Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er pjokken såpass gal at vi har tenkt å prøve ut ferbers metode. Den virker jo i overkant ond synes jeg, men den skal jo virke, så vi må vel prøve. Er det noen som har erfaring med den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg personlig er helt imot den metoden for å avenne barn.syns den er helt forferdelig, å vill ikke mine barn så ondt.barn trenger nærhet,kjærlighet og omsorg.det er min mening.

Skrevet

Vi har veldig god erfaring med metoden. Du finner mine tidligere innlegg om du søker på Ferber under 0-1. Men viktig at barnet er gammelt nok (dvs minst 6 mnd)

Skrevet

Til anonym: Det er jo rett og slett ganske frekt å insinuere at man ikke har kjærlighet og nærhet til barnet om man bruker denne metoden. Jeg synes også at den virker ganske hard, men all forskning viser jo at det er oss foreldre det er ille for. Barnet lærer seg bare å sove.

Til deg som lurte på hva ferber var: Da kan jo du også bare sjekke det som heldigec skriver:-)

Til heldigec: Tusen takk! Håper virkelig det funker, for nå går vi alle tre på veggen snart. Han er snart 7 mnd., så det skal vel være riktig tid å gjøre det på. Takk!

Skrevet

Kan forøvrig anbefale Karin Naphaugs bok "Sov Godt" med mange gode råd og søvnoppskrifter. Vår sønn sov igjennom (etter Ferber) fra 6 mnd til han var 2,5 år han! Våknet ALDRI om natten siden og ble en drøm å legge! (har begynt å våkne litt nå fordi han drømmer). Så ingen skade skjedd her i alle fall.

Har en datter på 4 mnd som vi vil gjøre det samme med om det blir nødvendig. Gruer meg, for hun har en veldig sår gråt. Men som du sier, det er for foreldrene det er verst. Min (og andre jeg kjenner) erfaring er at det funker så utrolig bra at man kan bli helt imponert. Lykke til!!

Skrevet

Vi måtte også ty til skrikekur på vår lille tass og det hjalp kjempe bra..

Det er nå 2 år siden da:o)

Men guri det blir noen tøffe netter og det lønner seg å gå på skift .

Vi fikk bruksanvisning med stoppeklokke og det hele når vi måtte til for det er veldig viktig at man følger alt som det står, hvis ikke kan det ha motsatt virkning og barnet blir utrygg og helt firvirret!

Her har du bruksanvisningen: Å husk , har dere først begynt så MÅ det fullføres. lykke til:o)

Ferbers søvnmetodeMaren Eriksen, redaktør Babyverden

Mange foreldre har rapportert gode resultater etter bruk av søvnmetoden utviklet av professor Richard Ferber ved søvnlaboratoriet Children Hospital i USA. Noen velger også å bruke deler av hans metode.

Hvilken aldersgruppe passer metoden for?

Dem med erfaring fra bruk av metoden mener den passer best for barn som er mellom fem til seks og seksten til atten måneder gamle.

Lag et fast leggeritual:

Legg barnet i våken tilstand, i egen seng, på eget rom (hvis mulig) og med lyset av. Si ”God natt” og gå ut av rommet.

Den første natten:

Hvis barnet begynner å gråte når dere har utført det faste leggeritualet, vent tre minutter og gå inn til barnet. Hvis barnet står i sengen, legg det ned, si ”God natt” og gå ut.

Fortsetter barnet å gråte, vent fem minutter og gå inn til barnet. Stryk noen ganger over barnets hode før du på nytt sier ”God natt” og går ut.

Dersom barnet fortsetter å gråte, går du inn hvert syvende minutt.

De følgende nettene:

Den andre natten venter du først fem minutter, så syv og deretter ni minutter før du går inn til barnet.

Den tredje natten venter du først syv minutter, så ni og deretter ti minutter før du går inn til barnet.

Den fjerde natten venter du først ti minutter, så femten og deretter mellom tjue og tretti minutter før du går inn til barnet.

Husk:

Vær nøye med tiden, se på klokken og følg intervallene som er oppgitt.

Metoden kan brukes både natt og dag.

Dette handler om grensesetting og det gjelder å være konsekvent.

Barnet husker ”belønningen” det får i form av å bli tatt opp, matet og kost med. Slik belønning lærer barnet seg fort å påkalle, og det blir gunstig for barnet å våkne. Barnet blir sjefen.

Barnet skal være friskt når du innfører metoden.

Gjennomføringen fungerer best når begge foreldre jobber sammen og er motiverte og konsentrerte.

Metoden bør tilpasses det enkelte barn og hver enkelt familie.

Vær tålmodig

Skrevet

Du skal selfølgelig gi nattakos og stryk på kinnet som vanlig første gangen du legger barnet oxo.

Skrevet

Du skal være litt forsiktig med Ferber-metoden. Jeg prøvde den med førstemann, men måtte gi opp. Du kan prøve, men ikke tenk at har du først begynt, MÅ du fullføre. Da setter du deg og ungen i en helt fortvilet situasjon hvis han reagerer for sterkt på metoden. Noen barn illskriker til de mister pusten og blir helt blå i ansiktet. De skriker til de kaster opp. De kaster seg fram og tilbake i senga så de dunker hodet i sprinklene. Hvis barnet ditt reagerer slik, må du ikke fortsette. Følg instinktene dine og ta han opp og trøst han og trøst deg selv med at søvnproblemene uansett er forbigående. Det løser seg når barnet blir større, selv uten skrikemetoder!

Skrevet

Dete r nok akkurat der du tar grundig feil Soya.

Selvfølgelig skriker de så det rister i sengen , spy kan de også gjøre.

Det er helt forferdelig, men det er jo akkurat derfor de gjør det fordi de ikke får viljen sin. De er mye smartere enn mann tror av og til.

Det værste du kan gjøre er å avbryte når du først har begynt!!

Det er da du forvirrer ungen helt og faktisk virkelig dolker han i ryggen.

Ungen skjønner jo ikke pointet i det hele tatt da, plutselig er du bestemt for så å plutselig la han få viljen sin igjen.

Dette sa helsesøster til oss også og alle plasser jeg har lest om det står det at det er en kjempe viktig ting man MÅ forholde seg til.

Ungen vår skreik til han spydde også, mange barn klarer å brekke seg med vilje faktisk bevist for de vet at da kommer vi løpende værtfall.

Ikke alle selvfølgelig , men noe er faktisk så utspekulerte også.

Å ja, selfølgelig er det tøft! Det er jo derfor det er så viktig å ikke bryte midt i oxo.

Vi holdt på i en uke nesten.

lillemann holdt det gående hele natten og gidde seg ikke uten kraftig kamp.

Men jaggu ble det mye bedre etter at han skjønte at det ikke var noe vits lengre.

Både han og vi ble mye mer opplagt om dagene:o)

Skrevet

Jeg tror ikke en baby skriker kun for å tynnarisere og få viljen sin. Jeg tror babyer skriker når de har et behov, et behov for å ha mamman/ pappan sin der.

Syns dette er en bra atrikkel:

http://www.solveig-spedbarn.com/grate.htm

Skrevet

Når de er bittesmåe babyer så tror ikke jeg de gjør det heller.

Men når de er en 5-6 mnd så har de nok funnet ut hva som funker og ikke ja:o)

Det står jo at man ikke skal bruke denne metoden før det da.

Skrevet

men den artikkelen som det referes til gir jo ingen svar og ern kun en kritikk til metoder.

Man blir jo ikke annet enn forvirret av slik. HVa skal man gjøre da?

Hva gjør dere der barnet sovner fint om kvelden , men våkner om natten og ikke vil sove uten pupp

Skrevet

Nei, jeg er ikke enig med deg. Man må føle litt på sine egne tålegrenser, også. Man skal ikke la seg tvinge til å gjennomføre noe som nærmest føles som mishandling av barnet bare fordi helsesøster eller en eller annen teori sier det. Jeg er klar over at Ferber forutsetter at du fortsetter uansett. Men jeg mener altså at det er galt. Barn som kaster opp skal tas opp! Man risikerer også å miste tålmodigheten og besinnelsen som forelder når man har holdt på i mange timer og barnet ikke sovner. Da blir det i alle fall en fæl situasjon, både for foreldre og barn.

Litt trist å se holdningene dine til små barn, syns jeg. De er ikke "utspekulerte". De gråter fordi de er dypt fortvilet.

Skrevet

Dette var altså til Vuggi Vuggi!

(Jeg gir også pupp når barnet våkner om natten og ikke vil sove uten pupp!)

Skrevet

Uffameg, om du virkelig er så naiv at du tror barn bare gråter når de virkelig har grunn til det når de er blitt såpass store....ja da kommer du nok til å få det travelt fremover.

tror nok de fleste foreldre som har oppdratt barn selv er enige med meg om akkurat det.

Å man lar seg ikke tvinge så lenge man ikke ber om rådet selv.

Hallo?

Han spurte da ytterlig om akkurat denne metoden!

Jeg skjønner da vel at denne metoden ikke er noe alle vil prøve.

Jeg svarte Hi her jeg. Sa ikke at du måtte gjøre en gang til.

Skrevet

Å er man et stabilt menneske som går inn for noe sånt så mister mann ikke besinnelsen.

da har man jo et problem...

Skrevet

Enig m Soya her...hadde d vært mitt barn som skrek til hun mistet pusten, spydde osv hadde jeg selvsagt tatt henne opp! Hadde gjerne ikke gått ut av soverommet, men hadde roet henne og lagt henne igjen..og så fortsatt...Barnet skriker jo ikke for å tyrannisere! Er jo faktisk et fortvilet rop om hjelp..

D står jo faktisk og at metoden må tilpasses d enkelte barn og den enkelte familie!

Skrevet

Selfølgelig lot ikke jeg barnet ligge i spy heller da...

Alle må få gjøre som man vil, det passer selvfølgelig ikke for alle og det har jeg aldri sakt.

Jeg svarte kun Hi sitt spørsmål her jeg.

Å man er ikke noe dårlig foreldre fordi om man setter klare grenser til slutt.

Skrevet

Ærlig talt, nå må du gi deg med den nedlatende tonen. Naiv? "Du kommer til å få det travelt" ? Jeg er en erfaren småbarnsmor, jeg! Har oppdratt flere små!

Når jeg skrev at de gråt fordi de var dypt fortvilet mente jeg når de lå i sengen og ble utsatt for Ferber. Ikke generelt.

JEg syns det er litt skummelt at alle som ber om søvnråd blir anbefalt Ferber. For det er ikke alle barn/foreldre det passer for. Var dte jeg ville få fram med mitt innlegg. Har man prøvd, og opplever at ungen slår hodet sitt, kaster opp, skriker seg helt bort, ja da er det lov å gi seg selv om Mr. Ferber mener noe annet.

Skrevet

Om du har sett overskriften på dette innlegget så står det klart og tydelig at det er akkurat Ferber metoden han vil har råd om!

Nedlatene tone er vel å si at du antyder at jeg har et dårlig syn på små barn som gråter???

Så ikke skyv den over på meg, når man utaler seg må man tåle å få svar også.

Jeg anbefaler ikke Ferber til alle som spør om søvnråd.

Men på dette innlegget var det AKKURAT det det ble spurt om.

Svært som man gjør om ei fjær til ti høns her da!

Nei, nå gidder jeg ikke skrive mer. dette blir for latterlig.

Skrevet

Helt og holdent enig med Soya her:-) Dette er jo et forum. Selv om Hi spurte om akkurat ferber-metoden, må selvfølgelig folk få si sine meninger imot denne metoden. Den er ganske så ekstrem, og jeg ville ikke brukt den mot mitt barn iallfall. Da mener jeg det finnes andre og bedre metoder enn dette! Et barn skal ikke ligge og kaste opp og slenge hodet i sprinklene uten at man tar det opp. Dette syntes jeg også er galt!

Skrevet

Eller lar barnet utsette seg for alvorlige skader ved å kaste hodet i sengen.. Man er jo ikke helt på jordet heller da.

Man ser selfølgelig an ..

Skrevet

Pappaimars- Du skriver at all forskning viser at det er foreldrene det er ille for. Hvilken forskning refererer du til? Jeg blir nødt til å tro at du snakker om noe du IKKE har peiling på for det du sier er fullstendig feil. Gjør hva du vil med ungen din, men ikke skriv at "all forskning viser" når den ikke gjør det! Det er tydelig for meg at du vet fint lite om temaet, så ikke utgi deg for å være en som har satt seg inn i ferbers.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...