Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #1 Skrevet 22. januar 2008 har vært sykmeldt pga plager i sv.skapet siden oktober nå, fikk da vedtak om innvilget sosialpenger fram til i feb for å dekke bolig- og livsopphold. i slutten av november fikk jeg utbetalt nedkomststønad,og fikk da beskjed om at jeg ikke ville få mer fra sosialen, da dette regnes som inntekt. snakket med nav forrige uke ang, overgangs stønad, og fikk beskjed om at jeg ikke vil få noen før 20 feb, og jeg har lege termin 29. feb.(ul 02 mars) i tillegg var hun kvalm i kjeften hun jeg snakka med.dvs, jeg har gått så å si blakk siden desember da alt utstyret til barnet ble kjøpt inn. de har i tillegg sendt vedtakene min til en bosteds adresse jeg ikke har hatt siden jeg var 4 år gammel, tre ganger, og da har de refset meg for ikke å ha svart på disse. bolig enheten tok kontakt med meg, da jeg hadde søkt om kommunal bolig, da hadde jeg fått tildelt leilighet, men den var på 32 kvadrat,der det ikke var plass ti både min og barnets seng på soverommet, midt i blandt omtrent bare narkiser,,over 5 mil fra der min mor bor,som jeg helst vil ha såpass nær ihvertfall at hun kan komme på besøk noen dager i uka. fikk beskjed om at hvis jeg nektet å ta imot, ville jeg ikke få noe annet, for det var "dette kommunen opererte med". hvorfor har da en kompis av meg fått kommunal bolig på nesten 70 kvadrat, når han er alene? og det i et rolig strøk blandt kun gamlinger? koselig behandling dette her for en 18 år gammel førstegangsfødende.*frustrert*
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #2 Skrevet 22. januar 2008 Tragisk for deg. Men hvorfor kunne du ikke ventet med å bli gravid til du hadde fått deg en utdannelse og en jobb så du kunne hatt litt ordnede forhold i livet ditt før ungen kom til verden? Istedetfor å forvente at NAV og staten skal ordne opp for deg? Kjenner jeg blir litt irritert jeg... Får skylde på de berømte hormonene!
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #3 Skrevet 22. januar 2008 *kremt* det står at jeg er 18 da, tror du jeg valgte å bli gravid nå eller? eller er du en av dem som forventer at folk som ikke har fullført utdannelse skal ta abort?
Hilde_85 Skrevet 22. januar 2008 #4 Skrevet 22. januar 2008 Vi vet jo ikke bakgrunnen for at ho er gravid! Jeg er selv gravid, og jeg er ikke ferdig med utdannelsen, og jeg syns det er leit at jeg ikke er ferdig! Men det er nå slik det ble. Så før man blir oppgitt, så burde man kanskje vite hvorfor. Er det uforsiktighet så syns jeg og det er litt tåpelig, men sånn som meg har jeg jo gått på piller. Men kjenner til de hormonene ja! Haha, jeg var på nav i dag for å levere sykemelding, og da hadde de rota bort den forgje lappen min, og da ble jeg ganske så fort irritert ja, mens jeg vanligvis er rolig og ber dem lete! Haha
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #5 Skrevet 22. januar 2008 Oi, håper virkelig at dette var ironisk ment! Synes i utgangspunktet at 18 er ungt å bli mor, men når jenta nå er gravid og ønsker å beholde barnet så skal man vel støtte heller enn å be vedkommende om å ta abort?!! HI: Ble litt overrasket over at du bare er atten, synes du formulerte deg mer voksent enn alderen tilsier. Ikke at det spiller noen rolle, men la merke til det. Skjønner godt at du er frustrert over situasjonen, men håper at det ordner seg for deg allikevel. Nav kan være en skikkelig prøvelse! Og så er det vel ingenting i innlegget hennes som tilsier at hun ikke har tenkt å fullføre skolen og få seg utdannelse? Tråden handler jo om hennes erfaring med nav, ikke om hennes fremtidsplaner. Synes forøvrig at det er modig gjort å skulle flytte for seg selv i en alder av 18 for å ta seg av en liten baby alene (regner med at du er alene siden barnefar ikke er nevnt). Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #6 Skrevet 22. januar 2008 La først nå merke til at dette var et svar på innlegget over og regner derfor med at det virkelig var ironisk.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #7 Skrevet 22. januar 2008 Ettersom du uansett har vanskeligheter med å håndtere dette alene (det kan da ikke være meningen at staten skal ordne både bolig og penger til deg), så ville jeg flyttet hjem til moren din var jeg deg. Rett og slett.
Gjest Skrevet 22. januar 2008 #8 Skrevet 22. januar 2008 Dersom du venter et barn under disse forutsetningene er det kanskje på tide å løpe en tur hjem til mamma og be om litt hjelp? For det er faktisk hverken NAV eller kommunens ansvar at du og barnet har bolig. Egentlig ikke at dere har mat på bordet og slikt heller men heldige som man er her i Norge så får man det likevel. Men hvordan har du klart deg frem til nå da? Og hvorfor har det endret seg? Har du jobbet? Isåfall har du krav på sykepenger. Dersom du har fått støtte fra Lånekassa har du krav på sykestipend og deretter fødselstipend og forsørgerstipend. Dersom ingen av disse tingene er rett så har du jo blitt forsørget av noen, hvorfor har det opphørt? Og hvorfor du brukte opp hele engangsstønaden på utstyr når du visste du ville være blakk, det skjønner jeg heller ikke. Prioriteringer er et fint dyr. Dersom du nå da vil si at du må jo ha utstyret så vil jeg svare følgende med en gang; ja, du trenger en del utstyr. Men med 34 000 kan du faktisk komme ganske langt. Billig seng og vogn, etc, og du hadde slett ikke behøvd å kjøpe alt med en gang, det går an å fordele pengene utover og på den måten ha nok til mat og tak over hodet også. Og jeg er ikke redd for å si dette med nick, slik som jeg ser mange andre i denne tråden er.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #9 Skrevet 23. januar 2008 NN 18:26 du kaller meg utakknemlige småunge? mulig at jeg kanskje ikke er så gammel, og nei, jeg er ikke takknemlig for dårlig behandling fra kommunen og en leilighet som er så liten at jeg ikke får plass til både min egen seng,og barnets på samme rom engang.du har jo selv kunnet prøve å bo på 32 kvm alene for første gang som 18 åring med en liten baby,og hund? over 5 mil fra foreldre og kjentfolk.på et sted der bussene går hver 2-3 time så man får problemer med å komme seg noenplass?nei,du har vel heller tatt livet av din egen unge du, før du har gjort noe sånt. ang. utdannelse, jeg har fullført gk og vk1 almenn, og tar sisteåret på brevkurs når jeg skal gå hjemme med ungen.når da ungen blir rundt året,blir det sykepleien. det å bo hos min mor,er ikke noe alternativ.jeg bor her til jeg finner noe annet.det er nemlig ikke alle som har det så lett at de bare kan stikke hjem til mamma når det blir vanskelig.min bestemor,som forøvrig er ofte alvorlig syk og har så smått begynt å utvikle demens, bor her fordi hun ikke lenger er kapabel til å klare seg selv.og min mor jobber i tillegg ganske mye. hun har mer enn nok å ta seg av.jeg har klart meg frem til nå ved at jeg gikk jobbkurs, men jeg måtte slutte da jeg hadde store plager i sv.skapet.hele poenget med dette jobbkurset var å få hjelp med å finne seg en jobb man kan trives i,men i og med at jeg måtte avslutte,ble det dårlig med jobb på meg.og jo,det er faktisk nav og kommunens jobb å sørge for at jeg får en brukbar plass å bo. det er en grunn til at de er der. det er ikke bare beregnet på uføretrygda folk og utlendinger hvis det er det du tror.
Gokkel 15pp Skrevet 23. januar 2008 #10 Skrevet 23. januar 2008 Til Annonym 18:26 Jobber du også på NAV. Bortsett fra at NAV bruker mange. lange og vanskelig fremmedord, så sier de akkurat det samme som deg over her.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #11 Skrevet 23. januar 2008 Fy faen så mange kvalme kjerringer som har svart deg HI. Mener de virkelig at man ikke burde ha fått barn hvis ikke alt lå tilrette først med hus, utdannelse etc? Isåfall har det blitt lite barn her i Norge, og er det noe Norge trenger så er det barn!! Eller skal vi fylle landet opp med utlendinger? For de hjelper vi jo så gjerne. De får leilihet, sosialpenger, barnetrygd, kontantstøtte og det som er. Men hvis en NORSK jente blir gravid på et tidspunkt i livet der ikke alt er på stell, ja da syns vi jenter at hun burde ha tatt abort!! Herregud så simpelt sagt!! Dere må være sinnsykt perfekte dere jenter! Klyser sier jeg bare.. Nei stå på HI! Kos deg med barnet, få deg en utdannelse, så ordner alt seg til slutt! Hilsen ei som ble gravid som 18-åring med en barnefar som nektet å stille opp(skulle vel tatt abort ja??), fikk hjelp med leilighet, tok sykepleierutdannelse, fikk meg fast jobb, traff en skikkelig mann, venter nå barn nr to.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #12 Skrevet 23. januar 2008 Hei du Tilab! Du sier at det ikke er verken NAV eller kommunen sitt ansvar at HI og babyen har et tak over hodet. Hvem som har ansvaret for alle utlendingene som kommer til Norge? De får tak over hodet med en gang! Og der er faktisk ikke mora til HI som har ansvaret for datteren, hun er over 18 år. Skjønner du jobber på NAV, dere som arbeider der tror jo det er deres penger dere deler ut. Syns du er ganske freidig med uttalelsene dine. Som regel er det mennesker med mye penger som kan snakke om prioriteringer. Og så flott av deg å signere med nick, virkelig tøft gjort! Drittkjerring...
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #13 Skrevet 23. januar 2008 Unnskyld men skal kommunen ta hensyn til at du har en hund? Og om du prøver får du tok plass til en enkel seng og barneseng . Uansett får du jo hjelp . Ingen som sier at du trenger en 80 kvm leilighet for å klare deg. Og til deg over her . HI sier sjøl at hun bor 5 mil fra mora ,virker nesten at hun forventer komme nær familie. Jeg bor da 15 mil fra familie. Nav gir det leilighet for det er det du har søkt om. Så ja enig med annen anonym. Kravstore drittunge, kvitt deg med bikkja så får du kanskje større plass
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #14 Skrevet 23. januar 2008 første gangen jeg bodde alene, var jeg 17 og bodde i en lelighet på 17 kvm. så slutt å klag
Gokkel 15pp Skrevet 23. januar 2008 #15 Skrevet 23. januar 2008 Til Anonym 12:19. Det var bra at du fikk lirt av deg med denne ytringen da, så kanskje du også får litt større rom for bedre tanker. Bodde du 15 eller for den saks skyld 5 mil borte fra din familie da du var 18? Var du på vei til å bli eneforsørger når du var 18? Du trenger slettes ikke svare at "nei jeg var ikke dum nok til å sette meg selv i den situasjonen" Ting er gjort og ting er skjedd. Det hadde ikke skadet for hverken nav eller kommune å vise litt skjønn. Hvorfor er det sånn i Norge i dag at noen får alt de peker på, mens andre sliter i det hele tatt med å få det man faktisk har krav på. Jeg tror jeg vil gå så langt som å si at SosialNorge herunder NAV er et system som er bygget av ressurssterke, for de ressurssterke, og som er litt snille til noen få utvalgte for å kunne vise frem en feiende flott statistikk.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #17 Skrevet 23. januar 2008 Men det er da vel ikke NAV som er talentløse her? Trist at du har kommet i en slik situasjon, og jada, du bør få hjelp. Men å kjefte på de som jobber på NAV når de gjør jobben sin så godt de kan er faktisk ikke mye sympatisk... Javel, så er du ikke fornøyd med størrelsen på leiligheta, men du burde kanskje takke ja til den mens du leter etter noe annet. Det viktigste er vel å få tak over hodet til deg og babyen? Men at du synes det blir for langt unna familien din, syns jeg faktisk ikke er et argument i det hele tatt. Du er nå myndig, og skal selv stifte familie. Da må du faktisk være selvstendig nok til å kunne bo 5 mil fra moren din. Selvfølgelig hadde det vært optimalt å bo nærmere, men dette syns jeg virkelig ikke du skal forvente at NAV skal ta hensyn til. Jeg mener absolutt at du skal få hjelp når livet ditt nå har kommet ditt det har. Men det provoserer når du tydelig har forventninger om at du skal få akkurat det tilbudet du synes passer best, og utakknemligheten som skinner gjennom når du ikke er fornøyd med tilbudet du får. NAV er ikke forpliktet til mer enn å gi deg et tilbud. Hvis du velger å takke nei til dette, så mener jeg faktisk at da må du greie deg selv.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #18 Skrevet 23. januar 2008 Enig. Og det går ikke an å trekke inn at noen andre du kjenner får en 80 kvm leilighet alene, for det kan like gjerne være at på det tidspunktet var den leiligheten ledig og din bekjente først i køen. Du har kanskje vært max uheldig med tanke på hva de har å tilby, men du har i alle fall fått et tilbud.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #19 Skrevet 23. januar 2008 NN 14:58 hadde det kun vært avstanden,så hadde jeg faktisk takket ja til tilbudet. men så liten plass, blandt kun narkomane og alkoholikere blir ikke aktuelt. ser hvertfall at du muligens jobber på nav, for det er ikke noe stakkars nav her.de gjør ikke jobben sin så godt de kan. de har svart meg kvalmt opptil flere ganger når jeg har snakket med de, de roter bort alt av papirer,opptil flere ganger faktisk, og når jeg i det hele tatt begynte å snakke om å søke leilighet fikk jeg beskjed om at det kunne ta opptil to år før jeg fikk noe fordi det var så mange flyktninger og innvandrere som trengte plass å bo.og hun som sa det var overasskende nok,selv utlending,og snakket så dårlig norsk at jeg knapt forsto hva hun sa.her i norge skal visst ikke norske få hjelp.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #20 Skrevet 23. januar 2008 Ja, for all del! Det er utlendingene sin skyld at du nå er alene, gravid, har en hund og litt for stor seng som ikke passer i en liten leilighet, og at ikke du kan bo hos mora di. Hvis du hadde bodd i et annet land hadde du kanskje vært på gata nå. Hvor mye skatt har du foreløpig betalt inn til felleskassa per i dag? Ikke mye, tipper jeg. Du sier dessuten at du har brukt alle pengene du mottok på babyutstyr. Det må jo ha vært nytt og dyrt siden alle pengene er borte, for du brukte vel ikke pengene på noe annet? Du burde selge babyutstyret og kjøpe billig og brukt istedetfor, for du har ikke råd til at alt er nytt nå. Det ergrer meg at mine skattepenger skal gå til noen som deg.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #21 Skrevet 23. januar 2008 NN 20:03 Du syns vel det er bedre at skattepengene dine går til våre nye landsmenn. Så kan de få seg en flott leilighet. Og så kan de bruke en del av skattepengene dine på å reise til hjemlandet sitt på ferie. Hvor mye har disse svartskallene betalt til felleskassa mon tro?? Og hva vet du om HI sin økonomi forresten? Di frekke ku.
Gjest Skrevet 23. januar 2008 #22 Skrevet 23. januar 2008 Annie 10.40 Jeg jobber ikke på NAV iallefall. Jeg har egentlig ikke alltid så mye til overs for NAV selv. Men klar og ærlig tale har jeg derimot lært meg å bli veldig glad i med årene. Det å dra utlendinger inn i denne debatten blir dessverre for søkt for meg. Jeg kan gjerne ta en skikkelig runde på hva jeg mener der også, og det vil nok bli spenstig. Og akkurat som med nordmenn fungerer det dårlig å skjære alle under en kam. For den største gruppen med innvandrere i vårt land er svansker. Og de er jo som kjent skikkelig fæle;) Jeg er ikke freidig, men ærlig, men passer også på at innlegget ikke mangler kontruktivitet. Da jeg mener det er viktig. For ei jente som HI bør få to ting; hjelp og støtte, og et tupp i ræva. For virkeligheten er ikke slik hun håper og forestiller seg den skal være, og den kommer heller ikke til å bli det. Jeg synes forøvrig heller ikke 32 kvadrat er så innmari lite, når det er første leiligheten. Selvfølgelig er det kjedelig dersom man ikke får plass til begge sengene på soverommet, men da får man vel forsøke med mindre senger da? Altså, det finnes løsninger på det meste og det skal være mulig å løse slikt uten at det skal være staten som skal betale for det. Det er hennes valg å beholde barnet, og hun må jo gjøre det beste ut av situasjonen, og at det sikkert ordner seg på en eller annen måte, joda, men kanskje det blir litt lettere dersom man ikke forventer at det er NAV som skal fikse det.
Gjest Skrevet 23. januar 2008 #23 Skrevet 23. januar 2008 Og til deg som kaller meg drittkjerring, siden du tok den den frihet å anta ting om mag, gir jeg gladelig tilbake med (nesten) samme mynt. Har du virkelig så lite å bidra med i en debatt at du må ty til sånne virkemidler for å føle at innleggene dine når gjennom? Du er skikkelig tøff ass:p
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2008 #24 Skrevet 24. januar 2008 helt enig med tillab. Dra innvandrere inn i en debatt som har med en 18 år gammel utakknemlig gravid jente, som ikke tar i mot den hjelpen hun får. Fordi hennes oppfattning av virkeligheten er en helt annen enn det hun trodde. Det blir for dumt. Her sitter hun selv og sier at det tilbudet hun har fått ikke er bra nok. Må tilføye her at jeg og min x bodde faktisk på 38 kvm , og vi var 2 voksene personer. En baby trenger ikke plass i starten . Så i stedet for å sitte på ræva og klage. Ta det du får, gjør det beste ut av ting. Så kan du heller be om å få stå på venteliste for noe større. En ting jeg også lurer på er, du snakker om dårlig behandling av NAV. Hadde jeg hatt en så bortskjemt liten drittunge , som ikke tok til takke med det hun fikk. Ville jeg ikke akkuratt smilt jeg heller. Er man hyggelig får man som regel bedre behandling. Ikke noe de på nav får gjort personlig enn å prøve ut muligheter. Og lysta er mest sannsynlig liten når man har en uviten 18 åring , som har blitt smelt på tjukka av en eller annen fyr. Barn skal ikke få barn. Første bevis.
Gjest Skrevet 24. januar 2008 #25 Skrevet 24. januar 2008 Signerer tillab på at 32 kvm IKKE er lite. Selv bor jeg på 27 kvm, MED baby, og jeg har ikke så mye som et soverom engang. Likevel går det kjempefint, og jeg får plass til alt jeg trenger, alt ungen trenger og enda litt til. Flott er det. Og ja, vi har senger, begge to. Hver vår! Slå den, lizm. Kommer neppe til å bo sånn i hele evigheten, men den første tida går det faktisk helt greit. (For øvrig har jeg ikke fått kåken av NAV engang heller. Jeg har kjøpt'n helt sjæl.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå