Gå til innhold

Muslimer og kristne har IKKE den samme Gud!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jesus er faktisk ikke den eneste som (etter sin død) ble erklært jomfru-født på den tiden evangeliene ble skrevet. Et kjent litterært grep på den tiden i midtøsten.

Dette krevde ingen innsats fra Maria og/eller Josef.

Forøvrig er ikke den treenige Gud far til Jesus. Gud ER Jesus.

Monoteisme, vet du. Det finnes bare en gud. Jesus er gud, gjerne kalt Gud.

Dette med at JWHW var far til Jesus, var bare noe Han sa i sin levetid. At Jesus ER JWHW har blitt "klart" senere.

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det slått dere at dere skal ha barn??

Jeg blir redd når jeg ser enkelte kommentarer her, hvilke verdier skal dere gi ungene deres?

Du er ikke mye kristen om du setter deg høyere enn andre, islam er en tro jeg ikke tilhører, men når jeg leser dette virker mulsimer mer oppvakte enn "oss".

Til deg som hater alle muslimer pga 9/11. Håper du kan bruke din energi på å lære ditt barn å være glad og ikke hate, det hjelper ingen.

Anbefaler dere alle å drite i å lese både bibel og koranen på en stund og heller lese Torbjørn Egner med Kardemommeby!!

Lykke til folkens!!

• 3 måneder senere...
Skrevet

Er personlig ateist men hiver meg likevel inn i denne debatten. Siden jeg er overbevist om at det ikke finnes noen gud er for meg spørsmålet om gud og allah er den samme helt irrellevant, det er bare to ulike navn på en og samme vrangforestilling. Blir litt oppgitt av krangelen som minner mer om slike man ser i barnehagen...(pappan min er myyye sterkere enn pappan din!)

Men, over til det som egentlig er poenget mitt. Jeg ser av mange av innleggene over at de fleste liker å tillegge andre folk bestemte egenskaper fordi de er enten kristne, muslimer, jøder osv, og det provoserer meg veldig. Et menneske er jo mye mer enn bare det livssynet man tilhører, man er jo også formet av familie, kultur, samfunn osv. Man blir dermed ikke kvinneundertrykker av å være kristen, selvmordsbomber av å være muslim osv De menneskene man møter er jo først og fremst nettopp det, mennesker, og da er det mindre viktig hvilken "gud" de har. Det blir helt meningsløst å begrunne egne eller andres handlinger ut fra religion, man blir da ikke verken et bedre eller et dårligere menneske av å tilhøre bestemte livssyn!

Skrevet

Samme Gud? Ikke godt å si...

Mange i Norge for 1.200 år siden hadde en gud som het Thor. Han eksisterte kanskje ikke, men de HADDE denn guden i form av et sett med fortellinger, som de til og med trodde på.

Tenk deg at noen hadde kommet og sagt at en viss person var Thor's sønn. De trodde på alle fortellingene om Thor, og DESSUTEN på at dette mennesket var sønnen hans. Så langt vil jeg si at denne gruppen hadde samme Thor som folk flest.

Men dersom Thor-har-en-sønn gruppen hadde gått videre og sagt at sønnen er en gud, så ville jeg nok ment at de hadde en annen gud enn de som tilba Thor-som-han-er. Selv om Tor-har-en-sønn gruppen hadde kommet med at "menneskesønnen til Tor er jo Tor".

Utfra denne sammenligningen heller jeg mot at jøder, muslimer, og Jehovas vitner har samme gud (enten han eksisterer eller ei). Mens de kristnes treenighet er noe annet.

• 2 uker senere...
Skrevet

Nei, og det er nok mange muslimer enig i at deres gud heller ikke gjør...

Kjære vene, stakkars deg.

• 1 måned senere...
Skrevet

I Koranen står det at hvis en person dreper ett uskyldig menneske så er det det samme som om at h*n skulle dreper hele menneskeheten, så alvorlig blir ett drap på et uskyldig menneske sett på i Koranen.

HI du får ta deg en tur på biblioteket og låne deg Koranen på norsk, sånn at du får litt mer kunnskap, for du vet faen med ikke hva du preiker om!!

• 2 uker senere...
Skrevet

Debatter burde kunne skape mer forståelse og respekt for andres meninger,men slik det gjøres her skaper det heller splittelse.Respekter at andre har et annet synspunkt enn du. U fra ordbruken vi leser i disse innleggene er det vist ikke store forskjellen på kristne og muslimer.

Jeg er selv kristen, men ser her at andre kristne kommer med påstander om at de kristne tror det og det.. Sannheter er vel snarere at de kristne er spredt rundt i mange forskjellige sekter her i norge, som ikke er enige med hverandre.

De kristne burde iallefall basere sin tro på bibelen, og ikke på egne meninger og tradisjoner.

Det ble jo nevnt treenighetslæren tidligere. Ordet treenighet finnes ikke engang i bibelen.

At skaperen av alt liv- Abrahams gud ,Jacobs gud ,Noas gud og vår gud er en treenig gud er ikke en bibelsk lære. Bibelen sier derimot at gud er EN

Noen henviser til Joh.10:30 der Jesus sier:" Jeg og faderen er ETT" ..det sies IKKE en.. Dette betyr ikke at Jesus og Gud er en person.. Når mann og kvinne skulle gifte seg sies det at de og skulle være ETT, men de skulle ikke bli en person...

I Joh.17:21-23 ber Jesus om at alle hans etterfølgere skulle være ETT slik han og hans far var ett.

De skulle alle ha samme mål og arbeide mot- det skulle ikke være splittelse mellom dem-de skulle være ett.

• 1 måned senere...
Skrevet

du snakker om min og din gud...ER du en troende??DA burde du vite at det finnes bare EN gud!!

vi har samme gus og vi har samme historie..

hvis du søker litt i historien så er det klart kommet frem at biblen er forandere x antall ganger.kapitler er fjernet og omgjort! Mohammed (fvmh)

skal ha vært i biblen men har senere blitt fjernet.

intersant hvorfor så mange prester konverterer til isalm :D

senest i går så jeg et intervju av en høyt udannet prest.(master i psykologi ved harvard universitet) som i sin studie tid fikk være med å lese i eld gammle bibler..og det var nok til at han forsto at noe var feil..det sto ikke det samme i biblene.Så hvordan vet man hva man tror når det hatr gjennom tiden blitt gjort om på? i dag er han muslim mashAllah

Skrevet

stakkrs deg så uviten :S

1.du må først lære deg at mennsker handlinger ikke har noe med den hellige skriften å gjøre!!

2.Kvinner og barn er IKKE undetrykt av relgion,men om det forekommer er det av sine omgivelser!!

3.Islam er død sier du?!?!?hmmm vi skal vel alle dø! men islam er ikke død,om man setter seg inn i relgionen før man åpner kjeften istedet for å se på nyheter på tv`en, så kjanskje det hadde hjelpet litt på kunnskapen!

islam er fred,vold og drap er IKKE tillat!!(kun i krig) Alt selvmordsbombere missbruker islams navn vil de stå til regnskap for på dommdag!

anbefaler å gjøre litt research om div slik Allah har anbefalt oss å gjøre :)

Skrevet

Det er vel dette det blir krig av....

Noen mener det finnes en gud noen mener det finnes flere.

Kan vi ikke bare akseptere at vi har forskjellig tro og leve fredlig med hverandre?

Skrevet

jepp man kan leve fredlig sammen uten problemr:)

men trådstarter sier vi muslim ikke har sammen gud som hennes kristne gud..d må hun først finne ut av hvilken relgion hun egentlig tilhører,for som kristen tror man også på EN gud.og når hun sier hun er kristen men at vi ikke har sammen gud så hun på villspor,for det finnes kun en gud!

:D jeg er etninsk norsk og har kun "kristene" venner og familie,så jeg lever fredlig med ikke muslimer jeg hvertfall:) problemet mitt er de som snakker bullshit uten å vite et fnugg av andre relgion ;)

• 5 uker senere...
Skrevet

Det har du helt rett i, HI!

Den kristes gud er Jahve eller Jehova (årsaken til at begge navn eksisterer er at man på hebraisk ikke skriver vokaler, de er "underforstått", og Guds navn anses av jødene som så hellig at det ikke uttales, skrivemåten er omtrent "JHV" oversatt fra hebraiske skrifttegn til våre bokstaver), en betegnelse som nærmest kan oversettes med "Jeg er" (den jeg er).

Allah er en muslimsk avgud (nå erter jeg må meg mange muslimer...) Roten til dyrkelsen av Allah ligger i den babylonske avgudsdyrkelsen av månen (Al-Allah var en av månegudens tre døtre....). Det var DETTE Salman Rusdie påviste i "populærform" (sammenhengen har vært kjent lenge innen mer "lærde miljøer" i emnet) i sin bok "Sataniske vers", en bok som jo ble bannlyst i hele den muslimske verden, og som førte til at Salman Rusdie ble dømt til døden in absentia i flere muslimske land. Ansvarshavende for utgivelsen av boken i Norge, William Nygaard, Aschehougs forlag, ble jo som kjent forsøkt drept ved skyting....

Uttrykket "sataniske vers" spiller på at detnne sammenhengen framgår av vers som opprinnelig, så langt det er mulig å påvise, tidligere har vært en del av Koranen, men som er fjernet fordi de "passet ikke inn", de var "sataniske". Religionsforskere er relativt enige om at slik endring av Koranen har forekommet ved flere anledninger. En del muslimske forskere er, rimeligvis, dypt uenig....

Konklusjonen blir altså helt klar: Gud (Jahve) og Allah har ingenting med hverandre å gjøre!

Derfor er også Bibelen og Koranen på de fleste vesentlige punkter i innbyrdes strid og motsetningsforhold til hverandre. Som f eks vedr tilgivelse (Bibelen framholder tilgivelse som et eksempel vist ved den kristnes egen tilgivelse som følge av Jesu soningsdød, Koranen antyder at tilgivelse er en foraktelig holdning og en gudsbespottelse om den skjer mot en "vantro hund"), synet på Jesus (Bibelen beskriver Jesus som Guds Sønn, ordet må tas i en noe annen betydning enn hva vi legger i "sønn", siden Gud er over vår fatteevne, Koranen sier at Allah har ingen sønn), Abrahamns historie, Jesu fødsel, synet på "hellig krig" (Bibelen forbyr den kristne å kjempe med våpen for sin religion, uttryktbl a gjennom Jesu ord: "Stikk ditt sverd i sliren, Peter!", Koranen påbyr en troende muslim å utøve hellig krig om det tjener Allahs sak, synet på løgn (Bibelens ord er: "Du skal ikke si falskt vitnesbyrd mot din neste", Koranen gir PÅBUD om løgn dersom dette tjener Allahs sak og løgnen utøves mot en "vantro hund". Osv osv...

Skrevet

Det der er jo loddrett løgn.

Hvorfor sier kristne arabisk-talende da Allah? Illah er gud, Allah er Gud.

Skrevet

Og, hvilket vers fra Quran oppførdrer til løgn? Nøyaktig vers, med referanser til Tafseer ønskes.

• 1 måned senere...
Skrevet

Budet om ikke å lyve (den gangen det stod skervet i stein), var ment for jødene dem imellom. Det var IKKE galt å lyve for, drepe, stjele fra... folk fra andre stammer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...