Gå til innhold

Gressenkenes Tråd 3 , Man 05.08.07

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saniteten teller den... så absolutt. Der du fikk lyst til å bli sykepleier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg har bare en avtale med forsvaret gjennom Lotte-forbundet. Så jeg får endel kurs og "må" delta på øvelser.... om jeg vil, halveis frivillig... Skriver avtale annen hvert år eller noe...

Det starta da jeg skulle gå Nijmegenmarsjen i fjor, og ble Lotte for å kunne gå og bo millitært, (sambo har jobba i forsvaret i alle de år) derfor ville jeg også gå den millitært.

Men for å få lov å bære berret og uniform, måtte jeg ha to kurs, og de to kursa har da balla på seg litt, hehe...

Godt med litt avkobling fra den vanlige hverdagen! I allefall når man blir beordret og får fri med lønn:)

Også møter jeg en god del kjekke jenter fra fjern og nær!

Men nå skal jeg dra på jobb å prøve og holde så godt jeg kan på dette egget!! håpe håpe....

Skrevet

Lotte, ja? :) Har ikke så mye peiling på hva dem gjør igrunn?

Skulle ønske jeg ble kaldt inn på rep, det hadde vært gøyt! :) Vi hadde mange bra øvelser og opplæring.. :) Jeg kan dra inn igjen i militæret om jeg vil, jeg ble tilbudt flere stillinger, bl.a. grenader i transportkompaniet, hadde vært kult det! Kjørt vogntog med tangser på å greier! :) Men jeg valgte å dra hjem, og det er jeg glad for nå! Etter mange år borte fra hjembyen er det godt å tenke på å slå seg til ro og få familie her.. :)

Miss: Jeg er ambulansesjåfør, kommer kun til å jobbe som sykepleier i akuttmottaket. Grunnen til at jeg tar sykepleie er fordi jeg ikke hadde sluppet unna lærlingtiden hvis jeg hadde gått VK1 ambulansefag. Så da syntes jeg det er bedre å bruke 3 år på ei høyskoleutdanning, enn å bli "degradert" til tredjemann på ambulansen i 2 år! Ordningene der er ikke helt god.. :) Men aller helst kunne jeg tenkt meg å gått ambulansefag, men, men.. Kommer aldri til å se meg på ei med eller kir avd som sykepleier i hvert fall! :)

Du får holde godt på egget ditt, Trulte! :) Skal bli spennende å se hvorden det går! :)

Skrevet

Miss Misantrop nei minsten er 7 mnd nå 14 aug.

Så vi begynte prøvinga når hun var ca 2 mnd...

For vi var bestemte på å få 2 tette.

Er litt greit det, de får så spesiell kontakt seg i mellom da.

Men ser mørkt ut...

Kanskje det ikke blir 2 tette likevel...¨

Men krysser nå fingrene for at det nå faktisk har funka! :-P

Skrevet

Hadde selv en våt drøm om å bli anestesi lege, så jeg skjønner hvor du kommer fra. Virker faktisk veldig spennende å jobbe på ambulanse, godt betalt også... men forstår VELDIG godt at du ikke vil bli degradert i 2 år. Systemet er veldig dårlig, da det kom trodde vi at det var en slags feil som ville bli rettet opp, men nå har systemet vært i flere år så da er det vel sånn de vil ha det da. Var en del av Klemets masse ødleggelse av skolevesenet mener jeg.

En ting som er så fint med sykepleien er at det finnes så mye å velge mellom. Jeg mener skulle du få andre interesser senere, som foreksempel psykiatri, er det jo bare å bytte jobb.

Skrevet

Hei hei Alle enkene!

Nå sitter jeg på jobb og jobber overtid igjen....

Stress stress denne uka, så nå trenger jeg trøst!!!!

Skal opp og spise litt mat nå, også er det påan igjen...

Har fått indikasjoner på at jeg muligens må inn i natt og jobbe og...

Så er det denne arbeidsmiljøloven da...

Går jeg inn i natt, kan jeg ikke jobbe i morgen før langt utpå dagen...

Og jeg MÅ på jobb i morgen skal jeg rekke alt....

Grrrr!!!!

Så håper ikke all den sittinga og springinga og stressinga har gjort at egget mitt har ramla ut.....

Skrevet

Stress skal vel egentlig utsette EL litt..

Leste forresten noe ganske interessant. Skal innrømme at jeg har dyttet opp mitt eget innlegg med råd og tips som jeg har klippet og limt fra bligravid sidens Side 1 innlegg uten å noen gang ha lest igjennom dem fra a til å... vel så gjorde jeg det da. Ibux skal jo være dårlig for å bli gravid, men i den råd å tips tråden sto det at Ibux utsetter EL.. vel det kan jo være et interessant middel å benytte seg av. Skal sjekke opp dette grunding. Mange ganger det kan være beleilig for en gressenke å dytte på EL et par dager..

Håper ikke du stresser alt for mye Trulte, har jobbet mye med mennesker som har hatt psykosymatiske smerter på grunn av jobb. Så lenge stresset er positivt og du trives med det du gjør går det nok bra, men stress over lengere tid er veldig usunnt.

Skrevet

Tror ikke IBUX er noe for oss nei, LOL- Hadde ingen ide om at det var sååå ille..

Ibux, Celebra og en god del andre beslektede stoffer hører inn under en gruppe stoffer som kalles NSAID (Non-Steroid Anti-Inflammatory Drugs), altså betennelsesdempende midler som ikke er steroider. Jeg skal ikke gå inn på noen større forklaring av dette, men studier viser at det kan være sammen henger mellom såkalt LUF-syndrom (Luteinised Unruptured Follicle-syndrome), som i korte trekk betyr at folikkelen ikke sprekker, og egget ikke frigjøres, men alle andre tegn på eggløsning er tilstede. Studien viser visstnok også at dette syndromet reverseres i mange tilfeller ved å slutte på NSAID`s.Dette er imidlertid ikke absolutte resultater, og er, som så mange andre forskningresultater, veiledende "at best". Men det kan absolutt være en tanke å kutte ned på bruken av slike stoffer.

Sakset fra FAQ'en (http://www.snartgravid.com/plassen/faq.php?faq=new_faq_item#faq_gen5):

I tillegg er det visse typer smertestillende man bør unngå; i første rekke dem som faller inn i kategorien "betennelsesdempende". "Flere rapporter viser til at såkalte NSAID-midler kan gi såkalt periodisk barnløshet. NSAID står for non steroid antiinflammatory drugs, på norsk blir det betennelsesdempende midler av typen ikke-steroider. Slike midler er mye brukt, de lindrer betennelseslignende ubehag og virker smertestillende. I begynnelsen ble disse midlene mest brukt for eksempel mot muskel og leddplager, men i dag blir de mye brukt også mot menstruasjonssmerter. NSAID-midlene demper et stoff som heter prostaglandin. Prostaglandin kan gi ubehag, men er også til nytte i kroppen. Man mener at disse medikamentene kan hindre befruktning gjennom flere mekanismer: - Manglende eggløsning. Det modne egget slipper ikke ut av væskeblæren sin i rett tid. Dermed møtes ikke egg og sædcelle, og viktig hormondannelse stopper opp. - Dersom egget likevel blir befruktet, får det dårlige kår når det skal slå seg ned i livmorslimhinnen. Her skal det normalt bore seg ned, vokse og gro. - Man mistenker at morkaken ikke dannes som den skal hvis den påvirkes av NSAID." Kilde: Dr. Gro Nylander, til mozon.no

NSAIDs som selges i Norge (ufullstendig liste, spør lege eller apotekpersonale om det du kjøper er et NSAID): Ibux, Albyl, Dispril, Globoid, Novid, Voltaren, Brufen, Confortid, Indocid, Naproxen, Ledox, Napren, Brexidol, Felden, Pirox.

Saxet fra felleskatalogen:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelig effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Bruk i 3. trimester kan gi følgende effekter for fosteret: Kardiopulmonal toksisitet (med prematur lukking av ductus arteriosus og pulmonal hypertensjon), renal dysfunksjon, som kan lede til nyresvikt og oligohydramnion. Moren og det nyfødte barnet kan få følgende effekter: Mulig forlenget blødningsperiode, en antiaggregerende effekt som kan forekomme selv ved svært lave doser, hemming av rieaktivitet og dermed forsinket eller forlenget fødsel. Overgang i morsmelk: Konsentrasjonen i morsmelk er ca. 1% av serumkonsentrasjonen. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket

Skrevet

Ikkeno negativt stress, liker jobben min, men har nok litt stivere skuldrer og nakke nå enn normalt ja!:)

Men nå er det snart helg!!! Og min kjære kommer i morgen, og egget skal befruktes! Så da klarer jeg alt!:)

Skrevet

Det er rette innstilling!!

Skrevet

Hva skjer??

Tok en EL-test nå... Den er så og si positiv i kveld og....

Bruker de ikke å bli helt negative etter EL da?

Vil d si.... at EL ikke har vært enda??

Den ser positiv ut i kveld og altså....

Skal ut en tur nå, får teste igjen når jeg kommer hjem tror jeg....

Tenk om EL lar vente på seg til samboen kommer?!!?

Det er nesten litt sykt :)

Skrevet

Nei, har jo ikke hatt sex denne syklusen... og testet en uke etter TR var her sist...

Så d tviler jeg sterkt på!

Håper ikke d, for jeg har både festa og røyka de siste helgene....

Nei, jeg tror nok ikke jeg er det nei....

Uff... nei nei... kan ikke være det!!

Skrevet

Kjenner adrenalinet strømmer på jeg, når jeg leste dette.. Tenk om du hadde vært gravid, det hadde vært fantastisk det. Festa og røyka vel vel, vi snakker jo ikke akkurat om en alkoholiker som fra tid til annnen vandrer på plata da.... Ville tatt det med knusende ro jeg.

Eggløsningstester er litt mindre sensitive en graviditetstester, så hvis en EL test slår ut bør en graviditetstest slå ut på samme tidspunkt også.

Skrevet

Har hatt lyst til å teste en ukes tid etter mens selv... har ennå ikke gjort det, men man kan jo aldri vite, lol

Skrevet

Ja, det hadde vært gøyt! :) Venninna mi hadde mensen en gang mens hun var gravid.. :) Men nå skal ikke jeg drive å skru opp håpet ditt, Trulte.. Du har jo testet og hatt mensen, for ikke snakke om ikke hatt sex!! :) Ikke så sannsynlig da! :) Håper EL blir i morgen! :)

Miss: Hvordan var det med deg nå? Venter du på IKM eller...? Hvordan går det med deg og mannen?

Skrevet

Nei, men de seks første ukene er jo alt så sårbart, og det har vært en del i media om de som er gravide og ikke vet om det, også tar babyen skade av d....

Så jeg hadde nok kommet til å hatt dålig samvittighet om jeg skulle ha vært gravid....

Men nå skal jeg på badet og tisse litt og ta en EL test til....

Om denne også er positiv, så får vi faktisk prøvd denne syklusen! :) Håper håper!!!

Skrevet

Nå var ikke testen fullt så sterk nei....

Test streken er liitt svakere enn kontrollstreken....

Så om jeg skal stole på testen, vil vel en EL finne sted i morgen....

Selv om jeg føler jeg har kjent ELsymptomer i to dager nå....

Har tempet litt nå og da denne syklusen, så om tempen stiger i morgen finner vel EL sted? Er d ikke slik da?

Aner ikke hvor mye den skal stige da, men den har ligget rundt 36,2 - 36,5....

Hehe, vannvittig hvor opphengt man blir i dette....

Uff, nå er testen positiv, hehe, men det har gått mere enn fem minutt... så da teller det nok ikke:)

Da hopper jeg til køys, Natti natt alle!

Jeg reiser på båttur i helga, så vi snakkes på søndag!!

xxxx

Skrevet

Ja, da er det vel gode sjanser i morgen? Det med tempen vet jeg ikke noe om, syntes det virker veldig stressfullt å holde på med! :)

Kos deg på båttur da! :)

Skrevet

Morn!

skal kose oss masse:) Takk for det!

Tempen steg i dag faktisk! Den var 37,0

Var litt stress i starten, men nå går d lett.

Klokka ringer 06:30, jeg temper og da klarer jeg faktisk å la være å slumre og:)

Skrevet

Ser jeg ikke har vært her på noen dager.

Elisabeth: til spørsmålet ditt, jeg er ikke utdanna nei. Jeg kunne tenke meg å jobbe i noe form for butikk. Har slengt inn mange søknader i det siste også.

Ellers venter jeg på sambo som kommer hjem enten på tirsdags kvelden eller onsdags formiddag. Gleder meg.

Det virker som mensen er på vei her så håper den har vett til å komme før sambo kommer hjem, blør kun i 3 dager så er ganske heldig der.

Skrevet

Hei jenter, Bra å få fram at ibux ikke er tingen, selv om jeg tror at en i ny og ne spiller ingen rolle! Selv brukte jeg ibuxs daglig over lenger periode for et halvt år siden pga senebetennelse... Det fucket i allefall opp syklusen min, og jeg lurer på om det er derfor den enda ikke har kommet i rute enda. Noen som vet hvor lenge det kan ligge i kroppen?

Ellers reiser jeg til syden i dag med venninner! Skal bli deilig å komme seg vekk. Ha en fin uke, jenter! Og lykke til med befruktningen Trulte (og dere andre!)

Skrevet

I dag flytter jeg til en liten øy, som jeg tror har dårlig internettkontakt. Tror det kan være både en velsignelse og en forbannelse for meg. Godt å ha dere alle sammen. Når det kommer til min mann er jeg ikke sikker på at det ordner seg, og jeg er ikke sikker på at jeg vil at det skal ordne seg. Jeg har stillt han et ultimatum og sagt at han ikke behøver å prate til meg før det er oppfyllt. Ikke den beste måten å forhandle i et forhold, men jeg er lei. Kommer uansett ikke til å se han på noen måneder, hvis da. Grøss, av og til ønsker jeg meg bare en vanlig jobb, et rolig liv.

Ha en fin uke.

Skrevet

Hei miss- vennen, Kommer til å savne deg her! Gi livstegn så snart du har mulighet, men det er sikkert litt godt å komme bort fra BIM også. Blir litt besatt selv! Når det gjelder mannen, så ordner alt seg uansett! Den ene eller andre veien. Det er jo av og til slik at det ikke alltid er mannen man har som man skal være sammen med heller.. Men håper selvsagt at det ordner seg for dere og at han innfrir. Men må si jeg er "stolt" over å høre at du gir ultimater! Pass på deg selv. Håper du får det fint på øya og at vi hører snart fra deg.

Klem fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...