Gå til innhold

Dere med skolebarn; har dere ingen motforestillinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har permisjon nå, men hadde tiende tre år på rad før det... Har vært så EITRANES forbanna på mange foreldre med HINSIDES IDIOTISKE argumenter for å dra!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm. Å la barna komme etter første skoledag i første klasse hadde jeg aldri gjort.

Mee jeg synes faktisk ikke det er sååååå forferdelig å ta barna ut av skolen f.eks. en uke i februar eller mars for å reise et sted med familien.

Det er ikke all verden heller hva de går glipp av så sant de forberedere seg på forhånd og får anledning til å ta det igjen etterpå.

Ikke alle foreldre kan ta ferie når de vil, så kanskje de ikke har mulighet til å være så mye sammen med barna i barnas ferie, men heller må reise utenom feriene av og til.

Er det virkelig så fryktelig forkastelig??

Skrevet

Hva mener du med "får anledning til å ta det igjen etterpå"?

De fleste foreldre har vel mulighet til å få ferie i løpet av åtte uker i sommerferien til skolene?

Ja, jeg synes faktisk det er forkastelig å ikke prioritere barnas skolegang ja, jeg må innrømme det....

Skrevet

Jeg mener det at de kan ta igjen det tapte ved å gjøre ekstra lekser osv.

Og de fleste kan sikkert ta seg noe ferie i løpet av sommeren, men ikke høstferie, jul, vinter- og påske.

Det er vel heller ikke snakk om å ikke prioritere barnas skolegang, som jo er veldig viktig. Hvis barnet er borte én uke mister det fem dager, og det tåler læringen til de fleste barna.

Jeg synes også at det bør begrenses, men har forståelse for at enkelte familier velger å reise utenom ferier f.eks en gang i året eller annethvert åer el.lign.

Skrevet

Du skal vite at det er ganske mange av disse familiene som slettes ikke ser på det som sin oppgave å ta igjen det forsømte...

Og det er DA det oppstår et problem...

Skrevet

Hm. Ja, hvis du som lærer ser at barna komme rpå etterskudd er det jo et problem. Og det er selvfølgelig ikke bra at foreldre blir slappere og slappere når det gjelder dette, hvis det er sånn det er.

Men...nå må jeg legge meg ;-)

Skrevet

Hei..

Hadde med meg mine to, da 11 og 12, til syden i fjorten dager fjor - da samboer jobber hele sommeren og for at vi skulle endelig få en ferie sammen alle måtte det bli slik..

Guttene fikk fri - men begge fikk med seg hver sin A-plan som de skulle levere ferdig sammen med dagbok - A3 side for hver dag skrevet på engelsk.. De jobbet vel ca to-tre timer hver dag under hele ferien for å rekke å bli ferdig med alt..

I år var vi bare hjemme og på hytta mens samboer jobbet så det sier vel alt om hva jeg synes om det..

Skrevet

Hadde det nå enda vært realiteten at man tok igjen det tapte. De aller fleste gjør NULL når de er på ferien, og er i allefall ikke innstilt på å jobbe dobbelt når de kommer tilbake. At noen barn tåler fem dager borte er greit nok, men slett ikke alle gjør det. Og som jeg nevnte før; hva slags signal er det å gi å ta fri ungene for å reise, når de, som alle påpeker når det er snakk om oss lærere, har fri "halve året ellers"...

Jeg selv kan heller ikke bestemme meg for at jeg skal reise når det er billigere, syns jeg hører ramaskriket hvis læreren dro til syden utenom feriene:))))

Skrevet

Er ikke skoleforelder ennå, men vil nok ikke ha noen motforestillinger mot å ta barnet ut en uke i midten av året for å dra på ferie.

Blir det krisestemning på lærerværelset om noen er syke i en uke eller to også eller?

Skrevet

NB! Dette var i september ikke ved skolestart..

Skrevet

Hvis eleven f.eks. går i tiende, så er ikke det lett nei. Men da er det i det minste ikke selvforskyldt.

Skrevet

Og egentlig så skriver du jo at du ikke har noe imot at de drar på ferie bare de gjør noe annet enn å dra til Syden, så i grunn er det sydenforeldrene du har noe i mot da, ikke fraværet?!

Skrevet

til og med 4. klasse synes jeg det er greit, men helst bare en uke, og ikke mer enn en gang i året. Men da må foreldrene se til at barnet enten tar med seg lekser, eller kommer ajour før eller rett etter ferien.

Vi reiser til Danmark for en uke litt etter høstferien, og det er ikke fordi det er billigere (huset vi skal leie er faktisk dyrere den uka enn i høstferien), men fordi pappaen er sjømann, og er ikke hjemme i høstferien. Mine barn går i 2. og 3. klasse, og får ingen problem å henge med etter ferien, det er jeg nokså sikker på.

Men for egen del ville jeg ikke tatt de ut på slutten av barneskolen/ungdomsskolen hvis ikke det var noe helt spesielt (ikke vanlig sydentur, eller denne Danmarksturen). Da er det mer man går glipp av og.

Foreldrene må få lov å ta ansvar for sine egne barns læring.

Skrevet

jeg ska ta min 1.klassing EN uke fri i januar...

men kunne aldri gjort det på denne siden av jul..

det er jo no det første halvåret at vennskap skal knyttes ..ville heller ikke tatt han fri mer en en uke..selvom det "bare" er 1.klasse så lærer de jo faktisk ting og det kan bli vanskelig å komme inn igjen i både læremateriell og "gjengen" når man er lenge borte..

Så jo jeg har betenkligheter med å gjøre det... Men no har vi muligheter, jeg tar ferie, han pappaperm og vi ska gifte oss så har goooood grunn til å ta han en uke fri synes jeg... og gjør det i januar med hensyn til småen:)

Skrevet

Nei, det er slettes ikke det jeg skriver. Jeg er generelt i mot å ta fri unger uten tungtveiende grunner, og synes terskelen skal være høy for fravær i det hele tatt. Noen har veldig lettvinte holdninger til dette. Men nå var det sydenferier det ble snakket mest om her da.

Skrevet

Det må de gjerne. Problemet er at de fleste foreldre mener det er vårt ansvar å legge til rette for at man skal kunne ta ferie når man vil....

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg har gjort det med min sønn hvert år siden 2 klasse går nå i 5. Første gangen var det 2 måneder de to siste bare 1. Men det var ikke kosetur til syden. Vi reiste til mitt hjemland Island og han har gått på skole der den tiden han var der. Han har også gjort lekser i fra skolen hans her i Norge pluss lekser i den islanske skolen. Dette har vi gjort for at han skal få inn det islandske språket (faren hans er norsk) Jeg har vært sammen med hans deler av tiden men han har også vært der alene. Nå snakker vi om at han skal ditt et halvt år alene fordi vi mener at det kan bli vanskelig å være borte fra skolen senere og da er dette siste sjansen hans. Skolen og læreren hans har vært veldig positive til dette og det har ikke gått utover hans skolegang i det hele tatt..

Dette har jeg gjort med god samvittighet og kommer til å gjøre noe lignende med minsten når hun kommer i skolealderen

Skrevet

Jeg svarer på Kjipe-Lailas innlegg jeg, aner ikke hva du mener og ikke mener, har ikke lest hele tråden.

Skrevet

Se der, det blir noe helt annet. Da tar jo faktisk du ansvar for sønnen din sin læring.

Skrevet

En kommentar til et spørsmål som ble stilt i tråden her:

Jo, det blir av og til krisestemning på lærerværelset dersom en elev er borte 1-2 uker på grunn av sykdom. Også denne eleven kan få en vanvittig jobb med å komme ajour igjen, selv om fraværet er aldri så gyldig.

OG det skaper masse merarbeid for lærerne, og det gjør en utrolig travel hverdag enda travlere.

Skrevet

Jeg ser nok ikke biten med merarbeid rett og slett fordi jeg ikke kan nok om jobben deres. Men har allikevel problemer med å se at 1 uke borte fra skolen kan skape et stort problem, så vidt jeg vet er vanlig at disse elevene får meg seg lekseplan og dermed er det en selvfølge (for meg) at foreldrene følger opp dette selv om de er på ferie.

Har selv vært borte fra skolei 3 uker pga kyssesyken, gikk da i (gamle) 7. klasse, og opplevde aldri det som noe problem med tanke på å ta igjen, kan igrunn ikke huske at jeg tok igjen noe særlig... Men dette er jo også over 15 år siden.

Skrevet

Jeg ser over alt de gjør av lekser til vanlig, at de virkelig har gjort det de skulle. Hvis jeg spør min nå 2. klassing om hun har gjort lekser svarer hun ja uansett... Men virker som det er en del foreldre som lar ungene styre helt og holdent leksene/skolearbeidet, og da "oppdager" ikke de at barnet faktisk ikke har gjort det de skulle.... og da er det dere lærere som ser det ja...

Skrevet

Det er en selvfølge for meg og at foreldre følger opp, men dessverre er dette sjeldenhet. Foreldre kan reise bort med ungdomsskoleelever i tentamensperioder, og forventer at vi organiserer så de får ta tentamener etter de kommer hjem eller før de drar... De tror og at alt av prøver kan tas fleksibelt, når det passer dem best. (Understreker at selvsagt ikke alle foreldre har denne holdninga)

Jeg har hatt elever som har måttet fått "gamle" karakterer (f.eks fra terminen før) fordi de har hatt myyye fravær nettopp pga kyssesyken. Læreplanene før var mye mer generelle og "løse", det var kanskje derfor du ikke opplevde å måtte ta igjen. Nå skal, bør og MÅ elevene gjennom visse ting.

Men selvsagt, ved alvorlig og langvarig sykdom gjør man selvsagt sitt beste for å legge til rette, og lar elevene ta kun det mest nødvendige for å komme ovenpå igjen.

Skrevet

Du sjiraffen...

Du kan gjerne få hospitere på skolen "min" et par uker, og fotfølge meg... Da skal du få se at vi har det travelt... Jobber 85% på fire dager... Det er ikke mange minuttene pr dag at man sitter på ræven, da nei. :-)

Og hadde en 8. klassing vært borte i 3 uker i strekk nå, så hadde vedkommende garantert hatt en god del å ta igjen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...