Gå til innhold

åååå blir så fortvila!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

snakka med naboen i ettermiddag, han sa at sukker(særlig til barn) ikke er bra, spesielt ikke til barn med astma(noe sønnen min har).

Han sa at om de får astma anfall etter å ha spist mye sukker, kan resultatet bli at medisina ikke fungerer, og at de må ligge i oksygentelt og intuberes. Var selvfølgelig i værste fall, men alikevel, jeg skal holde han unna godter en god stund.

Han sa også at hukommelsen kan bli svekket av sukker. Dette synes jeg også at jeg merker på han. Dette kunne vedvare i et par mnd etter sukkerinntak.

Har ingen anelse hvor naboen har disse opplysningene fra, men jeg velger å tro på han. Tror uansett ikke guttungen blir skadelidende av å være borte fra godter en stund.

Tror han uten problem hadde spist resten av godteret også om han hadde fått lov, kanskje uten å bli kvalm, men dette vil jeg ikke finne ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg kort og godt hadde gitt beskjed om at han til gangs har vist at dere aldri igjen kan kjøpe godis i store mengder, så heretter blir det kun handlet kylling ol i sverige. Ikke gitt han noe godis (ikke is eller noe) i et par uker. Også har han sikkert helvetes vondt i magen som en "ekstra straff".

Skrevet

At mye sukker ikke er bra vet jo de fleste. Gutten din må jo få kjenne konsekvensen av hva han har gjort, men ikke få godis på 4 mnd er nå litt vel strengt, er det ikke? Og jeg syns ikke han bør få et slikt minne av 7-årsdagen sin, at han ble straffet for godisspisingen. Det må da finnes et sted dere kan gjemme det når han ikke ser som han ikke finner det? Men som sagt, det er jo deres barn og deres valg hvordan han bør straffes for dette. Jeg bare kommer med min mening. :)

Skrevet

får se hvordan vi gjør det, det blir iallefall ikke noe godter på han før bursdagen. Det var faktisk første gang vi var i Sverige på handletur i det hele tatt(har aldri vært før). Vi bor såpass langt unna(finnmark) at det er ikke akkurat bare en svipptur. Får se til neste år hvis vi er i nærheten da om vi drar dit.

Gubben vaska lillemors rom i morrest, og nå i ettermiddag fant vi en muffins under senga hennes, den har guttungen vært å henta i fryser'n og sikkert lagt der for at den skulle tine. Virker nesten som ingenting hjelper når det gjelder å snakke til han.

Skrevet

Jeg var sånn når jeg var yngre. Raidet skap og skuffer etter godteri og gjemte meg bort og spiste. Var en besettelse! Også reagerte jeg med sinne når jeg ble konfrontert med det, hadde gjerne vondt i magen når mamma og pappa var inne i et skap jeg hadde stjålet godteri fra. Det var helt sykt egentlig. UTviklet senere spiseforstyrrelser, om det har noe med det å gjøre er uvisst, men på en måte har det det.

Straff hjalp ikke, da raidet jeg bare enda mer. Det er egentlig litt sykt å tenke på i dag... Å låse inn godteriet var vel egentlig eneste mulighet. Men å nekte godteri når andre fikk, ville vært å helle bensin på bålet. Jeg måtte bare "overstyres" en stund - ikke ha den muligheten til å stjele godteri.

Bare min opplevelse da. Rart å plutselig tenke på igjen... Gutten din har helt sikkert dårlig samvittighet, men kan hende søthungeren er sterkere enn samvittigheten...

Skrevet

Siden gutten tydelig har for vane å spise opp godis i huset, hvorfor ha det tilgjengelig? Ha en lås på døra til godise da eller la være å kjøpe godis annet enn i uka.

Skrevet

Det er helt riktig det naboen sier om godteri. NOen unger blir og veldig hyperaktive av sukker, så jeg ville ha kuttet ned på godteri, samt sukkerholdig pålegg. Sjokade og oboy hører egentlig til kun i helgene, mener nå jeg.

Skrevet

Helt klart at det ikke er lov og bør straffes, men herregud. Bruk litt vett da... Ikke snop i bursdagen og måtte forklare de andre ungene hvorfor? "mobbeoffer", og hva er dette med at du ikke vil høre på ham? Orker ikke snakke til han? Off, hvem er egentlig barnet her?

Hva med null tv-titting på en uke istedet???

