Cat.68 Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Når du tilegner meg meninger jeg så langt ifra har. Du har ikke skjønt et døyt av hva jeg prøver å formidle og hva jeg mente med min forståelse av pila. Ja jeg skrev at barn i Somalia ikke opplever dette som et overgrep. Med de mener jeg ikke at det ikke ER et overgrep mot barn, men på grunn av kulturarven vil dette barnet ALDRIG se på det som skjedde som et overgrep. ( før noen muligens lærer dem at det var akkurat det det var) De vil muligens ha vanvittige problemer med å skjønne hva det skal være godt for. og de vil ikke på noen som helst måte være komfortable med hverken handling eller de smerter som følger. MEN; ALTERNATIVET for disse kvinnene vil være 1000 ganger verre. Utsøtelse fra familien, ingen mann og spott og spe resten av livet. ALTSÅ en SKAM ,fødd av en kulturarv vi som bor i Norgen kan fordømme og se på med avsmal så mye vi vil. Realiteten er det disse kvinnene som lever med. At disse realitetene er der beyr ikke på noe som helst vis at jeg står bak eller støtter det faktum at det skjer. Jeg synes alle disse barbariske handlingene er like ille som resten av verlden. Jeg sier bare at jeg skjønner at det i alle kulturer ikke blir sett på som et overgrep, fordi det blir det her!! Skjønner , eller har du bestemt deg for at jeg er hin faen selv???
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 enig. Rett og galt er tillært. Våre oppfatninger av verden og hva som er rett og galt er hovedsaklig basert på kultur. På samme måte som noen muslimer fra ekstreme politiske/religiøse kulturer mener det er rett med selvmordsbombing. eller på samme måte som vestlige mener det er helt greit å krige og drepe for penger.
NoDoubt Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Og du er jammen ikke lite frekk som kan si: "Jeg har ingen problemer med å skjønne hva pila mener om at barn som blir omskåret i Soamlia feks ikke føler dette som et overgrep." Hvordan kan du vite at barnet ikke føler det som et overgrep? Jeg snakker om når selve handlingen skjer og ikke 10 år etter! Jeg forstår og at du ikke er for omskjæring, jeg forstår at du ikke syns det er greit. Jeg kan ikke tolke annet enn det du skriver og det er at barna ikke opplever det som et overgrep! Og ja det syns jeg er horribelt at du kan si!
~sjiraff~ Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Og hvordan vet du at alle barna i somalia ikke opplever dette som et overgrep?
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 hvordan vet NoDoubt at de GJØR det? Jeg holder ihvertfall på min teori om at kulturarven er sterk i sin sak. Og at dersom man tror det er helt normalt, vil man ikke oppleve det som et overgrep. bare spør barn som vokste opp med misbruk og mishandling. de tror det er normalt og sånn det skal være. det gjør forresten også voksne mennesker, som har kommet inn i det i voksen alder, etterhvert.
Sentralstøvsugeren Skrevet 14. januar 2008 #9 Skrevet 14. januar 2008 Merkelig å sitte her å forsvare overgrep av barn....*rister på hodet*.....ikke rart det skjer mye rart i verden!
hm hm Skrevet 14. januar 2008 #10 Skrevet 14. januar 2008 Var det ingen som så tv-aksjonen til PLAN Norge? Der var flere kvinner fra disse kulturene intervjuet. Jeg kan ikke påstå at alle føler det som et overgrep, men det var ihvertfall ingen tvil om hva disse mødrene og døtrene følte om temaet. Om ikke barna hadde begrep om hva et overgrep er når de var så små, så hadde ihvertfall mødrene det. Mødrene følte at de var medskyldig i lemlestelse av sine barn, men at de ikke hadde noe valg. I denne landsbyen hadde de nå sluttet med det - heldigvis. De sa også at det var kun tradisjon og ingen annen argumentasjon for hvorfor man gjorde det.
~sjiraff~ Skrevet 14. januar 2008 #11 Skrevet 14. januar 2008 Poenget er jo at noen av barna mulignes føler det som et overgrep, men ikke alle.. Man kan ikke si helt generelt at barna i somalia ikkeopplever det som et overgrep for jeg har sett innslag på nyhetene og at de gjør det. Hvorvidt det ene innslagep kun representerer denne jenta og ingen andre jente i hele Somalia aner jeg ikke. Men man kan ikke bastant si som cat.68 at det ikke føles som et overgrep.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #12 Skrevet 14. januar 2008 Mamma73, ingen her forsvarer overgrep av barn. Har du tolket det dithen får du lese tråden med overskriften "lamela" og komme tilbake når du er ferdig...
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #13 Skrevet 14. januar 2008 Må legge til at opplevelsen av dette selvfølgelig ofte endres når de kommer til en verden der noe annet oppfattes som normalt. hvorfor tror du de fleste er kristne i norge, mens man er muslimer i arabiske land? Innlæring. som alt annet. hadde ikke våre tanker og vårt syn på ting blitt påvirket av omverdenen hadde vel 7-åringer blitt buddhister og hinduister i hytt og pine.
Gjest ->>- Skrevet 14. januar 2008 #14 Skrevet 14. januar 2008 Det er ingen her som forsvarer overgrep på barn. Men en del her innser at det kan være varierende fra kultur til kultur hva som oppfattes som og oppleves som overgrep, og hvilken effekt dette har på den som utsettes for handlingen.
Sentralstøvsugeren Skrevet 14. januar 2008 #15 Skrevet 14. januar 2008 Jeg har lestt denne tråden, og det holder for meg......Faktisk synes jeg det er ganske patetisk når noen sitter i velferdssamfunnet Norge og er bedrevitende psykologer!
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #16 Skrevet 14. januar 2008 det er da vel ingen som forsvarer overgrep vel? her diskuteres det psykologi, ikke etikk. Sjiraff - noen vil selvfølgelig reagere anderledes. Men en norsk jente som blir omskjært vil nok reagere helt anderledes enn en somalisk - sånn generellt sett.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #17 Skrevet 14. januar 2008 hmmmm hvis 4 mennesker må holde deg fast, mens noen utfører et kirurgisk inngrep på din kropp uten bedøvelse, tror jeg man skjønner at det er et overgrep.....At noen deretter bruker resten av livet ditt på å hjernevaske deg er en annen sak. Overgrep er faktisk ikke bare HVA man blir fortalt, men HVA man opplever.
NoDoubt Skrevet 14. januar 2008 #18 Skrevet 14. januar 2008 Jeg vet ikke at de gjør det! Men enkelte her inne vet viss at de ikke gjør det! Og jeg tror absolutt at ei 2 år gammel jente føler det som et overgrep når damen i landsbyene samles for å lemleste henne. 3 damer holder henne nede mens ei skjærer av klitoris og kjønnslepper! Tror du hun tenker: "Dette er jo noe jeg må gjøre p.g.a tradisjoner"? Neppe!!!!
Cat.68 Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #19 Skrevet 14. januar 2008 Fordi når man vokser opp i en kultur som sier at det er slik det skal være , det er slik alle lever ,og når man er oppvokst med det faktum at dette er en ting som skjer alle kvinner rundt meg så lærer man å tru at dette er det eneste riktige. Et overgrep er det når man føler at man ikke har kontroll over kroppen og noen annen skader den mot ens vilje. Før der første så føler ikke disse kvinnene at kroppen er deres egen fordi de er opplært til at den skal tilhøre mannen. De er opplært til at den må omskjæres for å få aksept av det samfunn man lever i. At de vil føle smerte, vantro,sjokk og trauma er jeg ikke i tvil om. Men de vil ikke føle det som et overgrep forbundet med skamfølelse fordi det vet ikke at det er et overgrep dem blitt utsatt for. For i denne kulturen ses det jo ikke på som et overgrep. Skjønner!!? De som er blitt opplyst der vil skjønne det, men når en klar majoritet er analfabeter der nede samt lever i mange forskjelleige stammer, må man nesten skjønne at det er vanskelig å nå frem med lære de at kjønnslemlestelse er barbarisk og fulstendig feil og unødvendig!! Klarere nå???
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #20 Skrevet 14. januar 2008 at barnet skremmes der og da er godt mulig. nå snakker jeg om hvordan dette erfares videre i livet. få husker episoder fra de var så små.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #21 Skrevet 14. januar 2008 Si meg, er et overgrep kun et overgrep hvis det oppleves som et overgrep?
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #24 Skrevet 14. januar 2008 ikke nødvendigvis. men nå snakker vi jo om hvem som opplever det som et overgrep, og ikke om det er det.
Sentralstøvsugeren Skrevet 14. januar 2008 #25 Skrevet 14. januar 2008 *Rister fortsatt på hodet*. DU kan da ikke mene dette? Hvor går grensen da? Oppleves ikke pedofili som overgrep hvis man bor i Thailand feks?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå