Gå til innhold

til norlendinger!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil ha meg frabedt at NordNorge skal slåes sammen med NordSverige! Vi i Norge driver u-hjelp til Sverige i stor nok skala som det er,med denna grensehandelen,det får de være fornøyde med! ;-P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi norlænnnina vi står han av! Vi har bidd måbba før...

Det er rart ikke den sørlige landsdel er interessert i å bevare landet som helhet og satt litt mer pris på det. Det er jo så vakkert her ,skjønt og innimellom jævlig vær. Det er nok ikke blitt for tett i Oslo og Kristiansand ennå, men rart er det jo at stadig flere tyskere og nederlendere bosetter seg her opp i fredens hage. Det er jo Nord-Norge og vestlandet som virkelig er Norge, Oslo er jo ei flatmarka med stressa mennesker som higer etter kapital og verre vil det bli. Nei, holder meg her oppe med alle tyskerne jeg:). Her er det både fisk , tørrfisk og olje, og SOL forresten. Tenker dere ble missunnelige nå. Laus i kjeften er vi, har masse gode venner og sosialt miljø, også så gode vi er i senga!

Hilsen utflyttet østlending...

Skrevet

Hahahaha

Er østlending selv, bostatt i Nord-Norge. Jeg syns naturen her i Nord er fantastisk, men savner venner, familie, åpenheten blant mennesker og naturen på Østlandet: Vakre svaberg og hav som man kan bade i :-)

Lause i kjeften er nordlendinger, det skal være sikkert, men at dere er mer sosiale enn andre i Norge mener jeg er feil (har reist mye i Norge).. men det er kanskje jeg som har lett for å komme i kontakt med andre?! Gode til å fremheve det fantastiske med Nord-Norge er dere imidlertid og flinke i å snakke dritt om Oslo, ofte viser det seg at dere har vært der to ganger og da var dere så djævelsk fantasifulle at dere KUN gikk Karl Johan (da gjerne den nederste delen) og på Oslo City...

Som sagt: Jeg bor i den vakre nordlige landsdelen - men skjemmes over holdningene overfor andre byer lengre sør: Hva er det for noe? Mindreverdighetskomplekser?!

Når det gjelder oss/dere søringer så må dere nok lære dere til å ta det meste nordlendinger sier med en klype salt: Folk her oppe har et mer blomstrende språk og går ikke av veien for en overdrivelse eller to for å underbygge et poeng. Så ta av dere hovedstadsbrillene og le med!

Skrevet

Krolla, ja hun er litt av diplomat hun. Refser både i sør og i nord, så hun må bo i midt-norge et sted:) Så komisk med folk som ikke helt vet hvor de står og som tror de hører hjemme hvorsomhelst...

Skrevet

Ser vel poenget ditt: Meningen min var at både søringer og nordlendinger har sine fordommer mot hverandre. Jeg har fordommer jeg, og er den første til å innrømme det. Bl.a har jeg fordommer mot anonyme som kritiserer; tør du ikke stå for kritikken?

Vet imidlertid både hvor jeg står og hvor jeg hører hjemme (hører hjemme på østlandet, bor i Nord-Norge og blir her). Synes forøvrig debatten er artig - at mine ivrige forsøk (dog noe flåsete formulert) på å være med blir tatt ille opp er vel i og for seg flott, hva ville vel kranglesiden vært uten litt hakking?

Skrevet

Syns du er søt jeg Krolla, morsomt å krangle anonymt med deg:)

Skrevet

He-he,er enig med mye av det krolla,sier her! Er vanvittig mange hjemme nordfra som er voldsomt imot Oslo,det er bare en skitby,de skal aaaaldri flytte dit,altfor stort,folk er falske og overfladiske,byen er kjedelig osv osv... Og så har de sett Karl J.,og de eneste de har møtt mens de var der ei langhelg,var utflytta kompiser fra NordNorge...

Vi som har flytta nedover,og trives(gud forby) er jo nærmest for forædere å regne!

Skrevet

Jeg har vært veldig mye i og omkring Oslo, jeg, både i kortere og lengre perioder og store deler av familien min bor der. Har også mange venner som er født og oppvokst der.

Jeg synes ikke Oslo er en by det frister å flytte til. I byen jeg bor i (70 000 inbyggere) har vi stort sett alt vi trenger, samtidig som den har sjarm, særegenhet og et visst "småbypreg" som i alle fall jeg liker. Men størrelsen er ikke det vesentligste, jeg har vært i mange storbyer i verden som er mye mer spennende og trivelig enn Oslo. Jeg synes Oslo er nokså uspennende og mangler særpreg og sjarm, og kunne ikke tenke meg å bosette meg der.

At andre flytter dit er da aldeles i orden, hver sin smak!

Skrevet

østlendingan e sjalu på oss norlændinga førr at vi har dialækt!! dæførr blir dæm sur og lata som dem ikje "forstår" det vi skriv her inne...synd førr dåkker!! :)

Skrevet

Snakk om underholdende krangel!!! Det berike bim sia. Vi nordlendinga må jo holde på det vi har av dialekt førr når ungan kjem i lekealderen leke dem på østlandsk... Så i frykt for at dem konverterer gjør vi alt for å beholde identiteten vår i språket! Og bannskap er ikkje like mykje bannskap her som der lengre sør. Her har vi flere ord å bruke, eller kanskje som nån vil si, et dårlig ordforråd sia vi bruke bannskap... Alle ser det jo fra sin side. Flott med ulike språkidentiteta...! Så for den som vil lese det man forstår....kanskje ikkje ment for alle øya hvis det ikkje er leselig. Krangl videre, dette var spennende!! ;)

Skrevet

mankan jo kraNgle om alt:) jeg syns det er flott med mange dialekter, men jeg sliter med å forstå alt som blir skrevet. Bokmål som skriftspråk er enkelt for meg å lese for det kan jeg... forstår de fleste dialekter til slutt, men må ofte lese teksten flere ganger før jeg er sikker på jeg har fått med meg alt. men for all del, så er det helt frivillig å lese alle innleggene her inne, så da kan jeg velge bort de jeg ikke gidder lese.....

Skrevet

Finnmarking her da. Men skal være enig at det kan være litt vanskelig å lese dialekter noen ganger, gjelder alle dialekter da. Prøver å holde meg til bokmål her inne, men det hender at det glipper litt innimellom, hehe.. Bruker å hoppe over de inleggene som er skrevet på dialekter som tar for lang tid å tyde...

Skrevet

Folk må gjerne skrive dialekt alt de vil for min del. Det er bare det at jeg ikke gidder å lese innleggene, fordi jeg skumleser som regel her inne. Skumlese dialekt er faktisk ganske vanskelig har jeg oppdaget.... Hmmm....

Min mor skriver sms på dialekt til meg. Jeg strever av og til da også må jeg innrømme...

Skrevet

Først vil eg si at nordlandsk og gammelnorsk ikke var det første språket i norge, det var Norrønt det^^

Ja det e slitsomt å lese dialekt, og som oftest hopper eg over innlegg hvor det e tatt i bruk, med mindre debatten omhandler noe som faktisk intresserer meg...da e det grit å få med seg alle innlegg så man ikke driter på draget:P

Skrevet

Noen uforstående ord er merket med *, og forklart nederst på siden.

Å HERREGUD!!!!

Går d ann? Voksne folk som syt å bæs* over at nåen skriv på dialekt her inne. E dokker heilt tom oppe i knotten*? Om dokker ikkje tåle å læse det som e skrevven* på dialekt så kan jo ikkje dem som skriv å snakke på nynorsk skrive nokka jævla innlægg her, for dokker "bokmåljagera" fatte* jo faen ikkje bæra av d heller.

Flire mæ skakk ihjæl... Å e tøff nok t å stå fram me nick å... tænk på d..

bæs= klage

knotten= hodet

skrevven=skrevet

fatte=skjønne

bokmåljagera= dere som ikke vil forstå det som står skrevet på dialekt.

Skrevet

D verka som at vi nprdlænninga bærre e god nokk t å bannj,,,

Men vi e pinadø like mye værd såm d dåkke e!

Æ kan vær jævli koshli,men æ kan åsså be en person å reis t hælvette sånn at person faktisk grua sæ t turn..

Alt ettersom kordan æ føle mæ...føle æ mæ urettferdi behandla så får du nok d siste fra mø...ellers så e æ koshli å vør ilamme=)

ja vi nordlænninga e ikke redd får nåkka..her står vi fram med nick=)

Skrevet

Nordlendiner er kule folk..Har en venninne som snakker nordnorsk,er ikke alltid jeg skjønner 100%hva hun sier,men hallo..Jeg er Bergenser,kan ikke forvente at hun skal skjønne meg heller :D

Skrevet

Forstår ikke problemet. Er selv fra østlandet og er forlovet med en fra nordtroms. Kan ikke huske at vi har hatt noen kommunikasjonsproblemer pga dialekt.

Mye av at folk ikke fortår hva man sier, ligger vel mer i at man ikke gidder å forstå.

Skrevet

D ær fryktli iriterene å lese på dialekt, men d jeler jo alle dialekter ikke bare norlans.....(Tønsbær dialekt) La vær å les de innlegg dere ikke gidder å prøve å forstå!!!

Skrevet

Nordlendinger har ofte komplekser (hvorfor?) så derfor er de påtrengende falskt opptatt av dialekta og bakgrunnen sin.

Men det sier kanskje mer om de som leser innlegg på dialekt og ikke forstår hva det står skrevet der! Irritasjon er én ting , men å ikke forstå setter vel leseren om enn enda lavere enn dialekt-skriveren ?? Eller??

Skrevet

Nordlendinger? Gjelder det bare de fra nordland? Skal du klage så får du faen meg lære deg de forskjellige dialektene og stedsplassene!

Ikke alle som skriver på dialekt. De har vell ikke mere komplekser enn alle andre???

Skrevet

enig med deg over meg.....

Virker ofte som om en del nordlendinger har komplekser....grunnen er kankje pga hvordan vi ble behandlet før i tiden av østlendingene...

Husker min mor fortalte om da hun skulle flytte til Oslo, da brukte det å stå i "hybel til leie" annonser : Hybel ledig....bla bla..bla... Ønsker ikke nordlendinger...brukte en del å avslutte med..

Men det er mange herrens år siden...

Jeg har selv bodd i Oslo en del år og har nesten hele familien min der nede...men har alltid blitt behandla som alle andre av østlendinger.

Enkelte nordlendinger kan være veldig vulgære og "spiller" på en måte med det å være nordlending....Heldigvis er ikke alle nordlendinger stygge i munnen hele tiden.....slik som en over her en plass....Må banne i annenhver setning osv....

Jeg er stolt av å være nordlending....men krymper meg litt sammen når jeg hører enkelte stå å kalle turister og andre for jævla hæstkuker osv....for det er ikke tøft bare sykt....

Skrevet

Ærgrær mæ grønn åver norlenningær sjøl. Jæ veddær på att døm ente har lært sæ te å skrive bokmål, dæffår skriver'øm såm døm prekær, for døm ær rædd for å bæsje på leggen. Muligens ær'e så ille mye dretvær dær åppe, eller'øm må passe rensdyra sine, sånn atte'røm får'nte velæ sæ på skoorn. Åssen skærre gå me hærræ lanne åm ælle baræ kludrær og gørær agåle?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...