Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #1 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg blir så provoser av innlegg som- om dere ikke er kristne og ikke døper barna deres, hvorfor feirer dere jul?? La nå oss fornuftige ikke kristne få lov å følge tradisjoner uten at vi skal få høre det av den grunn, hyklers, javel. Men det er vel en rimelig idiotisk ting å gå rundt å tro at den store eventyrboka som de kaller bibelen er sann, våkn opp!!!!
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 31. oktober 2007 #2 Skrevet 31. oktober 2007 Hvorfor feirer kristne jul egentlig? Fordi det var da Jesus ble født? :-D
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #3 Skrevet 31. oktober 2007 Fordi det står i bibelen? Der er aldri bevist;)
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 31. oktober 2007 #4 Skrevet 31. oktober 2007 På en annen side...hva er egentlig blitt bevist?
Cat.68 Skrevet 31. oktober 2007 #5 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg er troende, og heller vel mest mot et kristent livssyn. Det betyr ikke at jeg ikke synes de ikke troende kan feire alt som er av høytider,gifte seg og døpe barnen sine i kirken. Glem nå alle fanatisk religiøse. Det er ikke troende handler om. Det vil altid være mennesker som heller til og liker det ekstreme uansett hva det handler om. Dessuten trur jeg ikke det er mange som inbiller seg at Bibelen er sann sånn helt bokstavlig talt. Men bildligt sett er det en veldig lærerik bok full av fine vurderinger, som helt sikkert var helt rett etter det årenes livsstandard.
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #6 Skrevet 31. oktober 2007 Jula er jo egentlig en hedensk tradisjon da Så ettersom jeg troende, men ikke akkurat kristen så passer det jo utrolig godt inn i julefeiringa )
Gjest ->>- Skrevet 31. oktober 2007 #7 Skrevet 31. oktober 2007 Hvorfor det? Det ER jo pokker så hyklersk å gå i kirken og sverge på at man skal oppdra ungene i den kristne tro om man slett ikke har tenkt å gjøre det. Selv om det for mange er en tradisjon. Julen har jeg ingen problemer med at man feirer, med mindre det er med kirkegang og himmelsprang, so to speak.
Cat.68 Skrevet 31. oktober 2007 #8 Skrevet 31. oktober 2007 Det er da ikke hykklersk i det hele tatt, hvis man ikke trur at den man lover noe til eksisterer??? Hykklersk er det når man virkelig trur på det og så ikke gidder eller lar andre stå for den kristne opplæringen.
Gjest ->>- Skrevet 31. oktober 2007 #9 Skrevet 31. oktober 2007 Jo, det synes jeg. Dåpsløftet er ikke klart titulert til noen gud, man kan like gjerne hevde at du står og juger presten opp i trynet. Akkurat som jeg mener det er hyklersk av fjortisbanden å la seg konfirmere uten et snev av gudstro. Men dem om det, liksom.
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #10 Skrevet 31. oktober 2007 Samma faa'n om en ikke kristen el ikke. Vi havner jo på den Kristne kirkegården alle sammen uansett..................-er det hyklerskt da !!!!!!?! (ser bort fra "muslingene" osv)
Gjest ->>- Skrevet 31. oktober 2007 #11 Skrevet 31. oktober 2007 Det er vel bare hyklersk om man faktisk ønsker det. Om man ufrivillig plasseres der blir det en ganske annen sak, og blir bare nok et grelt eksempel på den utilbørlige dominansen kristendommen har her i landet selv om man påstår at vi er sekulære. Det går forøvrig an å unngå.
Cat.68 Skrevet 31. oktober 2007 #12 Skrevet 31. oktober 2007 Det kan godt tenkes presten mener det er hykklers, men den som ikke trur mener da ikke at det noe å lyve til. Er jo ikke deres feil at presten er troende. Det er en fin ramme rundt det å døpe barnet sitt, samt at det kan være andre i familien som er dypt troende som det betyr noe for. Nå er jeg ei av de som er troende så jeg løy ikke for noen, men har ingen problemer med at noen velger å døpe uansett. Kirken er en åpen plass, åpen for alle, troende eller ikke. Det er en plass for mangfold og felleskap. Hva gjelder konfirmanter, hvordan skal dem vite hva dem skal tru hvis inge presenterer troen for dem???
