Gå til innhold

Hvor mange her hat født UTEN epidural`?


Selphy

Anbefalte innlegg

Jeg fikk epidural. Mener det er umulig å sammenligne fødsler. Jeg ble igangsatt og var i fødsel to døgn - endte til slutt med hastesnitt. Venninna mi fødte uten smertelindring - men så tok denne fødselen 5 timer... Kan ikke sammenlignes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er forrige anonym. Hadde bare epidural et par timer før det ble keisersnitt. Og epiduralen virket ikke. Så jeg lå der med epidural og lystgass....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uten noe som helt smertestillende første gang. Ble ikke tid til sånt! Håper jeg slipper det nå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fødte uten epidural eller annen medisinsk smertelindring ved min første fødsel. Det eneste jeg fikk var sterilt vann som ble satt som et lite stikk i korsryggen. Fryktelig vondt, som et vepsestikk, men det hjalp kroppen min veldig til å jobbe selv. Når jeg nå om et par uker skal føde på nytt vil jeg helt klart prøve det samme. Er ikke motstander av epidural og vil gjerne ha det tilgjengelig, men det er en utrolig deilig følelse å kjenne at kroppen er skapt til å føde. Det viktigste, tror jeg, er å føle seg trygg på omgivelsene og seg selv. Pusten er også viktig, ikke minst for å finne roen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte uten epidural men det var fordi jeg ikke trengte det.

Fødselen varte bare i 8 timer fra første lille ri til barnet var ute.

 

Jeg vet at jeg var heldig og at det ikke har noe med at jeg har høyere smerteterskel enn de som har måttet ha epidural. Hadde jeg hatt vondere rier eller en lenger fødsel er jeg ganske sikker på at jeg også hadde måttet ha epidural.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg fødte helt uten bedøvelse av noe slag, og håper på det samme neste gang. Men man skal aldri si aldri. Min fødsel var veldig kjapp, ca 1 time og et kvarter, så de hadde heller ikke rukket å sette noe. Var veldig sprek etterpå, tuslet selv over fra føde til barsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har ikke hatt epidural å heller ikke noen form for smertestillende på mine tre fødsler..

jeg er liiiiivredd for alt som heter sprøyter!!!:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. har fått to barn UTEN noen form for smertestillende, ikke lystgass, ingenting. Kun badekar under åpningstiden. Siste fikk jeg petidin og lystgass, men det var fordi jeg kom for sent til epidural. Skulle nemlig få det, da jeg skulle føde et dødt barn (til termin). Men det gikk greit det og. Men skulle ønske jeg kunne huske de to første fødslene bedre og mer, for de var helt suveren. Men jeg hadde rimelig kjappe fødsler, så de som holder på i mer enn 4 timer skjønner jeg veldig godt at de tar epidural. Det er jo ingen vits å slite, hvis man kan slippe. Dagens menneske er ikke like vant til smerte som før i tiden. Men det kan jo være lurt å prøve seg frem...det er jo mulig. Og tenke som så; aldri si aldri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Mange som har født uten her, ser jeg. Jeg har også født to ganger uten noen form for bedøvelse. Gikk kjempefint! Fødslene mine varte 6 og 4 timer. Nå skal jeg igang med nummer 3! Gleder meg. Fantastisk opplevelse! Mitt beste råd er å slappe av og konsentrere seg om pusten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg fødte også på 6 timer. Gikk som en lek, og det var ikke nødvendig med noe epidural :-)

Men hadde jeg holdt på i 15 - 20 timer hadde jeg nok tryglet etter epidural, iallfall hvis riene var slik mine var under sist fødsel.

Har respekt for dere som måtte gjennom tøffe fødsler altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte nesten le litt for meg selv når jeg leste denne tråden, her var det hormonelt gitt:)

 

Jeg har 2 barn, første fødselen ble satt i gang og tok døgn, da fikk jeg epidural for å få sovet litt.

Andre fødselen fødte jeg uten noen form for smertestillende, og gjett om jeg er stolt av det!:P Selvfølgelig er jeg det, kjempe stolt! Syns det er fantastisk at jeg har fått oppleve å føde slik som tusener på tusener har gjort før oss. Og jeg skjønner virkelig ikke hva som er galt av å være stolt over det.

Det vil jo overhode ikke si at jeg ikke respekterer de som ikke ønsker å føde uten smertestillende, det vil heller ikke si at jeg ikke skjønner at hver fødsel er forskjellig, at hver kropp er forskjellig, at vi alle har forskjellig grunnlag for å håndtere en fødsel osv osv...

 

Nå håper jeg bare at jeg kan føde uten smertestillende denne gangen også:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En fin debatt syntes jeg, jenter. Vi er alle som sagt forskjellige og her kan vi debbatere om det uten å hakke på hverandre. Syntes det er helt topp å lese. Jeg er førstegangs og gruer meg til å føde faktisk, men det er godt å lese om forskjellige historier. Jeg har alltid tenkt at jeg skal ha alt jeg kan få, men kanskje jeg ikke trenger det der og da. Er glad vi lever i 2008 og har muligheten til å ha en mer behagelig fødsel, selv om kroppen er bygd for å føde. Ungen kommer jo ut uansett, men måte den kommer ut på, er jeg glad vi kan velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje er vi blitt mye mer pysete og skal ha bedøvelse i alle bauer og kanter i tilfelle det blir vondt.....

Jeg har selv hvert igjennom to fødsler den første tok 5 timer og fikk lystgass til hjelp for å døyve den verste smerten. Med nr 2 gikk det fort, fra første rie til hun var ut gikk det 2 timer....også da fikk jeg lystgass...hadde nok ikke hatt tid til noe annet heller da.....men i den timen med pressrier var harde, for jeg hadde virkelige kraftige pressrier....all muskulatur var spent til det maksimale og jeg hadde blåmerker og var øm i muskulaturen i 14 dager etter fødselen....

 

Så dersom det blir en til har jeg vel mest lyst til å ta keisersnitt...for hva omdet går likefort da også, og begge mine barn hadde puste problemer helt i starten......

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

to fødsler uten medikament, og pokker så stolt av det oxo!! gikk kjempe fint, må jo ikke være redd for smertene, men jobbe MED kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en laaaang og grusomt vond fødsel (1 døgn fra første rie, 15 timer fra 4 cm åpning.) Men fødte uten epidural eller noen annen form for smertelindring, da jeg fødte et sted uten tilgang.

Hadde jeg vært på sykehus, hadde jeg garantert takket ja til bedøvelse....for det var en skikkelig tøff fødsel. Men nå i ettertid er jeg glad for å ha født helt naturlig, og synes jeg har må få lov til å være stolt av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen form for smertestillende her heller. Fødselen gikk over all forventning og det er jeg faktisk stolt over! :)

Håper det blir slik på neste og! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha må bare le litt hihi :-)

 

Her sitter det altså flerfoldige kvinner og uttaler seg om hvordan det å føde er for andre.

"Er vi blitt mere pysete, og skal ikke ha vondt under noen omstendighet -jeg fødte på 5 timer uten smertestillende jeg!"

Jaaaa nettopp; du fødte på 5 timer - ikke akkurat slike type fødsler hvor man TRENGER smertestillende da vet du ;-)

 

Hvis fødselen gikk over all forventning klarer jeg ikke å skjønne hvorfor man skal føle seg så innmari stolt over å ha født uten smertestillende.

Dere vet det kjære damer, at fødsler er veldig forskjellige (ja, tenk det hehe)

Hadde vi kunnet byttet på fødslene slik at alle fikk oppleve en forjævlig fødsel og alle oppleve en normal fødsel, så hadde kanskje flere vært litte granne mer ydmyke i forhold til andres beskrivelse av fødselen sin.

Men neida, her er vi sååå stolte fordi vi var heldige - men vet det ikke selv. Her dømmer vi opp og ned andre som har hatt totalt ulik fødsel enn oss selv, og begynner å bable om smerteterskel, positiv innstilling, jobbe med smerten osv osv. Slike folk aner ikke hva de prater om.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg Anonym 22:14 ;)

Alle fødsler er selvfølgelig forskjellige.. Men jeg er også litt enig i det andre sier over her.

 

Selv fødte jeg uten smertestillende sist gang, fra begynnelse til slutt tok det 16 timer. Men ser på meg selv som veldig heldig som ikke trengte smertestillende da. Selvfølgelig var det ikke noe godt mens det stod på som verst.. Ser ikke på det som en "lett" fødsel i ettertid, men at jeg var nok heldig at det ikke ble noen skrekkopplevelse. For denne gangen gleder jeg meg jo med tanke på at forrige gang gikk det så bra i forhold til forventningene. (Gruet meg veldig, og var forberedt på å nærmest dø! Hehe, tror nok det har litt å si hvordan man er innstillt ift fødsel på hvordan man opplever det) Men er ikke fremmed for at det ikke nødvendigvis går like bra denne gangen, og at jeg kanskje kommer til å trenge en form for smertelindring.

Men en ting jeg er sikker på at jeg ikke vil ha er faktisk epidural. Selv om jeg ikke har noen erfaring med det så er jeg forferdelig engstelig for nåler og alt som har med det å gjøre. Tror jeg heller vil ha vondt, og jobbe med smertene, enn å bli innmari anstrengt pga tanken på ei nål i ryggen. Dette er jo selvfølgelig helt individuelt, men for meg hadde nok selve opplevelsen av hele fødselen blitt verre hvis jeg hadde fått epidural, nettopp pga min egen rare innstilling ift nåler osv. Men det er nok klart at det hjelper mange veldig, sp jeg ser ikke heller noe galt i det så lenge man vil det selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte uten epidural! jeg haddde litt over gjennomsnitlig lang fødsel, med litt komplikasjoner de siste 2-3 siste timene, men alt gikk veldig bra tilslutt!! jeg er faktisk mer redd for epidualen enn for smertene, ikke redd for nåler eller noe, men for å miste kontrollen over smertene.. jeg hadde nok tatt det hvis jeg hadde ligget i fødsel forferdelig mange timer, eller flere døgn, for å få hvilet, samlet krefter og sovet litt! syns mange tar den litt for lett, og mener sykehusene burde opplyse litt mer om de negative sidene om epidural, og ikke bare de positive sidene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte uten, gikk supert=)

6 timer fra første rie til ungen var ute...rakk ikke tenke så mye..tete rier ja!!! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første fødsel var med epidural, deretter har jeg hatt tre fødsler uten. Fødsel nummer to (altså den første uten epidural) var grei nok, det gikk fint, først og fremst fordi smertene ikke ble intense før ved 7-8 cm åpning.

 

Deretter har jeg hatt to fødsler der jeg ikke fikk noe smertelindring i det hele tatt, bortsett fra noen latterlige nåler som ikke hjalp det døyt. Siste fødsel varte i 32 timer, men noe særlig hjelp fikk jeg ikke, fordi "dette klarer du så fint så". Det var en helt pyton opplevelse, og jeg er ærlig talt litt sur ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fødte uten, ikke eget valg

kom på alternativ avd hvor man ikke satt smertelindring, fordi det var fult på vanlig avd.

jeg har fått skikkelig fødselsangt etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...