Skrevet

Syns en mnd uten lørdagsgodt er straff nok, 4 mnd for en 7 åring er jo uendelig lenge og vil nok gjøre at han prøver å få tak i snop på annen måte og da er dere jo like langt. Og på bursdagen hans syns jeg dere bør gjøre som planlagt før dette skjedde , det er hannes fest og skal være en dag han forbinder med noe positivt og trygt. Og det at dere ekskluderer han fra is spising må for han være veldig sårt, han er tross alt bare 7 år og selv om han vet at det han gjorde var galt så er det ikke alltid like lett for en 7 åring og holde fingrene fra fatet.

Men dere gjør jo selvfølgelig som dere sev mener er best, men det var min mening i allefall.

Skrevet

Kjipt, men du kan virkelig ikke gi en slik straff til en 7 åring!

Jeg synes at han ikke hadde fått neste lørdag hadde vært nok.

En straff skal ikke svi, den skal vise at han har gått over en grense. For å lære av det.

Det er jo tross alt en liten ting da.

Du må lære som så mange andre mødre før deg, man oppbevarer ikke masse godterier i huset på engang;)

Skrevet

Det beviser jo bare at straffer/sinne ikke virker på han.

Du kan markere ditt standpunkt, men du når ikke frem til ham uten å snakke om det, at det er mye penger, hva dere kunne gjort for det, at det ikke er bra for kroppen/tenna med så store mengder sukker.

Osv.

Skrevet

Jeg hadde tenkt å skrive et svar til etter å ha lest innlegget, men du skrev det jeg tenkte.

Ikke ødelegg bursdagen til guttungen! Det er tross alt bare litt godterier! Himmel og hav, hadde det vært det store problemet i oppdragelsen, ja....

En lørdag uten godterier, og en skikkelig samtale hvor begge hører på hverandre er et råd jeg vil gi. Du må høre på han også...

Skrevet

En lørdag uten godis synes jeg er for lite......jeg synes fortsatt at dere skal spise det godiset han skulle ha til bursdagen sin. Er faktisk mulig å overleve en bursdag uten godis....hallo......masse oppdelt frukt kan gjøre samme susen!!!!! Blir sikkert kake og gele og pølser osv, tror dere virkelig noen savner godis da??? Synes ikke det er verdens undergang, og tror ikke han vil bli mobbet for noe sånt. Måte på da!!!

Skrevet

MÅ bare svare..

Håper virkelig ikke at du bruker bursdagen hans som en del av denne straffen !!!! Bursdagsfeiring bør være hellig og barn bør slippe å risikere å få den dagen ødelagt SELVOM barnet har gjort noe som må få konsekvens.

Og syns også at 4 mnd uten gotteri var litt i strengeste laget, men har du sagt det allrede så må du nok være konsekvent.

Låse inne godteriet er en brukbar løsning. Og hvis du har muligheten til det så har du løsningen som hindrer at han gjentar dette.

Skrevet

Å måtte stå foran bursdagsselskapet for å forklare gjestene at de ikke får godterier for han har spiste det opp synes jeg er horribelt ja, om han hører det igjen? 7 åringer er ikke så veldig snille...

Kommer ann på hvordan de forskjellig klassene er, men her er godterier viktig i bursdager..

Skrevet

Ikke sikkert de som skal komme i bursdagen vet at det skulle vært godterier da....tror ikke menyen blir annonsert.

Og det er vel ikke meningen at han skal stå foran de andre og si at dere ikke får godterier pga blablabla....det blir for teit!!!

Jeg visste ikke at det var så vanlig med masse godterier i barnebursdag??!!

Trodde kaka, gele, muffins, pølser el pizza holdt i lange baner. Blir vel også mye leking osv. Er vel ikke mange timene en bursdag varer.

Vel, det er i alle fall min mening om saken :o) og Det står jeg for. Da forlater jeg diskusjonen :o)

Skrevet

4mnd er greit synes jeg:) Men da må det være slik at det ikke er godteri i huset heller da... at de voksne sitter og spiser godteri å han må se på liksom:/ Men ha frukt på lørdagene feks, så kanskje dette blir til en god vane, for han og:) Tydelig at han er hekta på sukker;)

Skrevet

eeeehh.....du kan umulig mene alvor med de straffemetodene du kommer frem med her? (til HI)

for det første; jeg leser utifra innleggene dine at gutten har hatt dette problemet en stund: hvorfor i all verden har dere snopet tilgjengelig da? dere frister jo bare gutten!

for det andre; hvordan ville du ha følt deg om noen tvang deg til å stå fremfor alle gjestene i din bursdag og forklare dem at det ikke ble noe kake på dem fordi du tok en smakssprøve av kaken da den ble laget? hadde det gagnet deg på noen måte?

bruk hodet!

det er du som er forelderen her, det er du som skal oppdra, og det er du som skal sørge for at at slike feller ikke blir satt ut til sønnen din.

du setter krokfot på din egen sønn her. ikke bland andre inn i straffen hans. jeg er helt klart med på at han skal straffes, men følger deg ikke på straffemetodene.....

Skrevet

For meg ville det være galt hvis jeg hadde straffet ungen min på bursdagen.Hva vil han huske fra 7 års dagen sin da?

Passe straff ville være snopfri i 4 uker og hjelpe til å rydde rommet og bære ut boss ++

Skrevet

Synes du har fått veldig mange rigide og fryktelig strenge svar. Dette kaller jeg å overreagere, selvom dette tydeligvis har vært et problem for dere en stund.

Dere kan ikke mene at gutten skal straffes for dette over tid!!?? Reaksjonen skal komme med en gang, bestem dere for en straff - feks en lørdag eller en uke uten snop og snakk med gutten om det - men la det bli med èn samtale, ikke ti! Å terpe og gnage på dette vil bare gjøre vondt verre!

Å la gutten fortelle dette til gjestene i bursdagen sin, syns jeg er direkte ondskapsfullt - skam dere, som kan finne på noe så utspekulert!

Håper det bare var tankeløshet som lå bak...

Og så må dere gjøre som en over her sa: Ikke ha snop i huset som kan friste en liten som er glad i søtsaker. Kjøp godteri når dere skal ha det, og spis det opp. Må dere ha noe selv om kvelden, så gjem det og ikke la ungene se det.

Skrevet

Straff? Et par lørdager uten snop, men da kan ikke dere andre spise heller. Og så må han gjøre noen tjenester for dere hver dag i noen dager før han er ferdig. 4 måneder er altfor lenge. Og lås det dere må eller prøv å la vær å ha det i huset.

Et annet tips, spar på alt han spiser opp. Papirene altså. Ha en samtale (ikke kjeft eller straff), hvor dere prater om hva som er godt og hvorfor han vil så gjerne spise det han spiser.

Og du kan alltids høre med legen om å ta noen tester for å se om han mangler noe? :)

Lykke til!!

Skrevet

Synes faktisk at dere kan takke dere selv for denne situasjonen jeg!

Så lenge dere vet at han har vanskelig fro å kontrollere sitt forhold til godteri, kaker og sukker, burde dere som froeldre gå forran som et godt eksempel og ikke ha slike ting i huset - iallefall ikke i mengder.

Helt greit å lage kake til en bursdag eller kjøpe inn løsdagsgodt, men dere burde jo tenke lengre enn å ha med gutten på en tur til sverige hvor det blir hamstret godteri rett forran øynene hans!

Når det gjelder godteri, kaker og sjokoladpålegg etc, burde dere bare kjøe inn akkurat nok til den dagen det skal spises - ikke kjøp i mengder når dere vet at gutten snoker i skuffer og skap etter godteri.

Og du kan ikke frvente at en 7-åring skal skjønne at det ikke er lov til å smake dersom dere ikke har sagt det eksplisitt til han!

Personlig synes jeg mange uker uten snop er en altfor streng straff - iallefall hvis dere skal sitte rundt ham og nyte is og godteri. dersom dere alle går inn for en endring av vanene er det noe annet. Hva med en endring for hele familien??? Kun godteri og is på lørdager f.eks?

Jeg synes dere er onskapsfulle dersom dere voksne skal sitte å meske dere med is mens han må se på!

Jeg synes heller dere bør inngå en avtale om at han må betale inn "gjelden" sin for det han har spist. F,eks gå i banken sammen med han og ta ut noen av sparepengene hans. Disse kan posjoneres ut og han kan være med å handle for disse pengene noen lørdager framover. Eller dere kan inngå en avtale om at han må gjøre diverse oppgaver for å tilbakebetale; bære ut søpla, rydde, re sengene, hjelpe til med oppvasken osv.

Skrevet

hm, var mange svar her, ja, må tenke litt Takk for svar allesammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...