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 31. oktober 2007 #13 Skrevet 31. oktober 2007 Hyklerisk eller ikke...Vi døyper barna våre, og de går på kor, dåpsopplæring osv, som er i kristen regi. Som jeg sa på Skravler, er jeg en agnostiker,og ser på ulikhetene mellom Bibelen og Kirken som den største bøygen. Kirken kan by meg i mot på mange måter, av og til blir jeg faktisk ganske redd! Bibelen derimot er en samling av interressante, historiske skrifter. Jeg synest absolutt at barna mine skal får med seg denne lærdommen, som så mange andre lærdommer. Så når jeg står der ved døpefonten, så velger jeg å tolke løftene på min egen måte, slik som alle andre.
Gjest ->>- Skrevet 31. oktober 2007 #14 Skrevet 31. oktober 2007 Hæ? Sier man at man skal oppdra ungen sin i den kristne tro og ikke har noen som helst intensjon om det, ja, så lyver man. Samme pokker om presten eller en sjøl tror på noe som helst. Går man i kirken for å bekrefte dåpsløftet og påstå at man skal leve som kristen, uten å ha noen intensjon om det - så lyver man. Samme om man er fjortis eller ei. Det har da ingenting med å få presentert troen å gjøre. Begge deler er klart hyklersk, selv om man har andre motiver for å gjøre det (det har vel de fleste, får man håpe). Jeg skulle ønske folk lot være, så kristennaziene fikk litt mindre quiet support, men de får selvsagt hykle så mye de vil for min del.
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 31. oktober 2007 #15 Skrevet 31. oktober 2007 Det ligger ingen mal for hvordan en kristen tro skal være. Det er som jeg sier, det er opp til hver enkelt hvordan man vil tolke bibelen. Jesus gjorde vann om til vin, men hos de fleste "kristne" er vin synd. Og det står ingenting i bibelen om det er med eller uten alkohol - så hvorfor skal vinen under nattverden være uten alkohol? Hvem har bestemt det?
Cat.68 Skrevet 31. oktober 2007 #16 Skrevet 31. oktober 2007 Men egentlig så er jo de fleste deler av vårt liv og levende basert på den kristne tru. Samt alle høytider og gjennom skoler og bøker blir det presentert hele tiden. Hvis du leser eventyr og lar barnet ditt gå i skolen, samt forteller dem om rett og galt, er du så nært verdiene i det kristne verdisynet at det neppe kan kalles for å lyve. Er man desuten så anti kristendom som noen er så lar de være. De som er mer agnostisk velger nok ote å døpe uten at de føler de lyver.
Gjest ->>- Skrevet 31. oktober 2007 #17 Skrevet 31. oktober 2007 Hvordan man tolker bibelen er irrelevant. Dersom man ikke har tenkt å oppdra ungene sine i det man selv definerer som den kristne tro, men lover å oppdra dem i den kristne tro - så lyver man. Det er hyklersk. (Jeg kjenner ikke en eneste kristen som mener at vin i alle sammenhenger er syndig. Jeg kjenner ganske mange som mener at overstadig beruselse er en synd. At vinen er med under nattverden tror jeg de bestemte på et av de eldre kirkemøtene; at man eventuelt anser rus som synd er ofte basert på et skriftsted som sier noe om å holde kroppens tempel hellig. Uten at noe av dette er relevant for hvorvidt barnedåp om man er ikke-kristen er hyklersk).
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 31. oktober 2007 #18 Skrevet 31. oktober 2007 Jepp, det gjør i alle fall jeg...altså føler at jeg ikke står å lyver ved døpefonten:)
Gjest ->>- Skrevet 31. oktober 2007 #19 Skrevet 31. oktober 2007 Da kan man jo like gjerne sverge at ungene skal være jøder, muslimer og human-etikere, da. Siden menneskesynet kristne liker å påstå at er kristent er like gjennomgående der. Det at respekt for andre, ikke ta livet av folk i utide osv. er "kristne" verdier er tidenes bullshit. Jeg har ingen problemer med de som ikke føler at de lyver når de avgir dåpsløftene. Men plenty av folk her innrømmer jo glatt at de døper utelukkende av tradisjon, og bryr seg katta om hva de står der og lover på vegne av ungene sine. De er hyklerske (og ureflekterte og litt teite og sånn).
Cat.68 Skrevet 31. oktober 2007 #20 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg vet om flere prester som drikker vin, tar seg en røyk og er med i et festlig lag med kortspill og det hele. Prestene i dag er heldigvis ikke slik det var for 100 år siden. De er mennesker som oss, med et kristent livssyn. Tru er dessuten en ganske privat ting, det står ikke bestemt noe sted akkurat hvordan du skal tru. Det er en ting mellom deg og det du trur på. Eksempel; Trur jeg på Jesus? Ja , jeg er overbevisst om at det sikkert fantes en leder av et slag på den tiden som hette det, som hadde en lære mange tok til seg og levde etter. Han var nok den tids healer med et banebrytende livsyn. Trur jeg på alt som står i bibelen. Nei ikke bokstavlig talt, men bildlig sett skjønner jeg nok hva man vil frem til. Trur jeg på Gud? Ja, enligt min definisjon på hva Gud er. Jeg trur ikke på gud som en personifiert skikkelse. Gud for meg er Alt. det er de 4 elementer i livet Luft,,jord, ild og vann. Den store unevirsalkraften vi rett og slett må ha for å kunne eksistere og leve på planeten jorden. Mao, jeg trur ikke det i det store hele er mange som føler de lyver når de døper barnet sitt, fordi definsjon på hva man vil tru på er temmelig fytende og akseptert av kirken slik den ser ut idag. At det fortsatt finnes fanatiske prester som mener alt er synd, er det egentlig bare å ignorere for de har det sikkert værst selve.
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 31. oktober 2007 #21 Skrevet 31. oktober 2007 Ureflekterte? Ja, det er de nok. Men jeg føler at alle blir greidd under en kam, og det er feil... Kirken i seg selv, har en jobb å gjøre - en stor jobb. Kirken er for alle sies det, men det er den ikke. Barna mine sang som sagt i kor, og når de sang i kirken, klappet folk...ikke alle selvsagt. I ettertid leste jeg en forklaring på hvorfor man ikke skal klappe i kirken; vi er der for Skaperen, ikke for skapningen. Derfor mente noen at vi som foreldre skulle forklare barna våre at de ikke fikk applaus, fordi det var ikke de som var i fokus. Dette er ganske kvalmt spør du meg, og en misoppfatning av hele Bibel-historien....spør du meg. Så nei, atter en gang - kirken er ikke for alle....bare for Skaperen.
Cat.68 Skrevet 31. oktober 2007 #22 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg mener ikke det er hykklersk, men jeg er veldig enig i at det sikkert veldig ofte er ureflektert!! Det trur jeg på.
Ikkelektuell Skrevet 31. oktober 2007 #23 Skrevet 31. oktober 2007 Ikke bare "litt teite". De bidrar til å holde liv i en institusjon som burde hatt betraktelig mye mindre makt enn den har i og med at den er knyttet til staten. Dersom alle som ikke hadde noen større tilknytning til kristne ritualer enn den for tradisjonens skyld eller lignende unnskyldninger faktisk lot være å bruke dem, så ville vi få et mer realistisk inntrykk av hvor mange oppriktige tilhengere kirken faktisk har. Det er ikke mange dagene siden jeg så et program på NRK hvor en høytstående geistlig stolt proklamerte at kristendommen slettes ikke er på tilbakegang i Norge - se bare hvor mange medlemmer vi har i statskirken. (Han brukte for øvrig også antall medlemmer i kirken for å underbygge sin påstand om at det var en myte at new age-bølgen har slått inn over store deler av den norske befolkning, noe som vel er et bilde på hvor langt ute på jordet mannen befant seg).
Cat.68 Skrevet 31. oktober 2007 #25 Skrevet 31. oktober 2007 Men gjennom å holde den utenomkristne ritualer og ikke døpe dem osv, er jo også en måte å velge for barnet. Barnet har jo ikke selv valgt å IKKE bli døpt? Jeg konfirmerte meg ikke heller som 14 åring fordi jeg på den tiden ikke hadde funnet ut hva jeg trudde på, og fordi jeg rett og slett syntes det var Kjedelig. Men jeg er tross alt glad for at jeg er døpt, da det på en måte foremklet ting når jeg oppdaget min tru.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå