Gå til innhold

Dere med skolebarn; har dere ingen motforestillinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg var forresten vekke den veka me lærte å rekne prosent, og må sei at eg den dag i dag er litt usikker på det feltet, sjølv om eg har god karakter i økonomi fra vidaregåande skule.. :-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

se der ja:))) Prosentregning er viktige greier det:)))

Skrevet

Har tenkt å gjøre det, ja. Barnet skal jo ikke henger etter heller.

Skrevet

Jeg ser det mer at skolen er veldig lite fleksibel, noe den burde være mer av. Og slett ikke alle som vil til syden når det er 40 grader... Ferie i juli er kun for de som vil være i Norge, reiser man bort er det vanligvis for varmt. Og jeg har ikke tenkt å feriere i Norge til barnet her er ferdig med skolen.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Hmmm...nå har jo ikke jeg barn i skolealder, men jeg hadde faktisk ikke tenkt noe negativt over det her. Jeg har selv kjempehøyt fravær fra ungdomsskolen og videregående (grunnet sykdom), men det har aldri gått over det faglige. Så jeg ser ikke problemet med å ta 1 ukes ferie midt i skoleåret. Men nå vet jeg jo ikke hvordan mine unger blir på skolen...blir de som meg har jeg ingen motforestillinger, nei. I alle fall ikke faglig sett, men ser en på det sosiale så er det vel nok med 1 ukes ferie.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Forresten...å ta ut ferie til barnet midt i tentamenstida er jo bare dumt gjort...skjønner ikke dem som finner på å gjøre det!

Skrevet

Det er flere enn du tror som finner på sånt, skal jeg love deg.... Og hvis du hadde kjempehøyt fravær på ungdomsskolen uten at det i det hele tatt gikk ut over det faglige, vel, da er du en av veldig få heldige!

Skrevet

Vi har aldri dratt til syden utenom sommerferien - men vi har dratt til Vestlandet for å besøke besteforeldre og det blir jo i bunn og grunn det samme. Vi bor 1800 km unna dem, så når vi først drar så er vi gjerne ei uke. Har ikke så mye som et bittelite snev av dårlig samvittighet. Vi får med oss ukeplanen og gjør både matte og lesing mens vi er på ferie. Skal vi reise i jula koster flybillettene 15 000 kroner bare for flybilletten - og da er det fristende å reise første uka i januar i stedet når det koster 6000 kroner for samme turen. Da får vi råd til å besøke dem oftere.

Før jeg fikk skolebarn så hadde jeg nok en slags prinsippiell oppfatning av at de gikk glipp av veldig mye om man reiste på ferie i skoleåret. Men den illusjonen er i alle fall blåst bort med vinden. Her blir mesteparten av matten og skrivinga gjort som lekser - og vi klør oss stadig i hodet og lurer på hva de gjør i skoletimene.

Skrevet

Eh... Hvis du lurer på det så synes jeg det er veldig rart at du ikke har tatt det opp med kontaktlærer, eller dratt innom skolen for å være sammen med trinnet til ungene dine en dag...

Slike holdninger som dine gjør det ikke enklere å være lærer....

Skrevet

Det er klart vi har gjort det :-). Vi trodde faktisk først at det var guttungen vår som drev og tullet bort tida når han var på skolen, og at det var derfor han jobbet så lite i skoletida. Men læreren skryter av han og sier at han er en grei og oppmerksom gutt, så da vet jeg ikke riktig hva jeg skal tro om at de ikke gjør matematikk på skolen. De har jo ukeplaner, og jeg er en mamma som følger rimelig godt med. Og hvis det på ukeplanen står at de skal være ferdig med s. 90 til fredag så er min unge ferdig med side 90 til fredag (også når han er på ferie hos mormor). Jeg er bare forundret over at 9 av 10 av disse sidene gjøres som lekser.

Men dette er en avsporing av det vi egentlig diskuterte :-)

Skrevet

Matte må gjennomgås og konkretiseres! DET tar tid. Og de fleste har vel flere bøker...

Skrevet

?

Siden du er opptatt av status her er det vel på tide å fortelle at jeg også er lærer. Og har fordypning i matematikk...

Skrevet

Er jeg opptatt av status???? Og enda du er lærer stiller du spørsmålstegn med hva de gjør på skolen?

Skrevet

Jeg synes det blir utrolig arrogant å dømme de foreldrene som tar sine barn ut av skolen i løpet av skoleåret. Det kan være mange grunner til at en familie velger å feriere utenom høysesong. Det er ikke nødvendigvis økonomi som avgjør dette, men det kan være at mor eller far har sesongbetont arbeid. Ikke alle jobber 8-16, med mulighet til å ta ut sine 5 uker når det måtte passe seg selv og familien. Disse barna har også en rett til å feriere med sine foreldre.

Så lenge foreldrene har god kontakt med kontaktlærer og de har med seg en arbeidsplan på ferien så ser jeg ikke noe galt i dette.

Vi har heldigvis jobb og studier som gjør at vi kan feriere med våre små i høysesongen når "alle" andre har fri, men skulle det oppstå en situasjon hvor vi ikke har anledning til å ta ut ordinær ferie med barna i skoleferien, så vil det være helt uproblematisk å ta barna ut av skolen. Både jeg og min mann er høyt utdannet og har kapasitet til å følge opp skolearbeidet i en eler to uker.

Men, jeg må si meg enig at det er tull å ta ut barna fra skolen når de skal ha prøvemuntlig, tentamen osv. Dette er verdifull trening til eksamen og på tentamen er det pliktig oppmøte, med legeerklæring som eneste gydlige fraværsgrunn?? (Det var i hvertfall det når jeg gikk på ungdomsskolen/vgs)

Skrevet

Det er antagelig fordi jeg er lærer at jeg stiller spørsmålstegn ved det de gjør på skolen. For jeg vet hva de skal gjøre på skolen. Forskjellen mellom mine to barns lærere er formidabel - og for min sønn er det synd, for han har ikke fått den flinke. Jeg er mildt fortvilet over den faglige kvaliteten på lærerne i den norske skolen. Noen lærere er så faglig svake at de begynner å svikte i matematikkundervisninga allerede på barneskolen. Det er lærere i grunnskolen som underviser i norsk og matematikk som gikk ut fra lærerskolen med dårligste ståkarakter. Når man er så dårlig i et fag så burde man ha skamfølelse nok til at man ikke jobbet som lærer. En dårlig lærer kan ødelegge utrolig mye for elevene sine. Spesielt de svake elevene. Og det hjelper ikke så mye med sosial kompetanse hvis man ikke vet hva 2+2 er.

Og som lærer så ser jeg meg nødt til å påpeke at det holder med ett spørsmålstegn. Utsagnet blir ikke kraftigere med tre - det er bare språket som blir dårligere :-).

Skrevet

Har du hoppet opp på hesten din igjen, Darth Vader?

Har kommet litt bort fra den opprinnelige problemstillingen her, eller hva? Håper ikke du gjør sånn når du skriver andre oppgaver - he he...

Skrevet

Jeg svarer på innspill fra lille je. Det går vel bra det?

Skrevet

Sydenferie gir kanskje ikke alltid saa mye laering, men av og til er det godt med litt kvalitetstid som familie ogsaa. Dessuten saa faar elevene ofte brukt f.eks engelsk, regnekunnskaper ved aa omgjoere fra f.eks euro til kroner.Hverdagsopplevelser kan inneholde mye laering...

Hos oss ( er laerer ) har elevene selv ansvar for aa gjoere ukeplanen mens de er borte. Den ligger paa nett saa hvis den ikke er klar naar de reiser maa de finne den selv. Dette er ikke noe problem og lager heller ikke noe ekstraarbeid.

Hos oss viser det seg at de som jobber greit hjemme ogsaa gjoer det paa ferien sin.

Det aa ta ut en tiendeklasing under eksamen/tentamensperioder har jeg faktisk aldri hoert om noen som gjoer. Ei heller at det forventes at man skal faatt tatt proeven omigjen naar det passer enn selv.

Jeg syns mange laerere og skoler er veldig firkantete og maa si jeg er glad jeg jobbet der jeg jobbet. Der hvor skolen var en del av livet,ikke hele livet :)

Skrevet

Jeg ble tatt ut av skolen en del som barn av forskjellige årsaker, men hadde aldri problemer med å få gjort leksene mens jeg var borte og det var lite jeg gikk glipp av. Når foreldre søker om å få tatt ut barna en uke eller to antar jeg at ledelsen ser an barnas situasjon og foreldrenes evne til å følge opp. Hvis sønnen min blir flink til å gjøre leksene sine og lærer raskt vil ikke jeg heller ha problemer med å ta ham ut av skolen en uke nå eller da. Kanskje ikke for å dra til syden, men andre ting :)

Skrevet

Jammen mange og lange svar her....

Mine to snupper er fortsatt små, så problemstillingen er ikke aktuell på flere år (går vel fortere enn jeg tror). Men jeg tror faktisk ikke jeg vil ha så store motforestillinger mot å ta de ut en uke eller to om høsten. Jeg har en jobb hvor jeg ikke får vinterferie eller fri fra nyttår til påske i det hele tatt uten at det er ekstremt tungtveiende grunner. Billige turer er ikke en av dem. Men det visste jeg allerede da jeg begynte i jobben siden det står i ansettelseskontrakten min. Og det visste vel dere som er lærere også;-)

Det kommer vel litt an på foreldrene hvor stort utbytte barna har av en uke eller to i syden. Mulig jeg er "rar", men jeg er alltid opptatt av hva barna kan lære i enhver situasjon. I "syden" kan man vel inkludere stort sett alle fag.

I tillegg ville det være en selvfølge at barna har med bøker og gjør ukeplanene sine mens vi er borte. Hvis mine barn er litt lik meg, så er nok ikke det noe problem. Når vi hadde med prøveboka i matte hjem for å få underskrift, regnet jeg de andre prøvene i smug fordi jeg syntes det var så morsomt. På 80-tallet da jeg gikk på barneskolen var det heller dårlig tilrettelegging for flinke elever, alt fokus var på de svake. Noe som førte til at jeg ofte kjedet meg, og som gjorde at de få gangene jeg var syk og borte i lengre perioder følte jeg ikke at jeg hadde så mye å ta igjen. Forhåpentligvis er dette bedre nå...... Vi var aldri i syden da når jeg var liten, men jeg ble tatt ut av skolen for å være med faren min på jakt bla.

Skrevet

Så lenge ungene henger godt med faglig ser jeg ikke problemet.

Våre unger får som regel fri siste uka før sommerferien begynner.Det er da vi har mulighet til å reise til syden!I skoleferien har vi ikke råd.

Det er ikke mye lekser på skolen siste uka,mye kosetimer og rydding av kl.rom o.l.Men det som er av lekser gjør vi ekstra hjemme og leverer inn før vi drar.

Skrevet

Dersom froeldrene er "oppegående" og faktisk bruker endel av ferien på lekselesing etc, så klarer npok de fleste å føle med pensum. her går det kanskje mer på viljen enn på kunnskapen....

MEN; jeg mener dte er en uting å stadig ta barna ut av skolen for å reise på feire. Skolebarn har ganske mange ferieuker i året, og det må da kunne gå ann å legge ferien til noen av disse ukene!

Dessuten burde vi som foreldre tenke mer på hva slags signaler det sender til ungene. Jeg synes IKKE det er greit med unger og foreldre som tror at det bare er å ta fri når det passer dem. Hvor en ansvarsfølelsen??? Man har plikt til å følge undervisningen, og hva signaliserer vi egentlig til ungene hvis vi mener at denne plikten kan vi bare skulke unna dersom vi føler for det????

Jeg ahr ingen problemer med de som tar ut ungene en gang eller 2 fordi det er noe spesielt som skal skje - f.eks bryllup, store familiebegivenheter etc. men å ta ut ungene til stadighet for å sløve i syden synes jeg er en UTING!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...