Gå til innhold

NoDoubt, du er jammen ikke lite frekk.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker på alle de som stiller spørsmål ved tradisjonene i en kultur, og alikevel "deltar" for ikke å føre skam over seg selv eller familien. Det er det jeg syns er problematisk.

Jeg dømmer ikke de som ut i fra sin overbevisning eller kultur, gjør valg jeg eller vår vestlige kultur ikke er enig i. Ser du poenget mitt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Javisst. Hele tematikken er kjempeproblematisk. Vi fordømmer en kulturell praksis basert på våre normer, samtidig som vi gjerne vil være kulturrelativistiske - men bare til et visst punkt.

Skrevet

Det er akkurat det du sier jeg prøver å formidle.Pearl 32+junigutt!!

Skrevet

Nei, det spiller all rolle! Hadde vi ikke hatt retningslinjer formet av det man mente var universielle sannheter kunne man ikke stilt spørsmål ved tradisjoner som motsatte seg disse. Somaleren må gjerne definere sine verdier som det samme, men da snakker vi jo ikke om en almengyldig sannhet.

Jeg mener og tror, som tidligere nevnt, at å stille seg til herre over andres kropp er feil i hele verden. Om somaleren vet det eller ikke.

Det å respektere andres tradisjoner er veldig viktig, men ikke viktigere enn å etterstrebe det man mener er riktig, uavhengig av hvilket samfunn eller kultur man tilhører, det er virkelig ikke maktarroganse å være kritisk til kjønnslemlstelse nettopp fordi det er en realitet for disse kvinnene. Det er ikke arroganse å bekjempe urettferdighet!

Skrevet

Det er ikke bare snakk om å være kulturrelativistiske. Det er jo også et medisinsk spørsmål. Vi sitter inne med kunnskaper om skadevirkningene og dødsfallene relatert til måten det utføres på.

Skrevet

Javisst. Men det er fortsatt en etisk vurdering hvorvidt det er vår oppgave å påtvinge noen våre normer fordi vi mener de skader seg selv med sine. I det hele tatt en stor og kompleks tematikk. Det eneste jeg har forsøkt å gjøre her er å nyansere det jeg oppfatter som sort-hvitt-tankegang om at "alt JEG er sosialisert til å mene er en uting, det er universelt negativt."

Skrevet

Enig der du:) Kult å diskutere med deg:) God natt, en ting som er sikkert er at to små krever min fulle oppmerksomhet om noen timer.....

Skrevet

Jeg har da heller ikke sagt at man ikke bør kjempe for det man selv definerer som urettferdig. Konsekvensen er ofte krig, siden motparten tenker det samme.

Skrevet

jeg kan vel kanskje komme med et lite innlegg jeg som selv er muslim..

jeg ser det er litt frem og tilbake her når det gjelderomskjæring av jenter..

å dette skjer ikke bare i 2-3 års alderen. dette er noe som også foregår i 7 års alderen der de blir fortalt at det skal holdes fest for dem..der de sitter iført et klede på en benk å gråter mens de venter på at utstyret gjøres klart,hele familien samles å eldre søsken og mor holder datteren fast mens de skjærer av alt som er der nede uten noe som helst bedøvelse, etter på blir hun liggende med smerter å feber mens resten av familien har fest for det som da har blitt utført..de skal ikke ha noe slags nytelse eller lyster før de er gift, å selv da er sexlivet ødelagt.. omskjæring kan ses på mange vis, noen mener det er overgrep andre ikke, men det er grov lemlestelse å ødeleggelse av kroppen.

man er født sånn for å være sånn, gud skapte ikke menneskene for å så skjære bort kroppdeler etterpå..

å det er ingen sted i koranen det står at dette er lov, men nå har jo heller ikke lemlestelse av jentebarn noe med religion å gjøre men kultur.. å ofte skjer dette i en alder etter 2-3 hvilket de også husker resten av livet, å jeg tror neppe en liten jente på 5 6 7 år frivillig lar noen gjøre dette.. det er også tilfeller der barn dør som følge av infeksjonene som kommer i etterpå

det er også tilfeller der de syr "hullet"mindre som da mannen på bryllupsnatten skal trenge seg igjennom.. å kall det hva dere vil, men jeg synes dette er overgrep på sitt sterkeste.. ikke det å ha sex med sin mann på bryllupsnatten men å utføre slike grove behandlinger på små jenter.

Skrevet

å vi må heller ikke glemme det at i slike kulturer er det nemmelig mannen som dominerer å kvinnene har ikke lov å mene annet enn at dette er rett...det er også derfor ofte at når de kommer til norge kan de yte sin frihet uten å bli straffet for det.. å motsi sin ektemann er straff i mange kulturer.. selv om det står i koranen at kvinner å menn skal stilles likt.. at selv om man ikke liker sin kone skal han behandle henne pent å vise henne respekt.. nå er det da engang sånn at i mange islamske kulturer har dette falt.. å menn behandler sine kvinner som dørmatter..

Skrevet

Flott at noen som vet litt mer enn den vanlige nordmannen gjør på dette området kan uttale seg:-)

Og jeg er helt enig i det du skriver og jeg forstår det:-)

Skrevet

Malla.... Jeg fikk bare lyst til å gråte :( Vet jo at det skjer og har sett og lest mye ekkelt om dette, men alikevell blir jeg så kvalm og uvell hver eneste gang!!! Måtte bare si det

Skrevet

nodoubt:) det er fint:) blir litt frutrert av noe jeg leser her inne..jeg synes det er feil å sitte å prate som om de vet hva de føler å tenker, de er jo født å oppvokst i norge med et helt annet livsyn å tro å aner ingenting egentlig om hvasom foregår i den islamske kultur...men da er det nå i allefall bare å spørre om det er noe dere fremdeles lurer på når det gjelder dette og mer..:)

Skrevet

Enkelte ting tror jeg ligger imenneskets natur og det er sterkere enn kultur uansett hvordan man ser på det.Det å bli holdt fast og påført så store smerter mener jeg vil bli oppfattet som et overgrep uansett om det er en del av kulturarven............ jentene blir jo fratatt all glede ved sexuallivet senere i livet blandt annet og det er klart at ikke disse jentene syns det er greit bare fordi alle andre har opplevd det samme. De er jo såpass opplyste disse menneskene også at de vet hva som foregår andre steder i verden.................

Så det at jentene ikke oppfatter dette som overgreper er vel kanskje noe av det dummeste jeg noensinne har hørt.........Det er faktisk lov å bruke hodet hvis noen skulle være i tvil om det.....

Skrevet

Sauen og dingsen: selv man ikke har opplevd annet og derfor tror at overgrep og mishandling er normalt betyr ikke det at barnet ikke kjenner på at det er grusomt, smertefullt og føles feil !!

Der undervurderer du følelseslivet og de instinkter som ligger i et menneske.

Skrevet

A. Det er et overgrep

B. I hvilken grad dette blir oppfattet som et overgrep påvirkes av kulturen en vokser opp i.

Personlig og utifra det jeg har lest om temaet er der kvinner som hevder at de ikke oppfattet det som et overgrep da det skjedde. I retrospekt, men ikke da. Hvorfor? En del av felleskapet og innvielse i det voksne felleskap.

Skal vi ikke tro på de kvinnene som hevder at det var vondt, men samtidig var de stolt? At ovegrepstanken ikke slo inn før de møtte mennesker som ikke delte deres syn, ofte gjennom flytting til byer eller vesten, eller når de selv fikk barn? De finnes. Her i Norge, og i alle fall en av dem jobber mot omskjæring idag.

Skrevet

Klipper og limer fra gammel tråd.

Noe av mitt hovedpoeng i debatten har vært:

- Kulturrelativisme eksisterer (ulike kulturer har ulik oppfatning av diverse, inkludert omskjæring og smerte). Dette betyr ikke nødvendigvis at jeg er kulturrealtivist, altså at jeg legitimerer f.eks omskjæring.

- Smerte /tvang og overgrep er ikke nødvendigvis det samme. Overgrep må defineres, og defineres også ulikt fra kultur til kultur.

For å sette det på spissen: Jeg ble tvunget til å gå til tannlegen da jeg var liten. Det var smertefullt, redselsfullt, osv, men jeg følte det ikke som et overgrep, blant annet fordi jeg ble fortalt at det var bra for meg.

Når enkelte kulturer omskjærer barna sine, er det fordi de mener at dette kommer dem tilgode. De gjør det for barnas beste (helt misforstått etter vår mening, men ikke etter deres), og dette formidles til barna. Siden handlingen er både legitim og "normal", og alternative er å bli utstøtt, osv, tror også barna at dette er til deres beste. Å ikke bli omskjært forbindes derfor med skam. Et barns begrepsaparat utvikles og formes av kulturen. Dersom jeg hadde blitt fortalt at en tannlegetime var et skamfullt overgrep, gjort til mitt eget verste, ville jeg som barn oppfattet nettopp dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...