Gå til innhold

Hvor mange her hat født UTEN epidural`?


Selphy

Anbefalte innlegg

jeg fødte uten epidural.

 

Jeg hadde på forhånd forberedt meg på tanken om å føde uten. Dette i tilfelle det ikke skulle la seg gjøre, og jeg da skulle få "panikk". Jobbet endel på forhånd med fødsels"nerver" (ikke fødselsangst). Min fødsel varte i 24 timer fra jeg kjente at det var i gang til han var ute. Vannavgang etter ca 18 timer. Før det hadde jeg rier som ikke var så vonde, men jeg måtte ligge kjente jeg. Jeg har nok vært heldig:-) og glad for det. Jeg hadde gått på yoga for gravide, så jeg konsentrert meg om pustingen. Jeg kom inn på føden med nesten full åpning, og da var det vel for sent med epidural uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lå i badekar og hadde det som eneste smertelindring. Hadde en kjempefin fødsel! Det varte 5 timer fra jeg kom inn på sykehuset. Jeg håper jeg klarer denne fødselen like greit, er noe bekymra over at jeg ikke er like godt trent nå som da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du sier, men samtidig bør det vel være lov å skryte av at man har født uten smertestillende? Selv om jeg ikke dømmer dem som føder med epidural, så må vel de som føder uten få lov å være stolt av det...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kjære nøffemor

Jeg mener det er HELT stuerent å be om epidural! Målet mitt er alltid at jeg skal prøve å klare meg uten, men første gangen var jeg inderlig takknemlig for at jeg hadde epidural! Hadde aldri klart det uten! Den tok riktignok piffen av pressriene mine, de forsvant nesten, men jeg hadde ikke klart å gjennomføre fødselen uten å ha fått sove den timen jeg fikk 3 timer før pressriene startet. Andre fødselen gikk så bra at jeg følte ikke behov for epidural.

Håper at jeg skal slippe epidural denne gangen også, men det vil tiden vise. Jeg tar det som det kommer! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk epidural etter 13 timer med maserier med førstemann, hadde epiduralen i 5 timer og holdt på i 5 timer til uten.

Med andremann fikk jeg ingenting, og denne gangen går jeg også for ingenting. Epiduralen gjorde bare mine dårlige rier enda dårligere, så selv om det gjorde vondt som faen vil jeg heller være i fødsel i 7 timer enn 23...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fødte uten, pga at jeg er livredd for sprøyter/stikk, i tillegg så gikk det veldig fort.

Det gikk helt fint, men nå er det 1 uke igjen til termin og jeg merker at jeg gruer meg litt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har født med og uten.

Synes den uten var den beste fødselen. Var så pigg etterpå. Kommer nok til å satse på uten denne gangen også, men man vet jo aldri hvordan en fødsel blir...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte uten epidural, hadde god effekt av lystgass jeg.. Vil prøve uten epidural på neste også, bare håper denne fødselen blir like grei som den forrige... tok 7 timer fra vannet gikk til hun var født.. Ville vurdert epidural hvis jeg ble liggende et døgn liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte uten epidural!

Rakk hverken det eller lystgass eller noe -det gikk så fort! Fikk pressrier før jeg kom meg opp i senga på fødestua... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte uten og det gikk fint.

 

Det er kanskje de som har prøvd en gang med bedøvelse og en gang uten som kan gi mest konstruktiv råd når det gjelder erfaring?? :)

 

Tror det er som flere påpeker også, at alt avhenger av hvor lang fødsel man har - og selvfølgelig så går alle inn i fødselene individuelt og dermed med ulike forvetninger til smerte!! :):)

 

Lykke til dere - både med og uten !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte uten! Hadde gått bra nok hvis jeg ikke hadde ligget så lenge med pressriene

 

Hadde 9cm i over 4 timer og utdrivningsfasen tok 1.15 min så.....tror det er ganske uvanlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nöff nöff!

 

Er vel ikke å skryte å fortelle at man har kommet gjennom en födsel uten smertestillende vel?? Å föde er helt normalt, noe vi kvinner er skapt for. Så det går faktisk an! Jeg gjorde det!

 

Opplever ofte motsatt, at det er om å gjöre å fortelle om den mest grusomme födselen. En normal födsel er liksom ikke interressant i dagens samfunn hvor alt skal väre så spesielt og särt.

 

Men noen har höyere smerteterskel enn andre, noen klarer seg uten smertestillende, andre ikke. Verre er det ikke!

Helt utrolig...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født uten noe som helst to ganger. Syns 1. gang var et sjokk (trodde ikke det var så vondt nei *hihi*), mens andre gang gikk det susende fort og greit.

Denne gangen vurderer jeg å få bedøvelse til selve utpresningen faktisk. Jeg har sprukket en del begge de foregående gangene, og ville gjerne slippe å føle det igjen....er det noen som har erfaringer med det?? Hmmm,-kanskje jeg skal lage en egen tråd:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huffda,-dette var da hårsårt!!!

Det er da ingen så langt i denne linken som har kritisert å få epidural, er det??? Dette virker litt som "angrep er det beste forsvar"...det er bare det at du ikke har noe å forsvare... .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillefy, spør om du kan få pudendalblokade på det sykehuset du skal føde. Jeg hadde det da jeg fødte andre gangen, og jeg syntes ikke da det gjorde vondt å trykke ut ungen. Jeg kjente det sprengte da hodet kom, men det sved ikke noe som jeg husker. Pudendalblokade kan hjelpe veldig hvis du gruer deg for utdrivningsfasen. Men dessværre er det ikke så mange jordmødre som kan sette det, det er visst heller de eldre jordmødrene som har lært det. Men spør om du kan få det for sikkerhets skyld. Jeg fikk ikke pudendal da jeg fødte nr. 3 i sommer, men da fikk jeg lov å ha på epiduralen mens jeg pressa ut ungen. Jordmora satte en liten lokalbedøvelse da jeg skulle presse ut ungen, men jeg kjente mer denne gangen at det sved da hodet kom ut enn jeg gjorde sist. Så det er synd at pudendalbedøvelse blir brukt så lite i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første barn fødte jeg med epidural. Fødselen varte i 24 timer og jeg slet med åpning. Et sant helvete.

Nr 2 kom på 1 1/2 time og denne gangen stod jeg og fødte og trengte ikke epidural. En fantastisk fødsel i forhold til nr 1. Hadde også mer overskudd og glede etter fødselen.

Nå venter jeg tvillinger og må ha epidural. Gruer meg litt,men går nok fint. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg hadde ikke epidural med første, jeg ba om det, da jeg hadde 5cm åpning sa jordmor at jeg kunne få epidural nå om jeg ville.. merkelig nok svarte jeg nei?! skjønner det ikke den dag i dag hvorfor jeg sa nei..

var jo kjempevondt.. men jeg tror nok det var for at jeg ikke ville fødselen skulle ta unødvendig lang tid!

Så nå denne gangen føler jeg at jeg fint kan ta imot epidural, for nå har jeg født en gang naturlig! så gjeeerne epidural denne gangen takk! selv om jeg sier nei... så kom med det!! vi lever da i 2007!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den som spør ¨får svar... uten epidural...men kunne sikkert like gjerne vært med. Taklet det fint, og er glad for det. Det er vel slik at alle vil skryte av sin fødselsopplevelse, om det er med eller uten epidural. Rart at noen reagerer her. Trodde det var et diskusjonsforum, hvor alle kunne si det de mener uten å måtte forsvare seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg føler når jeg leser her er at man må forsvare bruk av epidural. jeg hadde epidural fordi blablabla. Jeg føler også at dere som føder uten skryter. ohh jeg er så flink som føder uten.

 

1000 fødsler føles på 1000 måter. Vi er alle forskjellige, og synes ikke det skal være nødvendig å måtte forsvare bruk av smertestillende, uansett hvor unatutlig det måtte være.

 

Vi lever i 2007. og vi er ikke så "sterke" som vi var før. Dessuten var det høyere rate på både dødfødsler og modre som døde i barsel før. Vi skal være takknemmelige for alle alternativene vihar i dag.

 

Jeg angriper ingen, men mine venninder syne jeg er "svak" som vil ha smertestillende. Selv skulle de være så naturlige å føde uten. Selvom de hylte på smertestillende mens det sto på. Det er grunnlaget, for å si det jeg sier.

 

Jeg har ikke født enda, men når jeg skal i ilden til sommeren skal jeg ha ALT som finnes. Kjør på med alt som kan fungere. Intravenøst i begge armer. Epidural, og drypp. akupunktur, og triggermassasje, varme omslag og varmt vann. lystgass og lokalbedøvelse. Jeg vil ha ALT. enkelt og greit. Og jeg er like mye kvinne for det

 

tenk!

 

hihihihihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Helt enig med deg Jannamor..Vi lever i 2007 så hvorfor ikke ta all den smertelindring en kan få. Gi meg også alt som finnes. Er vel tiden etter at barnet er kommet ut som betyr mest og ikke en helt "jævlig" fødsel hvor det viktigste er å kunne skryte i ettertid over at en ikke hadde bedøvelse. Blir helt kvalm at dem som fordømmer dem som velger bedøvelse. Jeg har ikke født enda, men har termin om vel to uker og selvsagt vil det være fint om jeg får en kort og grei fødsel og slipper masse bedøvelse og mange vonde slitsomme timer, skjer det så vel og bra om ikke så gi meg alllllllllll bedøvelse som finnes...

 

Lykke til alle som skal føde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte uten noe, men det var nok hovedsaklig fordi fødselen tok 3 timer fra føste ri til gutten skreik. Fikk ikke tid til noe, såvidt bare til å komme meg inn på sykehuset...

 

Men det skal være sagt at kroppen er ment til å klare en fødsel...og den gjør mye av jobben...så stol på kroppen din og jobb MED den, ikke hold igjen...

 

Lykke til med alle de forestående fødslene!!! Og lykke til med barselperioden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...