Gå til innhold

Hvor mange her hat født UTEN epidural`?


Selphy

Anbefalte innlegg

Fødte uten forrige gang, og det var det jeg hadde tenkt til å begynne med også, men skrek på epidural underveis, og det var akkurat for sent da de skulle sette den på meg, så legen måtte bare rulle sammen sakene sine og gå igjen :-) Så ropte jeg på hva som helst annet av bedøvelse, for da kom trykkriene, og de sa, det er for tidlig, og så sa jeg hva med NÅ DA? og da var det for sent... Så jeg fødte uten bedøvelse, men var ikke høy i hatten underveis, da skrek jeg på alt de hadde.

 

Nå skal jeg i gang med fødsel nummer to snart, og begynner uten bedøvelse, og så får vi ta det som det kommer. Går det like fort som forrige gang, så går det nok greit uten, har også forberedt meg bedre denne gangen med å gå på "Aktiv Fødsel"-kurs, så er spent på hvordan det blir.

 

Nekter å la det bli et nederlag om jeg skulle be om epidural og få det denne gangen, det er helt umulig å vite hvordan fødselen blir før jeg står midt oppi den, så min holdning er å ta det som det kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har født 2 ganger uten noen form for smertestillende:) Prøver å bli gravid med nr. 3 og håper jeg får like grei fødsel denne gangen også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har født 3 barn uten epidural og håper jeg klarer meg uten denne gangen også.Jeg er faktisk redd både sprøyten og virkningen;-(

 

 

Lykke til alle sammen;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga klar beskjed om at æ ikje sku ha nåka sm.stillende på første fødte ville heller prøv å sett i badekaret å d va så deili hadde næstn ikje ondt.Hadde heller ikje nåka form før sm.stillende på nr 2 blir nok heller ikje nåka på nr 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 stk uten epidural, gikk glimrende, 1 fødsel dro ut i tid lå med rier i 2 døgn, så fikk peditin for å få sove et par timer. nr2 brukte jeg kun lystgass, gikk kjempe fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte uten epidural. Jeg hadde ikke smerter i åpningstiden før jeg hadde 8 cm åpning, og det var bare flaks at jeg var på sykehuset slik at de fant det ut (hadde svangerskapsforgiftning). Så alt i alt hadde jeg bare smerter i ikke fullt 1 time! :-D

Er ikke stolt av det i det hele tatt, hvorfor skulle jeg det?

Jeg er bare veldig takknemlig for at jeg var en av de som fikk en sånn type "smertefri" fødsel. Har ei venninne som har hatt skikkelig sterke smerter fra 3-4 cm åpning og som brukte 26 timer med tette rier på fødselen sin, og HUN står det utrolig respekt av. Skjønner godt at de som har slike fødsler bruker epidural.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fødte uten epidural, ikke mitt valg, ville ha men jordmora sa at jeg ikke kunne få pga det var ikke bra for unger, det gikk så innpå ungene. Jeg skjønner ikke helt det for er da en drøss som får det å alt går jo bra m ungene deres. Fødslelen varte i over 20 timer så kunne godt trengt epidural. Nå når jeg skal ha nr 2 så skal jeg ha det uansett hva di sier, så sant det er tid til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa at jeg ville se hvordan det gikk før jeg evt skulle få epidural. Så gikk alt i et bankende kjør og jeg var ikke i stand til å ta stilling til noe som helst. Det var bare å kjempe på og prøve å hvile mellom riene. Jeg fikk lystgass som jeg ikke syntes hadde noen effekt, men det hjalp veldig godt på å disiplinere pustingen. Pustet inn lystgassen dypt og konsentrert, og skreik på utpust. Det var faktisk ganske deilig å ha gyldig grunn til å skrike. Så det skal jeg absolutt gjøre neste gang og :-) Alt i alt var det en fin opplevelse. Det var fascinerende at kroppen tok kontroll, jeg måtte bare prøve å henge med i svingene. Jeg var veldig heldig, for det tok ikke mer enn åtte timer, og gikk nok så bra som det kan. Satser på samme taktikk neste gang, se hvordan det går og vurdere det derfra. Hvis det drøyer og går trått, ber jeg nok om en liten sprøyte. Jeg er glad den muligheten finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

har født tre ganga uten anna smertestillende enn petidin... som berre e avslappende... og skal ha min fjerde unge om en fem måneders tid... håpe på at ej klare d uten da... regne me d gjeng for fort egentlig... i og me d tok berre 22 min sist;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

 

Fødte min sønn i setefødsel uten smertelindring :)

 

Gikk helt greit det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

ten epidural ja.

 

kun varmt bad og lystgass med nr 1

kun lysgass med nr 2.funker bra den lystgassen da...hahah...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag ønskade epidual men fick inte det eftersom jag hade tatt fragminsprøyta kvällen før.Fick kun morfin och det verkade bara i två timmar.Så jag fick føda helt utan smärtstillande..det var ont!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

jeg fødte uten smertestillende. ville heller ikke ha det, ville prøve uten. første rie kom natt til lørdag, riene var ikke effektive så når mandagen kom var det fortsatt 2cm åpning. Da måtte barnet ut uansett. fikk en pille og beskje om at det skulle hjelpe, slik at riene ble effektive men det kunne ta opp til tre dager før det skjedde. fikk tabelleten 1015. 1115 var riene blitt mye mye sterkere. 1610 gikk vannet. Jordmor anbefalte at jeg tok epiduralen for når man får en slik pille så blir smertene vist nok større. Men da jeg skulle få den var velsa på vei ut alt. 1725 var hun ute. Jeg er strålende fornøyd med fødselen, vondt var det men godt å klare det uten. Takke for at jeg fikk en relativt enkel og grei fødsle.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte epidural sist, og du store tid for en fantastisk oppfinnelse!

 

Jeg er overbevist om at folk har ulike smerter, ulike smerteterskler, og dessuten har samme person ulik erfaring fra fødsel til fødsel.

Jeg hadde en av de lange fødslene med 8 timer intense rier før jeg omsider fikk epidural. På det tidspunktet var jeg så sliten at jeg ikke kan beskrive det. Så fikk jeg epidural og det ble SÅ mye bedre. Og fødselsopplevelsen ble positiv, fordi jeg faktisk kunne slappe av mellom riene og kunne snakke med kjæresten og JM innimellom i stedet for å bruke all energi på å "være inni mitt eget hode". Det skal sies at det endte med KS til slutt, men jeg ble igangsatt og riene var ineffektive lenge før jeg fikk epidural. Ble sikkert ikke mer effektive med epidural, men jeg husker jeg fortalte legen at jeg godt kunne prøve noen timer til før vi evt. tok KS. Nettopp fordi smertene var mer til å hold ut.

 

Jeg tror som enkelte andre har sagt at det beste er å vente å se hva slags fødsel du får. Ikke ha noen forhåndsbestemt oppfatning av at det beste er å klare seg uten. For meg hadde jeg ikke noe valg føltes det som. Det ble for vondt, over alt for lang tid, og det snudde en for j... opplevelse til en veldig positiv opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

jeg har født en gang med og en gang uten. smertefritt med epidural, smertehelvete uten, men jeg tror jeg foretrekker uten faktisk. nå vet jeg jo at jeg har klart uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

født uten smertestillende, og det gikk så fint:) Fødselen var en fantastisk opplevelse for min del. Synes veldig synd i dere som ikke fikk en slik opplevelse og som sliter med angst for event nye fødsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang fødte jeg uten smertestillende, og det var faktisk mindre vondt enn gangen før det igjen da jeg fikk epidural..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Haha. Jeg ler av dere som tror det sier noe som helst om fødselen og prestasjonen om man har født med eller uten epidurel.

 

Jeg har født en med og en uten noen form for smertestillende. Den uten epidural hadde jeg valgt hundre ganger før den ene med. Den med epidural er det værste jeg har vært med på. Kanskje nettopp derfor jeg fikk det???

 

Tenkt på det? At det kanskje nettopp er de med som er de værste. At det er derfor det er nødvendig?

 

Skjønner ikke behovet for å være stolt for å ha født uten. Min uten var en tur i parken sammenlignet med min første med full pakke smertelindring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fødte uten epidural eller noe annet første gangen. har planer om det samme denne gangen også hvis alt går som det skal;) syns det gikk kjempe fint å føde uten epidural, dessuten syns jeg det ser så forferdelig vondt ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...