Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #1 Skrevet 2. august 2007 kan dere ikke skrive norsk, så det går an å forstå hva dere skriver??slitsomt å lese det dere skriver!
Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #4 Skrevet 2. august 2007 din førbanna sopp! Tænk dæ om, det språke som va i norge helt fra begnnelsen det va vårres spåk. Så om du har dysleksi e jo fan ikkje mett problem! Lørva!
Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #5 Skrevet 2. august 2007 nordlansk har aldri vært noe skriftspråk, å jeg har slett ikke dysleksi!
Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #6 Skrevet 2. august 2007 Helt enig me HI, sinnsykt dritt å lese det dere skriver!
Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #7 Skrevet 2. august 2007 Enig, enig, enig.. Kan egentlig ikke bli mer enig.. Leser ekstremt sjeldent hva folk med dialekt skriver, for jeg forstår ikke en dritt.. er liksom bare en haug med bokstaver og hvis jeg sier de høyt for meg selv høres det ut som spy-lyder.. f.eks "Æ e" som betyr "jeg er".. o.O tror jeg...
Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #8 Skrevet 2. august 2007 OG jeg har slett ikke dysleksi.....heter det, så det så.....Dessuten er dialekt ett mye rikere språk enn standard riksmål(flere ord for å beskrive forskjellige ting), og regner med dere selv bruker ord og uttrykk som ikke står i ordboka noen ganger
Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #9 Skrevet 2. august 2007 jeg synes nordnorsk dialekt er rått jeg..
Serial mom Skrevet 2. august 2007 #11 Skrevet 2. august 2007 Det heter forresten nordlendinger,med _d_ midt i ordet. Forøvrig skriver jeg på bokmål her inne,men kan slå over til nordnorsk om jeg "snakker" med kjentfolk hjemmefra her inne,for de trådene er ikke ment for andre her uansett,og vil dere lese likevel,så værsågod å irritere dere,he-he! Hmmmm,dette ble jo nesten et seriøst innlegg fra meg på krangle,jeg må ha fått noe i drikkevannet...;-p
Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #12 Skrevet 2. august 2007 Jeg kunne ikke vært mer enig med HI...gjelder ALLE som skriver dialekt!
Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #13 Skrevet 2. august 2007 Mener anonym 13:43 at nordlending var språket som ble snakket i Norge først?!?!?! Gammelnorsk har ikke mye med nordnorsk å gjøre.... Å skrive på dialekt er vel i og for seg greit, hadde det ikke vært for at det visker ut skriftspråket i Norge (SMS-språk spør du meg)... Å kalle noen for "lørva" fordi de mener at man ikke skal skrive på dialekt er heller ikke en "höjdare", så jeg får vel avslutte med at de fleste nordlendninger er noen forbanna trygdemisbrukere og alkoholiserte lappjævler, som syter over været og søringer og som mener at søringene bør betale for alt i hele Nord-Norge. Ironi er muligens noe som går nordlendinger hus forbi ;-) Haha - dette var skøy
Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #14 Skrevet 2. august 2007 Her er et "søtt", "lite" hjertesukk fra en nord-norsk familiefar, - tre uker, fire dager og seks timer etter at han hadde pakket opp sin nyinnkjøpte Compaq PC. Følgende melding lå på svareren til et datafirma: Nu e æ førrbainna, ailtså. Fy faen, førr nokka førrbainnade skjit. Kem hælvett e det som har fuinne opp det herre satans makkverket? Det går da fan-steike-hælvete ikkje ant å hoilde på å kuke med det herre i vekkesvis... Mainn har da førr faen ainner ting å gjøre, einn å sette å fettle og baille med den satans musejævelen. Kainn du innst inni tykjeræva førrtelle ka som e vitsen med nokka jernskrammel som står der og gneill og hyle med en masse hælvetes lyda og blinke og blafre uta fan, og passord og ledninge og knotta som tyt ut som han tykjen overalt. Æ måtte berre ha fådd tak i en av dokker, dokker hælvetes kuklæsta av nån support-gakkgakka, så skuill æ vel fansøkki ha rævkjørt dokker dit dokker høre heime, satans utvrengte fette av nån hestkuka. Kom fan ikkje hit å lur mainnskit på folk, å førtælle ka æ ska trøkke, din satans gjeddepeis. Va det opp te mæ skulle dokker ha vært på ishave og ronka kobbekuk, førbainna søring-satana, så kunne dokker ha sotte å kofigurert dokker sjøl så utavhælvettes langt opp i de utpulte ræven dokkers at dokker måtte sjite utav øran neste gang dokker måtte på dass, og når dokker va ferdi me det, så sku æ pærsonli ha kommen å formatert trynan dokkers, og innstallert skankan oppi baillhånka dokkers sånn at dokker kom tel å pesse røde serienummer. Skulle det ennu spenne liv i dokker etter dette, så sku æ ha plugga og pløyd dokker så utavhælvettes langtinn i den største rævhållet æ har funne. Og da sku det ha lokta mainnskjit av dokker heilt te dokker daua. Førr fan steike innst inn i det heiteste utsvidde hælvette for satan, la mæ få tak i omså bare en av dokker. Æ har da vel førr hælvete slette hauet av hysjævla før. Æ kommer te å måkke heile den førbainna skjiten i eska og sende ho i retur, æ vil fan ikkje ha han. Så kan dokker te hælvete sette der å ronke aleina i den hælsikes telefonen dokkers."
Lukkelukken og bebibror Skrevet 2. august 2007 #15 Skrevet 2. august 2007 Ja, enig med HI, det er irriterende å lese dialekt. Blir det samme som å skrive mobilsprak på internett. "KOZ fr mg"
Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #16 Skrevet 2. august 2007 Det er mange rare dialekter ute og går her. Jeg slenger meg på de som sier at når man snakker med nordlendinger så går det i nord norsk dialekt. Sånn er det bare, og det er ikke vårt problem at dere som ikke fatter hva det står ikke er like begavet som oss.. Eller har lite å gjøre slik at dere må bry dere med det.. Håpe reka deres forstår nord norsk..
Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #17 Skrevet 2. august 2007 åhå! krangle krangle.... eg syns nu nordnorsk e mykkje bedre enn all den her tullate hobbydansken som mange av søringan snakke.... Dessutn e det jo mange andre dialekta i Norges land som e mye vanskeligar å forstå, ikkje sant? Og nåkka må vi jo forrestn klare å holde på om ikkje anna, når de her hobbydanskan sørpå har utnøtta NordNorge som en anna koloni, og eksportert alle ressursan vårres ut av landet i hunnervis av år. Nei vi skulle ha slådd sammen NordNorge og NordSverige (og kanskje litt av Finland og), så kunne dåkker ha sotte der me skjegge i postkassn. Heia NordNorge!
Lucie*OgGuttaBoys* Skrevet 2. august 2007 #18 Skrevet 2. august 2007 nu har æ vært medlem lenge på BIM og ikkje hørt nokka sutring om at man ikkje forstår det som blir skrevet.. Dettan e første gang æ oppleve det.. synd at enkelte har problema med å lese bokstavan.. Æ kjæm te å skrive akkurat sånn som æ vil.. Og det innlegget lengre opp ang den jævla ronkarn som ikkje tar telefon for hjelpe te med den hælvettes pc`en, syns æ va inn i granskauen dritartig.. sku ha flirt mæ forderva..
Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #19 Skrevet 2. august 2007 Hobbydansken du snakker om er faktisk den dialekten jeg er oppvokst med - og JA det er en dialekt... med særegne uttaler og det hele, avhengig av hvor på østlandet man er ifra. At søringene har utnyttet Nord-Norge er fantastisk - utnyttet med HVA???? Hvilke ressurser?! Jeg er enig i at det er mye fisk i Nordishavet, men den er faktisk ikke Nordnorsk den fisken. Den malmen det en gang var er borte, i likhet med sølvet i Kongsberggruvene (Østlandet) eller kobolten på Modum (Østlandet).. Ellers er det ikke stort - oljeforekomstene som finnes er faktisk ikke utnyttet ennå. For min del skulle gjerne Nord-Norge og Nord-Sverige blitt slått sammen - gudene vet hvordan dere skulle klart dere... Tilskudd fra EU..? For den norske stat kunne jo ikke fortsatt å forsørge dere?! For å være ærlig hadde det vært å få FJERNET skjegget fra postkassa, ikke omvendt. Dette var morsomt!!
aanonym Skrevet 2. august 2007 #21 Skrevet 2. august 2007 Hva med en "d" i nordlendinger, stor forbokstav i begynnelsen av setninger og en ørliten repetisjon i tegnsetting? Da ville det du skriver gitt mer mening.
aanonym Skrevet 2. august 2007 #22 Skrevet 2. august 2007 Du er vel klar over at det er ressursene fra nordområdene og Arktis som skal berge Norge i fremtida? Olje, gass, fisk, nordområdeforskning, klimaforskning osv - alt er i nord. Nordsjøen er snakt tom for olje, gammeldags industri er snart historie (pga høye lønninger som gir lite konkurransedyktige priser) og det er vanskelig for en hel befolkning å leve av servicenæringer alene. Tromsø og Hammerfest vil snart ha samme strategiske posisjon i Norge som Stavanger og Oslo har i dag.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #24 Skrevet 2. august 2007 Eg må nu verkelig sei at eg synes egentlig østlenningan prata snobbat, det samme med søringan, å de fra finmarka prate i næsa.. Så etter mi meining, så e dokker like ille heile gjenngen..
Kystrøya Skrevet 3. august 2007 #25 Skrevet 3. august 2007 Jeg anbefaler deg HI til å rette innlegget ditt mot ALLE som skriver dialekt da, ikke bare til nordlendingene. I og med at det ikke bare er nordlendinger som skriver dialekt her inne. Og sånn ellers: det vil vel alltid være "krig" mellom nord og sør. Dere lager vitser om oss, og vi lager vitser om dere. Og begge parter blir like sure
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå