og far. Så får resten være frivillig.
storebror og junibaby=) Skrevet 27. januar 2008 #59 Skrevet 27. januar 2008 JA TIL VALGFRIHET!!!!!! Her hadde det ike gått at far hadde tatt mere permisjon,da jeg tjene mye mindre enn han.Da bør de gjøre noe med det i første omgang. OG la far opptjene seg sin egen perm.rett.Ikke straffe dem for det.Sikkert mange som ønsker perm,som ikke får det fordi mor ikke har jobbet nok.
rødhette* Skrevet 27. januar 2008 #60 Skrevet 27. januar 2008 Det er dessverre synd det er sånn, men joda jeg vet at det i mange tilfeller ikke er slikt. Jeg er likevel ikke for at staten skal bestemme så altfor masse for oss. Og skal en slik tredelt permisjon innføres, må hele permisjonsordningen endres. Funker ikke med bare 44 uker da. Og da må ammefri også endres, slik at folk lettere har mulighet til å faktisk få det.
Gjest Skrevet 27. januar 2008 #61 Skrevet 27. januar 2008 Synes heller de kan jobbe med holdningene til arbeidsgiverene og næringslivet jeg enn å ta fra folk valgfriheta i foreldrepermisjonen. Nå er kun 9uker øremerket mor og 6 uker til far, da er det jo opp til folk selv hva de vil velge. Med 3 mnd til far er jeg redd alt for mange barn blir sendt i barnehagen alt for tidlig.
mayaya Skrevet 27. januar 2008 #62 Skrevet 27. januar 2008 Jeg synes det er bra jeg, at det settes fokus på at far bør være mer hjemme med barnet, og at fedrene skal få sjansen til å være alene med barnet. Det er nok fåtallet som har bruk for sykemelding 6 mndr etter at ungen er født, og disse hadde kanskje trengt det etter 9 mnd også?? At svangerskapet skal ha noe betydning for om det er mor eller far som er hjemme med et 6 mndr gammelt barn, synes jeg er tull. Rett og slett.
selfangerkjerringa Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #63 Skrevet 27. januar 2008 Klart det, mayaya - forhåpentligvis er det fåtallet som trenger så lang tid for å komme seg etter fødsel Jeg antar du skjønner (både av tonen i innlegget og på følgende svar) at jeg setter ting litt på spissen her. Som jeg skriver i et annet innlegg: jeg er i teorien for en tredeling av permisjonen, men da bør det være en permisjon på 12mnd, ikke 9mnd. Og far bør selvsagt kunne opptjene rett til permisjonspenger selv, uavhengig av mor. Det å kjøre inn en tredeling uavhengig av disse faktorene blir omtrent som den runden vi hadde med å få 6-åringer inn i skolen: en plutselig påtvunget endring som mangler de praktiske rammene for gjennomføring.
mayaya Skrevet 27. januar 2008 #64 Skrevet 27. januar 2008 Jeg er for tredeling selv om man har dagens økonomiske modell. Man kan ikke forvente at staten skal betale for seg. 44 uker med full lønn er fremdeles i toppsjiktet om man ser ut over landets grenser. Og 54 uker med 80% lønn er temmelig gullkantet. Samtidig vet man jo om dette når man går hen og har sex uten prevensjon.
rødhette* Skrevet 27. januar 2008 #65 Skrevet 27. januar 2008 Men de anbefaler jo fullamming til ungene er 6 mnd. Hvordan skal det gå med ammingen hvis mor må ut i jobb når ungen er 6 mnd?
snowstorm73 Skrevet 27. januar 2008 #66 Skrevet 27. januar 2008 enig med førsteinnlegg de som vil dele 50/50 må gjerne gjør det, jeg og min mann er enige om gammeldags fordeling. faktisk er vi så heldige at jeg tok et ekstra år fri og jammen så godt vi hadde av det - alle.
Carnivale Skrevet 27. januar 2008 #67 Skrevet 27. januar 2008 Om mor skal ut i jobb når ungen er 6 mnd så kan hun like fullt ha fullammet i 6 mnd da. Etter det ER det stort sett vanlig å amme morgen, ettermiddag og kveld..
selfangerkjerringa Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #68 Skrevet 27. januar 2008 Ja det er litt den jeg stusser på jeg også - det ligger en selvmotsigelse der når en tar med i betraktningen at det er langt fra alle jobber en kan gjennomføre ammefri på en god måte i praksis.
mayaya Skrevet 27. januar 2008 #69 Skrevet 27. januar 2008 hvis far får 1/3 av 44 uker, er ikke dette et problem, vel? Mor tar 3 uker før, 26 uker etter (6 mnd) og far resten.
♥Snulder Skrevet 27. januar 2008 #70 Skrevet 27. januar 2008 Med mannen jeg har nå har det ikke vært noe problem gitt:=) For 19 år siden derimot, så måtte jeg ut i jobb da babyen var 6 mnd. Faren hadde rett til 2 uker barselpermisjon. Resten av permisjonen var jeg hjemme av flere naturlig årsaker:=) Synes man i dag er heldig som kan være lenge hjemme med babyene, og synes fort det blir sutring fra kvinnene om at mannen skal ha av "min" permisjon...
rødhette* Skrevet 27. januar 2008 #71 Skrevet 27. januar 2008 Nå aner ikke jeg av erfaring, siden jeg måtte fort over på flaske.. Men såvidt jeg har skjønt, er det ikke sånn at man fullammer fram til ungen er 6 mnd, og på dagen er det bare vips - så spiser ungen normalt og trenger pupp kun tre ganger om dagen. Man har jo en overgangsperiode, der ungen tilvennes mat. Noen unger bruker jo lang tid på dette. Jeg vet om flere som har ammet til ungen var 1 år (ikke fullamming), og det har også innebært nattamming - opptil flere ganger om natten. Det tar veldig på å være våken flere ganger om natta - da er det greit å ha permisjon, og ikke måtte på jobb dagen etter.
mayaya Skrevet 27. januar 2008 #72 Skrevet 27. januar 2008 Om man ammer litt mer enn morgen, middag kveld, evt natt, så går det feks an å pumpe. Eller gi mme den ene gangen på dagen det er nødvendig. Her i huset fikk far bestemme selv, jeg ville ha 50% og resten var opp til han. Han kunne ikke ta mer enn 2 mnd pga jobben, da han mister spesielt mye faglig på å være borte. Innen nestemann evt kommer, håper jeg han er i en "normal" jobb og kan ta mer perm. Ja til pappaperm!
rødhette* Skrevet 27. januar 2008 #73 Skrevet 27. januar 2008 Hva med de ungene som nekter å ta flaske? Jeg er selv for at fedrene skal få være mye hjemme - MEN det bør man få velge selv.
selfangerkjerringa Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #74 Skrevet 27. januar 2008 Denne sorgløse beskrivelsen av barnets næringsinntak avhenger både av barnet og omstendighetene. Variasjonene her er store, mens den skisserte tredelingen vil uansett føre til at mor ikke kan være hjemme lenger enn 6mnd, uten å måtte ta ulønnet permisjon.
Carnivale Skrevet 27. januar 2008 #75 Skrevet 27. januar 2008 Mor kan da være hjemme i 9 mnd, om hun vil, det er da bare å ta permisjon med 80% dekningsgrad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå