Guttemamma75 Skrevet 27. januar 2008 #51 Skrevet 27. januar 2008 Her skyter du dessverre deg selv litt i foten.... Har du sparepenger får du uansett ikke hjelp av sosialen... Du må bruke de først før du får noe støtte...... Fint at du ikke har brukt alt på ting til babyen men 15.000 var jo en del uansett da....
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #52 Skrevet 27. januar 2008 Jammen hva klager du over da???? Da har du jo penger?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #53 Skrevet 27. januar 2008 Da kan du heller bruke pengene på en større leilighet for dere da. Og heller gå på sosialen når det er tomt? og få støtte da? Må bare si til deg HI..fy faen...må bare le og riste på hue. Du viker jo helt blåst
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #54 Skrevet 27. januar 2008 Det er MYE viktigere at barnet har sparekonto enn at man har mat og tak over hodet. Hallo, skjønner dere ingenting eller? Så lenge ungen ha fet vogn så kan man jo bo på gata og ha sparekonto vel!?
Trultemora er presseklar!! Skrevet 28. januar 2008 #55 Skrevet 28. januar 2008 Så lenge du har en sparekonto, selv om ikke det er til deg selv, så må du bruke av de før du får hjelp av sosialen ja! Har selv ei venninne som fikk beskjed om å selge noen obligasjoner som bestemoren hadde ordna til gutten før hu fikk hjelp av sosialen!og disse obligasjonene var ikke verdt mange kronene for å si det sånn.... Og ei leilighet på 35 kvm, det klarer du deg fint på!! Samboern og jeg bodde i en 2-romsleilighet i Oslo på 38 kvm, pga romløsninga så virka den som den var inst 50 kvm! Du klarer deg fint på den plassen for en stund selv med en unge og en hund! Hvis du er flink til å lage gode løsninger og tenke litt praktisk så ser jeg ikke problemet med å bo der! Vær glad for at du faktisk har fått en plass å være nå før ungen din kommer ut du! Som de sier på flere innlegg over her så får du jo overgangsstønad når ungen kommer ut! Den ligger jo på en ca 10.000 kr/mnd, + dobbel barnetrygd som utgjør 1960 kr/mnd! mye sannsynlig så får du bostøtte i tillegg og bidrag fra faren! Minstebidraget får du uansett og det ligger på rundt 1000 kr/mnd mener jeg! Så da har du fort noen kroner i mnd utbetalt assa!!! Det skal ikke være no problem å prøve å finne seg en plass og bo da selv tror jeg ikke.... Hvis plassen du har fått "tildelt" er så innmari jævli, så får du lete i lokalavisa da vettu! Ikke gå å irriter deg over han som var alene og fikk en leilighet på 70 kvm! Kan hende at det var den eneste leiligheten som var ledig da! Bestill deg en time til NAV og finn ut hva du har krav på og ikke, og vær fornøyd akkurat nå med at vi bor i ett av verdens rikeste land med kanskje verdens beste trygdesystem! Prøver ikke å krangle egentlig her, men gjør det som mange folk anbefaler deg her og heller gled deg over at du skal få en frisk unge istedet for å være sur på han med den store leiligheten...... Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #56 Skrevet 28. januar 2008 Til HI Etter min mening så er du enten ute etter å skape furore eller så er du en stor bortskjemt sutreunge. Klarer du å få deg et nummer å bli gravid så får du jaggu klare å ta vare på deg selv og babyen også. Og hva skal du med leilighet hvis du kan bo hos mamma å betale 1500.- i mnd. Og bare for opplysningskyld MAN MÅ VÆRE TO FOR Å LAGE BARN. HVOR ER PAPPAN TIL BARNET. Eller vet han kanskje ikke at han er blitt pappa......
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #57 Skrevet 28. januar 2008 da må jeg informere dere. jeg har en mann som er studen, vi har nå i 6 år levd for mindre en 11000 i mnd i perioder, men stortsett er det dette vi har hatt å rutte med. og vet dere jeg har en sønn på litt over året. og endatter på 8 år. og vi klarte å kjøpe det utstyret vi trengte. finn. no er en fin plass. og de har også en gis bort side. har gitt bort mye der selv. jeg har ikke svart på denne tråden før men nå har jeg fått nok. jeg er stort sett enig med tillab, og kan ikke sette en finger på noe jeg ikke er eniged henne i her. så til hi. jeg har aldri vært rik vi har slitt for alt vi har. har du en komode? da har du en seng til babyen de første mnd om du ikke vil samsove? dette gjorde tanten min og dette var helt vanlig før i tiden. man kan brette en dyne til en madrass ol.vogn kan du finne brukt på finn. no eller barnasbruktmarked.no selv har jeg en litt sjabbie gammel simo vogn litt skjev. men den funker. nå syntes dere kansje jeg overdriver sparing men med 11000 i mnd hvor man samtidig må få tak iting såer man nødt til å tenke litt slik. jeg har selv vært heldig å arve klær til ungene. du trenger ikke så mye bare du vasker hyppig. og sparer på de litt fine klærne til du skal ut. har du ikke muligheten tildet så selger di ofte poser og esker med pent brukt tøy på finn og andre slike salgsteder. vet om en fin liten brukt butikki drøbak, akershus. de selger veldig billig merkeklær. det ser ikke brukt ut. slik blir 11000 faktisk ikke så ille. det handler om valg å prioriteringer. og harman lite penger så må man sette seg ned å lage et budsjett. hvor mye penger inn, kontra faste utgifter. er det noe mellom her så må man regne på hvor mye man har til mat og er det fortsatt noe igjen ja da er det det du har til ting som man treger. nei ikke alle er født med sølvskje i munnen, og da må vi slutte å late som, og faktisk gjøre det beste ut av det her å nå. jeg velger å være anonym nå ikke fordi jeg har sakt noe stykt men fordi jeg faktisk ikke ønsker at folk rundt meg skal vite hvor mye vi har slitt. og sliter. vi har bare noen mnd igjenn og så er det to intekter på oss, og en helt annen verden.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #58 Skrevet 28. januar 2008 Ser ikke poeng i å gneldre om dette. Var ingen på Dib som fattet at dette var fra en debatt herifra før noen andre begynte å gneldre. Var da på ingen måte sladring! VOKS OPP SIPPEKJÆRRINGER!!!!!!!! MAKAN
Ikkelektuell Skrevet 28. januar 2008 #59 Skrevet 28. januar 2008 Nå stod det jo i hovedinnlegget i tråden på DiB, da, 11:30.
bixit Skrevet 28. januar 2008 #60 Skrevet 28. januar 2008 "(dette innlegget er fra kranlesiden på BiM) http://www.barnimagen.com/forum/thread/136615654" -Courtesy of Tillab. Med link faktisk! Her skal ingenting overlates til tilfeldigheter skjønner jeg.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #61 Skrevet 28. januar 2008 Kilde heter vel det der. Og da har vel Tillab opplyst hvor det kommer fra da? Synes det er bra jeg, at hun ikke bare kopierte innlegget men også fortalte hvor det kom fra.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #62 Skrevet 28. januar 2008 BRA???!!! Det er jo overhode ikke poenget! Dette er jo ikke lov LITT engang! Og hvem er hun til å gjøre det?? Herregud, for et opplegg....
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #63 Skrevet 28. januar 2008 Virket jo som om tilab bare ville ha flest mulig "på lag" for sine meninger rundt dette innlegget her, jo!! Det å legge det ut på Dib er jo heeeelt bak mål. Om hun ville ha en "debatt rundt temaet" , som hun sier, ville det jo vært overflødig å ta med ordrett dette innlegget her.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #64 Skrevet 29. januar 2008 Åh gud, Ladies! Bedrevitere og frøkner med høy moral. Dere skal være så jævlig takknemmlige for at dere ikke er i denne situasjonen selv. At deres liv er så enkle at dere aldri har fattet hva hele NAV papirmølla og vedtaks karusellene handler om. Jeg synes dere alle skal sette dere ned i kveld å be til deres guder og makter, hvem enn dere tror på og være takknemlige for de deilige livene dere har og be om at deres barn vil vokse opp i en like trygg og rolig verden som dere. HI her har det tydligvis ikke så lett og kunne trengt litt støtte hun også. Hun ser ut som en ung kvinne med ambisjoner, sterk er hun også og det er bra for tydligvis er dere ikke mye til medsøstre her. Det er for sent å tenke på å ta abort, det er for sent å klandre seg selv for alt som skulle vært gjort annerledes. Jeg tror ikke HI kommer til å sitte på ræva resten av livet og forvente hjelp fra NAV, men NAV er her for en grunn! For og hjelpe oss som faller utenfor så vi kan komme oss tilbake på beina, akkurat slik HI trenger litt støtte nå. Bare det at NAV sender papirer til feil sted gang på gang uten å sjekke de papirene hun fyllte inn da hun først var der, uten å ringe opp og få bekreftet adressen er så talentløst. NAV har ingen rett til å stanse dagpengene/sosialstøtten, hva en nHI mottar bare forde hun får engangstønad som skal brukes på barn og baby utstyr. Det er nemlig så at disse pengene er ment på babyen og ingen baby skal forsørge sine foreldre i hvertfall mener jeg å tro at det står i barnas rettigheter. Barnet til HI skal ha like rettigheter som barna til hvem nå enn dere andre er og jeg regner med at dere ville protester dersom dere visste det fantes andre bo tilbud og dere likevel ble parkert i et belastet område. HI gjør en kjempe bra jobb som har klart å sette tilside halvparten av pengene til babyen. Her kjenner jeg folk som har bruk 13 000 på bare barnevognen alene. Jeg kjenner folk som søker sosialen om etablerings stønad hver gang de flytter så de kan få helt nye møbler hver gang. HI til deg vil jeg minne deg på Amor Fati Ikke som en cæsar gjorde, skal du med et sverd bevæbne deg mot verden, men med ordet; Amor Fati - elsk din skjebne. Denne formel skal du fatte som din sterkeste befrier: Du har valgt din sti i krattet. Ikke skjel mot andre stier! Også smerten er din tjener. Lammet, sønderknust, elendig ser du at den gjenforener deg med det som er nødvendig. Også fallet, også sviket hjelper deg som dine venner. Dine nederlag er rike gaver, lagt i dine hender. Engang skal du, tilfredsstillet av å bli din skjebne verdig vite: Dette har jeg villet. Alt som skjer meg skjer rettferdig. Si da, når din levegledes grønne skog er gjennomvandret: Intet vil jeg anderledes. Intet ønsker jeg forandret. - Jeg unner ingen å måtte trenge støtte fra NAV, men når du en gang er der, ta med deg videre de erfaringene du får nå og bruk det til å hjelpe folk i liknende situasjon senere i livet. Ingen ting er så ydmykende som å være avhengige av andre. HI jeg ønsker deg alt godt å må de gode åndene våke over deg og babyen din.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #65 Skrevet 29. januar 2008 Du virker jo i alle fall korka. Hun får jo hjelp men vil ikke ha hjelpen hun blir tilbudt.. Vi reagerer som sagt ikke på at hun er hos nav.Men er negativ og utakknemlig for det hun får. LÆRE SEG Å LESE FØR MAN ÅPNER KJEFTEN???
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #66 Skrevet 29. januar 2008 NAV kan være en prøvelse for selv den mest tålmodige sjelen. Det ser vi på nye tråder her inne annenhver dag anngående nettopp dette. Hun er gravid, hun er alene, hun er ikke klar over sine rettigheter og har falt for en saksbehandlers nåde. Det er lov for henne å bli frustrert og trenge å lufte det litt. Men smålige anonyme er jo akkurat hva verden trenger? Hvor kommer bitterheten din fra da NN 11:44? Fikk du ikke sitte på fanget da du var lita?
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #67 Skrevet 29. januar 2008 Jeg reagerer mest på at tilab tok seg den friheten til å legge ut innlegget til denne stakkars jenta på Dib, jeg!
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #69 Skrevet 29. januar 2008 Det er fint for deg at du har råd til dyrt babyutstyr, men mange andre er ikke like "heldige". Jeg er selv student og har barn, men har en samboer med fast jobb. Likevel så snur og vender vi på hver krone, men at noen skulle sagt til meg at jeg heller burde tatt abort hadde jeg aldri godtatt!! Jeg er en god mor selv om vi ikke har mye penger nå, og nei jeg snylter ikke på dere med god økonomi, jeg jobber stort sett hver helg. Til jente på 18 år, jeg tror du vil klare deg men du må nok være villig til å bruke pengene fornuftig. Det er bra at du tenker på å ta utdannelse senere! Ikke gi opp de tankene. Og 32 kvm er ikke så illle. Hva utlendinger får i dette landet har ikke jeg peiling på, men prøv å sette fokuset på deg selv og barnet ditt. Klarer du å jobbe noe før fødsel? Det kan være lurt å presse seg selv litt når man har det vanskelig økonomisk.
Guttemamma75 Skrevet 30. januar 2008 #70 Skrevet 30. januar 2008 Uansett hvordan man vrir og vender på det så har HI 15.000 Kr på konto som hun har spart til babyen - flott det om man har RÅD til å spare de!! Men da kan man ikke forvente at sosialkontoret skal gi en penger fordi en ikke skal bruke av sparepengene.. Engangsstønaden er IKKE til babyen men gies istedet for foreldrepenger for de som ikke har opparbeidet seg denne rettigheten.. Pengene skal brukes til utstyr til baby OG livsopphold i 3 uker før termin og 6 uker etter som er obligatorisk permisjon... Dette handler om prioriteringer, her har HI prioritert å spare til babyen, men forventer samtidig at sosialen skal gi henne penger å leve for.. Sånn fungerer ikke systemet - og det gjelder alle som mottar sosialstønad! Har du penger eller andre verdier MÅ du bruke de opp FØR man får støtte fra sosialen.. Å gå på sosialkontoret for å få penger er absolutt SISTE utvei og sånn burde det være også.. Flott at vi lever i et velferdssamfunn og at de som trenger hjelp får det - men litt ansvar må man faktisk ta for sitt eget liv også....
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #71 Skrevet 30. januar 2008 jeg har bodd helt fint på 15km2...så klapp igjen og ta deg sammen. Jeg betaler dritmye skatt, håper ingen av de går til at DU skal få deg en større leilighet! denne situasjonen har du satt deg i selv!
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #72 Skrevet 31. januar 2008 hvordan kan du si noe sånt til ei jente med problemer???alle har da forskjelllige livs historier.hun kan da vel få barn selv om hun ikke har noen utdannelse!! helt forkastelig hvordan folk her inne svarer på innlegg:(
torillep Skrevet 31. januar 2008 #73 Skrevet 31. januar 2008 fyyy fan førr nåkka svar dåkker kommer med !!! selfølgelig e det det offentlige som skal hjælpe ho... !! e sjøl 19 år og vente mitt første barn i april ... e heldivis så heldi at æ har klart og jobba mæ opp til og få foreldrepenga ... har ingen utdannelse og ingen fast jobb.. e nu sykemldt, nåkka æ har vært sidn i startn av desember .. og kem betale sykepænga ??? jo..kommun... !! skal æ liksom ikke ha krav på sykepænga æ da sidn æ ikke har nåkka fast jobb ?? eller e det kansje min ega feil at æ har bekkenløsning ?? syns det e rimelig usaklig og bynne og snakke om aldern hennes oppi alt det hær ... det e jo fatisk ikke det ho spørr om !! syns og det e fan så voksent gjort av dåkker og skriv med anonymsign ... rægne jo me at dåkker e 40 år, veletablert og uten onga .. !! ta nu førr fan og være ett godt forbilde førr oss "dritonga", og allefall stå førr det dåkker skriv !!!!! æsj æ spyr !!!
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #74 Skrevet 31. januar 2008 Nå var vel HI forventet å klare seg på 11000 kr i tre måneder og ikke 9 uker? Detblir 3 husleier, 3 strømregninger, 12 uker med mat, 3 telefonregninger, 3*forsikringssummer og etterpå det skal hunbetale for en vogn (2000), seng (1000) stellebord (500-1000), klær og tepper (1000) bleier og stelleprodukter (500) vippestol (400) -synes at hvis dette er normal praksis hos NAV så er det helt bak mål. Ser lenger oppe her at noen anbefaler å legge ungen i en kommode.. Hadde jeg sett det hadde jeg ringt til barnevernet, uten å bruke så mye som en kalori på det! Samme som hvis jeg kom over en mor som hadde stappet seg selv og ungen inn på 15 kvm2, for du skyver den vel inn under sengen??
Chezka Skrevet 31. januar 2008 #75 Skrevet 31. januar 2008 Du gode gud, for en diskusjon du fikk i stand her, jenta mi ;-) Jeg skal unngå å komme med kommentarer til din frustrasjon overfor NAV, du har fått nok pes på det ser jeg ;-) Men jeg vil gjerne si at når man er 18 år så er det ikke så enkelt å vite hvordan samfunnet og dets regler fungerer! Ungdommen ser rundt seg på dessertgenerasjonen (35 +) og dens forbrukermentalitet, og må jo derav trekke slutninger at slik er "normal" levestandard. Å da plutselig få tildelt "bare" 32 kvm, mindre penger enn man hadde hatt (urealistiske) foreventninger til, og mindre hjelp fra det offentlig kan vel oppleves som et slag i trynet. Når man hører på politikernes fine ord om at vi bor i verdens rikeste land, og at levestandarden er skyhøy - ja da tror man jo at slik er det! Etterhvert som man blir eldre ser man verden i et litt klarere lys. Så hva skal du gjøre? Jeg syns du skal takke ja til leiligheten, men samtidig be om å få stå på venteliste til en større leilighet som er nærmere moren din. Inntil da kan du gjøre det koselig for deg og den lille i det første hjemmet deres :-) Får du en enkeltseng inn på soverommet sammen med babysengen? Hvis ikke kan kanskje babyen få soverommet, og så kunne kanskje du få tak i en slags sengebrisk e.l. til å ha i stua som du kan bruke som seng om natta, og så kan dere ha det som en koselig slumreplass med gode puter i på dagen. Det at det bor narkomane i nabolaget kan jo være et problem, men gi det en sjanse. Om det blir mye bråk får du heller inngi klage til kommunen, og da bruke det som et argument for å kanskje bli prioritert på ventelista til annen bolig. For babyen spiller egentlig ikke nabolaget noen rolle mens den er så liten. Det er når den blir større og begynner å være ute å leke at det kan være greit med et ordnet nabolag. Det at du bor såpass langt unna din mor skjønner jeg er vanskelig. Du er ung og skal snart bli mamma selv. Klart det hadde vært mye enklere og tryggere å ha din mor nærmere. Men kunne det være en løsning at du og babyen bor hos din mor en tid etter fødselen? Så kan du flytte tilbake til leiligheten når tingene rundt deg og babyen har falt litt på plass og du føler deg tryggere? Økonomisk er det hardt å være alenemor på overgangsstønad, ingen tvil om det. Men hvis du er flink med pengene får du det nok til å gå rundt. Du har sannsynligvis krav på bostøtte, og hvis ikke dette er nok kanskje også litt sosialhjelp. I tillegg til overgangsstønaden får du dobbel barnetrygd, minst minstebidrag fra far, og kontantstøtte fra barnet er 1 år. Etterhvert får du kanskje en utdannelse og jobb slik at du får det bedre økonomisk. Så vil jeg bare kommentere det jeg har lest om "hardt betalte skattepenger som ikke skal brukes på slike som deg": Skattepengene skal nettopp bidra til fellesskapet, vi som har ressurser til å jobbe og betale skatt skal bidra til at de svake i samfunnet også får hjelp. Velferdsstat kalles det. Og en ting til: Jeg har deltatt i mange abortdebatter der de fleste er hardnakkete abortmotstandere. Når så plutselig en ung jente blir gravid og står midt oppi en slik vanskelig situasjon - er det da disse som motstanderne som da forvandler seg til iherdige abortforkjempere?? Hvis ikke - hvor er alle abortmotstanderne med hjelp og støtte?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå