Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pappaimars- Du skriver at all forskning viser at det er foreldrene det er ille for. Hvilken forskning refererer du til? Jeg blir nødt til å tro at du snakker om noe du IKKE har peiling på for det du sier er fullstendig feil. Gjør hva du vil med ungen din, men ikke skriv at "all forskning viser" når den ikke gjør det! Det er tydelig for meg at du vet fint lite om temaet, så ikke utgi deg for å være en som har satt seg inn i ferbers.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pappaimars- Du skriver at all forskning viser at det er foreldrene det er ille for. Hvilken forskning refererer du til? Jeg blir nødt til å tro at du snakker om noe du IKKE har peiling på for det du sier er fullstendig feil. Gjør hva du vil med ungen din, men ikke skriv at "all forskning viser" når den ikke gjør det! Det er tydelig for meg at du vet fint lite om temaet, så ikke utgi deg for å være en som har satt seg inn i ferbers.

Skrevet

Skrevet

Beklager at det ble sendt flere ganger, Nikolai satt på fanget;)

Skrevet

Skrevet

Skrevet

Skrevet

Skrevet

Vuggi vuggi, hold de ekstreme holdningene for deg selv. De fleste av oss har ikke behov for å gå så langt med det stakkars barnet for å lære det å sovne i egen seng. Har klart det fint opptil flere ganger selv uten å være brutal. Man kommer langt med fornuft og følelser og kjærlighet til sitt eget barn. Mangler du dette, skjønner jeg at du må følge slike teorier til punkt og prikke selv om ditt barn uttrykker fortvilelse, ensomhet og kanskje redsel. Har du tenkt på at barnet ditt var redd der det lå og skrek en hel uke? At denne teorien ikke passet for ham?

Alle barn er ulike og en teori er bare en teori. I går var en annen teori "In", i dag er det kanskje "Ferber" og i morgen kan det hende at man sier at Ferber var totalt gal.

Bruk hodet, hjertet og følelsene, bøker er bare et supplement til dette!

Skrevet

Vuggi vuggi, hold de ekstreme holdningene for deg selv. De fleste av oss har ikke behov for å gå så langt med det stakkars barnet for å lære det å sovne i egen seng. Har klart det fint opptil flere ganger selv uten å være brutal. Man kommer langt med fornuft og følelser og kjærlighet til sitt eget barn. Mangler du dette, skjønner jeg at du må følge slike teorier til punkt og prikke selv om ditt barn uttrykker fortvilelse, ensomhet og kanskje redsel. Har du tenkt på at barnet ditt var redd der det lå og skrek en hel uke? At denne teorien ikke passet for ham?

Alle barn er ulike og en teori er bare en teori. I går var en annen teori "In", i dag er det kanskje "Ferber" og i morgen kan det hende at man sier at Ferber var totalt gal.

Bruk hodet, hjertet og følelsene, bøker er bare et supplement til dette!

Skrevet

Hærregud så stygg du er Anna78!!

Vuggi Vuggi har da vel ikke gjort noe galt så hvorfor angripe henne på den måten?

Må virkelig si du er usaklig nå og Veeeeeeeeeeeldig dømmende ut ifra en teori både helse og forskermyndighetene er kommet frem til.

Nei dette må jeg si er lavmål

Skrevet

Tusen takk for det anonym:o)

Jeg blir også helt rystet over visse personers holdninger her inne og angrep.

Vi fikk denne kuren utlevert av helsesøster den gangen vi ikke visste våre arme råd.

Sønnen vår var vel rundt 8-9 mnd den gang vi gjorde det.

han var ikke forlatt til seg selv og vi fulgte konstant med .

Jeg gidder ike henge meg opp i sånne personangrep pga vi fulgte helsesøsters råd den gang.

Jeg vet jeg er en kjempe god mor og at min sønn har det kjempe fint til oss, så derfor har jeg kun god samvitighet også:o)

Lar sånne usaklige argument gå meg hus forbi rett og slett fordi det sier mer om dem enn det gjør om meg som ikke har gått til angrep på noen her inne!

Jeg har heller ikke gjort noen andre noe galt med å svare Hi her på det han lurte på fordi jeg tilfeldigvis hadde svaret.

Så skal man bli peppret på den måten.

Det var siste ord i denne debatten fra min side:o)

Holder meg for god til å kaste bort tid mer på stygge svar og beskyldninger tatt helt ut av det blå.

Anbefaler alle å lese alle innleggene her med svar før de går til angrep .

Ha en vakker kveld alle sammen:o)

Gidder ikke kaste bort energi på kverulering.

Skrevet

DETTE HAR JO TATT HELT AV! Det er da ingen som sier at det er normen at ungene spyr eller smeller hodet i sprinklene. For de fleste utarter dette seg med helt normal gråting. Selvsagt er det forskjellig fra barn til barn, men disse utsagnene får det jo til å virke som man driver med regelrett tortur!! Og DET er virkelig ikke tilfellet. I såfall så ville ikke barna sovet søtt i sengene sine etter ca 4 dager....

Alle må få benytte den metoden de føler passer dem synes jeg. Det finnes mange veier til Rom som man sier....

Dog vil jeg si at dersom man ikke merker noen fremgang etter 3 dager (og barnet skriker mye fortsatt) så ville også jeg vurdert andre veier. Men min erfaring er at etter 3 dager så sovner og sover barnet av seg selv :-)

Skrevet

Klarte ikke dy meg nå så må svare:o) Hehehe

Helt enig med deg Heldigec.

Vi såg forbedringer dag for dag og hadde vi ikke gjort det, etter ja la oss si 3 dager da så hadde vi selvfølgelig ikke prøvd den metoden mer heller.

Men man kan ikke regne med at sånt ordner seg over natten, man må gi det noen dager og se an:o)

Skrevet

Jeg siterer fra deg Vuggi vuggi:

Dete r nok akkurat der du tar grundig feil Soya.

Selvfølgelig skriker de så det rister i sengen , spy kan de også gjøre.

Det er helt forferdelig, men det er jo akkurat derfor de gjør det fordi de ikke får viljen sin. De er mye smartere enn mann tror av og til.

Det værste du kan gjøre er å avbryte når du først har begynt!!

Det er da du forvirrer ungen helt og faktisk virkelig dolker han i ryggen.

Ungen skjønner jo ikke pointet i det hele tatt da, plutselig er du bestemt for så å plutselig la han få viljen sin igjen.

Dette sa helsesøster til oss også og alle plasser jeg har lest om det står det at det er en kjempe viktig ting man MÅ forholde seg til.

Ungen vår skreik til han spydde også, mange barn klarer å brekke seg med vilje faktisk bevist for de vet at da kommer vi løpende værtfall.

Ikke alle selvfølgelig , men noe er faktisk så utspekulerte også.

Klart du vil få reaksjoner på det du skriver her!! herregud... det er en ekstrem metode,og folk vil selvfølgelig si imot da. Selvfølgelig hvis noen vil bruke denne metoden må de få lov til det. Men, jeg ville virkelig stoppet det hvis barnet mitt lå der og spøy!! Å si at 5-6 måneder gamle babyer er utspekulerte, greit nok.. men SÅ utspekulerte er de ikke.

Fint hvis denne metoden bare gjør at barnet sutrer litt, men at de spyr, kaster seg i sprinklene osv. da er det tydeligvis ikke riktig metode for barnet ditt. Det er nok det folk reagerer på. At noen her var nedlatende mot deg har jeg full forståelse for, for det var faktisk du også oppi her. Å kalle noen naiv, er ikke dette også nedlatende?? Hmm.. det mener nå jeg!

Hi spurte, og får både for og imot...sånn er det!!

Vi får se om du klarer å "holde" deg unna diskusjonen nå da...

Skrevet

En baby på 6mnd. har ikke de kognitive forutsetninger til å være utspekulert.

Skrevet

Herregud så mange dumme mennesker det er her! Jeg reagerer også på at pappaimars skriver at all forskning viser at det er verst for foreldrene. Hvor dum går det an å bli, trodde du at dibbere her skulle falle for den løgnen din?

Skrevet

Ojojojoj! Her var det mye sinne! Vi får ta litt av gangen ...

Vuggi vuggi: Tusen takk for hjelp og støtte, det samme til deg heldigec. Jeg trenger virkelig det nå.

Til alle de sinte: Jeg spør om ferber fordi vi har prøvd alt annet. Han sov fint til han var tre måneder, og så ble det verre. Det har gått gradvis nedover hele tiden,og nå som han snart er syv måneder er han vanskelig å legge, våkner etter en halvtime, og sovner ikke uten pupp. Dette gjentar seg hele natten. Tidligere kunne jeg vugge ham i søvn, men det går heller ikke lenger. Det eneste han roer seg ned av er pupp, og det hjelper ikke lenge det heller. I natt sovnet han 19, og våknet 4 ganger før klokken halv elleve. Han pleier å ville starte dagen rundt tre om natten.

Det fiffige er at han stort sett er blid hele tiden, men nå har jo vi aldri latt han skrike heller. Men nå går det altså ikke lenger. Hverken vi eller han kan leve uten søvn. Jeg synes en del av dere er frekke og uforskammede, og jeg tror vel kanskje ikke dere har hatt ordentlige søvnproblemer. Greit nok det, men ikke kjeft på oss når vi har prøvd absolutt alt, og nå ser oss nødt til å prøve en metode som helsesøster og en haug av bøker anbefaler oss. Dere som er så veldig ivrige på forskningsresultater får bare unnskylde meg. Det hørte jeg av helsesøsteren, og tror på henne. "Falle for løgnen min", sier du. Tror du jeg spør om dette for å være vrang?! Skjønner dere ikke at kona mi er i ferd med å bryte sammen, og at vi trenger råd?! Vær grei!

Skrevet

Hei,

Jeg vil bare understreke at jeg forstår veldig godt hvordan dere har det, for jeg har vært der selv. Var helt utslitt og prøvde Ferber i desperasjon fordi det var det helsestasjonen og andre anbefalte. Men hos oss gjorde det bare vondt verre, og i dag angrer jeg på at jeg ikke ga opp Ferber tidligere enn det jeg gjorde. Poenget mitt er at Ferber passer ikke alle barn. Ha i bakhodet at kanskje det ikke passer deres sønn.

Sannsynligvis har sønnen deres bare fått en dårlig vane, men det kan jo også være at han plages av tenner og gommer som klør og derfor våkner ofte? (Siden han begynte med dette ved 3 mnd mener jeg, ofte da de begynner å klø) Kanksje prøve med en kjøleskapskald bitering når han våkner?

Skrevet

Det som er litt synd er at mange familier venter så lenge som dere (til kona nesten bryter sammen) før de prøver Ferber. Og det er vel nettopp pga endel kritiske røster (som vi har gode eks på her)...

Men jeg vil si til deg, Pappaimars, at dersom dere virkelig føler behov for hjelp utover det vi har gitt dere her så snakk med Karin Naphaug. Hun koster, men er verdt hver krone for å få tilbake nattesøvnen for små og store! Mangel på søvn er en velkjent TORTUR-metode i mange land og her må man bare ta vare på seg selv så godt man kan. Det er det beste for både voksne og barn å få sove skikkelig.

Men Ferber er godt beskrevet på nettet og dere kan sikkert klare dere på egenhånd. Sett av helgen, la kona ligge på eget rom langt unna babyen (om mulig) og ta deg av nettene du. Så kan du sove litt på dagen etterpå. Husk kjølig rom (de blir fort svette av å gråte), ta gjerne på ullpysj/ullbody så han ikke ligger og er våt/kald når han sovner. Anbefaler også Baby-safe/sovepose. Mange barn sover bedre bare av å bli lagt fast i en slik.

Regn med at han kan gråte opptil 2 timer av gangen første natten (stort mer enn det orker de ikke). Hvis dere er skikkelig konsekvente kan du regne med at 4.natten vil han antagelig ikke våkne.

Håper du fant de andre innleggene mine fra tidligere. Ellers kan jeg gi deg "oppskriften" på nytt. Ta vare på kona di og lykke til!

Skrevet

pappaimars og vuggibuggi: typisk å avfeie de som er uenige med at de ikke har hatt skikkelige søvnproblemer. All forskning sier du også, det er faktisk masse forskning som sier at barnet ikke skal skrike. At barnet sovner selv etter noen netter med skriking, kan ikke det tilskrives at det "gir opp", ingen kommer når jeg tilkaller hjelp??? Det kan gjøre noe med barnets personlighet og hvordan det vil takle hendelser senere i livet.

Og før du sier noe mer, jeg er alene med en som i perioder har våknet hver halvtime mellom midnatt og kl 5. Nå er han nede i annen hver time (1 år). Blir nesten gal i perioder, men likevel blir det aldri ALDRI skrikekur hos oss. Her ble det faktisk oppdaget en nakkeskade når han var 6mnd, og sannsynligvis den som har gjort at han har så store problemer med å sovne.

Skrevet

Hei Soya, og takk for forståelsen! Jeg tar til meg det du sier. og prøver bare ferber fordi, som sagt, alt annet er forsøkt. Om det ikke går så stopper vi jo. Jeg skal ha det i bakhodet.

Har prøvd biteringer og slikt, men det hjalp ikke. Det virker egentlig ikke som om han har vondt. Han er bare fryktelig oppmerksomhetskåt.

Skrevet

Tusen takk, heldigec! Vi får vel prøve selv først, men jeg har ingen problemer med å ringe Naphaug om det skulle fortsette. Jeg bor i Oslo selv, så jeg ber henne gjerne på besøk! Jeg har sjekket de tidligere innleggene dine, og det var bra lesning. Om du har noe ekstra å tilføye i forhold til det vuggi skrev lengre oppe på tråden så skriv det gjerne inn. Da forholder jeg meg til denne tråden de nettene jeg får fremover. Jeg skal jobbe i helgen, og vi har bestemt at vi begynner forsøket natt til mandag. Vi gruer oss forferdelig, men vi får jo ikke sove nå heller, så det er like greit å sette i gang. Jeg skal si i fra hvordan det går.

Til du anonyme som synes jeg avfeier deg: Unnskyld for det! Det var ikke meningen å være hoverende. Men om du virkelig har så store problemer med søvnen så burde du jo prøve å gjøre noe du også. Det er jo ikke sunt for hverken deg eller barnet å ha det slik.

Mvh

Skrevet

Pappaimars- Jeg har en gutt som bruker lang tid på å sovne (ca. en time) og våkner fremdeles et par ganger på natten enda han straks blir 1 år, men nå roer han seg uten pupp. Det var på det verste da han var 7mnd. , da våknet han opptil en gang i timen og ville ha pupp. Ikke anta at vi som ikke velger ferbers har barn som sover natten, de aller fleste spedbarn sover ikke natten. Det er faktisk ikke vanlig eller naturlig heller. Det er kun i vår vestlig del av verden der vi forventer at spedbarn sover natten, og at vi i det hele tatt snakker om søvnproblemer hos så små barn.

Ferbers fungerer, ja, men det er ikke dermed sagt at det er riktig for barnet. Barnet ligger og skriker i sengen til det forstår at mor og far ikke kommer, og det gir opp i utmattelse. Siden du er interessert i forskningsresultater, så vil jeg meddele resultatene av flere eksperimenter. Når barnet skriker, så skiller det ut store mengder stresshormoner, faktisk så er det slik at barnet ofte når maksimalnivåer. Det er en grunn til at barneskrik er fælt å høre på, evolusjonen har gjort det slik for at foreldre skal reagere på det!

Det er mange foreldre som velger ferbers fordi det er enkelt, og de er så slitne at de ikke har tiltak til å sette seg inn dette med spedbarnssøvn. Det finnes mange andre løsninger på søvnen, og uansett så går det seg til! Babyer blir flinkere til å sovne, og holde seg i søvn etter hvert som de blir større. Myten om at foreldre må "lære babyer å sovne selv" burde blitt lagt død snart for babyer lærer dette med alder og modning. Det er det all mulig slags forskning som støtter!

Hvis du er interessert i å lese litt mer om dette temaet før du går til det jeg mener er ytterst drastiske tiltak, så kan jeg sende deg link til flere vitenskapelige artikler om spedbarnssøvn. Det finnes også måter å få babyen til å sove natten på som ikke innebærer gråt, hvis dere absolutt kjenner at dere er nødt til å ha et barn som sover natten allerede.

Skrevet

nei selvsagt er det ikke sunt! Du avfeier jo din egen sønn også da, med at han er "oppmerksomhetskåt"! Min får behandling for nakken, så håper det skal bedre seg med søvn ettersom nakken blir bedre. Hvordan vet du at det feks ikke er fysiske problemer som ligger til grunn for at din ikke vil sove?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...