Gå til innhold

talentløse NAV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sier det enkelt, man drikker ikke sprit om man ikke vil bli full og man knuller ikke uten prev om man ikke vil bli gravid!!!!!!

Skrevet

Jeg beklager så mye, og håper det ordner seg for deg, men det er jo faktisk ikke andres ansvar at du skal klare deg,-med eller uten barn, men ditt eget!

Du skulle ha tenkt på dette før du satte deg selv i en situasjon hvor du ble gravid. Det gjorde du ikke. Da må du leve med realitetene slik de er. Jeg vet det er knall tøft,-det er IKKE lett å være ung alenemor. Men enden på visa er alikavel at det er opp til deg å få styr på ditt liv og din økonomi,-ikke kommunens.

Du har tydeligvis mye å lære om økonomisering, og det virker som om du har vært en smule naiv, hvis du trodde det skulle bli enkelt å få barn alene som 18- åring.

Nei her er det bare å rulle ermene opp og få styr på tingene, om det betyr at du skal leve på 20 kroner dagen;_so be it. Det er det mange som har gjort før deg! Realitetene er kanskje anderledes enn du har trodd eller ønsket, men det er det du har å leve med.

Men jeg ønsker deg alt det beste og håper du og babyen klarer dere!

Skrevet

Ser det er flere, også med nick nå, som er enige med meg (drittkjerringa meg, visstnok)

Tenkte jeg skulle belyse ting litt mer for deg HI.

Siden det er en gjengs mening at alle de som ikke er enige med deg "jobber i NAV". (se andre innlegg i denne tråden)

Jeg var 19 år når jeg mistet moren min. Da satt jeg igjen med en psyksik syk og suicidal far uten inntekt og en lillebror som måtte ha mat på bordet og klær på kroppen. Og jeg klarte, helt uten NAV og andre innstanser (som da også var relativt tanelntløse, men slett ikke hadde ansvar for meg) å få både dem og meg selv på fote. Men at det har kostet og krevd, ingen tvil. Jeg har jobbet vett og sanser av meg for å oppnå det jeg har i dag, og at de har et godt og anstendig liv i dag de jeg er glad i.

Det er slett ikke bare bare det du skal gjennom fremover, men det er veldig mye billigere å skulle holde et småbarn med alt det nødvendige enn en voksen mann og en tenåring, det skal jeg love deg. (siden jeg er her inne har jeg nok prøvd det også)

Og noen nevner at det er de med god råd som kan snakke om prioriteringer. Ja, det kan så godt være, men det er de med dårlig råd som må prioritere! Man kan ikke bruke penger på ting man ikke har råd til, det sier vel seg selv ganske klart og er både opplest og vedtatt:p

Så prioriteringer er vel strengt tatt forbeholdt de med dårlig råd fremfor de med god råd, tror man noe annet må man nok "wake up and smell the coffee" som det så fint heter.

Skrevet

Kjære drittkjerringer. (Dere kaller HI for drittunge??!)

Hvis dere leser det HI har skrevet, så står det at hun fikk nedkomsstønad i november, og dette ble regnet som inntekt fram til overgangsstønaden. Den får hun fra den mnd barnet blir født.Det sto i et innlegg lenger opp at nedk.stønaden er på 34 000. Fordeler man dette på tre måneder blir det ikke så fryktelig mye å rutte med i måneden. Og vi alle vet at det koster å få et barn i hus, det er mye man trenger, og selv om man kjøper brukt så koster det likevel.Og jenta bor alene, hun har de samme utgiftene som oss andre, bare at de fleste av oss her inne har en til voksenperson å dele disse utgiftene med. Og en ting til. Jenta er sykemeldt. Hvordan skal hun da kunne jobbe seg fra "vett og sanser" som tilab, den perfekte skrev?. Dere sparker virkelig en som ligger nede!! Av og til her i livet så trenger man hjelp. Det er ikke alle som er født med gulltråd i ræva. Er enig med dere at hun ikke trenger å klage på leiligheten hun fikk utdelt, man klarer seg fint på 34 kvm i en periode. Men herregud for et syn dere har på enslige mødre som trenger hjelp for å komme seg i gang. Håper HI ikke har lest all dritten dere har skrevet om henne. Hun er ikke mer enn 18 år, og dere sjikanerer henne på det groveste. Burde ha tatt abort?? Er det virkelig kommende mødre som mener det? Til HI: Stå på! Kos deg med ungen din,ting kommer til å ordne seg etterhvert. Og ikke bry deg om disse drittkjerringene som mener at alt må være perfekt før man kan sette et barn til verden.. Tull!! Hvis alle skulle vært gift, hatt hus, hytte, båt og fast jobb, da hadde det ikke vært mange barn her i Norge. God helg møkkadamer!! :)

Skrevet

Jeg har ikke kalt noen for drittunge jeg, har faktisk ikke tildelt kallenavn til noen, hva er vitsen? Dette er et debattforum, ikke et "piss mest mulig på alle som ikke er enig forum"...

Ser at hun fikk nedkomsstønad i november. Og det var jo ikke noen nødvendighet å bruke hele på barneutstyr når hun hadde fått beskjed om at det da var stopp på andre penger i en periode.

Og fordeler man det på tre måneder vil det utgjøre over 11 000 per mnd, noe som er vesentlig mye per enn sosialstønaden iallefall!

Det er klart det koster å få et barn i hus, men med termin i mars, hvor mye av dette trenger man da i november? Man trenger da ingenting til noen som ennå ikke er født? (og jda, nå kommer argumentene om at hun må jo kjøpe det før barnet kommer, det er klart det, men kanskje ikke akkurat i november? Det er igjen snakk om prioritering)

Ja, jenta er sykemeldt, men hun har da ikke vært det hele livet?

Bor hun forresten alene? Hvor fremkommer det? Slik jeg har skjønt er det kjempesynd på henne for hun har vel i teorien ikke noe sted å bo, da hun ikke kan bo hos sin mor, og hun ikke kan bo i leiligheten hun er blitt tilbudt.

Og mitt syn på en ung alenemor som trenger litt starthjelp, ja hva vet du egentlig om det? Har jeg sagt noenting om mitt konkrete syn på jenter i den kategorien? Jeg kan ikke se jeg har det.

JEg har heller ikke skrevet dritt til henne, og sjikanere er kanskje et ord du skal slå opp i ordboken før du benytter igjen?

Ingen har heller sagt at alt må være på stell før man får barn, man at man kanskje ikke skal være alt for utakknemlig er det ingen tvil om at det er enighet om her inne.

Dersom man forventer at andre skal ordne alt for en er en utakknemlig. Samme om man er gul, blå eller hvit og samme om man er 18 eller 67.

Og abort, det har jeg iallefall ikke nevnt med et eneste ord.

Egentlig, hvilken tråd er det du har lest, for du har jammen funnet på mye elv her ser det ut til.

Det er ikke alltid at det å lese mellom linjene funker om det ikke står noe der skjønner du.

Skrevet

Seriøst....at dere gidder???

Jenta ville sikkert bare ha en utblåsning og Dere begynner å krangle om abort, penger, ung alder, rakker ned på hverandre og kaller hverandre masse dritt.

Men det er et fåtall av dere som som tørr å stå frem med nick....

Hvorfor? Er dere redd for å si deres meninger når folk kan se hvem dere er?

Nei....dette blir for dumt, rakke ned på en 18 år gammel jente uten å tørre å vise nick....

GOD NATT JENTER :)

Skrevet

Har lest denne debatten og sier meg også enig med "tillab".

Har opptil flere bekjente som har bodd i små 1-2-romsleiligheter i årevis med barn. Det er vel sikkert plass til en sovesofa i stua, så kan ungen sove på soverommet. Finnes mye billig på finn.no, møbler, inventar, senger og annet utstyr til barn.

Jeg kjenner til problematikken med å bruke opp alle pengene med en gang man får dem. Tok litt tid før jeg lærte meg å disponere pengene på korrekt måte. jeg skjønner jo at hun forventet at flere penger skulle komme inn, men dette bør man altså vite med sikkerhet før man bruker opp pengene sine. Men nå har hun forhåpentligvis lært.

PS! Jeg har ikke peiling på dette. Men der det ikke mer normalt å henvende seg til sosialkontoret når man er i ferd med å dø av sult, enn til NAV? Eller sosialkontoret blitt en del av NAV?

Skrevet

Jeg kan egentlig ikke se så mange steder her at hun blir rakket ned på???!!?

Det er klart at man har krav på litt hjelp, det vil gavne alle i den lange ende, også skattebetalerne:o)

Men poenget og debatten ligger vel mer i hvor mye man kan forlange av kommunen kontra hva man skal stille opp med selv, og det er nok her mange har følt at HI har vært litt naiv.

Det er kjempetøft å skulle klare seg alene som ung alenemor,-faktisk med eller uten penger i lomma! Og værre er det jo uten...men det er jo realiteten for veldig mange, og man ligger som man reder og må ta ansvar for det selv!

Det at jeg sier det er vel hverken å skjelle henne ut eller noenting?? Bare fordi jeg poengterer at hun trenger å lære mye om økonomisering etc. betyr det vel ikke at jeg er en merr??? Det blir for søkt!

Min mor var i samme situasjon som HI når hun fikk meg,-og hun fik ingen hjalp av andre enn seg selv. Det gikk da alikavel veldig fint, men hennes liv var nok en del hardere og mer slitsomt enn hvis hun hadde hatt god økonomi og en mann til å supportere seg! Men det er jo realitetene!

Man må selv ta ansvar for sitt eget liv. Det blir ikke alltid som man har forestilt seg, men det kan jo bli veldig bra fordi. Alle valg man tar har konsekvenser. Dersom konsekvensene viser seg å være dyrekjøpte,-ja så må man brette ermene opp og jobbe utifra det man har. Ikke sitte å være sur for at andre ikke rydder opp.

Forresten syns jeg det er en fornærmelse mot alle de som har stått alene og jobbet seg til en tilværelse, å si at man ikke kan ha denne holdningen med mindre man er født med gullskje i r... .Å si det er en direkte fornærmelse mot de som har klart seg sjøl (på vesentlig midre enn 11000 i mnd må jeg bare si!!!!!!!!) og er stolt av det.

Skrevet

Skal like å se noen av dere her klare seg på 11000 i måneden når det også skal kjøpes inn barneutstyr. Kan ikke være mange her som betaler sine egne regninger, for da hadde dere visst hva det kostet å leve. Narkomane har jo mer å rutte med i måneden.

11000 var nok en kjekk sum for 20 år siden.

En annen ting er at NAV er pliktig å ordne med bosted om man står uten. Det triste er at de ikke klarer å bruke skjønn og dermed stikker gjerne folk som ikke alltid trenger det av med større leiligheter mens andre kan bli sittende med små. Det er jo ikke holdbart i lengden å bo med barn på 30 kvm.

Barnet til en mor som står uten jobb og alene bør ha de samme rettigheter som barn som har to foreldre osv. Å kalle HI en utakknemlig drittunge er kanskje en smule korttenkt? Det er tross alt et annet lite menneske som skal leve greit her også?

Sosialkontoret, arbeidsetaten og trygd er blitt slått sammen til nettopp NAV. Dette for at de skal kunne samarbeide lettere (så lenger oppe at det var enkelte som ikke visste det) Problemet med denne sammenslåingen er at det sitter folk fra sosialkontoret og svarer på ting anngående trygd og vice versa. De må sette seg inn et vell av nye regler som de ikke har jobbet med før. Dermed får folk 13 forskjellige svar når de trenger hjelp og det er uholdbart.

At HI skal flytte hjem til mor er fullstendig bak mål. Det beste for henne, barnet hennes, moren hennes og samfunnet generelt er at hun hjelpes til å bli mere selvstendig. Det blir man IKKE hjemme hos mor.

Skjønner veldig godt at enkelte trekker inn våre nye landsmenn i en sånn diskusjon. For da er det vel bare for dem å "flytte hjem" også hvis de ikke klarer seg for egen maskin.

Til sist har jeg ikke noe problem med at mine skattepenger går til å skaffe ett barn og dennes mor et ordentlig sted å bo!

Skrevet

midtimars;

Hvor mye tror du en alenemor på 18 potensielt kunne hatt da?

De 11 000 er MER enn hva hun ville hatt dersom hun bare hadde fått sosialstønaden. Sånn til informajon (og det var forøvrig for hele 3 mnd det var snakk om, dette var nemlig engangsstønaden)

Og hvor mye tror du OS er på? Sist jeg sjekket var den 9200 omtrent.

Du skjønner det at penger vokser ikke på trær. Iallefall ikke når man er 18.

Potensiellt ville hun ikke hatt noe særlig mer dersom hun hadde en fulltidsjobb heller.

Og for 20 år siden, ja da var det sikkert en kjekk sum, det er det i dag også, dersom det er det man har.

Ja, NAV er pliktige til å ordne bosted, og det har de gjort. Det er mulig å fortsatt ha sønad inne og ta imot tilbudet man får i mellomtiden. For NAV er faktisk ikke umennskelige de heller, ikke alltid. Men jeg ser fremdeles ikke hva som er så galt med 32 kvadrat. Det er større enn en studenthybel, det er faktisk ikke så pittelite, det finnes mindre. Og der bor folk tom frivillig.

At NAV er sammenslått er en ting, men de er fremdeles delt opp i etater. NAV Arbeid, NAV sosial og NAV trygd. Så de skal faktisk kunne svare LITT, generelt på spørsmål, men de skal ikke behandle hverandres saker. Og lurer du på noenting med dagpenger går du ikke på sosialkontoret og spør. Det sier seg egentlig selv.

Det beste er om hun hjelpes til å bli mer selvstendig, selvfølgelig. Men henens forventninger har her vært for høye, kjipt, men sant.

Det er ingen vits å sitte og stryke henne oppetter ryggen og si noe annet. For det er realiteten, uansett om an liker den eller ikke.

Og "hjemme hos mor" kunne vel være en grei løsning for en periode? Ingen som har sagt noenting om hvor lenge (noe jeg kanskje burde spesifisert siden det er jeg som har nevnt det) Jeg tror det ville være en løsning for henne til hun har fått den økonomiske støtten hun venter på. Altså blir det jo da max frem til fødsel. Det er ikke en periode som gjør henne mindre selvstendig slik jeg ser det. (og selv om dette ikke var skrevet sort på hvitt så ville jeg tro at det underforstått burde kunne leses slik i mitt opprinnelige innlegg)

Så, som jeg hele tiden har ment, jenta skal ikke behøve å stå på bar bakke, men hun bør jenke sine forventninger en liten smule. For relaiteten er ikke slik hun håpet og ønsket den skulle være.

Og fremfor da å skyve skyld, bli sint, føle at Staten svikter etc, så må man ta seg selv i nakken og gjøre det beste ut av hva man har i dag, for så å jobbe for i morgen.

Morgendagen har mange muligheter!

Skrevet

Jeg må applaudere Tillab! Må si jeg er enig i mange av hennes argumenter.

Skrevet

Kr 8637 er livsoppholdsatsen som Statens Innkrevingsentral bruker, for enslig voksen og spedbarn. Dersom det er snakk om gjeldsordning er det ca 2000 høyere pr mnd.

Det eneste som ikke er innenfor det beløpet er husleie.

Om hvorvidt nedkomstønad regnes som inntekt i forbindelse med feks søknad om sosial hjelp kjenner jeg ikke til.

Dersom vi hadde kjøpt alt av utstyr brukt tror jeg det hadde vært mulig å få det nødvendige for ca 5000 men det er uten klær. Vogn ca 2000, stellebord 500, vippestol 200, seng ca 1000, bilstol 500,osv. Har selv funnet slike priser på nettet og har kjøpt noen brukte ting selv til slike priser.

Livsoppholdssatser

Opplysninger om livsoppholdssatser som SI bruker som grunnlag i sin saksbehandling.

Med livsopphold menes her utgifter til helt nødvendige vare og tjenester som: Mat og drikke, klær og sko, transport, strøm/oppvarming, helsestell, TV-lisens, avis, telefon, innboforsikring, livsforsikring etc.

Livsoppholdssatser for utleggstrekk, ettergivelse, skattemotregning o.l. Månedlige beløp.

Livsoppholdssatser for voksne

Enslige: 6.837 kroner

Ektefelle/samboere samlet: 11.578 kroner

Ektefeller/samboere enkeltvis: 5.789 kroner

Livsoppholdssatser for barn

0-5 år 6-10 år 11-17 år

1800 kroner 2.325 kroner 2950 kroner

Livsoppholdssatser under utenrettslige/rettslige gjeldsordninger.

Månedlige beløp.

Livsoppholdssatser for voksne

Enslige: 8.487 kroner

Ektefelle/samboere samlet: 15.555 kroner

Ektefeller/samboere enkeltvis: 7.778 kroner

Livsoppholdssatser for barn

0-5 år 6-10 år 11-17 år

1800 kroner 2.325 kroner 2950 kroner

Gjelder med virkning fra og med 01.07.2007.

Satser for barnetrygd:

Ordinær sats er kr. 970,00 pr måned pr barn.

Endret 01.01.2004.

Skrevet

Til HI:

Helt ærlig, ja, jeg jeg synes faktisk du skulle tatt bort når du blir gravid i en alder av 18 år og uten fullført videregående skole. Du gjør det veldig vanskelig for deg selv ift det å skaffe seg en karriere, behagelig inntektsstrøm etc.

Men OK, dette er ditt valg, og det er allerede tatt. Da er det heller ingen grunn til å dvele ved saken.

Når det er sagt; det er skremmende at mine hardtbetalte skattepenger skal gå til utakknemlige og umodne tenåringer som enda ikke har skjønt at livet handler om "survival of the fittest". Sorry frøken, som man rede, så ligge man..... Og når du først har landet i denne situasjonen, må jeg jo påstå at 32 kvm er mer enn stort nok for deg og babisen. Min første leilighet var 35 kvm, uten soverom. Der bodde jeg med mine to undulater og en svær bikkje på 45 kg. Ingen problemer med plassmangel heller, trivdes godt der eg bodde.....

Kjære vene, du skal være glad i vi bor i en velferdsstat som tar vare på de som faller utenfor. Det skal ikke være lett å få penger av NAV. Da hadde en hver tufs utnyttet systemet - i enda større grad enn det utnyttes i dag. Må man ha hjelp av "fattigkassa", ja da skal det gjøre litt vondt da. Det er et tegn på at man har stolthet og selvrespekt.

Når det gjelder utstyr til babisen. Ja, babiser er dyre. De koster mange tusenlapper, og helt sikkert mer enn lommepengene til en 18-åring. Men kommer det som noen overraskelse på deg? Jeg brukte sikkert 30 - 40 000 bare i "top of the range" vogn, seng og stellebord ++. Fordi JEG HAR RÅD TIL DET. Men hadde jeg ikke hatt det, vel så er www.finn.no og andre lignende aktører en fin-fin kanal til å kjøpe billig og bra. Lev etter evne, er vel moralen her.

For øvrig lurer jeg jo på; dersom du har så lite penger i lommeboken, hvordan har du da råd til internettoppkobling? Uavhengig om denne er hjemme og kommer med regning i posten, eller om denne er på internettkaffe hvor skattepengene våre brukes til boller og brus....

Er jeg litt kvass nå?? Ja, godt mulig det. Man man er sin egen lykkes smed, og man kan ikke forvente at verden skal kle deg i gull og diamenter når man befinner seg i en situasjon som din.

Dog ønsker jeg deg lykke til med den kommende tiden og den lille. Jeg håper du finner noen konstruktive løsninger på pengemangelen. Faktisk er det jo ikke umulig å ta en liten deltidsjobb noen mnd etter knerten har kommet til verden. Må man, så må man, og mange har sikkert gjort det før deg.

Skrevet

Til HI

vil bare gi deg en opplysning: På NAV sine egne sider står det at Overgangsstønad kan innvilges i inntil 2 måneder før fødsel. Og den er ikke på 9 200,- som Tillab sa, den er pr i dag på 10 300,-. Så dette har du rett på nå.

og når barnet er født så har jo en enslig forsørger rett på barnetrygd for et barn mer enn du har og bidrag fra far.

Du kan også søke om bostøtte gjennom kommunen. Dette kan du ha rett på siden du ikke har inntekt. Denne får du utbetalt en gang i måneden. og når du har søkt får du den utbetalt måneden etter om du blir innvilget dette. den blir utbetalt rundt den 10. hver mnd.

til dere som MÅ kommenter negativt:

Slutt å kritisere, det kunne vært dere som satt i en slik situasjon, og uansett hvordan andre har hatt det, så er en vanskelig situasjon nettopp vanskelig for den det gjelder. Det er ikke alle som lett klarer å få fatt i brukte ting til babyen, jeg vet at jeg ikke klarte det. hadde f eks ingen å arve fra. og her i området var det lite brukt til salgs.

Skrevet

Talentløs av Tillab...om det ikke er ulovlig, så var det jævla ufint gjort. *oppgitt* Syns det er helt greit at Bærkorga ga beskjed.

Skrevet

? Var det meg som la det ut på et annet forum i håp om å slape litt brudulje?

Skrevet

Neida Bærkorga, syns du gjorde det rette ved å opplyse oss. Håper HI har fått med seg kampanjen som pågår på Dib. Damn, denne debatten har jo tatt helt av.

Skrevet

Syntes det kunne være ok om HI fikk vite at noen ba om synspunkter på hennes situasjon på hennes vegne. Drøyt, spør du meg.

Skrevet

Ja, jeg syns det var en feig fremgangsmåte - tillab kjører nå kampanje mot meg og den store kjeften min på Dib siden jeg var så frekk å påpeke dette... må egentlig bare le, for hun skjønner jo ikke at hun har tråkket i salaten..!

Skrevet

Ser hun hopper på deg også - fordi vi er så "syndig" å tale henne imot. Og å påstå at hun bare "inviterer til debatt" faller jo for sin egen urimelighet ettersom HI ikke er invitert til den debatten. Skulle tro det var en fordel å ha opphavet til "krangelen" til stede? Men hva vet vel jeg :)

Skrevet

He, he. Verden er full av dårlige unnskyldninger, og vi har nettopp fått demonstrert et knippe av dem.

Skrevet

Du har så rett, så rett :)

Skrevet

først og fremst, takk Bærkorg Måkeskrik, for at du gjorde meg oppmerksom på at dette innlegget var lagt ut på Dib.det var ålreit gjort:)

og så var det tillab "den allvitende" da.du påstår iherdig at dette ikke er et forsøk på å drite meg ut.hva kaller du det under da?

27.01 14.21

"Nå er jo ikke dette meg og vedkommende bak innlegget ferdes ikke her.

Så kjør på du trompetisten.

Mine svar (lange som fy og fulle av "fy") ligger i den opprinnelige tråden;)"

27.01 16.30

"Dette er det ingen som mener noe om?

Er det helt greit å sette seg plent på ræva og forvente å få alt med sølvfat og teskje?!"

begge disse er skrevet på Dib av deg, og du påstår at dette ikke er uthengning? den må du lengre ut på landet med.syns dette er overasskende umodent gjort av ei såkalt "voksen" dame.det bryr meg en lang marsj om du så har lagt ut innlegget i vg for den del,men av prinsipp (og folkeskikk om du har hørt det begrepet før) så har det jo gått an å si ifra her i første omgang,om du har et så stort behov for å prøve å gjøre noen til latter.(i dette tilfellet deg selv)

og siden mange er så bekymra over engangstønaden min, at jeg har klart å bruke opp 34 000 på babyutstyr. vel, jeg har faktisk ikke gjort det.jeg har brukt ca 15 000 på utstyr til babyen,kjøpt mye brukt,og noe nytt. resten har jeg satt på sparekonto til babyen.eneste jeg har brukt av de pengene er de 1500 i mnd min mor må ha i matpenger, og på faste regninger(som er på ca 300.- i mnd om det var noen som skulle lure på det også.) noe utover det tør jeg ikke ta av de pengene,for plutselig kommer det en dag, der jeg er nødt til å ha penger, og da vil jeg ikke stå der uten å ane hva jeg skal gjøre.uforutsette ting skjer hele tiden.spes når man har barn og hund.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...