Gå til innhold

NoDoubt, du er jammen ikke lite frekk.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jøssamegen...

E godt du ikke tilegner debbatantene i denne tråden noen hverken påståtte kvaliteter eller utførelse av noe da... Jaggu...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cat.68 - bachelor i kjønnslemlestelse, kanskje?

Skrevet

Pedofili er et overgrep også i Thailand, det er til og med straffbart, der som her.

Skrevet

hvis hun ikke husker det er jeg sikker på at første seksuelle opplevelse bringer minnene kjapt tilbake....

Skrevet

Ingen som forsvarer overgrep her nei, skrev vel heller ikke det?

Jeg snakker ikke om norske jenter da jeg skriver det jeg skriver heller. Snakker om somaliske jenter som bor i somalia. Kulturen er forskjellig der nede også. Alle synes ikke omskjæring er bra og greit, noen synes faktisk at det er et overgrep.

Skrevet

Det er et overgrep hvis det defineres som et overgrep. Du og jeg definerer det som et overgrep. Andre gjør det ikke.

Skrevet

selvfølgelig kan det oppfattes som overgrep, dersom personen er innforstått med hva et overgrep er. Nå snakker jeg ikke om pedofili, jeg snakker utelukkende om omskjæring. barnet husker sansynligvis ikke det som skjedde når hun/han var 2. Og senere i livet blir han/hun fortalt av alle rundt seg at dette er helt normalt. barnet vet ikke om at noen mener dette er unormalt. ergo tror barnet at foreldrenes/resten av samfunnets oppfattelse av dette er sånn det skal være.

Skrevet

Nei, det var til en over deg som skrev at vi forsvarte overgrep=)

selvfølgelig er kulturen forskjellig der også. Skrev litt dumt der. Nå mener jeg i de områdene der dette er tradisjonen, og det folk flest holder seg til.

Skrevet

Jeg er enig med deg NoDoubt!!!!! Tror ikke den stakkars jenta husker tilbake til "handlingen" med et smil rundt munnen nei!!!

Skrevet

jeg er temmelig sikker på at en 2-3 år gammel jente ikke er istand til å tenke at dette er et overgep mot meg. De vil ikke være istand til å skjønne hvorfor de blir utsatt for den smerten med mors og fars samtykke, men neppe som et overgrep. Siden de ikke vil være gamle nok til å definiere hva som skjer med dem eller hvorfor.

Akkurat som en 2-3 år gammelt barn her ikke vil være istand at vi som foreldre samtykker til at noen skal stille en nål i oss og gi vaksine. Det vil være smerte barnet ikke skjønner hvorfor de må få?? Men trur neppe dette heller vil føles som et overgrep.

Jeg trur synet vi har kommer av hva vi legger i ordet overgrep, blandet med kultur.

Skrevet

Enig i deler av det du skriver, og ser poenget. Men uenig i det du skriver om overgrep. Fordi om det er vanlig i en kultur, kan det alikevel føles som et overgrep.

Alt som skjer mot ens vilje, er overgrep. Og tør påstå at omskjæring skjer mot manges vilje, desverre.

Skrevet

På ingen måte, har du???

Skrevet

Jeg tenker ikke tilbake på fødselen med et smil om munnen, ei heller min "første gang" men ingen av dela var overgrep?

Mange ting som man kan tenke slik om men uten at det er overgrep også...

Kanskje andre kulturer derimot ser på det som et overgrep?

Forresten, jeg har tidligere fått blodoverføring, for noen er dette et overgrep da hverken jeg (siden jeg lå i narkose) eller noen av mine pårørende ble forespurt.

Hadde jeg vært, også husker jeg ikke religionen/trosretningen men vet den finnes, ville dette vært et overgrep mot meg som person.

Skrevet

Jeg vet vedlig godt hva kulturrelativisme er og har ingen problemer med å henge med på diskusjonen. Men den definisjonen din nå er en veldig slippery slope, Loglady. Hvem har isåfall makten til å definere? Hva så med menneskerettighetene og barnerettighetene?

Skrevet

Da vil jeg at du definerer et overgrep for meg så kanskje jeg skjønner. Og please la oss ikke sammenlikne det med et sprøytestikk. La oss heller sammenlikne det med et KS uten bedøvelse. Ville du følt det som et overgrep??

Skrevet

disse jentene blir opplært til at de skal være stolte av å være "rene", og de får respekt for det.

dermed innser de kanskje ikke at det er et overgrep før de får høre resten av verdens syn på det. ellers hadde vel denne tradisjonen dødd ut for lenge siden? hvorfor omskjære sine egne barn hvis man opplevde det som et så stort overgrep selv?

Skrevet

Svar meg på dette cat:

Jeg tror absolutt at ei 2 år gammel jente føler det som et overgrep når damene i landsbyene samles for å lemleste henne. 3 damer holder henne nede mens ei skjærer av klitoris og kjønnslepper! Tror du hun tenker: "Dette er jo noe jeg må gjøre p.g.a tradisjoner"? Neppe!!!! Eller tror du hun føler det som et overgrep?

Som du selv skriver: "Et overgrep er det når man føler at man ikke har kontroll over kroppen og noen annen skader den mot ens vilje."

Skrevet

Og jeg snakker da selvfølgelig også om der dette fortsatt er en del av kulturen, ikke der man fått øynene opp for det OVERGREP det er!!!

Det trudde jeg var temmelig gitt når jeg nevner kulturarv i overskriften.

Skrevet

Nettopp. Hvem har makten til å definere? Sabla godt spørsmål.

Gud? Allah? Domstolen i Haag? Hvorfor? Hvordan får en makt overtaket på en annen? Osv. Jeg håper du selv forstår hvor komplisert dette spørsmålet er, og hvor komplisert svaret nødvendigvis må bli.

Skrevet

Verden går videre, også i Somalia. Er nok mange der som også stiller spørsmål ved omskjæring

Skrevet

Hva faen snakker du om?? Selvfølgelig er det et overgrep med pedofili i Thailand. . Det er ikke lov å ha sex med barn der heller og ikke en del av deres kulturarv. Ikke bland kortene her er du snill.

Skrevet

Joda, men det er jo faktisk irrelevant i forhold til denne diskusjonen.

Skrevet

Jeg var utvekslingsstudent i karibien og gikk på skole der.. Første dag på skolen så jeg at læreren hadde et spanskrør hengende ved siden av kateteret.. Dette undret jeg meg jo over ettersom jeg aldri har sett no slikt i Norge.. Snart fant jeg jo ut hvorfor det var der.. Dersom noen ikke svarte læreren høflig nok eller var bråkete kunne de få seg en kraftig dask på fingrene og til og med baken.. Dette reagerte jo jeg veeeldig kraftig på - men ingen av de andre elevene i klassen gjorde det.. Hadde lange samtaler med mine klassevenninner om dette og der kom det fram at dette var helt normalt og at barn ble slått helt fra barnsben av.. De reagerte ikke på dette fordi de hadde LÆRT at slik var det og gjorde man noe galt visste man at straffen ville komme.... Jeg er ganske sikker på at ikke noen av dem opplevde det som noe overgrep, selv om det for MEG ville følt slik om det var meg som ble slått.... M.a.o forskjell i kulturell forståelse.. For dem var dette helt normalt og slik det var og ingenting og bry seg med - for meg var det motbydelig å slå små og store barn bare fordi de glemte å svare "sir" når læreren deres spurte dem om noe... Det er vel dette poenget de som mener at barn i somalia ikke opplever det å bli omskjært som overgrep prøver å få folk til å forstå.. Kulturen man lever i farger ens bilde av verden og det som blir rett for meg og deg er ikke nødvendigvis rett for andre i andre land med annen kultur... (og dette sier jeg uten på noen måte å forsvare omskjæring av barn i somalia eller andre land..)

Skrevet

Var den til meg? Er vel ikke irrelevant hvis man stiller spørsmål til omskjæring, og alikevel er det noe som forventes og utføres i din kultur.

Da vil det jo være et klart overgrep.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...