ScaryMama Skrevet 26. oktober 2007 #76 Skrevet 26. oktober 2007 http://www.toogto.com/index.php?option=com_content&task=view&id=6&Itemid=27
ScaryMama Skrevet 26. oktober 2007 #77 Skrevet 26. oktober 2007 Terapeut Jesper Juul mener at skrikekuren kan føre til hjerneskader forresten. Det går kanskje an å bruke google el. for å finne artikkelen hans.
Pappaimars Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter #78 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg skal på ingen måte starte en ny diskusjon, men jeg vil bare si at jeg har lest den artikkelen til Juul en gang. Jeg har også lest masse annet han har skrevet, f.eks at man ikke skal rose barnet sitt om de har laget fine ting, for da kan de tro at de må være flinke for at vi skal like dem osv. Snakk om å lage problemstillinger! Ferber er omstridt, men Juul er jo også veldig omstridt. Personlig synes jeg han er en gjøgler, og synes han lirer av seg selvfølgeligheter når han ikke kommer med dumme utsagn. Mitt poeng er at Juul kan sikkert mer enn meg, men jeg stoler mer på Professor Ferber og Karin Naphaug enn Jesper Juul. Takker deg allikevel for innspill! Fint at du passer på.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2007 #79 Skrevet 27. oktober 2007 Kozy ga deg flere linker så det er dumt å henge deg opp i jesper jul. Stoler du mer på en lege og en sykepleier enn psykologer? Hvem tror du kan mest om langtidseffekter av skrikekuren?
Pappaimars Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter #80 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg stoler faktisk mest på legene, men aller mest stoler jeg på de som har prøvd det. Da jeg vokste opp var det helt vanlig med skrikekurer som var mye hardere enn ferber. Jeg har visstnok hatt det selv; broren min også. Tror ikke vi har tatt så mye skade av det. Når så mange har gode erfaringer med det, velger jeg å tro at det er bedre for barnet å få sove og ha uthvilte foreldre enn å fortsette uten søvn i det hele tatt.
heldigec Skrevet 27. oktober 2007 #81 Skrevet 27. oktober 2007 Pappaimars er helt tydelig en belest og fornuftig mann! Bravo :-) Jeg kan ikke si meg mer enig ang Jesper Juul - han har jo noen ganske kontroversielle meninger spør du meg. Det vil alltid være motstandere og tilhengere av alle metoder og teorier etter som hvilket ståsted man kommer fra. Selv har jeg studert psykologi og barnevernspedagogikk og burde således egentlig holde med Juul hva gjelder gråtekurer (som forøvrig er et meget misvisende tilnavn!) men finner selv ingen holdepunkter for å gjøre det så lenge min erfaring sier meg det motsatte! Men igjen; Ferber er ikke for alle (hverken barn eller voksne). For spesielt interesserte kan dere ta en titt på denne linken - myter og fakta om Ferber: http://www.babycenter.com/0_the-ferber-method-demystified_7755.bc?Ad=com.bc.common.AdInfo%406589a7b5
ღMaria har TO prinsesserღ Skrevet 27. oktober 2007 #82 Skrevet 27. oktober 2007 dere er faen meg like dumme alle sammen..(som kjefter) pappaimars spurte bare om noen hadde erfaringer så ender dette opp som rene tabloid..herregud..kan ike folk begynne å bare svare høflig osv i stedet for å rakke ned på folk og begynne å kalle de dårlige foreldre osv.. feks,jeg gjør det jeg gjor med mine unger..dere gjør det dere gjør..jeg driter faen i hva dere gjør,for jeg elsker ikke deres unger..men mine derimot..så det er det jeg bryr meg om hertfall.. begynn å bry dere om dere selv og ikke allle andre som ikke har spurt deg om din negative mening..
ScaryMama Skrevet 27. oktober 2007 #83 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg har ikke lest artikkelen til Juul selv, men har kun hørt om den. Tenkte at jeg skulle slenge den med som et supplement til de vitenskapelige artiklene, så du kunne se på saken fra enda flere holdepunkter. Synd at du bruker din mistillit til Juul som argument for å lukke ut all informasjonen som går i mot denne kuren. Forresten så har egentlig ikke leger noe grunnlag for å mene noe om denne kuren:) Men det er tydelig at du har gjort opp en mening og skal bruke kuren, så da får dere ha lykke til med det. Den fungerer som regel veldig bra på å få barnet til å sovne selv og sove lenger om gangen.
ScaryMama Skrevet 27. oktober 2007 #84 Skrevet 27. oktober 2007 Maria fikk TO prinsesser: Jeg er egentlig av den oppfatningen at foreldre får gjøre som de selv vil med deres barn, men akkurat dette med ferbers klarer ikke jeg å la være å svare på. Dette er en kur som blir anbefalt på flere helsestasjoner og mange får bare høre om det positive ved kuren. Jeg tror ikke at denne kuren kommer til å bli anbefalt om noen år fordi de negative aspektene ved det blir mer og mer kjent. Det kommer likevel til å ta litt tid før folk flest får greie på det psykologene mener om kuren i dag, og da syns jeg at det er helt riktig at jeg opplyser om det her. Så får folk velge å tro hva de vil...
Pappaimars Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter #85 Skrevet 27. oktober 2007 Takk for tilliten, heldigec! Og også tusen takk for den linken. Den var jo ganske så klargjørende. Er også helt enig i at gråte- og skrikekur er misvisende navn. Det er jo snakk om grensesetting, og alle gode foreldre grensesetter barna sine. Jeg hadde virkelig ikke trodd at dette skulle bli en så voldom diskusjon, men regner med at mange nå vet litt mer om metoden. Jeg er iallefall mye klokere enn hva jeg var for et par dager siden.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2007 #86 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg er lege og er veldig enig i det KOzy K skriver. Jeg vil legge til at det jeg har lært i legestudiet er at spedbarn er nevrologisk sett svært umodne og trenger mye nærhet og kroppskontakt for å utvikle tettere nerveforbindelser i hjernen. Nettopp på grunn av dette så vil ikke jeg utelukke teorien til Juul helt selv om den sikkert er satt litt på spissen. Og Pappaimars, så små barn trenger ikke grensesetting, de trenger å lære at mamma og pappa er der for meg natt og dag.
Pappaimars Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter #87 Skrevet 27. oktober 2007 Greit nok, anonym. Har diskutert dette med svigerfar og svoger, som også er leger, og de ser ingen fare ved dette. Jeg sier ikke at det er dumt å være skeptisk, og er glad for at folk også har gitt meg argumenter mot denne metoden. Man skal kanskje ikke utelukke Juul, men må jeg utelukke noen, så går han ganske fort. Når det gjelder det med grensesetting var det litt flåsete sagt av meg. Det er selvsagt for tidlig å begynne med det nå. Det som bekymrer meg er hvordan det skal gå med barna til foreldre som ikke tåler å høre barna gråte. Jeg har venner med slike barn, og det går ikke bra i lengden om man ikke setter grenser for barna. Sier nok en gang -for ikke å få så mye kjeft- at det selvsagt er altfor tidlig med grensesetting nå, men skal man unngå å få sutrete, bortskjemte og ulykkelig barn er det greit å vite at barn trenger, og vil ha grenser. Det ble en litt annen diskusjon, og jeg angrer på at jeg tok det opp på forrige innlegg.
M&Ms Skrevet 27. oktober 2007 #88 Skrevet 27. oktober 2007 Off, jeg hadde egentlig ikke tenkt å svare mer på denne tråden, men kan ikke la være. Skrikekur var et særdeles passende navn på kuren i vårt tilfelle. Jeg har som sagt prøvd kuren, men gitt meg etter en stund, og har veldige negative erfaringer. Det er den største feilen jeg har gjort som mor. Må legge til at etter jeg sluttet å amme da gutten var 12 mnd har han aldri hatt søvnproblemer. Så skrikekurer er ikke en nødvendighet for å få bukt med sovevansker. Til dere som sier dere har brukt/vil bruke Ferber, men tok opp/vil ta opp barnet hvis det blir for ille, ja vel, det er fint det, men da har dere altså ikke brukt en ekte Ferber. For som Vuggi Vuggi sier over her, så er det et veldig viktig prinsipp i Ferberkuren at man ikke tar opp barnet UANSETT. Da har man nemlig "gitt etter", og Ferberentusiaster vil da si at barnet har blitt belønnet for sin illskriking og vil gjøre det neste gang og. Rimelig bakstreversk behavioristisk tankegang spør du meg, men her er det jo forskjellige meninger. Poenget er at tillater man å løfte opp barnet, så er det ikke Ferberkuren man bruker. Og viktigst av alt: til dere som sier at folk får gjøre hva de vil med sine egne unger - det er noe av det mest provoserende jeg hører! Det fins barn i dette landet som blir utsatt for de grusomste ting mens voksne rundt dem ser, men føler at det ikke passer seg at de blander seg inn. Barn blir dermed hjelpeløse ofre. Vi burde blande oss mye mer i hvordan unger rundt oss blir behandlet! Barn er faktisk levende vesener og ikke eiendeler eller ting. (Og for ordens skyld: nå er det ikke akkurat skrikekurer jeg har i tankene, da) Og hvorfor krangle om dere skal høre på Jesper Juul, Ferber, Karin Naphaug, leger eller psykologer? Hvorfor ikke høre på seg selv, sine egne følelser og sin egen sunne fornuft. Det er dere som er eksperter på eget barn. Og nå gidder jeg ikke si noe mer - uansett hvor mye pepper jeg får.
Gjest Skrevet 27. oktober 2007 #89 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg er også enig i at man skal ikke la det gå så langt at barnet slenger hode i sprinklene, skriker seg helt bort og spyr. Da skal man reagere , for det kan jo regelrett være farlig. Så alt med måte her folkens, man skal ikke være helt fanatiker heller. For det står jo som sagt i kuren at man uansett ikke skal løfte barnet ut av sengen, men det gjorde vi når vi syntes det ble for ille. Som den gangen han brekte seg da tok vi han opp selvfølgelig. Og det gikk aldri så langt at det skjedde igjen heldigvis:o) Sønnen vår gikk seg til likevell om vi tok han opp å trøstet han noen ganger, så man må følge magefølelsen sin det er jeg helt enig i. Man må kunne vise grensesetting uten at det skal ta helt av lissom. Så mitt tips er at man kan godt følge en form for Ferber, men jeg synes man må ta opp barnet om det blir alt for ille. Man skal ikke gjøre vondt værre bare fordi man skal følge en bruksanvisning. Men som jeg skrev tidligere her , målet må være å lære av sine feil. Så slipper man å gå i denne klassiske fellen. Vær føre var og pass på å ikke dulle for mye med de mens de er små hele kveldene så slipper man sikkert at det tar helt av til slutt. For det starter jo i det små og bygger gjerne på seg gradvis og pluselig sitter man våken hele natten pga at man ikke satt litt enklere grenser tidligere ved å ikke venne barnet til det fra staretn av så mye. Alt med måte tydeligvis:o) Selv om det er veldig vanskelig å gå fra de når de ligger der med de søte friende øynene sine og vil ha litt oppmerksomhet:o)
Pappaimars Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter #90 Skrevet 28. oktober 2007 Kozy er klok. Jeg skjønner ikke hvorfor alle sier jeg har hengt meg opp i Juul, for det har jeg ikke. Han ble nevnt, og jeg sa jeg har liten tillit til ham. Det må jo være lov. Den artikkelen du linket til var interessant, men trenger jo ikk nødvendigvis være enig. Artikkelen står på en side som driver med noe som heter tilknytningsomsorg. Jeg vet ikke helt hva det betyr, men det høres jo fint ut. Artikkelen står ved siden av en artikkel som mener man skal sove sammen med barnet til det er 5 år gammelt. Et annet sted på siden står det 20 ting man skal si til barnet; jeg siterer: "*For en flott idè! Du tenkte virkelig hardt nå! Hvordan fant du på dette? Fortell meg mer! Du er smart!" Hjelp!!! Artikkelen om ferber er interessant, og jeg mener ikke å gjøre narr, men den siden var jo mildest talt spesiell. Når det kommer til selve forsøket med ferber er det, som Vuggi sier lov til å bruke hodet. Føler jeg at det ikke er bra for gutten min vil jeg selvsagt slutte med en gang. Han skal ikke spy og skalle i sprinkler.
ScaryMama Skrevet 28. oktober 2007 #91 Skrevet 28. oktober 2007 Sarkastisk nå pappaimars? Ja, jeg linket til siden om tilknytningsomsorg, for der får man høre en helt annen side av saken. Men kikket du på de to første artiklene? De er jo vitenskapelige og kan bli funnet i medisinske og psykologiske arkiver. Jeg har mange flere, men jeg tenkte at det ble litt tørt, slengte derfor med noen linker som er av en mer populær art, men som likevel viser en annen side av saken.
Pappaimars Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter #92 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg mente egentlig ikke å være sarkastisk mot deg. Jeg mener at jeg synes du er klok! Jeg måtte bare tulle litt med den siden, for den var ganske gjøglersk, om man kan si det. Den første linken din har jeg sett litt igjennom. Kanskje klarer jeg å lese hele om jeg får sove en gang. Den andre linken virker ikke, men jeg kom til siden som hadde lagt den ut, og det var veldig interessant. Hvis jeg høres slem ut er det fordi jeg ikke har sovet mer enn to timer i strekk på flere uker. Det har ikke kona heller. Ikke får vi begynt på noen som helst slags kur heller, for nå har stakkars pjokken fått diare...
Mamma til 2 prinser Skrevet 28. oktober 2007 #93 Skrevet 28. oktober 2007 Hei Pappaimars Nå har ikke jeg lest alt det som er skrevet her, men vi sliter litt med det samme hjemme. Har gjort det i 3 uker, ikke lenge, så det er lite å surve over foreløpig! Han har sovet over hver natt i 8 mnd nå og så har han begynt å våkne igjen, vanligvis er han våken hver time og en gang i løpet av natten holder han det gående i 1,5 time. Men vi har gjort det slik at vi sover litt her og der, dvs den ene natten ligger pappa i samme rom som ham og den andre natten ligger jeg der. Da får den som ikke ligger sammen med ham en hel natt med søvn og det gjør veeeldig godt! Uansett, lykke til med ferbers, krysser fingrene for at det virker for pjokken deres!
Regnbuens barn™ . Skrevet 28. oktober 2007 #94 Skrevet 28. oktober 2007 Hei Kozy! Nå har jeg hatt en snarvisitt av legen her idag, og vi diskuterte litt om dette området vi skrev om. Hun sier at så lenge barnet føler seg TRYGG under en evt sovekur, og det ikke er noe galt som ligger bak gråtingen, (mat,bleie, sykdom) så er sjansen for å få psykologiske aspekter senere i livet ganske liten. Det er barn som føler seg utrygge på noen områder som har større sjans for å utvikle psykologiske aspekter senere.. Babyer gråter, og det er den eneste svært synlige måten de kan kommunisere på når de er så små, mange skriker for å få oppmerksomhet, så lenge man klarer å skille hva gråten er for,og man kan utføre sovkur på en fornuftig måte som jeg nevnte tidligere. Nevrologen hadde sin mening om at hun syns ferber type kur er fornuftig så lenge man bruker den riktig og med vettet i behold. Og hun fraråder å bruke 50 tallsmetoden, som det kan se ut som at flere sammenligner med ferber kur. Får forresten føye til at når jeg brukte ferber på mine så gråt sønnen min 15min totalt på 3 dager(7.5mnd), dattera mi ca 20-30 min på 4dager, i motsetning til før hvor hun ikke engang stoppet å skrike selv om vi bar, bysset, satt ved siden av, samsov.. men hun er mye mer bestemt og da=)(hun var 6mnd) Høres kanskje for godt ut til å være sant, men dette er selvsagt individuelt og alle må skreddersy sovekurene til barna sine... En gylden middelvei er tingen=) Have a nice evening=)
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #95 Skrevet 28. oktober 2007 Til HI: Mulig jeg er dum her, men vil liksom bare spørre jeg, om dere har begynt med annen mat til pjokken? Ammer bare mor enda? Kjenner faktisk folk der ungen var 'rabiat' om natta for å si det slik...og så lå løsningen bak det å begynne med mer mat.. Vet ikke om mor kun ammer her jeg. Men bare vet at flere (kjenner flere) som ammer venter ganske lenge med å innføre fast føde. Og at når man begynner med det, så blir natta noe helt annet. Bare sånn for å spørre om noe annet.. Lykke til sier jeg bare:)
heldigec Skrevet 28. oktober 2007 #96 Skrevet 28. oktober 2007 Veldig bra spørsmål, anonym. Jeg synes pappaimars virker såpass oppegående at de sikkert har tatt høyde for at det kan være andre grunner lit søvnøsheten - og derved utelukket det. Det virker som om dette har pågått såpass lenge at man ikke kan skylde på andre faktorer enn et innlært mønster. Men igjen, bra at du spør. Bra innlegg fra Regnbuens barn også. Min sønn gråt tilsammen litt mer, men det var 2 timer første kveld, 30 min andre kveld, 10 min tredje kveld og fjerde kvelden var det bare smil og sov :-) Og sånn fortsatte det :-) Men nå skal det også sies at han aldri "gråt seg bort" så det føltes ikke så ille. Jeg er forøvrig helt enig at trygghet er viktig for barnet under ferber - noe jeg faktisk følte ble ivaretatt. Gråten oppfattet jeg som en protest og ikke som en lei-seg-gråt. Såpass kjenner men jo barnet sitt. Hehe..det er tyedligvis mange som følger med på denne linken her. Det er jo ganske interessant dette med søvn.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #97 Skrevet 28. oktober 2007 I kveld begynte vi med ferber metoden. Jeg har vært litt i mot det, men mannen min har ment at det er verdt et forsøk. Jeg har gruet meg fælt, men vet dere hva? Etter 15-20 minutter med gråt sovnet hun! Vi var inne hos henne etter 3 min, 5 min og 7 min, og mer skulle det ikke til. I kveld da, vi får de om det går like greit i morgen!
heldigec Skrevet 28. oktober 2007 #98 Skrevet 28. oktober 2007 Stor sannsynlighet for at det går enda fortere i morgen da :-) I hvertfall i følge teorien....hehe Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #99 Skrevet 28. oktober 2007 http://www.sb.no/article/20071027/NYHETER/710270023/1052/NYHETER UT med karin naphaug!
Pappaimars Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter #100 Skrevet 28. oktober 2007 Veldig fint å høre om hvordan det har fungert for dere! Og til deg som lurte på om vi gir ham annen mat enn melk, så er svaret ja. Vi har gjort det en stund, og håpet det skulle hjelpe, men det gjorde det dessverre ikke. Vi har snakket med helsestasjonen, vært veldig rutinepregede, og gjort alt som gjøres kan utenom ferber, føles det som. Ingenting har hjulpet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå