Gjest Skrevet 20. august 2007 #1 Skrevet 20. august 2007 mot å søke barna fri en uke eller to for å reise på kosetur til syden? jaggu blitt en ny trend det, utsette ferien, og dra etter skolestart. Må si jeg stiller meg veldig annerledes til ferie man får utbytte av, men jeg nekter å tro at sol-og badeferie 2 uker til ei turistgryte gir mye læring??? eller??? Absolutt åpen for motargumenter, altså:-)
suseduse Skrevet 20. august 2007 #2 Skrevet 20. august 2007 jeg vil aldri gjøre det mot mine barn.. jeg kom selv en uke etter alle andre første skole året mitt på barneskolen, og dette gjorde til at je g ble en "outsider" og mobba gjennom hele barneskolen og hadde et helvete.. mobberen var også min nabo... tils slutt flyttet vi, men skaden var skjedd, og jeg sliter psykisk med dette fortsatt.. men ikke misforstå meg, klandrer ingen, mamma og pappa ville bare det beste for oss, første året vihadde råd til ferie pga mamma syk og lite penger og pappa arbeidsledig og pappa fikk jobb og fikk bare fri da.. og hadde det ikke blitt meg hadde det blitt en annen, eller en annen grunn til å mobbe meg.. men fin tur da, på den positive siden (bortsett fra nødlandinger, matforgiftninger, ørebetennelser, hehe )
Bente,har 3 skjønne jenter!! Skrevet 20. august 2007 #3 Skrevet 20. august 2007 ER i grunnen ganske så enig jeg ) Om en ikke så kvast.... ;o)
lille je Skrevet 20. august 2007 #4 Skrevet 20. august 2007 Jeg er lærer, og synes alt dette er en UTING!!! Når f.eks. tiendeklassinger blir tatt med til syden under prøvemuntlig, eller mellom skriftlig og muntlig eksamen..... NEI, det "er ikke bare å la h'n ta prøvemuntlig en annen dag," det er MYE som skal organiseres for å få ting til å gå opp. Og NEI, som lærer gidder jeg IKKE ha merarbeid for at din unge skal kunne ligge på stranda og slange seg! Nemlig;)
Gjest Skrevet 20. august 2007 #5 Skrevet 20. august 2007 Veldig enig med deg jeg, Kjipe-Laila =) En annen lærer
3b@rnsmor-30* Skrevet 20. august 2007 #6 Skrevet 20. august 2007 jeg synes det kommer veldig an på hvilket klassetrinn barna er i.. ser ikke problemet når barna går i 1-2 klasse jeg.. de får jo med seg ukeplaner og sånn.. men høyere opp i klassene er jeg helt enig med deg. er jo veldig begrenset hva de lærer p så kort tid så langt ned i klassene.
3b@rnsmor-30* Skrevet 20. august 2007 #7 Skrevet 20. august 2007 men jeg ville nok ikke forårsaket at de kom for seint til skolestart og ikke fikk med seg første skoledag da... men å ta en utvidet ferie i sammenheng med høstferie, juleferie o.l.. ser jeg ikke problemet med.
Gjest Skrevet 20. august 2007 #8 Skrevet 20. august 2007 Synes det spørs litt hvilken klasse mangår i jeg da når jeg var liten så tok mamma og pappa meg fri fra skolen for å dra til syden et par ganger, men i 2-3 klasse er det ikke så mye man går glipp av på en uke eller 2, er værre når man kommer opp på u-skolen for eks. Den første uker etter ferien på barneskolen hadde vi jo ikke lekser eller noenting.
så var vi 4 Skrevet 20. august 2007 #9 Skrevet 20. august 2007 var på mange sånne turer når jeg gikk på skolen selv, og da fikk jeg lekser med meg. Var supert, og blir nok å gjøre det samme med min smask når han blir så gammel. Han har forøvrig ei uke fri fra bhg for å dra til syden
2 gutter og 1 jente Skrevet 20. august 2007 #10 Skrevet 20. august 2007 det virker kanskje ikke som at de laerer saa mye foerr oss voksne, men 6-7 aaringer som er borte 2 uker fra skolen gaar jammen glipp av mye. de blir hengende etter. er laerer selv, og har sett hvor mye de gaar glipp av paa 2 uker.
rødhette* Skrevet 20. august 2007 #11 Skrevet 20. august 2007 Jeg syns også det er en uting. Ser enkelte mener det er problemfritt når ungene går på de laveste trinnene, men jeg er absolutt ikke enig. De lærer mye grunnleggende da, og å være borte i 1-2 uker kan bety at de er borte f.eks. når de lærer seg bokstaven f, 4-gangen, osv. Og jeg syns det er en uting, generelt sett. Uansett om det er i forbindelse med sommerferien, høstferien, juleferien, eller midt i året eller uansett.
Gjest Skrevet 20. august 2007 #12 Skrevet 20. august 2007 vet at mange mener det er økonomisk betinget, men da får man heller spare to år til, og legge ferien til sklolens ferier...
3b@rnsmor-30* Skrevet 20. august 2007 #13 Skrevet 20. august 2007 joda de går glipp av mye.. men jeg jobber faktisk i de laveste trinnen på barneskolen... og det meste der kan foreldrene lære de selv da.. må si jeg kanskje synes de går mer glipp av enkelte ting som er viktig for felles opplevelser i klassen enn faglige ting jeg da... men greit at folk ikke er enige.
LivetErEnLek Skrevet 20. august 2007 #14 Skrevet 20. august 2007 På skolen til sønnen min har man fleksible ferier. Dvs, det er to uker i året man kan trikse og mikse med som man selv vil. Så hvis vi vil reise til syden to uker i november, så kan vi det, men da vil han gå på skolen når de andre har høst og vinterfeire. Genialt spør du meg!
Gjest Skrevet 20. august 2007 #15 Skrevet 20. august 2007 langt i fra alle foreldre kan lære barna alt pesnum, selv på de laveste trinna..(skjønt, det er kanskje mer viljen det står på...)
lille je Skrevet 20. august 2007 #16 Skrevet 20. august 2007 Jeg synes ikke det er bare aspektet med hva man går glipp av, faglig og sosialt heller, men hva slags signaler gir man barna når det er "greit" å skippe skolen to uker for å leve slaraffenliv i syden? Skolen er det ikke så farlig med, liksom....
meg & to små vampyrer Skrevet 20. august 2007 #17 Skrevet 20. august 2007 Fleksible ferier hørtes bra ut! Men om man ikke har det synes jeg det er litt rart at foreldrene mener det er helt greit å ta de ut av skolen. Noen drar jo også på lange ferier, 3 uker f.eks og noen steder må man da skrive barna ut av skolen og inn igjen etterpå. Tviler sterkt på alle de foreldrene sørger for at barna får gjort alt skolearbeidet sitt i ferien.
lille je Skrevet 20. august 2007 #19 Skrevet 20. august 2007 For ikke å snakke om hvor mye fravær det blir.... hadde en elev en gang som tok seg fri i nettopp tre uker i februar, og som ikke var så fryktelig nøye på det ellers heller.... Foreldrene fikk sjokk da jeg regnet for dem på foreldrekonferanse til påske, og det viste seg at eleven hadde vært borte over 50% av SISTE HALVÅRET I TIENDE!!!! Ja, dette er en av kampsakene mine:)
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 20. august 2007 #20 Skrevet 20. august 2007 nei, har ingen motforestillinger mot å ta guttungen ut av skolen i et par uker, Men nå ligger han langt forran de andre i klassen faglig. Vet ikke hvordan jeg hadde stilt meg til det om han lå etter de andre, eller på nivå med de, ville kanskje bedt om å få med litt skolemateriell da.
mei Skrevet 20. august 2007 #22 Skrevet 20. august 2007 Jeg tenkte vel også i utgangspunktet slik som deg helt til jeg leste i et skriv el fra skolen at man kunne søke barnet fritatt for at de kunne være med på ferier og turer med foreldre utenom skoleferiene og at skolen så positivt på dette da de mente at barnas tid sammen med foreldrene var vesentlig og at de ville bidra til at barna fikk være mye sammen med foreldrene sine. Dette gjaldt vel først og fremst de minste barna. Jeg ville nok være litt tilbakeholden, men jeg vil ikke ha skrupler i forhold til å gjøre det feks en gang per år, men ikke mange ganger i året. Mange foreldre har simpelthen ikke råd til å reise utenlands i skolens ferier og må da velge tider på året som er billigere.
Gjest Skrevet 20. august 2007 #23 Skrevet 20. august 2007 hva for en skole sender ut slike brev??? det ville aldri "vår" gjort. Er blitt et problem for oss med sydenturer i tide og utide...
lille je Skrevet 20. august 2007 #24 Skrevet 20. august 2007 Ja, hva slags skole var nå dette? Det er noe HERK! Det er bare plag og merarbeid!
Gjest Skrevet 20. august 2007 #25 Skrevet 20. august 2007 hehe...hvilket trinn underviser du på?? 7.her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå