Gå til innhold

Kristen/ikke kristen!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men Cat, når man lar være å døpe barnet sitt så har man ikke tatt et valg om hvilket livssyn det skal bekjenne seg til. Det er tross alt det som er kjernen i diskusjonen om dåp/ikke dåp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart man tar et valg for barnet sitt ved ikke å oppdra det religiøst. Det er foreldres privilegium å velge hvorvidt ungene skal tilhøre en religion eller ikke, og det har jeg få problemer med. (Skjønt jeg anser det mer naturlig å ikke velge en religion av tusen for ungen sin, enn å indoktrinere den i en spesifikk - men det er en ren smakssak).

Problemet her er de nekene som insisterer på å støtte kirken som institusjon uten å anse seg som kristne og uten å akte å holde dåpsløftene, og som velger å stå der og lyve for "tradisjonens" skyld uten å reflektere det spor over konsekvensene av at de synes dåpskjole er så søtt eller de vil holde seg inne med grandtante Helga eller hva nå motivasjonen måtte være.

Skrevet

Det er klart at det er et valg. Dåpen er tross alt ganske sentral og betyr ganske mye for de som har et kristent livssyn. Å plutselig finne sin tru å oppdage at man stått utenfor den tryggheten dåpen innebærer for mange kristne kan jo i seg selv være ille for den det gjelder. På lik linje som du sier så kan jo jeg bare si at det er for barnet å melde seg ut hvis de finner ut at dette blir feil for dem.

Hvis du velger å la barnet stå utenom og ikke presentere kristendommen for de, hvordan skal du da forvente at de noensinne vil kunna ta et reelt valg, som ikke er farget av synet til foreldrene.

Her presenterer jeg både et kristen livs synet OG evolusjonen for barnen mine. og lar de få delta i aktiviteter i regi av andre trosretninger som jeg ikke kan noe om. Akkurat for å gi dem en reell valgmulighet.

Skrevet

Jeg er ikke kristen og har heller ikke døpt barnet mitt, har ikke noe imot dem som gjør det men jeg ville følt det helt feil å love at jeg skal oppdra barnet i den kristne tro når jeg absolutt ikke har tenkt å gjøre det. Hun kan gjerne døpe seg når hun er gammel nok til å forstå hva det innebærer. Den andre grunnen til at jeg ikke ønsket å døpe henne, har også mye med hva kirken står for. Nå virker det imidlertid som om at det er en del oppgående prester og at kirken er i ferd med å modernisere seg, men foreløpig stiller jeg meg utenfor. Og ja, jeg feirer jul, men det er heller ikke en utelukkende kristen høytid,i utgangspunktet er det en hedensk tradisjon. Hvis jeg har lyst til å drasse et tre inn i stuen og pynte det og gi gaver til de menneskene jeg er glad i er ikke det hyklerisk men noe som alle mennesker har rett til å gjøre.

Skrevet

Alle barn vil farges av synet oppdragerne har på ting, så også religion. Men det du gjør er jo å gi kristendommen et fortrinn foran andre livssynsvalg barna dine kan ta, akkurat som vi velger å gi ateismen et fortrinn. Begge deler er helt kurant, men valget mellom verdens mange tusen trosretninger blir vel neppe noe mer "reelt" om du presenterer dem for to av dem enn om du unnlater enda en.

Vi "presenterer" kristendommen for ungene i den grad at de vet om den på linje med andre trosretninger, men det er da virkelig ikke nødvendig å delta i seremonielle troshandlinger av den grunn.

Skrevet

Jeg har forsåvidt respekt for deg, pila, selv om jeg ikke alltid er enig.Du er sterk i meningene dine og du kan begrunne dem. Dessverre synes jeg at du av og til setter deg på din høye hest og moraliserer overfor de andre her inne og dette er et av tilfellene.

Jeg gikk med på å døpe gutten vår, fordi det var noe sambo og resten av slekta ønsket og da gadd ikke jeg å være vrang og kjempe mot. Det er noe som heter å inngå kompromiss også og det må man få gjøre uten å få høre at man er teit og hyklersk.

Skrevet

Et barn har oftest to foreldre. De to foreldrene må gjerne kompromisse. Dersom din samboer følte sterkt for dette, ser jeg det som helt uproblematisk (det gjør jo også kirken). Men om ingen av dere hadde hatt et ønske om å oppdra barnet kristent, så vil jeg helt klart kalle det hyklersk å love å gjøre det. Som det er nå antar jeg samboeren din tar seg av denne biten? Da er det jo helt kurant.

Dersom samboerend din ikke oppdrar barnet "i den kristne tro," som det heter seg, anser jeg ham/henne litt hyklersk. Det kan h*n sikkert leve med om så er tilfelle.

Skrevet

Han ønsket å gjøre det pga tradisjon og det er greit for meg. Vi hadde en koselig dag. Tradisjon er ikke å forakte. Du burde prøve det engang :)

Skrevet

Vi har plenty av tradisjoner. Jeg synes like fullt tradisjoner absolutt er å forakte dersom de har negative konsekvenser, og som jeab utbroderer i innlegget her oppe synes jeg at folks understøttelse av kirken som maktinstitusjon har massevis av negative konsekvenser.

Men dere gjør da akkurat som dere vil, og i valget mellom to onder foretrekker jeg forsåvidt at folk ikke oppdrar flere kristne selv om de insisterer på å døpe.

Skrevet

Nei jeg mener at jeg ikke gjør det, fordi jeg er ikke kristen, men jeg har en tru som ligger nært opp til kristendommen. Den truen er min og farger ikke noe annet en meg som person. Jeg deler ikke min tru med barnen mine, men jeg prøver å prege dem til å være nysgjerrig og inkluderende innenfor tru og dens forskjellige verdier. Jeg tvinger dem ikke til kirken, men jeg oppfostrer de til å ikke være fremmed for den heller.

Hvis ungene spør meg hva jeg trur, parerer jeg dem oftest med å spørre hva de trur. Det er det som er viktig. Jeg kan godt fortelle dem hva jeg mener og trur på, men sier også samtidlig at det er like vanlig å tru på andre ting og at de blir opp til dem hva de ønsker å gjøre i fht tru og ikke minst hva de vil tru.

Dette er ikke noe big deal hos oss.

Skrevet

Jeg er religiøs og har av den grunn valgt å døpe min datter. Når jeg bar henne til dåpen, avgå jeg også et løfte om å oppdra henne i den kristne tro. Dette løftet har jeg holdt, og kommer jeg alltid til å holde. Hvis jeg ikke hadde holdt dette løftet, hadde jeg stått og løget foran kirken og presten. Det å stå der og si at man skal følge en kristelig preget oppdragelse, og ikke komme til å gjøre det er rett og slett ekstremt respektløst.

Javel, det er tradisjoner. Det er jo så søtt og koselig med en sånn dåpskjole og selskapet etterpå... Men seriøst? Står dere virkelig å lyger presten og håner kirken (ja, jeg mener at man håner kirken når man avgir et løfte man virkelig ikke har planer om å holde.....) DET synes jeg er så drøyt, så hyklersk og så utrolig respektløst!

Enten så har man tro, eller så har man ikke tro. Man døper ikke barna sine med mindre man har tro og bevisst vet at man kommer til å oppdra i den kristne tro. Å døpe noen innen en religion man ikke tror på, er jo helt tåpelig! Tradisjon eller ikke. Det synes jeg er så respektløst at jeg blir sint når jeg hører om folk som gjør det. Er liksom i samme kategori som at jeg skal begynne å feire Hanukka eller Vishnu Puja bare fordi jeg synes det er så koselig....

Skrevet

Men hvor mye skal man være nødt til å tru da, for å kunna døpe uten å være hykklersk. Hvem kan avgjøre det? Er ikke tru personlig.?

Er forøvrig enig med pila i prinsippet. Men er da altså ikke enig i at det trenger å kalles hykklers siden vi er forskjellig sterk i vår tru.

Skrevet

Tror man, så velger man å inkludere bibelen i barnets liv, og oppdra i den kristne tro. Inkludere historier fra bibelen, kanskje lærer noen bønnevers og sånt noe..... Hvis man helt utelukkende ikke inkluderer dette, og kirken går man ikke til en gang i julen og gudene vet.... Ja, da er man ikke kristen og da døper man ikke. Hvis du på spørsmål om du er kristen eller ei ville svart ja, så døper du hvis du vil. Sier du nei, så døper du ikke. Lover du å oppdra kristent foran presten og i kirken, holder du løftet. Kommer du ikke til å gjøre det, nei, da døper du ikke!

Skrevet

Det var da en merkelig holdning??

Er jeg kristen? Nei

Er jeg Troende? Ja

Oppdrar jeg barnet etter et kristent livssyn. Både og, beror på hvordan man definierer det. Jeg oppdrar dem etter de verdier JEG synes er viktig, De fleste av de verdiene finner man i hele det Norske samfunn som er bygget opp under under kristne verdier , Pluss at jeg lar barnen være med i undervisning og aktiviteter i kirkelig regi.

Men jeg trykker det ikke ned ørene deres ,men vi snakker om det når dem viser intresse,

Derimot syns jeg det er viktig med dåp. Hvorfor, Klarer ikke helt å sette ord på det, men det er noe med å få den velsignelsen som jeg føler for viktig og riktig. At jeg sen kanskje ikke trur like mye ,eller på samme måte som deg gjør jo ikke valget mitt eller andres uriktig.?

Skrevet

Ja, jeg synes faktisk at du da døper på feil verdier. Du sier du er troende, men ikke kristen. Hvorfor døper du da i en kristen kirke som står for noe du ikke vil bekjenne? Altså, du kaller deg ikke kristen, kun troende.

Verdier er en ting, de fins i mange forskjellige områder. Ikke nødvendigvis bare kristne verdier. Det er mange fine verdier som man kan lære ute å bære til dåp. Å være med i undervisning som religion og gå i kirken en gang i året, blir noe av det samme som å besøke mosken i 6. klasse på barneskolen.

Ditt valg, såklart. Jeg kan ikke gjøre noe med det. Men helt ærlig så synes jeg det er ganske respektløst generelt når folk står og lover noe de ikke vil holde.

Skrevet

Om du har fulgt med over her så ser du at jeg skriver at jeg har en tro som ligger nært opp til den kristne tru. Men nei jeg kan ikke vedkjenne meg alle aspekter av kristendommen. hvorfor skal jeg måtte gjøre det. Jeg finner ro og fred i kirken.jeg føler meg vel der. jeg kan be på min måte og tenke på gud og Jesus slik jeg ser på dem uten at noen jager meg.

Det er slike kristne vitigpettere som deg som får meg å mistrives i det kristne felleskapet. De som setter standarden for hvordan man skal være eller se på tingene for å høre hjemme der.

Skrevet

Siklerotte: Er det presten og kirken du lyver for? Da er du en av dem, som etter min mening, har misoppfattet hele kristendommen. Bibelen er selve "håndboka" for hele religionen, og det er nettopp forholdet mellom Bibelen, kirken og presten jeg mener er på tverke.

Jeg får gysninger av hvordan enkelte har tolket historien, og kirken er vel for alle? Er den ikke? Nei, det blir ikke praktisert sånn.

Dermed mener jeg at de som døper barna, på egenhånd kan definere troen sin, uten å bli dømt.

Gjest HelloAlicjaAreYouACar?1pp
Skrevet

Folk som døper uten tro, men med det grunnlag at det er tradisjon er rett og slett uintelligente.

Hvorfor stå i kirken å lyve? Si man skal oppdra barna i kristen tro, når man ikke skal det.

Hyklerske idioter.

Skrevet

Men det er jo unektelig påfallende at noen går hen og lar barnet sitt gjennomgå et rituale som sier at unger må døpes for ikke å havne i helvete, fordi vi alle i følge kirken er født urene og syndige - for så å si at "men jeg ser det ikke slik". Hvor langt skal man kunne gå i omskrivning og fortolkning av ritualer og budskap som i utgangspunktet er ganske utvetydige?

Skrevet

Dessuten syns jeg ikke man skal velge å innmelde barna sine i en tro.

Det er ganske dårlig gjort. Hva skjedde med å la barna velge sin egen religion når de blir større? Hvorfor skal dere på død og liv melde barna deres inn i kirken?

Sykt, sykt, sykt!!

Skrevet

Er det ikke slik i all type religion da. Man tolker tingene forskjellig. Det som er synd er at noen prøver å bestemme hvordan det skal være.

Er helt på linje med frøkna over her.

Skrevet

Regner med at dere selv ikke er døpt siden dere har disse holdningene til de som døper, men ikke er troende.

Hvordan definerer dere tro? Må man gå i kirken for å være troende?

Du sier; ifølge kirken. Det er jo det som er problemet her!!!! Tipper Adam og Eva ikke giftet seg før de fikk barn.....dette er ifølge Bibelen, og ikke kirken.

Skrevet

Det er jo dere som døper som bestemmer hvordan ting skal være? Dere velger at barna deres skal være medlemmeri den kristne tro, helt uten å spørre de om det.

Uten å gi de valget.

Jeg kan til nød forstå at kristne døper barna sine, men dere som ikke tror? Hvorfor faen døper dere? Hyklere!

Skrevet

Jeg er døpt og jeg er vokst opp i et STRENGT katolsk hjem..

Man bør jo helst være troende for å gå i kirken syns jeg, hvorfor skal dere ellers være der? For å se på den fine dekorasjonen ?

Skrevet

Hvorfor regner du med det? Foreldrene til dåpsskeptikerne kan jo være hardcore kristne for alt du vet, liksom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...