Gå til innhold

Dere med skolebarn; har dere ingen motforestillinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kakao, du har vel fri i alle friminuttene og går vel hjem når elevene gjør det, du som meg og alle andre lærere:)))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, selvfølgelig...

Idag har jeg hatt 10 1/2 times arbeidsdag, og det skal jeg ha på torsdag også...Overtid heter det i de fleste andre kretser, og da betales det som regel ganske godt. Jeg får ikke overtidsbetaling...

Skrevet

Åssen skal en barnefamilie ellers få råd til å dra til syden. Kjipt å være det barnet som ikke har vært sørover når "alle" andre har det.

Mine foreldre tok meg ofte ut av skolen for å dra til syden. Jeghar hvertfall aldri gått glipp av noe......

Ser egentlig ikke problemet i det jeg da, hvertfall ikke på barneskolen......

Skrevet

Og jeg som trodde alle lærere bare satt på rævva hele dagen..?!?!

hehe...

Tviler ikke et sekund på at det er en travel hverdag, har fått noen utbrudd fra en søster som har jobbet mye som lærervikar i perioder.

Men er virkelig 1 uke et stort problem hvis foreldrene følger opp den medsente ukeplanen?

Og jeg må understreke at for meg ville det ALDRI ha vært aktuelt å dra i tentamens perioder o.l.

Skrevet

Jeg vil si at det er ikke alle som har mulighet til å få ferie i høst eller vinterferieuka. På sommeren suynes jeg derimot man bør klare å ta ferie i løpet av skolens sommerferie.

Vi har en gutt i 3.klasse og har bedt han fri for å dra på ferie tidligere. (aldri mer enn tre dager da), men det har vært i forbindelse med ordinær ferie. Det vi er veldig påpasselig med er at vi tar han fri FØR ferien starter slik at han kommer tilbake til skolen sammen med de andre.

I år har vi derimot tenkt å be han fri 14 dager før juleferien fordi vi har tenkt å reise bort i pappapermen. Men igjen synes vi det er viktig at han begynner sammen med klassen sin etter juleferien. Og det har jeg ikek dårlig samvittighet for, selv om det blir en koseferie.

Skrevet

Hehe, den har jeg hørt tusen ganger! " Du skriver da bare overtid!" Ehh, ja, vis meg skjemaet jeg skriver det på???

Et par oppegående elever jeg hadde en gang skjønte ikke at jeg gidda da de fant ut at jeg faktisk IKKE fikk betalt verken for å være vakt på juleballet deres, eller for å sitte igjen to timer etter timen var slutt for å hjelpe dem å forberede seg til en prøve dagen etter:)

Skrevet

Hvis foreldrene følger opp barnet sitt og hjelper til med å holde barnet ajour med klassen, så er ikke problemet så voldsomt. MEN det er bare så alt, alt for mange foreldre som ikke ser verdien av dette... Det er det som er vårt hovedproblem.

Skrevet

Du kan jo ikke si at du aldri har gått glipp av noe? Så lenge du ikke har vært der har du jo måttet mista NOE?

Ja, hvordan skal en barnefamilie ellers få råd til å dra til syden? Hvordan i allverden skal jeg og familien min få råd til det da, når mamma har ferie KUN i skoleferien??? Stakkars mine barn...

Skrevet

Det er jo i barneskolen grunnlaget legges, da...

Og man kan, hvis man drar på et "uheldig" tidspunkt, gå glipp av utrolig mye i løpet av bare en uke.

Dessuten er det ganske så langt fra at "alle" reiser til "syden" på ferie! Og det kan nok godt hende at din lærer også rev seg i håret i fortvilelse over at du ofte ble tatt ut av skolen, skjønner du...

Skrevet

Men da er jeg jo egentlig enig med dere. For det må være en selvfølge (ultimatum ?) at barna blir fulgt opp av foreldrene mens de er ute av skolen.

Skrevet

Jepp, jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har måttet jobbe i flere timer for at jeg skal ha klar en ukeplan ei uke før jeg EGENTLIG deler den ut, fordi foreldre spør etter den og lover dyrt og hellig at den skal følges opp og gjøres til punkt og prikke mens de er borte. Nesten uten unntak har de ikke gjort en dritt når de kommer tilbake....

Skrevet

Mine barn er i samme situasjon som dine, lille je, siden mamma her i huset også kun har ferie i skolens ferier... Det er ikke det at vi ikke har nok fri, men vi har alltid fri i såkalt høysesong, og da er det slett ikke alle av oss lærere som har råd til å dra til "syden" heller...

Skrevet

jeg er i mot såkalte koseturer.

ijanuar skal min 8åring ha 4 ukers permisjon da vi skal til Asia.

det blir selvfølgelig mye kos det og, men er først og fremst i forbindelse med markering innad familien vår der. blant annet syke besteforeldre til barna våre. så vi har ikke mulighet til å legge denne turen etter skolens fridager.

allikevel er jeg ikke veldig begeistret for tapt skolegang, men vi får prøve å følge pensum mens vi er der nede. gjøre litt matte og andre oppgaver. det er tull at man liksom ikke lærer noe av betydning i de første skoleårene iallfall. selve grunnlaget til videre læring blir lagt der, og jenta mi har lært masse.

5 ekstra fridager i forbindelse med kosetur syns jeg igrunn det kommer an på klassetrinnet barnet går på. jo eldre barnet er, jo bedre. for både det sosiale på skolen og fagmessig.

hvis foreldre absolutt tar ungene fri bør de iallfall gå igjennom pensum daglig. en uke er mye og ungene lærer en god del på en uke :-)

Skrevet

Problemet er vel at vi lærere ikke kan nekte foreldre å ta ut ungene sine fra skolen i korte perioder, og i skrivene de får står det alltid at de har ansvar for at ungene ikke blir hengende etter. Men hva de tror om hva vi driver med på skolen om dagene er en gåte, for de tror tydeligvis ikke at vi jobber.

Har hatt et tilfelle hvor jeg ringte mor og STERKT frarådet å la eleven reise bort i en periode, pga et STORT arbeid som skulle leveres i denne tida. Arbeidet telte halve karakteren i dette faget. Fikk lovnad om at arbeidet skulle sendes meg på mail på datoen jeg hadde frist. Kom selvsagt aldri. Eleven gikk ut med 2 i et fag h'n kunne hatt MINST 5....

Skrevet

var litt kjapp der.. trøtt nå.

det jeg mente var at det er bedre å ta en 3 eller 4 klassing fri enn en 1 eller 2 klassing. og jo lengre opp vi går jo mer lærer de som feks u-skolen.phu!

Skrevet

Nettopp. Og lurer på hvor mange her som synes det er greit at lærere tar seg fri utenom ferie for at ungene skal få reise til syden...

Skrevet

Ikke nødvendigvis enig i at de lærer mer jo lenger opp de kommer, men ettersom prøvebyrden øker og de skal ha karakterer blir det i allefall vanskeligere å få ting til å gå opp....

Skrevet

Vi skal gjøre det.

Søsteren har bygd hus i Kroatia. Men av erfaring vet jeg at det er bare grusomt varmt i juli/august. Ofte >35. Det klarer hverken jeg, mannen eller ungen. Men det er nydelig i midten av september. Sjøen oppvarmet gjennom hele sommeren, gjerne 24 eller 25 grader, varmt på dagen og greit på natta.

Så vi skal ha en uke i september, syns ikke at det er så vanskelig med skolen.

Skrevet

Jeg er utdannet barne og ungdomsarbeider og er det noe jeg syns er dumt og som gjør at jeg vegrer meg for å gå tilbake å jobbe i skolen igjen så er det det at man må ta ferie i fellesferien. Vi har ikke råd til dette hvertfall.

Men jeg ser jo problemet som oppstår når ikke foreldrene tar ansvaret sitt med å følge opp lekser og lekseplaner.

Men dere som er lærere(og kanskje spesielt barneskolen); Hva fornuftig blir det undervist i , i desember måned? Annet enn jul og jul og jul?

Skrevet

Tar du med barnets bøker i de viktigste fagene, da? Og informerer læreren slik at h*n får laget en arbeidsplan som barnet jobber med?

Skrevet

Fag, fag og fag, og ikke minst: Enormt masse læring i sosial kompetanse! Og det er faktisk vanvittig viktig!

Skrevet

Kjære vene, jeg vil tro at de fleste skoler underviser som vanlig i desember ja! Kanskje bortsett fra de par siste dagene.... Og ikke minst, JULETENTAMEN er det noe som heter.... Dette var da et merkelig spørsmål...

Skrevet

Eg synes og det er ein uting. Kan fort "lære" barn at det er greit å skulke. Slike ting kan henge igjen sjølv om det er i tidlige trinn. No har eg fått høyre at eg er veldig gammeldags og streng og da, men det var mine foreldre med meg og det har vert veldig bra for meg i seinere tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...