Frk. frustrert med alle de små Skrevet 31. oktober 2007 #51 Skrevet 31. oktober 2007 Men du, du velger jo også for barna dine! Er ikke det også sykt da?
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 31. oktober 2007 #52 Skrevet 31. oktober 2007 ...og da mener du at de som ikke går i kirken ikke er troende? Det er liksom der du har satt grensa? Det er nok mange troende som aldri er i kirka..
Gjest HelloAlicjaAreYouACar?1pp Skrevet 31. oktober 2007 #53 Skrevet 31. oktober 2007 Hva har jeg valgt? Hun kan aldri "omgjøres" fra å være døpt. Dine barn kan ikke bestemme seg for å ikke være døpt en dag.
Gjest HelloAlicjaAreYouACar?1pp Skrevet 31. oktober 2007 #54 Skrevet 31. oktober 2007 Hvorfor prøver du å ro deg unna diskusjonen? Hvorfor faen skal dere ikke-kristne gå i kirken på julaften? Hvorfor syns dere et er koselig når dere nekter å vedkjenne dere troen? forøvrig driter jeg i om troende ikke går i kirken, det er ikke et must å gå der. Men det er sånn i dine øyne da? At siden mange troende ikke går så kan jo likegjerne dere hyklere som syns julegudstjenesten er koselig gå istedet?
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 31. oktober 2007 #55 Skrevet 31. oktober 2007 Du snakka om tro du...jeg kan ikke bestemme om barna mine skal tro eller ikke...dessuten kan de melde seg ut av Statskirka.
Ikkelektuell Skrevet 31. oktober 2007 #56 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg ser problematikken med at kirken noen ganger er i konflikt med det som står i bibelen, men det har dessverre lite med saken å gjøre. Hensikten med dåpen er like fullt den jeg nevnte i forrige innlegg all den tid den er i kirkens regi, og bruken av ritualet er et bifall av denne tankegangen.
Ikkelektuell Skrevet 31. oktober 2007 #57 Skrevet 31. oktober 2007 ...og ja, jeg er døpt, men det er jo kun fordi jeg aldri fikk velge å ikke bli det!
Gjest HelloAlicjaAreYouACar?1pp Skrevet 31. oktober 2007 #58 Skrevet 31. oktober 2007 Klart de kan melde seg ut men du har døpt de, det er ikke noe de kan gjøre om. De er fortsatt døpt. Du sier du ikke kan bestemme, men de færreste "gidder" å melde seg ut av statskirka, fordi når de er 15 så kan man jo konfirmere seg å få "masse" penger og da lønner det sge jo å være på guds side, igjen. Hva med at dere som ikke tror slutter å døpe ungene deres og lar de melde seg inn når de er gamle nok til å lese bibelen?
Den heldige eier av ett barn Skrevet 31. oktober 2007 #59 Skrevet 31. oktober 2007 Om det var mitt innlegg du tenker på, så var det ikke hvorfor feirer dere jul. Men det jeg lurte på var om de dro inn troen i den feiringen, med kirkebesøk, pynte med ting som jeg forbinner med kr.dommen og tro, som feks julekrybber, engler og den stjerna i toppen.
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 31. oktober 2007 #60 Skrevet 31. oktober 2007 kremt, du er på villspor! Klarer ikke engang å finne den røde tråden i innleggene dine...mulig det er noe med meg altså men..har Det jeg vil frem til er at du dømmer utifra et rimelig snevert syn. De som er kristne går i kirken, de som ikke går i kirken, er ikke kristne. Det er feil. Mange troende som aldri er i kirken...kanskje det er de som plutselig dukker opp der på julaften? De som absolutt ikke tror, som fordømmer kirken og hele sulamitten, er nok aldri i kirken.
Gjest HelloAlicjaAreYouACar?1pp Skrevet 31. oktober 2007 #61 Skrevet 31. oktober 2007 Skal holde meg for god til å gi deg en spydig kommentar på vissvasset ditt. Jeg skrev ikke at man ikke var kristen om man ikke gikk i kirken. Jeg skrev jo at det ikke er et must å gå selv om man er kristen. Kanskje noen av de er der på julaften ja, men det er jo litt merkelig med alle dere som er "plutselig" kristne på julaften? Hvorfor er barnet ditt døpt? Oppdrar du det i kristen tro Frøken?
Cat.68 Skrevet 31. oktober 2007 #62 Skrevet 31. oktober 2007 Men hvor mener du grensen går. ?? Som jeg sagt adminstende tuuusen gang snart , jeg er troende, men kaller meg ikke kristen. Mye pga at det finnes aspeker med kirken og dens medlemmer som skal ha en massse måsten som ikke er forenlig med hvordan jeg tolker bibelen eller den tru jeg har. men jeg ler lik forbasket troende. Du spør om man går i kirken bare for å se på dekorasjoenen. Ja noen synes sikkert det er fantastisk, vi har mange utruligt pent pyntede Kirker i Norge. Men hva med å besøke kirken bare for å ha et stille sted å gå til for ettertanke og litt filosofi over livet. Jeg bruker ikke gå på gudstjeneste på julaften heller jeg, men jeg går til Kirken og besøker graven til sønnen vår.
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #63 Skrevet 31. oktober 2007 Ja, den ligger kanskje nært opptil den kristne tro, men det er allikevel ikke den kristne tro, akkurat:) Man skiller mellom mormonere og jehovas vitner for den del... Jeg ville ikke direkte kalt dem kristne ettersom de faller i en litt annen kategori kristne. Ergo, dersom du ikke vedkjenner din kristne tro i form av det lutherske norske kirke, så ser jeg ikke hvorfor du skal skal bære barnet ditt til dåp? Klart jeg ikke vedkjenner meg alle aspekter av kristendommen, faktisk noe jeg ikke vedkjenner i det hele tatt. Allikevel vedkjenner jeg det aller meste og tror tvers igjennom på det. Jeg finner absolutt ro og fred i kirken og ønsker alle som skulle ville være en del av kirken så absolutt velkommen. MEN, en ting er å gå i kirken og utforske troen. En annen er å døpe barnet sitt inn i en religion man selv ikke er fortrolig med, og faktisk ikke vil kalle seg en del av på direkte spørsmål. Jeg er ingen viktigpetter, jeg er så absolutt ingen perfekt kristen. Så at jeg er en "viktigpetter kristen" blir nok veldig feil å si. Jeg har vokst opp i en veldig konservativt katolsk hjem, og det er mye av det som forventes av meg som jeg ikke oppnår til mange tider. Jeg mener faktisk at bibelen er en veldig sentral bok, og jeg mener ikke at den skal pugges opp og ned også skal man leve etter hva som står der sort på hvitt. Allikevel er bibelen er svært viktig bok i kristendommen, og den brukes iform av å lære om den kristne tro. Å dele historie derifra og virkelig fordype seg i informasjonen som står skrevet i bibelen også dele dette med barna slik at de får et forhold og kjennskap til historien og troen, er en stor del av å oppdra i den kristne tro. Correct me if I'm wrong, men det er så absolutt slik alle rundt meg gjør. Handler ikke om at jeg har misforstått det grann. Jeg mener ikke at det fins en standar for hvordan en kristen skal være. Men det er faktisk det som er tingen med dåp. Dåper man så inngår man et løfte, og det mener jeg at skal være et løfte man skal holde. Oppdrar meg ikke i den troen man døper inn i, så lyger man - PERIOD.
Gjest HelloAlicjaAreYouACar?1pp Skrevet 31. oktober 2007 #64 Skrevet 31. oktober 2007 Hvor jeg menre grensen går? Enten så tror du eller så tror du ikke. Er du agnostiker syns jeg ikke du trenger å gå i kirken eller døpe ungene dine. Jeg må også til kirken for å besøke min mors grav men hadde det vært opp til henne så tror jegh un ville ligget på en buddhistisk kirkegård. Men vi har dessverrei kke et valg når det gjeldre sånt. Man blir tvunget til ligge på "guds grunn". Men du som sier du er kristen, det er jo godt å høre at du mener man ikke får være med i den kristne tro om man stiller spørsmålstegn, er det så snevert å være det altså? Du har DIN tro. Så lenge du TROR så driter jeg i om du døper ungene dine. Det er de som ikke tror som er jævlig uintellektuelle.
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #65 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg lyger ikke for verken presten eller kirken. Å påstå at jeg har gjort dette er direkte frekt av deg. Bibelen er så absolutt ikke noe man skal leve etter som om det var de norske lover eller ting du virkelig må gjøre og heller ikke bryte. Tingen med bibelen er at den inneholder alle de viktigste hendelser i kristendommens historie, og den innebærer mye informasjon iforhold til hvordan en god kristen skal oppføre seg og hvorfor vi tror det vi tror. Det er en veiledning og en interessant bok som også skal brukes i oppdragelsen. Ved å bruke bibelen i oppdragelsen så lærer man barnet om alle de viktige aspektene ved troen, og deler da også troen med barnet. Man skal trossalt lære barnet om den troen man døper det inn i, og man skal oppdra deretter. Det er nemlig det du lover når du står inne i kirken foran presten. Jo, så absolutt er kirken for alle. Jeg ønsker alle velkommen som tidligere sagt. Men jeg kan ikke fordra folk som har så liten respekt at de står og lyger foran presten! Hvorfor skal man døpe et barn inn i en tro man ikke har? Når jeg konfirmerte meg, irriterte meg meg til stadighet over alle som hele tiden kom med utsagn som "Åh, det er så kjedelig her"... "Herregud, gudstjeneste igjen..." OG det som følger med. Hvorfor skal man døpes og konfirmeres når troen ikke er der?
Gjest HelloAlicjaAreYouACar?1pp Skrevet 31. oktober 2007 #66 Skrevet 31. oktober 2007 For pengene. har du ikke skjønt det enda?
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 31. oktober 2007 #68 Skrevet 31. oktober 2007 Her er vi sånn stilt at faren er borgerlig konfirmert, og jeg kristent. Man får mye penger i borgerlige konfirmasjoner også. Barna får bestemme helt selv hvordan de vil ha det. Og du, jeg har aldri sagt at jeg tror. Hvis du leser litt lenger oppe, så ser du hva jeg mener og tror osv. Dessuten, jeg tror ikke barna mine blir tullete om de melder seg ut at Statskirka, men likevel er døpt.
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 31. oktober 2007 #69 Skrevet 31. oktober 2007 splusj, ikke kall meg for noe jeg ikke har tatt standpunkt til. Jeg er tvilende, og ikke troende. På sett og vis oppdrar vi dem i en kristen retning. Vi ber ikke for maten eller går i kirken uten at vi må, men leser barnebibelen for dem. Dessuten er de med på kristne aktiviteter; speider, kor, på lik linje med fotball, ski, boksing osv. Ellers lever vi nok etter leveregler og normer som har sitt opphav i kristendommen: feks. noen av de ti bud.
Gjest ->>- Skrevet 31. oktober 2007 #70 Skrevet 31. oktober 2007 De som ikke tror er jævlig uintellektuelle? Begrunn.
Gjest HelloAlicjaAreYouACar?1pp Skrevet 31. oktober 2007 #71 Skrevet 31. oktober 2007 Nei, det var ikke det jeg mente, må ha skrevet noe feil. Jeg mener det er uintellektuelt å døpe uten å tro , kun for tradisjonen
Cat.68 Skrevet 31. oktober 2007 #72 Skrevet 31. oktober 2007 Til Siklerotta 15.06 Du sier du er oppvokst i et strengt katolskt hjem , men det er da ganske markante forskjeller i de kristne og den katolske tru også. Skulle noen da si at nei du er ikke velkommen i den Lutherske kirken fordi du er katolikk eller har katolske røtter?? Tru er som sagt veldig privat, ingen har noe med hvor ofte jeg ber eller hvor mye jeg fordyper meg i Bibelen, eller forteller mine barn osv. Å gi barnen kjennskap til kristendommen kan man gjøre på mange forskjellige måter finnes ingen mal eller noen fasit som sier noe om det. Du sier at DU mener det finnes en standard for hvordan en kristen skal være. Det antar jeg kommer etter DIN tolking av bibelen og etter DIN definisjon av DIN tro. At den ikke er standard for alle er nok bare noe du bør lære å akseptere.Kjenner mange gode kristne som ikke trenger å fortelle andre hvordan dem skal tru. For meg er de bedre kristne en dem som har et behov for å standardisere.
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #73 Skrevet 31. oktober 2007 Klart det er forskjeller på en katolsk kristen og en protestantisk kristen. Derfor er jeg heller aldri i den lutherske kirken, og holder meg til den katolske. Jeg har ikke noe problem med å ønske muslimer eller lutheranere velkommen i kirken jeg... Såfremt de har respekt. Jeg har heller ikke sagt at det fins en standar for hvordan en kristen skal være. Jeg sier at bibelen er en veldig sentral bok i kristendommen, og siden selve religionens historie står skrevet i denne boken, også viktig for å få en gjennomført forståelse av kristendommen generelt. At man skal ta alle aspekter ved bibelen veldig seriøst og tolke deg sort på hvitt mener jeg heller ikke at man skal gjøre. Men det er en veldig viktig bok, og man vil alltid referere til bibelen om man velger å oppdra sine barn og lære dem om den kristne tro. Jeg tolker bibelen på min måte. Jeg kjenner mange som tolker den på en helt annen måte enn det jeg gjør. Dette respekterer jeg så absolutt. Jeg har min egen definisjon av min egen tro, men mener ikke at andre skal måtte tro på samme måte som meg for å kunne betegnes for kristne. Jeg mener generelt bare som sagt; hvis man velger å døpe i kirken, og det er en protestant kirke eller en katolsk kirke, så velger man også å oppdra barna sine i den kristne tro. Hvis man skal lære dem om historien og slike ting, er man bare nødt til å inkludere bibelen. Ingen vei utenom. Jeg har aldri ment at folk skal tro på den eller den måten. Folk rund meg praktiserer og tror på forskjellig måter enn det jeg gjør, det har jeg null problem med å forstå. Og hvorvidt du mener at jeg er en dårlig kristen av den grunn er meg revnende likegyldig ettersom jeg gjør det jeg kan for å være en god kristen. Det er godt nok for meg.
Cat.68 Skrevet 31. oktober 2007 #74 Skrevet 31. oktober 2007 Akkurat!!!! Er så enig. Alikevel mener du at jeg ikke er kristen nok til å døpe barna mine i kirken. Per Min definisjon er jeg det! Mao har DU satt en standard for hvem du syns skal få lov å døpe barnen i kirka. Jeg synes du motsier deg selv litt. DU vil være inkluderende og romslig i troen, men er det likevel ikke.
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #75 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg mener at en som ikke vil kalle seg selv kristen, men tilnærmet kristen ikke egentlig er den rette til å døpe et barn. Det bare doesn't make sense to me. Hvorfor døpe i en tro du selv ikke er fortrolig med, liksom? Det blir litt feil i mine øyne. Jeg mener ikke at det skal være noen som skal bestemme hvem som ikke skal få døpe eller ei. Jeg mener generelt at dåp er en god ting, men mener også at når man døper bør man stå for løftet man inngår. Noe flertallet som døper, ikke gjør. Jeg sier ikke at du ikke hadde noen rett til å ikke døpe, sier bare at jeg virkelig ikke skjønner tankegangn din. Vil ikke definere deg selv som kristen, men allikevel døper du barna dine kristent, liksom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå