Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2007 #51 Skrevet 24. oktober 2007 den var ikke til deg kozy men til pappaimars:-)
Pappaimars Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter #52 Skrevet 24. oktober 2007 Takk for fint innlegg, kozy. Jeg skal lese det for kona i morgen, for vi er ikke helt ferdig med å diskutere det ennå. Faktisk er jeg den mest skeptiske, selv om det kanskje ikke virker slik. Send meg gjerne noen linker.
M&Ms Skrevet 24. oktober 2007 #53 Skrevet 24. oktober 2007 Ja, her er jeg enig med Kozyk og Nikolai. Det er naturlig at spedbarn ikke sover natten igjennom, og man kan ikke forvente at de gjør det. Men det er klart at når barnet kun vil sove dersom det får ligge og sutte på mors pupp gjennom hele natten, så blir det en uholdbar situasjon for mor, og noe må gjøres. Hvis jeg skulle valgt om igjen ville jeg vel gjort det slik at gutten fikk ett nattmåltid (kanskje to, alt etter som hva man regner som natt), og at far tok barnet resten av gangene, uten forbud mot å ta ungen opp. Forhåpentligvis ville det da bli sjeldnere våkning etterhvert. Men har ingen fasit, nei, bare den trøsten som også Kozyk og Nikolai sier: det går over med alderen! Forresten, siden han vil starte dagen allerede kl 3 ville jeg prøvd å legge han seinere enn 19. Kanskje han kan ha en halvtimes blund kl 19 og heller legge seg 22 eller noe.
Regnbuens barn™ . Skrevet 24. oktober 2007 #54 Skrevet 24. oktober 2007 Kjære Pappaimars=) Vi har hatt kjempesuksess med både Karin Naphaug og ferber på våre to barn. Har hatt Karin på hjemmebesøk og tlf oppfølging med stor suksess... Gidder ikke utbrodere hvor ille søvnproblematikken var her, men jeg tror de fleste motstanderne av ferber er de som ikke har noe særlig kunnskap med ferber. Det er heller ingen helveteskur, det er klart at noen barn kan bare ikke fungere på ferber, men ingen av mine to, eller av mine venners barn som har brukt ferber har skreket seg sanseløst på noen som helst måte. Det er en bestemt måte å kutte ned nattservicen som tidligere har vært tilbudt barnet, det gagner verken barn eller foreldre å drive med byssing eller andre serviceinnstilte tjenester på nattetid, det er klart at det passer bedre for barn over 6mnd, og man må jo alltids regne med at spedbarn har søvnrytmer som ofte ikke passer oss foreldre, men det er når det når et visst stadium at det er bedre for alle parter å lære bedre nattrytme. Ønsker deg lykke til, og hvis det viser seg at barnet ditt ikke er helt typen for ferber, så har karin andre metoder og råd som sikkert kan hjelpe dere=)
ScaryMama Skrevet 24. oktober 2007 #55 Skrevet 24. oktober 2007 http://www.epjournal.net/filestore/ep05102183.pdf http://www.naturalchild.org/james_mckenna/cosleeping.pdf Det finnes mye forskning omkring dette temaet, men jeg får ikke lagt ut så mye her siden det meste av det er koster penger for andre enn psych. og med.studenter. Hvis du ønsker mer så kan jeg se om jeg kan finne mer som jeg kan legge ut her gratis. Jeg skriver en avsluttende oppgave om spedbarnssøvn for tiden så jeg har en del artikler å rote gjennom;) Anbefaler på det sterkeste en bok av Meredith Small som heter "Our babies, ourselves". Hun sammenfatter mye av forskningen rundt spedbarn og søvn i denne interessante boken:)
ScaryMama Skrevet 24. oktober 2007 #56 Skrevet 24. oktober 2007 Regnbuens barn- Du påstår at de som er motstandere av ferber er de som ikke har noe særlig kunnskap med ferber. Grunnen til at jeg er motstander er nettopp fordi jeg har mye kunnskap om det! Syns ikke du at beskyldningen ikke helt er berettiget?
Regnbuens barn™ . Skrevet 24. oktober 2007 #57 Skrevet 24. oktober 2007 Vel, det var kanskje ikke meningen å dra alle under en kam... men alle de debattene som har florert her ang ferber har jo vært flertallig av mødre som mener vi som bruker ferber -driver med "barnemishandling". Og for all del, det finnes mange ulike metoder som sikkert du og andre mener er mer riktig, men husk at barn er ulike og reagerer ulikt på metoder. Fint at du har kunnskap om det, men det finnes mye kunnskap rundt omkring flere temaer, og det er mange ulike teorier. Så får man heller teste og prøve ut hva som passer best for sitt barn.
ScaryMama Skrevet 24. oktober 2007 #58 Skrevet 24. oktober 2007 He he, ja du har rett i at det finns mye kunnskap rundt omkring flere temaer, og godt er det! Hadde vært litt dumt om vi var uvitende om det meste;) Jeg er klar over at barn er ulike og reagerer på ulike metoder, og hvis du har noen gatt tatt en kurs i metode, så vil du vite at målet med forskning er å ta høyde for disse forskjellene. Stresshormonene som blir utskillt ved bruk av denne metoden vil man se hos omtrent alle barn, om enn nivåene kan variere litt. Jeg er også klar over at denne metoden vil fungere på flere unger, men det vil ikke dermed si at metoden er heldig. Det blir feil å si at de som bruker metoden driver med barnemishandling, på lik linje som det blir feil å påstå at de som mener dette har lite kunnskap om temaet:)
Regnbuens barn™ . Skrevet 24. oktober 2007 #59 Skrevet 24. oktober 2007 Har du studert skadene som kan oppstå ved for mye rugging? (shacking baby syndrom)? (bare nysjerrig) Hva med unger som skriker når man bruker metoder som heller forstyrrer" dem? hvis du forstår hva jeg prøver å få frem, min minste var nemlig slik, jo mer vi prøvde og jo mer vi var i nærkontakt med hun jo mer lei seg ble hun og skrek sintere og sintere.. Svigerinnen min er spesialist i nevrologi så har fått endel foredrag i forbindelse med søvnproblematikken her i heimen:p
ScaryMama Skrevet 24. oktober 2007 #60 Skrevet 24. oktober 2007 Gikk litt fort her, beklager skrivfeilene og håper at dere forstår uansett:)
ScaryMama Skrevet 24. oktober 2007 #61 Skrevet 24. oktober 2007 Mener du "shaking baby syndrome"? Selvfølgelig har jeg hørt om det, og jeg ser ikke helt relevansen. Prøver du å si at hvis ikke man tyr til ferbers så kommer man til å riste barnet? Prøv å hold denne debatten på et saklig nivå. Du skriver "hva med unger som skriker når man bruker metoder som forstyrrer dem". Jeg vet ikke hvilke metoder du sikter til eller hva du mener her, men jeg mener uansett at man ikke skal benytte metoder som gjør at spedbarn skriker. Gråt er et signal om at barnets behov ikke blir møtt, og det fungerer som et nødsignal som skal motivere foreldre til å hjelpe det. Flott at svigerinnen din er spesialist i nevrologi:) Igjen så ser ikke jeg helt relevansen til diskusjonen...
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2007 #62 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg sitterer ei over her : :"Anbefaler også Baby-safe/sovepose. Mange barn sover bedre bare av å bli lagt fast i en slik. " Jeg fraråder deg på det sterkeste å bruke denne på barnet om dere skal strarte på ferber når barnet ikke er vant til det! da vil han rett og slett gråte pga panikk av å bli låst fast og det er ikke bra. Legg barnet som vanlig i sengen som han er vant til.
Regnbuens barn™ . Skrevet 24. oktober 2007 #63 Skrevet 24. oktober 2007 hallo ja, jeg spurte om du hadde studert det fordi jeg var nysjerrig på konklusjonen, ikke fordi jeg mente det ene eller andre. Det er vel ikke til å legge skjul på at flertallet rugger både vogner og bager når de minste skal sove... ( og da mener jeg vogner som rugges for hardt) Vel, ikke for å være for frekk her, men du skriver jo at du skriver på oppgave om spedbarnssøvn, og siden vi er så "heldige" at vi har tilgang på spesialist i nær familie, så føler jeg for å poengtere at det er flere av oss som har tilgang på fagstoff/fagpersonale. Forresten,. som jeg skrev over her, Ferber passer ikke for alle, spesielt ikke for de som skriker seg sanseløse og kaster opp. Alle foreldre må jo se an situasjonen og barnet sitt. For vår del var det bedre enn alt annet vi prøvde. Og vi slapp unna med mindre skriking enn det vi var vandt til i det daglige.
ScaryMama Skrevet 24. oktober 2007 #65 Skrevet 24. oktober 2007 Konklusjonen på hva? Ja, shaking baby syndrom forekommer, men jeg er usikker på hva du lurer på. Så flott at du har tilgang til fagpersonale, jeg er klar over at det finnes mange mennesker med kunnskap om søvn. Grunnen til at det er lite relevant er pga. det enkle faktum at du kjenner noen, ikke bidrar til debatten eller belyser temaet på noen måte. Da må du ut med litt av informasjonen, ikke bare fortelle at du kjenner noen som kan noe:) Jeg forteller at jeg skriver oppgave, i tillegg til at jeg forteller om det jeg har lært. Det er som du skriver, ferber passer ikke for alle. Jeg skriver ikke innlegg her for å skape debatt med de som har allerede valgt å bruke denne metoden, men for å fortelle litt om det jeg har oppdaget til de som ikke har brukt den enda og uttrykker tvil. Det er klart at de som har brukt metoden vil stå ved sin avgjørelse og vil at andre også skal bruke metoden for å lette litt på egen samvittighet. "Hvis alle andre gjør det så kan det vel ikke være galt?"
Regnbuens barn™ . Skrevet 24. oktober 2007 #66 Skrevet 24. oktober 2007 Beklager hvis jeg ikke klarer å uttrykke meg riktig her, Men det er et par ting jeg lurer på om du har mulighet: Shaking baby syndrom, har du noen link til f.eks skadevirkninger som resultat av for kraftig rugging ? finnes det noen statistikk/forskning både for hvor mange babyer som blir rammet av dette, og hvor uheldig dette er ifht de uheldige virkningene av at babyen skriker over en tidsbestemt periode? Kan du komme med noen tips ang ulike typer søvnhjelp for babyer over 6mnd, altså i form for metoder, type ferber, hysj metoden til karin Naphaug, og lignende... hadde vært veldig interessant lesning! Hvor går forresten grensen for hvor lenge en baby kan gråte før stresshormonene løses ut? Jeg kan ikke trylle frem en link til deg ikveld dessverre, siden all fakta vi fikk i forbindelse med søvnproblematikken kom under samtale, og i papirform, men jeg skal huske å spørre etter kilder til helgen så kanskje jeg og klarer å publisere litt av rådene og fakta vi fikk. Det er flott at du belyser debatten med dine funn, for det er hårreisende å lese lenger opp her om unger som skriker seg blå, og kaster opp... For det er ikke Ferber på riktig måte, ihvertfall ikke det jeg betalte 2000kr for å lære av Karin Naphaug... hehe=) Nå er det natta=)
ScaryMama Skrevet 24. oktober 2007 #67 Skrevet 24. oktober 2007 Det er natta her også straks, men kan svare litt kjapt før jeg legger meg. Jeg har ikke leste mye om shaking baby syndrome, men jeg kan i hvertfall si med en gang at det ikke er noe grunnlag for å sammenligne det med barn som skriker. SBS kan jo gi hjerneskader, og i verste fall død. Babyer som ligger og skriker fører ikke til hjerneskader, men det gir økt følelse av stress, angst og kan føre til søvnproblemer senere i livet. Det har hendt at babyer har pga. skriking, men det er i tilfeller der de ikke har blitt vist omsorg og kjærlighet, bare fått dekket behovet for mat og søvn. Du ber om tips til metoder for å få babyer til å sove. Elizabeth Pantley har utgitt en bok som heter "No cry sleep solution" der hun gir konkrete råd og har utviklet en metode for å få babyer til å sove natten. Metoden virker mild og jeg kan forstå hvorfor den er effektiv. Jeg har ikke benyttet metoden siden jeg mener at det er helt naturlig at babyer våkner flere ganger på natten og også får pupp, jeg ser på dette som noe positivt for barnet og da blir også opplevelsen lite negativ for min del. Men jeg prøver ikke å si noe negativt om de som blir slitne av dette, hadde jeg hatt Nikolai i egen seng og måtte fysisk stå opp for å amme så hadde nok også jeg sett meg lei. Stresshormonene blir skilt ut med en gang barnet gråter, også øker utskillelsen i takt med økingen i gråten til barnet. Du kan spørre svigerinnen din om forekomsten av søvnproblemer hos barn i andre land og kulturer. Dette med søvnproblemer i vår del av verden er noe vi har skapt ut fra en forventning av at barn skal sove natten når de har passert 6mnd., men sosialantropologisk forskning indikerer at dette antageligvis ikke er naturlig for spedbarn. Søvn er heller ikke et problem hos eldre barn i andre kulturer, det er særlig mange kryss-kulturelle studier der man sammenligner med japan. Det er hårreisende å lese om unger som kaster opp, og enda verre er det å lese at moren mener at det er en bevisst manipulasjonsteknikk fra ungen. Hårreisende og helt på trynet. Ja, unger er smartere enn mange tror, men de er ikke manipulerende og de blir heller ikke bortskjemte av å få livsnødvendighet nærhet fra omsorgspersoner. Hvis man først skal benytte metoden så er det bra at man gjør som deg og gjør det på en "riktig" måte, men vær klar over at selv Ferber har gått ut i ettertid og sagt at han egentlig ikke visste så mye om de psykologiske aspektene ved kuren (han er lege) og at han ikke anbefaler den i dag. En sykepleier, selv med helsesøster bakgrunn og lang erfaring som Naphaug, vet nok også lite om de psykologiske aspektene ved det. Det ble langt, men jeg håper at jeg fikk svart noenlunde på det du lurte på
ScaryMama Skrevet 24. oktober 2007 #68 Skrevet 24. oktober 2007 I første avsnitt skal det stå "det har hendt at babyer har DØDD pga. skriking" osv.
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #69 Skrevet 25. oktober 2007 Bare hyggelig pappaimars:o) Håper det ordner seg for dere , for jeg vet virkelig hvor fortvilet en sånn situsjon kan være:o( Jeg vil i tillegg som anonym har skrevet over her vært veldig forsiktig med å legge barnet i en sånn pose om ikke han er vant til det og liker det fra før. Det kan fremkalle panikkanfall og barnet blir da værtfall veldig uttrygg. Og det er jo ikke det man vil. Jeg vil også rette på noe som jeg selv skrevb lengre oppe her som jeg kan se hørtes veldig drastisk ut. Å det var at gutten vår skrek så han spydde........det var altså ikke så bokstavelig ment da. Det som i virkeligheten skjedde var at han skrek til han brekte seg og da kom det litt gulp. Det skjedde kun 1 gang og det var første kvelden i ren raseri fordi han da altså ikke fikk vikljen sin mer. Vi gikk jo selvsagt inn til han med en gang da:o) det å nærmest bli beskyldt for å drive barnemisshandling vil jeg ikke ha på meg. Vi elsker jo sønnen vår over alt i hele værden! Vi var i en veldig fortvilet situasjon og etter å ha prøvd alle mulige gode råd så hadde vi ikke noe annet valg enn å høre på heslesøsters siste utveig. Vi kunne jo rett og slett ikke sitte oppe hele natte å holde barnet vårt i hånden, stryke og synge på månedsvis. Vi fikk ikke søvn noen av oss. det var ikke noen morro prosess og jeg håper de fleste av dere slipper å oppleve det. Det var jo i grunn vår egen feil at det hadde sklidd sånn ut . Han var jo nesten 9 mnd når vi måtte gjøre dette og det pga vi hadde sittet å dulle med han alt for lenge hver kveld etter leggetid og det hadde ballet på seg. Han gråt , jeg gråt og mannen min gråt.....ja det var helt forferdelig til slutt for man vet ikke sin arme råd. bare de som har opplevd dette selv tror jeg egentlig klarer å forstå hvor ille det faktisk kan være. Målet vårt var ikke at vi skulle få sove hele natten i rundt absolutt, men 2-3 timer på øye må vel være lov å forlange vel. Alle må selvfølgelig gjøre det som passer for seg og man må prøve seg frem. Sønnen vår er i dag 3 år og kuren hjalp heldigvis kjempe bra på han:o)) Det var en utrolig lettelse, men jaggu hadde vi det fælt mens det sto på vi også. den dag i dag kan han jo våkne til litt i søvne for å få smokken eller noe, men det er jo helt greit. Men ikke hele natten bare:o) Lykke til alle andre som sliter også. Målet må vel heller være å lære av sine feil. Sånn at nå når vi får nestemann så skal vi heller la vær å venne henne til å bli dullet i søvn hele tiden med å stryke på og synge helt til hun sovner hver kveld. For det har veldig lett for å balle på seg og ta helt av til sluttt. de er jo så søte å små så man synes jo det er så koz vett, men alt med måte tydeligvis:o)
M&Ms Skrevet 25. oktober 2007 #70 Skrevet 25. oktober 2007 Det er fint at du modererer deg, Vuggi Vuggi :-) Det høres ut som de fleste her blir helt sjokkert når jeg beskriver hvordan min sønn regaerte og at de mener det er sjeldent. Men det er faktisk ikke uvanlig at barn reagerer slik på Ferber. Jeg snakket med helsesøster om det, og hun sa at det er mange barn som reagerer slik (nå sier helsesøstre mye rart, men akkurat dette tviler jeg ikke på!). Min sønn skrek ikke til han kastet opp, men han skrek til han brakk seg (for meg hørtes det ut som han holdt på å bli kvalt), han "skrek seg bort" og han var så hysterisk at han kastet hodet hardt inn i sprinklene. Jeg fikk råd om å polstre senga så han ikke skulle slå seg så fælt. Det var da jeg skjønte at jeg måtte følge mine egne morsinsinkter og gi meg med det grusomme greiene de anbefalte meg. Det er interessant å høre at Ferber selv har gått vekk i fra metoden sin. Slike innrømmelser pleier å sitte langt inne... Jeg tror man må bruke sin egen sunne fornuft, jeg. Føles Ferber helt galt, så er det galt. Føles det som en grei løsning (for eksempel at barnet bare ligger og sutrer og smågråter litt, slik enkelte her rapporterer), så er det sikkert en flott løsning for den familien.
heldigec Skrevet 25. oktober 2007 #71 Skrevet 25. oktober 2007 Det med at Ferber skal ha gått vekk fra metoden sin mener jeg bestemt ikke stemmer. Men han skal muligens ha moderert seg i forhold til tildigere utsagn (har jeg hørt). Antagelig går det ut på hvilke tidsintervaller man skal benytte og hvordan man skal opptre hos barnet. Sove-Karin har visst direkte kontakt med ham den dag i dag (sa hun)
ScaryMama Skrevet 25. oktober 2007 #72 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg formulerte meg feil hvis det ble oppfattet slik at han har gått vekk fra den. Det jeg har lest er at han har innrømmet at han ikke vet nok om de psykologiske aspektene ved kuren, og at han ikke hadde anbefalt den i dag pga. dette.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2007 #73 Skrevet 26. oktober 2007 Herregud dere radikale og forhistoriske damer! Vi må tenke litt på foreldrene her. En skrikende baby er en liten pris og betale for litt nattesøvn for oss foreldre. Der
mammaen te Noa:) Skrevet 26. oktober 2007 #74 Skrevet 26. oktober 2007 funka her, nå legger han seg som en engel om kvelden. Skikkelig herligt! men vi fikk det til uten for mye grining. Dessuten sa helsesøster at barnet trenger grenser og disiplin allerede nå og at det ikke gjorde noe om barnet gråt litt. Men jeg tok han opp viss han gråt skikkelig. Roet han og la ham ned igjen i sengen sin. Gikk kjempe fint
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2007 #75 Skrevet 26. oktober 2007 Hvorfor hører dere på helsesøstre når det gjelder barneoppdragelse, hva vet de egentlig? De er bare sykepleiere og kan minimalt om barnepsykologi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå