Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #76 Skrevet 31. januar 2008 Ja, det er ganske ille¨å se hvordan folk her inne tar de godene vi har i dette landet for gitt -være seg stønader eller permisjonsordninger eller annet som vi i dette rike landet tar i mot uten å mukke. Det er virkelig ikke mange land i denne verden her som har SÅ gode sosiale ordninger som Norge! Jeg strei skikkelig økonomisk da jeg ventet min første, men prøvde det jeg kunne for å klare meg selv. Måtte gudskjelov aldri gå på sosialen -enda jeg verken hadde nettverk eller mulighet til å jobbe stort p.g.a. helsen. Jeg levde på slikk og ingenting frem til babyen kom, men klarte å opparbeide meg ting til babyen og leilighet uten å lene meg på noen. Jeg er fryktelig glad for det i dag, for jeg er skikkelig stolt av hvordan jeg klarte å takle det med de dårlige forutsetningene jeg hadde. Etter at babyen kom ble jo alt lettere, for som alenemor har man jo krav på uhorvelig mye. Led på ingen måte noen nød med de ordningene som er satt av der. Fikk overgangsstønad og bostøtte og hadde penger nok til det jeg trang! Jeg for min del er kjempe-lykkelig for at vi lever i denne velferdsstaten og for at uansett hvor ille man er ute å kjøre er det stort sett et eller annet system som fanger deg opp. Syntes det blir helt urimelig å kreve mer enn det vi allerede er så heldige å få!
bixit Skrevet 31. januar 2008 #77 Skrevet 31. januar 2008 Hehe, tror ikke de anonyme her er verken godt voksne eller har voldsomt gode jobber. De har bare vært "heldige" og truffet en mann som tjener nok til å forsørge dem og betale alt. Dermed vet de ingenting om hva det koster å leve. 11000 kommer en langt med ja, når en ikke har en eneste utgift.
Prompepute promkjerring Skrevet 31. januar 2008 #78 Skrevet 31. januar 2008 Til hovedinnlegger. Slik har det vært i alle år, og du trenger ikke bli irritert, for slik er det bare. Det er 1000vis av andre som har det mye værre. Du klager over at du ikke får en leilighet på 130 kvadrat påspandert, inkludert strøm, penger til å overleve. Tenk deg om alle i hele Norge skulle ha sykmeldt seg, og sagt at de trengte det du påstår du trenger. DA har det ikke blitt mye penger igjen her til lands. Slutt å klag, og kom deg eller ut i jobb din latsabb. Jeg vil ikke bruke mine skattepenger på slikt tull
bixit Skrevet 31. januar 2008 #79 Skrevet 31. januar 2008 Prompeputer er generelt fulle av varm luft. Glad du ikke skal bestemme hva skattepengene mine skal brukes til! Underskriver den Chezka!
Prompepute promkjerring Skrevet 31. januar 2008 #80 Skrevet 31. januar 2008 Tarmen min er full av varm luft midtimars. Men jeg skal love deg at jeg har kommet til å bruke skattpengene dine til noe annet en en toppleilighet på Frogner til hovedinnlegger.
bixit Skrevet 31. januar 2008 #81 Skrevet 31. januar 2008 Nå ba HI ikke om en toppleilighet på Frogner? Hun reagerte på forskjellsbehandlingen mellom henne og en bekjent? Og det er i ogfor seg en helt kurant ting å lure på, hvorfor får ett menneske nesten DOBBELT så stor leilighet som ett annet som faktisk er to mennesker? Det rare her er at ingen synes det er merkelig at en fyr skulle trenge 70 kvm2 (DETTE betaler du øyensynlig gladelig for) de reagerer på at hun ikke er takknemlig nok for å få tildelt halvparten!
Prompepute promkjerring Skrevet 31. januar 2008 #82 Skrevet 31. januar 2008 Vi må huske på en liten ting nå, menn trenger større plass en kvinner. Vi trenger bare en sofa og en kopp te så er vi fornøyd:) mens menn må jo ha annlegg og playstation og alt det der, pluss at de har jo somregel masse besøk:) NAV gir hver saksbehandler et reglement å forholde seg til. Og så kan saksbehandlere gjøre hva F*** de vil. Sånn er det, og det går ikke klage på det. synd men sant. Forresten, nå skal jeg lese siste utgave av magasinet "gravid" thihi
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #83 Skrevet 31. januar 2008 det er faktisk bare patetisk at disse "fjortisene" som er blitt kjørt på tjukka skriker og hyler om hva de har krav på etc. Jeg kviet meg tilogmed for å ta ut egenmelding da jeg brakk ankelen! Skjerp dere!
Prompepute promkjerring Skrevet 31. januar 2008 #84 Skrevet 31. januar 2008 haha.. seriøst, hvem sier "SKJERP DERE!" i slutten av et innlegg? det er tallentløst det.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #85 Skrevet 31. januar 2008 Hva faen er ditt problem råtne fjert?
Gjest Skrevet 31. januar 2008 #86 Skrevet 31. januar 2008 torillep...DU bør snurpe igjen ALLE høla dine for å si det slik. Himmel for et brødhue
Prompepute promkjerring Skrevet 31. januar 2008 #87 Skrevet 31. januar 2008 Om problemet mitt er råtten fjert, så må jeg nok si ja. Det er det, og det er grunnen til nicket. Du må være tidenes dårligste til å prøve å fornærme noen. uhuhuhuh..*skrikeskrike* jeg brakk ankeln min..
camillas Skrevet 31. januar 2008 #88 Skrevet 31. januar 2008 Hei HI : Jeg orket ikke å lese al dritten du har fått slengt til deg, holdt med under halvparten. Jeg vil gjerne gi deg ett godt råd for å gjøre det enklest for deg og evt få hjelp videre av sosialkontoret / NAV. Jeg har selv hjulpet min niese ( som absolutt er ung ( 19 år), bortskjemt og ikke helt forstår seg på at man må yte litt selv). Jeg sammenlikner ikke deg med henne, for dere har litt forskjellig bakgrunn. Men etter å ha hjulpet henne så har jeg jo sett hva hun har gjort feil og hvor vanskelig det kan være å samarbeide med sosialkontoret om man ikke vet helt hvordan systemet fungerer og hva de kan hjelpe deg med. Enden på visa hennes var at hun først fikk hjelp når jeg var med og passet på at ting ble sagt og gjort riktig. Det var ikke bare niesen min som hadde rett heller skjønte jeg, for hun hadde "gitt opp" og heller ikke svart på ett vedtak og da gjør ikke sosialen noe mer for å hjelpe heller. De legger saken på "is" til du tar kontakt selv igjen. Så man må følge dems regler og tilbud for å få hjelp, de kommer absolutt ikke løpende etter deg for å hjelpe. Jeg syntes absolutt du skulle ta i mot det tilbudet du har fått av de nå, og gjøre det beste ut av det. Ikke noe luksusliv selvfølgelig, men det er mange som må leve slik. Skjønner at du ikke vil bo sammen med narkomane og alkoholikere spes. når du skal ha ett lite barn hos deg. Men du trenger ikke å omgås de og de er mennesker de også. Tenk på at dette bare er en oppstart til noe bedre, sett deg inn i det du har krav på som alenemor, spar så godt du kan ( vet det ikke er lett altså). Bygg opp tillitten til de på sosialkontoret ( selvom de er noen ugler i blandt). Vis de at du prøver så godt du kan og du får da lettere hjelp. Det er dems oppgave å finne ett sted til deg og barnet ditt å bo og at dere har nok til mat og klær, ikke noe mer dessverre. Resten må man finne ut av selv. Håper ikke du tar dette som kritikk, det er kun ment som en hjelp til deg. Du kan klare dette fint alene i din alder og jeg skjønner godt at du ikke har tatt abort. Regner med at du selv nå skjønner at du i første omgang må leve for deg og barnet og ikke tenke på alt annet som du vil ha. Det kommer etterhvert det ) Må bare jobbe deg oppover og ikke skap gjeld. Supert at du vil bli sykepleier, jeg er det selv og trives godt med det. Ikke vanskelig å få seg jobb med den utdannelsen og man tjener ikke så aller værst heller. Lykketil med svangerskapet, prøv å nyt det og ikke tenk på at du må bo trangt og ha det økonomisk trangt. Det går over en dag om du prioriterer riktig. Og husk maaaaange andre har klart det før deg. Klem
Prompepute promkjerring Skrevet 31. januar 2008 #89 Skrevet 31. januar 2008 utrolig at folk stiller slike krav, jeg er sjokkert
Guttemamma75 Skrevet 31. januar 2008 #90 Skrevet 31. januar 2008 Når det gjelder dette med leilighet og at en kompis av henne hadde fått 70 kvm, hun aner jo ikke begrunnelsen for at han fikk den!! Kanskje var det bare akkurat den leiligheten som var ledig akkurat når han søkte, kanskje var det spesielle grunner til at han fikk den, kanskje hadde han stått på venteliste lenge...osvosv...Det blir bestandig feil å sammenligne seg selv med andre fordi hver enkelt er i en unik situasjon hvor det må gjøres individuelle vurderinger.... VIRKELIGE verden og ikke utopia.. Alt i alt handler alt dette om HI's prioriteringer.. Hun har prioritert å bruke nærmere 20.000 på babyutstyr, hun har prioritert å ha hund og hun har prioritert å spare 15.000 på babyen og har derfor ikke penger å bo for.... Mener dere virkelig at kommunen skal gi henne penger fordi hun har prioritert slik hun har gjort???? Har man ikke penger til husleie, mat osv så bruker man selvsagt ikke alle pengene på babyutstyr!!!! Sier ikke det seg selv??? Man sparer ikke penger på konto når man ikke kan kjøpe mat!! Man har ikke hund om man har så dårlig råd at man ikke har råd til tak over hodet og mat på bordet... Neste gang jeg er blakk så er det iflg enkelte av dere å bare gå på sosialen og få penger fordi Norge er jo slikt et fint og rikt land og alle har jo KRAV på å leve så bra????? OOOps jeg brukte visst opp lønningen og sparepengene mine, jaja - bare å gå å få litt ekstra???? Jeg er dypt uenig i dette, som man reder ligger man enten man er 18 eller 40... Man står selv ansvarlig for de valg man gjør, og gjør man et feil valg (prioritering) slik som i dette tilfellet så får man også klare seg selv - man kan ikke forvente at staten skal stå med lommeboka åpen og dele ut penger..
torillep Skrevet 31. januar 2008 #91 Skrevet 31. januar 2008 sperminated : men heldivis LÆNGE førr æ når dæ igjen !!! eller va det bare ett ømt ponkt æ traff.... stakkars menneske ... syns rett og slætt synd i dæ ...
Prompepute promkjerring Skrevet 31. januar 2008 #92 Skrevet 31. januar 2008 Jeg var på NAV i dag, og spurte om jeg kunne få 30.000 kroner. Jeg trenger en LCD skjerm. Men vet du hva? jeg fikk ikke.. jeg forstår ikke, det er jo utrettferdig, her lever vi i norges rikeste land, og jeg får ikke en tv en gang.. OH JESUS
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #93 Skrevet 31. januar 2008 FY FAEN! Er det mulig? Dere burde skamme dere damer! NAV er et helvete å jobbe med og jeg forstår jenta godt! Og å si noe som hvorfor hu ikke venta med å få unge? Jeg forstår faen meg GODT dere velger å være anonyme! Satans drittkjerringer! Fy f.... er det mulig..!
camillas Skrevet 31. januar 2008 #94 Skrevet 31. januar 2008 Så utrolig slemme dere er !!!!! Ho har jo ikke vært på sosialen for å spørre etter luksusting som LCD skjerm o.l !!! Det er forresten ikke så dyrt å ha hund heller, er mye dyrere å røyke. Jeg har en stooor hund på 50 kg og den koster meg 600 kr i mnd. det er med forsikring og dyrt kvalitetsfòr. ( Jeg kjøper dyrt fòr fordi jeg har råd selv, men man kan ha hund for myyye mindre enn 600 kr. mnd.) Er jo ikke sikkert ho skaffet seg hunden etter ho ble gravid heller, man kvitter seg jo ikke med sin beste venn fordi man har blitt gravid. Selvfølgelig dekker ikke sosialkontoret hundehold, men jeg hadde iallefall da brukt litt av min matdel til hunden og heller spist billigere mat selv. Kom med litt gode råd til henne da istedenfor å tråkke på henne slik dere gjør. Utrolig råttene mennesker som finnes her da!!!! Tål at folk er annerledes og kanskje ikke har kommet like heldig ut som dere!!!!!! 18 år er ungt selvom man regnes for å være voksen, men alle utvikler seg ikke like fort og er ikke lett å få med seg hva som er like lurt alltid før man har erfart av sine eller andres feilgrep.
Prompepute promkjerring Skrevet 31. januar 2008 #95 Skrevet 31. januar 2008 får du sosialstønad og livsoppholdsstønad for hunden fin på 50 kg?
bixit Skrevet 31. januar 2008 #96 Skrevet 31. januar 2008 Selvfølgelig må man sammenlikne seg selv med andre når det gjelder slike ting som vedtak fra NAV. Man skal behandles likt! Saksbehandlere hos NAV ser ofte ut til å finne svaret på vedtakene sine ved å røre i kaffegruten, og å vite hva man har krav på er mildt sagt umulig! Hos NAV avgjøres mye etter "skjønn", det bør det ikke. Personlig ville jeg gått ut og funnet meg en leilighet selv og heller ordnet med at NAV betalte denne. 70 kvm2 er ikke nødvendig for noen som ikke betaler denne selv, men at de plasserer en enslig uten barn i denne er bare tåpelig. UANSETT GRUNN! Nå kan ikke jeg fatte at dere kan klare å ta det negativt at HI gjerne ville spare litt til barnet sitt. Det kan umulig være noe annet enn godt ment fra hennes side (selv om hun i realiteten blir nødt til å bruke disse pengene på smør og sukker, men dette visste øyensynlig ikke hun) NAV her jeg bor mener at engangsstønaden skal brukes til utstyr til babyen når denne kommer. Ikke husleie og strøm, dermed er det bare uflaks at du, HI, bor der du bor.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #97 Skrevet 31. januar 2008 Jeg er helt sjokkert!!!! At noen kan si til andre at fordi de er 18år skulle de tatt abort!!!!! Me hvilken rett sier dere dette??? Jeg er helt satt ut..Det er det seriøst det kaldeste jeg har hørt...Trodde ikke noen kunne få seg til å tenke det om et annet menneske en gang!! Håper at alt ordner seg for deg uansett hvordan det går!! Det er låv å komme med frustrasjoner over ting utenat en skal bli angrepet for valg en gjør i livet, som folk HER inne hvertfall ikke har noe med!!
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #98 Skrevet 31. januar 2008 Ikke at hun fortjener å bli behandlet dårlig, men hun legger ut denne tråden på kranglesiden..og her kan du ikke søke etter verken sympati eller medfølelse.
Guttemamma75 Skrevet 31. januar 2008 #100 Skrevet 31. januar 2008 Man kan IKKE sammenligne seg selv med andre - for situasjonen vil aldri være lik!!!! Ja, NAV bruker skjønn, men avgjørelsene dere er i bunn og grunn begrunnet i et lovverk de MÅ forholde seg til.. Dersom man er uenig i et vedtak kan man klage og få søknaden vurdert på nytt... sakset fra NAV sine sider Forholdet til sosialtjenesteloven Vi viser her til Sosial- og helsedepartementets rundskriv I-27/95 “Tilhøvet mellom økonomisk stønad etter sosialtjenestelova og stønad ved fødsel etter folketrygdlova m.m.”. • Ved utmåling av stønad til livsopphold etter sosialtjenesteloven § 5‑1. Det fremgår av rundskrivet at engangsstønad skal regnes som inntekt og at den skal tas hensyn til ved utmåling av stønad til livsopphold. Det er presisert at engangsstønaden er med til å dekke utgifter til anskaffelse av nødvendig barneutstyr samt andre spesielle utgifter i forbindelse med fødselen og omsorgen for barnet, og at disse utgiftene regnes med på utgiftssiden. Her står det svart på hvitt i lovverket at engangsstønaden skal regnes som INNTEKT og at den skal taes hensyn til ved utmåling av stønad til livsopphold....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå