snuppa6-fikk jente 19/3 Skrevet 1. august 2007 #1 Skrevet 1. august 2007 hmm... leste ett anna innlegg her om det å la barnet sove borte,ha barnevakt osv... leste av noen av svarene at det er fy-fy det første året, skadelig for barnet osv... da er altså jeg en dårlig mor da el? snuppa våres var hos mamman min en hel natt allerede når hun var en måned og det gikk kjempefint. jeg og sambo kosa oss, og snuppa og mormora kosa seg. nå er hun 4 1/2 mnd og hun har vært hos mormora si over natta en 4-5 ganger og det har aldri vært noe som helst problem, så jeg ser ikke helt problemet... jeg respekterer at noen ikke eller aldri vil ha barnevakt og dermed gjøre barna helt avhengig av foreldra, men de burde også respektere at noen syns det er greit å ha barnefri av og til, uten å komme med negative kommentarer til det! snart skal snuppa våres til bestevennina mi og sambo hennes en hel natt, mens jeg og pappan skal i lag, og vi gleder oss alle sammen. ikke ment som et krangle-innlegg, blir bare pitte-litt provosert av bedrevitere som mener alt er skadelig og fy-fy, og syns alle andre skulle mene det og!!!! puh....
liza madeleine Skrevet 1. august 2007 #2 Skrevet 1. august 2007 takk takk... har en gutt på 7 uker å er bedt i bursdag om ca 1 måned. har veldig lyst til å dra men blir litt usikker når det er så mange som sier at det ikke er bra å at det er sjangs for at barnet kan ta psykisk skade... fint å høre om noen som har positive erfaringer med barnevakt også...
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 1. august 2007 #3 Skrevet 1. august 2007 Synes det er et hårreisende eksempel du kommer med,levere i fra seg en nyfødt baby,bare fordi en vil kose seg med partneren.Og har vært borte 4-5 ganger til og så skal du sende den lille babyen enda en plass. Du vet ikke enda om det har gått godt,det vet du ikke får hun er gammel og grå.ikke klag til meg hvis babyen din får adferdsvansker eller andre psykiske problemer,da kan du ta deg selv i handa og takke. Som jeg har sagt,om det skjer en gang,tror jeg ikke at babyen blir skadet,men dette er jo titt og ofte.Forstår ikke hvorfor en skal ha barn,hvis en ikke vil ta seg av dem
Anonym bruker Skrevet 1. august 2007 #4 Skrevet 1. august 2007 SKJERP DEG, MAMMA TIL STOR OG LITEN....herregud...er du sååå skinnhellig?????
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 1. august 2007 #5 Skrevet 1. august 2007 Er en skinnhellig fordi en vil ta ansvar for ungen sin,at en elsker barnet sitt ønsker å ta vare på det,gjøre det som er til det beste for det og ikke utsette det for ting det kan bli skjermet for.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2007 #6 Skrevet 1. august 2007 NEI, ikke det jeg mener....men det virker som du dømmer de som ikke gjør akkurat slik du gjør!!! Kanskje du ikke gjør det, men prøv å formuler deg annerledes. Andre tolker ting annerledes enn deg, har kanskje andre verdier og ser tingene i et annet lys enn deg...er det dermed sagt at ALT de gjør er galt?? Det virker slik på deg...at gjør de ikke akkurt det du har lest deg til...så gud, ja da blir det psykiske vansker osv. etterhvert. Ikke nødvendigvis...men det virker som du tror det er meget sannsynelig. Tror også en slik tabell er myntet til de virkelige egoistiske foreldrene...de som stadig, titt og ofte reiser vekk fra nyfødte, små babyer osv...Ikke vanlige oppegående folk. Og SLUTT å belære forlk her inne. Samtlige her inne er voksne folk...la de tenke selv. Ikke noe kritikk til deg, du er din sønns beste mor, beste han kunne hatt....men ikke ta over for andre mødre...de velger annerledes. Hva får deg til å tro at alt du sier er riktig, selv om det sto i et blad? Vet du at det er mange spesialister der ute? Prøv å løsdrive deg litt fra alt du leser...jeg tror på en god blanding mellom ekspertise og meg selv som mor.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 1. august 2007 #7 Skrevet 1. august 2007 Så du kjører selvsagt ikke rundt i bil med barna dine, og de skal vel aldri få lære å sykle heller.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2007 #8 Skrevet 1. august 2007 Er det barn som blir nervøse...så er det de som opplever en overbeskyttende mor...en som skjermer dem for det meste. Tror mamma til stor og liten er en av dem...alt skal skjermes for....virker slik. Hadde nesten vært moro å starte en debatt på andre ting...hun har vel lest ekspertråd om ALT...hihihi
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 1. august 2007 #9 Skrevet 1. august 2007 Ja,men det som HI skriver er ikke en gang av og til til,det er jo ofte.Hun skriver første gang 1 mnd og etter det 4-5 ganger og nå skal babyen til en annen plass igjen,dette mener jeg ikke er av en sjelden type. Tror heller ikke at om tar å levere barnet fra seg en gang at det tar skade,kan skje,men lite sannsynlig,men når det skjer hele tiden og nå til enda en person,da begynner jeg å lure litt på hva menneske tenker på og hvorfor de fikk barn.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 1. august 2007 #10 Skrevet 1. august 2007 Og til deg Riga,slik fjortis snakk gidder jeg ikke å komentere en gang
ScaryMama Skrevet 1. august 2007 #11 Skrevet 1. august 2007 HI- Så flott at du og din kjære hadde tid og lyst til å kose dere etter at den lille kom! Det er utrolig viktig å ta vare på parforholdet. og det er sunt for dere begge å bare være kjærester litt. Barnet ditt tar ingen skade av det heller! Så lenge det ikke er for ofte, og barnet er hos noen h*n kjenner og som dere stoler på, så er det bare koselig for alle sammen:)
Anonym bruker Skrevet 1. august 2007 #12 Skrevet 1. august 2007 Til mamma til stor og liten. Når du leser ekspertråd/litteratur. Leser du ikke med litt nyansert blikk eller stiller du INGEN kritiske spørsmål til teksten, eller leser du alt "rått". Det er noe som heter kildekritikk og blant annet i disse internettider anbefales det å lese ting man kommer over med en viss klype salt. Samme fikk jeg høre når jeg studerte, ikke tro på ALT som står i lærerbøkene...det er ofte vinklet etter forfatterens syn...ikke dermed sagt at det ene og alene er fakta... så mitt råd til deg: kildekritikk.... samme gjelder det meste i media..bruk bare litt skjønn, da...bare bitte litt hvertfall...
Yara Skrevet 1. august 2007 #13 Skrevet 1. august 2007 Jeg syns dere som kritiserer mamma til en liten og stor er like så stae som henne. Dere sier barnet ikke tar skade av det. Hvordan vet dere det? Hun sier barna tar skade av det. Vet vi egentlig det? Svaret er nei på begge! Personlig vil jeg ikke la mitt barn sover borte så tidlig rett og slett fordi man ikke vet svaret på spm over. Man vet ikke om det er skadelig. De såkalte ekspertene er uenige! Kanskje er det ikke skadelg iheletatt. Men for min del er poenget at jeg ikke vil ta sjansen!
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 1. august 2007 #14 Skrevet 1. august 2007 mamma til en stor og en liten: Trodde du skulle vise respekt for andre, så hvorfor i all verden sier du at mine uttalelser er fjortissnakk? Du vet jo at det er en RISKIO for ulykker og skader når en kjører bil,- hvorfor kjører så mange bil da? Kjører kanskje du også bil? I så fall: Hold deg unna bilen...pass på barnet ditt, beskytt det så godt du kan og skjer det noe med det kan du i alle fall ha god sammvittighet og si at jeg gjorde i alle fall mitt beste i stedet for å tenke at jeg skulle jeg har vært hjemme med barnet mitt,- skulle ikke ha holdt på som om jeg ikke hadde barn og dratt på den skjebnesvangre bilturen!
Anonym bruker Skrevet 1. august 2007 #15 Skrevet 1. august 2007 Du velger det som du tror er best for barnet ditt, Yara,- det er det de fleste foreldre gjør! Problemet er synet mamma til en liten og stor har på dem som ikke følger anbefalingene til psykologen i BAM.
ScaryMama Skrevet 1. august 2007 #16 Skrevet 1. august 2007 Jeg tror ikke ekspertene er så veldig uenige jeg da. Ja, det kan være uheldig å være borte fra barnet, i noen tilfeller. Det er jo noen foreldre som så og si nesten aldri ser ungene sine. Der hvor jeg kommer fra så er det foreldre som har barna i barnehagen i tillegg til å ha au pair som henter og leverer i bhg. De samme foreldrene er også mye ute og reiser osv, og dette er selvfølgelig ikke spesielt bra for ungene! Men en overnatting av og til hos noen barnet kjenner godt og i et hus som er familiært, tror jeg ingen eksperter syns er skadelig. Men det gjenstår og se, jeg håper å få svar av hun som har skrevet artikkelen!
Yara Skrevet 1. august 2007 #17 Skrevet 1. august 2007 Riga: Jeg syns også du er usaklig nå. Det er faktisk mye mere nødvendig i dagens samfunn å kjøre bil enn å dra på fest e.l. Det er snakk om ett eneste år hvor man unngår helgeturer osv. Det er vel ikke så vanskelig. Men det kan blir ganske vanskelig å unngå bilen til enhver tid.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 1. august 2007 #18 Skrevet 1. august 2007 Hva er usakelig med mitt innlegg? Det er jo en RISIKO for skader hvis en kjører bil. Jeg har vel all rett til å nevne denne risikoen da den kan ha en dødelig utgang, og det ikke bare derfor dreier seg om psykiske skader seinere i livet. Så kanskje det er mer nødvendig å kjøre i bil i dagens samfunn enn å dra vekk ei helg, men risikoen er jo der uansett hvordan man sammenligner det med andre ting.
Yara Skrevet 1. august 2007 #19 Skrevet 1. august 2007 Ok. Risiko er det å kjøre bil. Ingen tvil om det. Det er risiko å trille over veien å. Risiko å la barnet sove på magen osv osv. Poenget var at jeg syns det var en rar sammenliknin. Usaklig var kanskje dårlig ordvalg.
snuppa6-fikk jente 19/3 Skrevet 1. august 2007 Forfatter #20 Skrevet 1. august 2007 riktig... var akkurat slike som "mamman til stor og liten" jeg ville fram til ja! poenget kom godt fram liksom..... vel hvis du vil være sammen med barna dine hele tiden(ære være deg for det) og ikke la de bli kjent med/ trygg på mennsker, som kan være en ressurs for deg og dine den dagen dere virkelig trenger det,så deg om det, men ikke kritiser meg fordi jeg tenker anderledes!... jeg er sammen med snuppa våres stort sett hver dag 24 timer i døgnet, og koser meg fillete, men en gang imellom så er det godt å ha litt fri til å pleie seg selv og forholdet, eller rett og slett ta seg en fest, og vite at snuppa har det bra hos feks. mormor. men på den annen side så kanskje jeg tenker slik fordi jeg var hos bestemoren min når jeg var veldig liten??? kanskje jeg rett og slett blei skadet av det???? hmm... der har vi nok løsnongen ja.... (beklager, den var unødvendig, men.........)
Yara Skrevet 1. august 2007 #21 Skrevet 1. august 2007 Man kan fint gjøre dem trygge på andre mennesker uten å la de være alene med dem. Det gjør iallefall jeg:) Jenta mi er sammen med sine besteforeldre flere ganger i uken, men jeg og pappan er der. Hun er super trygg på dem.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 1. august 2007 #22 Skrevet 1. august 2007 Synes ikke det var så rar sammenligning for mamma til en liten og stor nevner alltid om den risikoen som er der når det kommer til denne barnevakt-debatten, og hvor viktig det er å ta hensyn til den. Da kommer jeg med eksempler på andre ting som innebærer en risiko en må ta hensyn til...det selvsagt også en risiko å trille over veien og la barnet sove på magen, så utifra mamma til en liten og stors filosofi så bør dette unngåes fordi foreldre skal beskytte barna sine så godt de kan.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 1. august 2007 #23 Skrevet 1. august 2007 til anonym 19.20 Jeg har flere ganger sagt at en ikke kan stole på alt,men at det er verdt å stoppe opp og tenke over hva som blir anbefalt og tenke over om det er noe i det og om en kan være 100% sikker på at det ikke er det. Som jeg ved flere anledninger har sag,så tror jeg ikke barnet tar skade av om det skjer en gang,men slik uansvarlighet som HI viser her,så ber jeg for det lille barnet og håper at det går godt.En mer uansvarlig mor har jeg aldri hørt eller lest om.
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 1. august 2007 #24 Skrevet 1. august 2007 hm...noe som har gått meg hus forbi...hvorfor svarer Yara på spm til mamma til en stor og en liten en? Samme pers?
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 1. august 2007 #25 Skrevet 1. august 2007 fjortis snakk igjen som jeg ikke gidder å svare deg på Riga,hvis du er så liten i hode ditt,vel da vet jeg ikke hva jeg synes om deg,men regner med at du sier slik for å prøve å provosere meg til å komme på samme nivå¨.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå