Miss Misantrop Skrevet 5. august 2007 #1 Skrevet 5. august 2007 Gressenkenes Tråd 3 Man 05.08.07 Dette er tråden for deg som har mann som er mye borte, eller som selv er mye borte under prøvetiden. Hvis du er Gresskar er du også hjertelig velkommen til denne tråden. Hver mandag startes en ny tråd. IKM GRESSENKENE I STIGENDE REKKEFØLGE, HOLDES OPPDATERT: Trulte: 25. juli --TR kom 21 juli.1pp varte fra april til juli.... påan igjen:) **stjerneklar** 2. August Stjernetitter: 11./12. august Elisabeth: 25. august Miss Misantrop: 3 september pp17 (Tror ikke man kan kalle det pp, da)
Miss Misantrop Skrevet 5. august 2007 Forfatter #2 Skrevet 5. august 2007 Traff klokken 00.00.00, men SE det ble feil dato, skulle jo ha vært 06.08.07.
Miss Misantrop Skrevet 5. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 5. august 2007 Tråd nr. 1 var 111 innlegg Tråd nr. 2 var 77 innlegg
Idun<3tosmå<3 Skrevet 5. august 2007 #4 Skrevet 5. august 2007 Ah, ny uke, nye mulighter! Startet uken med å våkne på sofaen tre over tolv.... hehe... Har hatt besøk av venninde i helga... Det ble surfing på fredag, shopping og innflyttingsfest på lørdag, 30 minutter massageSPA og båttur med wakeboard og grilling i dag.... Veldig kjekk helg:) Så da jeg hadde kjørt henner på flyet hall åtte og kom hjem, slokna jeg visst på sofaen ja... hehe.... Måtte bare innom og se at alt var bra med gressenkene før jeg hoppet i seng! Og nå er det bare å vente til fredag! Så kommer gubben hjem!! Jippi!!
Miss Misantrop Skrevet 5. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 5. august 2007 Uansett hvor mange pp jeg nå har hatt, leser jeg alltid gjennom symptomlisten før ikm, for å kjenne riktig godt etter. Ender selvfølgelig opp med halvparten av dem. Det er jo også det da at de fleste symptomer på graviditet er også symptomer på menstrasjon. Skjønner ikke at jeg ikke bare kan la være å sjekke meg selv så veldig nøye. Nå foreksempel, begynnte å spotte i forrigårs, jeg vet seff at det er Tante Grusom som er på vei, det vil si hjernen min vet det. Men jeg har jo også hørt at mange spotter når de er gravide. Og for å trekke det ennå et hakk lenger, noen har menstrasjonslignende blødninger også. Selv om dette er en av 100 blir det en støtte stokk for meg, lurer meg selv å later som. Puppene mine er akkurat nå kjempe ømme, kan ikke huske at de har vært sånn før. Men på den andre siden har jeg jo nå svart på 230 innlegg kan jeg se, så kroppen min tror vel at vi er gravide da.. Siden vi, det vil si hjernen min og kroppen min, konstant henger her inne. Blir godt å komme i full jobb igen på mandag, da blir det ikke tid til sånnt noe tull.
Miss Misantrop Skrevet 5. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 5. august 2007 Vannsport er så rasende morro, kaldt i vannet?
Idun<3tosmå<3 Skrevet 5. august 2007 #7 Skrevet 5. august 2007 Kan vel ikke si at det er så veldig varmt nei... Våtdrakt er tvingende nødvendig....
maya80 Skrevet 6. august 2007 #8 Skrevet 6. august 2007 Litt over 1 uke til sambo kommer hjem, skal bli så deilig å se han. Ellers skal jeg på jobbintervju på onsdag, gruer meg som bare det men går nok bra. Mensen sier att den skal komme mellom 15-17 august, håper den venter 2 dager etter att min kjære kommer hjem ihvertfall hehe
*stjerneklar med GULLSTJERNE* Skrevet 6. august 2007 #9 Skrevet 6. august 2007 Hallo mine medsøstre! så bra dere skravler i vei! Lurer på om dere har erfaring med B vitamin for å forlenge lutelafasen? Var ikke å flink med temping denne måneden, hoppet over noen dager og FF fant trolig EL på dag 28. Hvis det stemmer hadde jeg kun 8 dagers lutealfase denne gangen, mot 11 sist. Mulig det hadde vært anderledes om jeg hadde tempet hele syklus.. hørt B vit kan hjelpe, noen som vet?
Miss Misantrop Skrevet 6. august 2007 Forfatter #10 Skrevet 6. august 2007 Her gnaskes det B6 vitamin, som er B vitaminet som liksom skal hjelpe i store doser. Jeg spiser 400, men opp til 600 er anbefallt på pernille sine sider. Her i usa får man kjøpt de i 100 doser, hjemme tror jeg max er 40. De selges under et annet navn hjemme, og jeg har glemt hva, noe som begynner på p.... spør på apoteket eller kanskje noen her vet? Selv om B6 er et vannløslig vitamin har B6 noen ganske forferdelige bivirkninger, men de begynner ikke før på doser av 1000 til 2000 over lengere perioder. Har lest at de i gjennomsnitt forlenger luteal fasen med 2 dager, så helt revlosjonerende er det jo ikke. Men det kan jo være akkurat det lille som skal til. Ellers er det hjelp å få for korte lutealfaser hos legen. Her brukes blandet annet Provera: Provera Pfizer, klipp fra felleskatalogen under: Progestogen. Provera. Pakningsvedlegg VarenummerATC-nr.: G03D A02 T TABLETTER 5 mg og 10 mg: Hver tablett inneh.: Medroksyprogesteronacetat 5 mg, resp. 10 mg, laktosemonohydrat 84,2 mg, resp. 110 mg, sukrose 1,5 mg, resp. 2 mg, hjelpestoffer. Fargestoff: 5 mg: Indigotin (E 132). Med delestrek. Indikasjoner: Dysfunksjonelle uterinblødninger pga. for lav progesteronproduksjon. Gestagentest som et ledd i utredningen av sekundær amenoré. I kombinasjon med østrogener ved klimakteriske plager. Palliativ behandling av ukomplisert endometriose. Dosering: Dysfunksjonelle blødninger: 5-10 mg daglig i 5-10 dager fra 16. eller 21. dag i syklus. Behandlingen bør fortsette i minst 3 sykler. Se for øvrig spesiallitteratur. Bortfallsblødning oppstår vanligvis 3-7 dager etter at terapien er seponert. Klimakteriske plager: Ved syklisk østrogenbehandling gis østrogen i 9 dager alene. Deretter gis 10 mg medroksyprogesteronacetat daglig i 12 dager. Etter 7 tablettfrie dager startes behandlingssyklus på nytt. Palliativ behandling av ukomplisert endometriose: 10 mg 3 ganger daglig i 3-9 måneder. Behandlingen startes på menstruasjonens første dag. Hormonterapi med østrogen/gestagen hos postmenopausale kvinner bør begrenses til laveste effektive dose og kortest mulig behandlingsvarighet i.h.t. behandlingsmål og risiko for den enkelte, og behandlingen bør vurderes regelmessig. Det anbefales ikke å gi tilleggsbehandling med gestagener til kvinner uten intakt uterus, med mindre kvinnen tidligere har fått diagnostisert endometriose. Kontraindikasjoner: Kjent overfølsomhet for medroksyprogesteronacetat eller noen av hjelpestoffene, alvorlig leversykdom, udiagnostisert vaginalblødning, kjent eller mistenkt graviditet, kjent eller mistenkt malignitet i mammae. Forsiktighetsregler: Ved uterinblødning av ukjent etiologi bør ev. malign lidelse utelukkes. Malignitet i mammae og genitalia bør utelukkes før behandling institueres. Forsiktighet ved forskrivning til pasienter med diabetes (enkelte kan utvikle redusert glukosetoleranse), tromboemboliske sykdommer eller pågående leversykdom. Kvinner som har opplevd nedsatt stemningsleie ved behandling med gestagener eller p-piller, må følges opp under behandlingen. Dersom pasienten opplever plutselig tap av synet (helt eller delvis), eksoftalmus, diplopi eller migrene, må preparatet seponeres. Før reintroduksjon må papilleødem og vaskulære lesjoner i retina utelukkes. Kan gi noe væskeretensjon, og forsiktighet bør utvises ved tilstander som kan påvirkes av dette. Ved prøvetaking av vev fra endometriet eller endocervix bør det informeres om at medroksyprogesteronacetat kan redusere nivåene på følgende biologiske markører: Plasma/urin-steroider (kortisol, østrogen, pregnandiol, progesteron, testosteron), plasma/urin-gonadotropiner (LH og FSH), kjønnshormonbindende globulin, glukosebelastningsprøve, metyraponprøve. Det er vist en reduksjon i serumøstrogennivåer etter bruk av medroksyprogesteronacetat i.m., som kan resultere i redusert benmineraltetthet (BMD) hos premenopausale kvinner, og økt risiko for utvikling av osteoporose senere i livet. Pasientene bør innta tilstrekkelig med kalsium og vitamin D. Ved langtidsbehandling kan måling av BMD være nødvendig for visse pasienter. Behandling med østrogen/gestagen hos postmenopausale kvinner øker risikoen for brystkreft, og risikoen øker med behandlingsvarigheten. Det er sett en økning i unormale mammografiresultater som krevde ytterligere oppfølging. Ved langtidsbehandling med østrogen/gestagen er det sett økt risiko for hjerteinfarkt, koronar hjertesykdom, slag og venøs tromboembolisme (VTE). Økt risiko for slag og VTE er sett i løpet av første behandlingsår, og vedvarte i oppfølgingsperioden. Det er sett en potensiell risiko for kardiovaskulær morbiditet i første behandlingsår, og ingen fordeler. Kvinner >65 år som får østrogener med eller uten medroksyprogesteronacetat, har økt risiko for utvikling av sannsynlig demens eller mild kognitiv svekkelse. En fullstendig anamnese og familiehistorie bør foretas før ev. hormonterapi igangsettes. Behandling og regelmessige kliniske undersøkelser skal inkludere blodtrykk og undersøkelse av bryster, abdomen og underliv, inkl. livmorhalsundersøkelse. Preparatet skal ikke brukes ved overfølsomhet for laktose og sukrose. Interaksjoner: Sterkt enzyminduserende legemidler som fenobarbital, fenytoin, karbamazepin og rifampicin øker metaboliseringen av gestagener. Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Passerer. Risiko ved bruk under graviditet er ikke fullstendig avklart. Det er rapportert tilfeller av misdannelser hos barn eksponert for progestogener in utero. Kontraindisert ved graviditet. Overgang i morsmelk: Går over, men risiko for påvirkning av barnet er lite sannsynlig med terapeutiske doser. Bivirkninger: Gastrointestinale: Kvalme, dyspepsi. Hud: Hirsutisme, akne, alopeci, eksantem, pruritus, urticaria. Lever: Gulsott. Sentralnervesystemet: Svimmelhet, svette, tremor, insomni, somnolens, uro, nedstemthet. Sirkulatoriske: Tromboembolisme. Urogenitale: Uregelmessig, økt eller redusert vaginalblødning, «spotting», amenoré, endret utflod, sår på livmorhalsen, dysmenoré, manglende eggløsning, galaktoré, nedsatt libido. Øvrige: Vektøkning/-endring, hodepine, feber, tretthet, brystspenninger, væskeretensjon/ødem, redusert glukosetoleranse, påvirkning av laboratorietester (se Forsiktighetsregler), anafylaktisk reaksjon, angioødem. Egenskaper: Klassifisering: Progestogen. Virkningsmekanisme: Transformerer et endometrium som på forhånd er proliferert med østrogener. Virker hemmende på gonadotropinutskillelsen og har en termogenetisk virkning. Absorpsjon: Raskt. Maks. blodkonsentrasjon etter 1-4 timer. Halveringstid: Ca. 50 timer. Utskillelse: 44% via urin. Også via galle og fæces. Pakninger og priser: 5 mg: Enpac: 40 stk. kr 74,60. 10 mg: Enpac: 40 stk. kr 122,20. T: 6a), 43a). Refusjon: 6a): Behandlingen skal være instituert i sykehus, i sykehuspoliklinikk eller av spesialist i indremedisin, neurokirurgi, neurologi eller pediatri
