selfangerkjerringa Skrevet 26. januar 2008 #1 Skrevet 26. januar 2008 likestilling scmikestilling: er det ikke kvinner som føder barn fortsatt? sist jeg sjekka var det JEG som gikk gravid, JEG som spøy i tre måneder, hadde bekkenløsning, døgnkontinuerlige smerter og modningskynnere det siste trimesteret og JEG som gikk gjennom et helvete av smerter for å føde barnet. Hvorfor er det så unaturlig at JEG dermed skal få størstedelen av permisjonen også?
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 26. januar 2008 #2 Skrevet 26. januar 2008 jeg er 100 prosent enig! Dessuten tror jeg at i de fleste tilfeller er det mor som er den beste omsorgspersonen den første tida. La mor få førsterett, og gi far utvidet perm men ikke på bekostning av mor og amming.
♥Snulder Skrevet 26. januar 2008 #3 Skrevet 26. januar 2008 Fordi BARNET har rett til lik omsorg fra begge foreldrene?
selfangerkjerringa Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 26. januar 2008 så tvert jeg tyter ut ungen så er det hipp som happ hvem som har omsorgen for den?
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 26. januar 2008 #5 Skrevet 26. januar 2008 haha..du skjønner også at det ikke er barnet regjeringen er opptatt av her sant? de bruker permisjonsdebatten for å få mer rettferdig fordeling av "goder" og lønn i arbeidslivet. Målet helliger midlene for å si det sånn...
~sjiraff~ Skrevet 26. januar 2008 #6 Skrevet 26. januar 2008 Lurer på om folk egentlig vet at kroppen kan bruke flere år på å komme tilbake i normalen? Fatter ikke hvordan man kan sitte å si at "jeg gikk tilbake til jobb etter 3 mnd, dermed burde alle andre kunne klare det også".. Det er så snerversynt som det går ann til å bli. Alle er forskjellige. Noen trenger mye tid på å komme seg på etter en fødsel, noen klarer ikke pumpe, noen barn tar ikke flaske, noen bor faktisk over en time unna arb.plassen, noen har jobber som gjør ammepauser ol umulig, noen har firmaer som ikke kan legges "døde" i 3-4 mnd uten alvorlige konsekvenser osv osv osv osv Det finnes så mye forskjellige mennesker, jobberm barn osv at ingen kan sitte her å si at alle kan f det til om de bare vil! Det vitner bare om manglende evne til å se at andre ikke gjør det samme som en selv. La nå folk få bestemme selv, skal enkelte familier straffes for at enkelte menn ikke har baller nok til å si at de vil ha mer enn 6 uker?
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 26. januar 2008 #7 Skrevet 26. januar 2008 .. eller for at enkelte menn sier at de ikke vil ha mer en 6 uker. hehe.
♥Snulder Skrevet 26. januar 2008 #8 Skrevet 26. januar 2008 Hipp som happ er det neppe snakk om.... Var det ikke far og mor som måtte dele permisjonen her da??? Ikke må vi rett fra fødeklinikken og på jobb heller:=)
-Hengebuksvinet- Skrevet 26. januar 2008 #9 Skrevet 26. januar 2008 var jeg avhengig av hjelp til alt, de første 4 dagene etter fødsel. Kunne ikke engang tisse uten assistanse. Dermed måtte mannen stille opp en god del de første ukene, da han var sykmeldt (pga meg). Merkelig nok har det gått bra med både meg, barnet og han, selv om han deretter tok over permisjonen da barnet var 2 måneder. Og jeg fullammet til barnet var 6 måneder. Jeg tror farskontakt er like viktig som morskontakt, og for meg hadde det vært uaktuelt å ha en mann som ikke stilte opp likt med meg. Dermed er det også naturlig å dele gledene ved å få barn, med ham. Han fikk dessverre en del mugne tilbakemeldinger, av menn som aldri har skiftet en bleie, men som familie har vi tjent stort på å dele litt på permisjonen.
~sjiraff~ Skrevet 26. januar 2008 #10 Skrevet 26. januar 2008 Flott for dere, men det passer ikke for alle! Hvor vanskelig er det egentlig å skjønne at andre ikke har samme livssituasjon som seg selv da? Farskontakt er viktig... Men jeg tror ikke at noen barn som har vært hjemme hoveddelen av permisjonen med mor ELLER far (ja for det finne sjo en del av de også) har noe dårligere forhold til sin ande forelder av den grunn. Det kommer jo ann på hvordan den foreldren som jobber bruker fritiden sin det )
Olebrumma 4 barnsmor Skrevet 26. januar 2008 #11 Skrevet 26. januar 2008 vel, jeg håper du vet at med en tredeling så kan faktisk mor få SIN tredel, OG så kan de velge at hun får tredel 2, og SÅ kan far ta den siste tredelen. Det betyr i praksis at DU kan gå hjemme i opptil 9 mnd og deretter er far hjemme i fire måneder ( hvis dere går for 80 % og 53 uker) Så du får nok henta deg inn ja, og innen du er hjemmefra tror jeg nok ammeprobelmatikken er i orden også, 9 mnd gamle barn fullammer sjeldent såvidt jeg har sett rundt meg.
~sjiraff~ Skrevet 26. januar 2008 #12 Skrevet 26. januar 2008 Eller om man velger 100 % lønn må mor tilbake til arbeid da barnet er 6 mnd og etter boka helst skal fullammes...! Jeg må bare spørre igjen, hvor vanskelig er det å skjønne at folk lever forskjellig mtp jobb o.l. som gjør at en tvangsinndeling kan skape mer problemer enn glede? Det er da mye bedre med 6 uker til hver og deretter fri fordeling? Dette med ulemper rundt tvang gjelder jo ikke bare far. Det hendre jo at det er best at mor går tilbake i arbeid eller skoel tidlig, og dermed vil en tvangsdeling også ødelegge dette!
selfangerkjerringa Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #13 Skrevet 26. januar 2008 olebrumma: du forstår kanskje at jeg satte ting på spissen i hovedinnlegget? uansett: det er ikke alle som har muligheten til å velge 80% lønnsdekning i permisjonstiden. Da er man studk med 44 uker, ikke 54. Og når 3 uker må tas før fødsel og 6 uker er forbeholdt far, må man altså tilbake i jobb når barnet er knappe 8mnd. Hvis fars del skal utvides på bekostning av mors permisjon så blir det altså ved ca 6mnd alder. Norske helsemyndigheter anbefaler fullamming til barnet er minst 6mnd, og helst amming inn i barnets andre leveår. Da blir det ganske underlig å foreslå den fordelingen jeg skisserer her.
rødhette* Skrevet 26. januar 2008 #14 Skrevet 26. januar 2008 Så har man de tilfellene der far har en jobb som gjør at han får vært mye hjemme med barnet, selv om han bare tar sine 6 uker....
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 26. januar 2008 #15 Skrevet 26. januar 2008 jeg syns branfakkelen din bare beviser hvor viktig det er med en tredeling av permisjonen
~sjiraff~ Skrevet 26. januar 2008 #16 Skrevet 26. januar 2008 Nettopp, og de er det jo ogaå en del av! Men jeg er så veldig opptatt av de som driver egne firmaer jeg. Alle som har gjort det skjønner jo at man ikke kan legge driften død i 4 mnd for å tro at alt er greit igjen etterpå... Neida, mister nok ingen kunder da... Folk er så snervre at de ikke ser utenfor sitt eget A4 liv!
selfangerkjerringa Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #17 Skrevet 26. januar 2008 godt poeng, rødhette
selfangerkjerringa Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #19 Skrevet 26. januar 2008 på hvilken måte, mortilgunnar?
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 26. januar 2008 #20 Skrevet 26. januar 2008 det er så enkelt når man jobber på stortinget, bor i oslo og har au pair. hehe. ja, og en mann som ikke har egen bedrift iallefall..
♥Snulder Skrevet 26. januar 2008 #21 Skrevet 26. januar 2008 Fedre som driver egne firmaer er faktisk kapable til å finne løsninger de også;=) Forøvrig så er vi ferdige med barneproduksjonen her i huset, så nye permisjonsregler vil dessverre ikke komme oss til gode. Synes bare det er synd at ikke far fikk større andel av permisjonen tidligere:=/
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 26. januar 2008 #22 Skrevet 26. januar 2008 fordi hele innlegget til hi handler om JEGJEG JEG JEG JEG- og ikke noe om VI. når to foreldre får barn sammen burde begge foreldrene ha rett på en hvis tid med dette barnet. men det er ikke så lett når mor ikke kan se annet en seg selv jeg forstår vikelig ikke hvorfor det er så mange kvinner som blir så svake og sturelige bare fordi det er snakk om ett barn.
~sjiraff~ Skrevet 26. januar 2008 #23 Skrevet 26. januar 2008 Ikke sant? Og jammen får ikke de i tillegg dekket all inntekt over 6 G også, så de taper jo ikke noe økonomisk på å være hjemme heller...
~sjiraff~ Skrevet 26. januar 2008 #24 Skrevet 26. januar 2008 Nå har jeg skjlnt at du er alenemor, så hvordan kan du sitte der og tro at fedre ikke bryr seg om barnet hvis de ikke har permisjon? Mange fedre har mulighet til å være MYE hjemme selv om de ikke tar 4 mnd permisjon. Og selv om du var i superduper form etterfødsel og klarer deg fint alene, så betyr ikke det at alle kvinner har det likt? Eier du ikke evnen til å se at andre kan ha det annerledes enn deg?
Carnivale Skrevet 26. januar 2008 #25 Skrevet 26. januar 2008 Brannfakkel? Bullshit spør du meg. Hva har graviditet og bekkenløsning og fødsel med permisjon å gjøre? Idiotisk innlegg. Damer som deg er med på å fortsette å holde kvinner på plass som lavtlønnede og hjemmeværende mehe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå