Gå til innhold

Hvor mange her hat født UTEN epidural`?


Selphy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fødte uten epidural, det gikk ikke bra.

Fått kraftig fødselsangst på grunn av at jeg hadde en slik fødsel som jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk epidural den gangen fødselen ble satt igang,rakk nesten ikke virke da før babyen var ute :-) hadde 8 cm åpning da de satte den..

Ellers har jeg født uten noen form for bedøvelse 2 ganger,gikk heeelt supert.

Lystgass og bedøvelse i mellomkjøttet hadde jeg v.fødsel nr 1.

Ellers kun lystgass v.2 fødsler.

Venter nå nr 7 som ligger i seteleie,får forhåpentligvis KS !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flødte uten epidural eller annen form for smertestillende. Det gikk veldig fint for meg. Valgte normalenheten på sykehuset fordi jeg ville ha mulighet for smertestillende, men trenkte det ikke. De spurte om jeg ville ha lystgass, men orket ikke så mye styr. Hadde nok med meg selv. Konsentrerte meg om å slappe av og jeg beveget meg hele tiden, det hjalp for meg. Prøv det, anbefales....

Det er veldig forskjellig hvordan fødsler man har. Noen har effektive rier som kanskje ikke gjør SÅ vondt (selvførgelig gjør det vondt), som meg. Og noen har kraftig smerter som kanskje ikke er så effektive og det tar lenger tid, og gjør vondere...

Jeg var heldig som ikke følte at jeg hadde så veldig vondt, husker jeg tenkte når pressriene plutselig kom. - skal det ikke gjøre vondere først...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym 21.47

 

Tusen takk for et utrolig flott og innsiktsfullt innlegg! Det gjorde meg veldig glad i en verden hvor det florerer av de som har hatt greie fødsler som tror at andre som har hatt vonde fødsler er pysete og tåler lite. Det du skriver i innlegget ditt viser at du er takknemlig for at du fikk greie rier som ikke var så vonde, og du viser at du vet at ikke alle er like heldige og at det handler om flaks og ikke smerteterksle eller hvor "flinek" man er til å takle smerten. tusen takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg også bare skule legge til at mamma føte det like dan da hun fødte (mormor også). Det kan jo tenkes at lette eller harde fødsler går i arv/ligger i familien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte uten. Fikk tilbud av jordmor om epidural for å "bekjempe" for tidlig trykketrang, men vi kom aldri så langt før det ble bestemt å ta han med vakuum. Fikk pudendalblokade (lokalbedøvelse) i tilfelle de måtte klippe, men trengte ikke å klippe likevel. Tror nok at bedøvelsen tok noe av smertene akkurat når gutten "stod i døra" =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jg hadde ik noe form for smertestillende da jg fikk nr 1.

håper på det samme nå.

var oppe å gikk rett etter babyen var ute, føltre selv at jeg kunne tatt babyen under armen å gått hjem.

var i kjempe form rett etterpå igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fødte uten..men ville ha.. var fult på avdelingen hvor man fikk satt epidural, kom på en avd hvor man ikke gav smertestillende.

har hatt veldig problemer i ettertid med vonde drømmer og fødselsangst.

fikk akupunktur, men mener selv at det ikke gav noen lindring på smertene. men alt gikk bra og nå er tulla mi 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært som dere skryter av det dere som har født uten epidural. På innlegget med spørsmålet om hvor mange som har født MED epidural er det jo hittil bare en som har svart og det var meg. Det er liksom ikke stuerent å velge epidural.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har født begge to uten epidural - har såpass angst for å putte en svær nål inn i ryggmargen at jeg valgte å trene mye smertemestring i stedet. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte uten epedural...gikk kjempe bra...tror den sprøyta bare er oppskrytt....skal føde uten nå også jeg.....(men har sprøyte skrekk også da;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du det, Lill, at den sprøyta bare er oppskrytt? Jeg har veldig god erfaring med epidural, har født alle tre barna mine med det, og for meg var det til stor hjelp. Tror du at epidural er placebo, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVORFOR mener du at epidural bare er oppskrytt??? Hva vet du om det???? Syns du at jeg virker unormal som har hatt god nytte av epidural alle tre gangene jeg har født? Det er helt sant også, jeg har født med moderate smerter alle gangene. De fleste sier at fødselsmerter er de verste smertene de kjenner i livet sitt, men jeg vil ikke si at det var det for meg! Jeg vil si det var vondere å klemme fingeren i døra en gang, for det var grusomt vondt. Jeg vil også si at jeg hadde det verre da jeg hadde kraftig omgangsyke som barn enn jeg hadde det de gangene jeg fødte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten epidural for meg sist, det gikk helt fint. Fødsler er veldig forskjellige, tror det er best å vente og se hvas om skjer, jordmødrene råder en jo til hva som er best, ved store smerter eller veldig lang fødsel er det jo kjempefint med epidural, men for andre kan det få fødselen til å stoppe opp, og da kan det være bedre uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte mitt andre barn uten epidural. Forferdelig vondt men, var en kort fødsel.To timer fra første ri til ho var ute. Var i mye bedre form etter å ha født uten epidural enn med. Kroppen tok seg raskere inn igjen syns eg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født en gang med og to ganger uten epidural. Jeg foretrekker uten, selv om jeg hadde god hjelp av epiduralen den gangen jeg fikk den.

 

Jeg har fødsler som ikke varer veldig lenge (5-10 timer fra spede begynnelse til siste slutt), og jeg har hatt alt fra omtrent smertefrie rier hele veien, til intense rier omtrent uten pause.

 

At jeg har "greid" å føde to ganger uten epidural er en kombinasjon av at jeg ikke har lange fødsler (men den ene av dem var absolutt tøff nok sånn i intensitet!), at jeg har hatt ekstremt god fødselshjelp og -omsorg fra absolutt fabelaktige jordmødre (sist - den tøffeste fødselen - hadde jeg den samme jordmoren som jeg hadde gått til i hele svangerskapet og som, seriøst, antagelig er den flinkeste jordmoren i verden!), og at jeg, i alle beskjedenhet, faktisk er ganske flink til å føde. Jeg er god på å møte smertene, til å jobbe på lag med kroppen og på å håndtere det mentale (jeg har veldig vanskelig for å bli redd, for eksempel- dårlig utviklet fantasi...).

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg fødte første gang med epidural fordi jeg hadde maserier i mange timer, og fordi hodet hadde posisjonert seg feil, sånn at riene ikke virket på annet vis enn å slite ut meg. Jenta mi ble ikke hjulpet av riene. Riene ble svakere av epiduralen, og det trakk veldig ut i tid. Jeg brukte 26 timer på hele seansen.

 

2. gang jeg skulle føde, hadde jeg bestemt meg for å få epidural, på grunn av den første fødselen som trakk sånn ut og som var så smertefull.

 

Det var bare det at da jeg kom på sykehuset og skulle føde nr. 2, så viste det seg å være for sent for epidural. Jeg husker jeg ble kraftig forbannet, da jeg hadde blitt lovt dyrt og hellig at jeg skulle få epidural.

 

Til min store overraskelse, viste det seg at den 2. jenta mi bare brukte 6 timer på å komme ut. 20 timer mindre enn nr. 1. Jeg var så frustrert at jeg kunne hyle da jeg ikke fikk epidural, og smertene var selvsagt ubeskrivelige i den korte tiden jeg hadde dem.

 

Det ble mer intense smerter i den korte tiden jeg hadde dem.

 

For min del, var det himmelvid forskjell på fødsel nr. 1 og nr. 2. Jeg kjenner ikke mye til andres erfaringer, men ihvertfall for min egen del, var det så stor forskjell på disse to, at jeg nå ville ha foretrukket uten epidural (for ikke å svekke riene), neste gang.

 

Som alle her vet - så ER det vanligvis veldig stor forskjell på fødsel nr. 1 og nr. 2. For min del, tok som sagt nr. 1 20 timer mer enn nr. 2.

 

Men dette gjelder selvsagt ikke alle, men tenkte kanskje noen ville ha nytte av å lese det. Hvis ikke, så skjønner jeg det og, da smertene selvsagt er veldig mye mer intense i den korte tiden de pågår uten epidural enn med epidural.

 

Jeg var ikke utslitt etter 6 timer med rier og kunne derfor gi mer når det virkelig gjaldt.

 

Meningen er ikke å gi råd. Til det vet jeg at jeg vet altfor lite, og er dessuten svært klar over at dette ikke gjelder or alle, men kanskje noen allikevel vil ønske seg en kortere - dog mer intens opplevelse, enn å trekke det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...