Hemmeligheten Skrevet 6. august 2007 #11 Skrevet 6. august 2007 hei hå! Jeg er så enig. Ny uke nye muligheter. I dag har jeg bestemt meg for å drive dank på en mer fornuftig måte. Det er så lett å dette i sofaen og ikke komme seg opp igjen når en har fri. Det skal så lite til å gjøre det lille ekstra for å føle seg sunn og ha det hyggelig rundt seg. Jess, så da skal vi se hvor lenge det holder. Ut dagen? Nå skal jeg shoppe med muttern!
Miss Misantrop Skrevet 6. august 2007 Forfatter #12 Skrevet 6. august 2007 Såå spennende med jobbintervju. Har aldri vært til et ordentlig jobbintervju jeg. (For feig faktisk). Min mann spurte om hvorfor jeg ikke søkte på en bedre jobb, som jeg er kvalifisert til å søke på. Han spurte om jeg var redd for at jeg ikke ville klare jobben. Jeg sa det som det var ... jeg vil ikke på jobb intervju. Og derfor har jeg alltid ventet til arbeidsgiver har ringer til meg. Kanskje ikke den lureste strategi for karriere klatring, men så langt ok. Irriterende med den slitsome familien medlemmer på besøk når dypen din kommer hjem. Ønsker henne dit peppern gror for deg.
Hera83 Skrevet 6. august 2007 #13 Skrevet 6. august 2007 Hei hei alle sammen! Har ikke vært her på en stund siden jeg har vært på ferie. Hadde det kjempefint! I dag fikk samboeren min beskjed om at han skal bort på jobb igjen. Reiser i neste uke og blir borte i 4 uker... Veldig gøy.. Forhåpentligvis får vi prøvd i september. Er ikke helt sikker på syklusen min siden det ikke er så lenge siden jeg sluttet på pillene. Håper iallfall det klaffer slik at han kommer hjem tidsnok. Ha en kjempefin dag alle sammen!
*stjerneklar med GULLSTJERNE* Skrevet 6. august 2007 #14 Skrevet 6. august 2007 Tusen takk Miss! Så nyttig (og skremmende) informasjon! Håper vi slipper de medikamentene der.. Føler du at B tilskuddet hjelper på deg? Skal man bruke det lenge, også etter at man forhåpentligvis er blitt gravid?
Hera83 Skrevet 6. august 2007 #15 Skrevet 6. august 2007 Hei! Kan vel hive meg på her jeg også, selv om vi ikke har prøvd spesielt aktivt denne perioden. IKM er 12.august hvis syklusen er stabil.
Hemmeligheten Skrevet 6. august 2007 #16 Skrevet 6. august 2007 har du ikke vert med før? Jeg trodde det. Men hvis ikke velkommen. Jobb intervju er verst før man kommer inn. Det intervjuet jeg var på sist føltes skikkelig ille. Jeg ble grilla men hun må jo ha likt svarene jeg kom med for jeg fikk jo jobben. Det verste som kan skje er jo at du ikke får jobben. nå skal vi gjør ett lite forsøk til før jeg sender mannen på sjøen
Idun<3tosmå<3 Skrevet 6. august 2007 #17 Skrevet 6. august 2007 Kos deg TauZa, og ligg med rompa høyt etterpå, hihi.... Jobbintervju er spennende ja! Og litt nervepirrende! Det hjelper å tenke at iom at du skal på intervju, liker de deg og vil ha deg til jobben! Det er du som kan gi dem noe, og ikke omvendt!!! Men, nå må jeg køye!! Tili opp på jobb i morgen! Ugg... Er det ikke snart helg??? Sambo skulle komm hjem på fredag, men sa i dag at han kanskje kom hjem torsdag i stede! Jippi johooo!!! Natti natt alle ensomme og alle absolutt ikke ensomme!!
Miss Misantrop Skrevet 7. august 2007 Forfatter #18 Skrevet 7. august 2007 Brukt mye av bodybuildere for å bygge muskler... Har ikke gjort noe særlig med min lutealfase... kanskje en dag, hvis jeg legger godviljen til. B6 er en generell hjelp for cellebygging. Stort sett får man nok til et hvert praktisk formål gjennom maten man spiser. Så det er ingen grunn til å fortsette å bruke det etter at man har blitt gravid. Et multivitamin vil gjøre nytten sin. Dog trengs det megadoser for å forlenge lutealfasen, noe pernille på sine sider sier ikke gjør noe.... men det er ikke helt riktig. Lengere bruk kan føre til forstyrrelser i nervesystemet og vektøking. Her snakker vi store doser, men det gjør vi også for å forlenge lutealfasen.
Hera83 Skrevet 7. august 2007 #19 Skrevet 7. august 2007 Meg du mente? Joda, har vært med før jeg, men tenkte jeg skulle slenge meg på den IKM-lista
Miss Misantrop Skrevet 7. august 2007 Forfatter #20 Skrevet 7. august 2007 Hadde vært gøy om alle hadde oppdatert IKM listen...
Miss Misantrop Skrevet 7. august 2007 Forfatter #21 Skrevet 7. august 2007 Fordel med å være gressenke/gresskar: Ei venninne av meg var i bryllupsdagsfest til sine besteforeldre. De hadde vært gift i 70 år. Alle gratulerte og min venninne spurte sin bestemor hva som var limet i forholdet deres.. Bestemor svarte.. det hjelp at jeg bodde i Bergen i 12 år mens han bodde i Oslo.
Idun<3tosmå<3 Skrevet 7. august 2007 #22 Skrevet 7. august 2007 IKM ja.... Jeg aner ikke når jeg har IKM, har ELtestet nesten hver dag siste dagene... Ene dagen helt negatvit, andre litt utslag(nesten pos) , så negativt igjen... og så litt utslag igjen..... sKjønner lite.... Skal ta ny test i kveld, se om den kanskje er pos.... Så vi får se... Uansett er det litt kjipt med IKM når man ikke har hatt muligheten... Eneste jeg håper på nå, er at EL ikke har vært, og at d kanskje kanskje drøyer til torsdag når min kjære kommer hjem!! Det hadde vært noe d:)
Miss Misantrop Skrevet 7. august 2007 Forfatter #23 Skrevet 7. august 2007 Hi hi,,,, det hadde vært supert ... om EL venter til Torsdag mener jeg. x fingrene for det.
maya80 Skrevet 7. august 2007 #24 Skrevet 7. august 2007 Når tar du testene? for om du tar dem rett etter att du har stått opp eller tidlig på morran kan dem vise falskt negativ, noe jeg opplevde flere ganger. Det beste er å ta testen litt utover formidagen eller kvelden. Hva jeg har hørt er att lh nivået stiger utover dagen, å ikke er så høyt på morran.
Idun<3tosmå<3 Skrevet 7. august 2007 #25 Skrevet 7. august 2007 Tar den om kvelden ja, også må urinen være i blæra minst tre timer... Klarte seff å glemme meg i sted, så nå må jeg huske på å ikke gå på do før nærmere tolv, og huske å teste meg da... hehe... Ikke lett dette!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå