lillesøster skal bli storesøster Skrevet 8. juli 2007 #1 Skrevet 8. juli 2007 Vi har nettop vært på ferie sørpå, og var bl.a i Sverige og kjøpte en god posjon godterier(for 400 kr). Nå når vi kom hjem gjemte jeg posen med godter, men vet dere hva jeg fant i 7 åringens seng i morges? Alt godteret vi hadde kjøpt, dvs det var jo ikke særlig mye igjen. Av den 6 pkn med toblerone var det ca 2,5 igjen. av 1 stor og 1 liten pk snører var det ca 5 snører igjen. av et stort smarties rør var det kanskje 30 igjen. posen med bildekk var tom. Posen med biler var tom. flere poser med godter var halvtomme. Det han ikke hadde rørt var den posen med forskjellige små sjokolader og sånnt som vi hadde plukket for å ha til bursdagen hans i august, og En pose med m&m. Dette har han gjemt på rommet sitt, og spist i løpet av 2 dager. Hva synes dere er passelig straff til han? Har allerede sagt at det blir ikke lørdagsgodter på maaange uker, har sagt at siden han har spist godter for kanskje 300 kr, og får vanligvis lørdags godter for 20 kr, blir det ikke godter på 15 uker, dvs i november.
Nusseline♀♀♂ Skrevet 8. juli 2007 #2 Skrevet 8. juli 2007 Vel ikke godter på nesten 4 mnd er vel kanskje litt strengt syns jeg, men det er jo opp til dere da. Uff hadde blitt kvalm jeg av så mye godter! Utrolig hva barn orker!
silhah og emilie Skrevet 8. juli 2007 #3 Skrevet 8. juli 2007 jeg syns ikke det var så strengt jeg til en 7 åring, de må jo lære at det virkelig blir konsekvenser av slike ting. når man er 7 år så begynner man å forstå ganske så mye og gutten visste garantert at dette absolutt ikke var lov osv men det som du kunne ha gjort hadde vært å latt han gjøre småting for å "betale" tilbake godteriet han spiste opp, som å gå med søpla, rydde av middagsbordet osv ting som han ikke gjør til vanlig, det kan jo hende han gjør slike ting da men da kan du finne på noe annet:) men syns han skal være godteri løs en stund ja, gi han heller en frukt eller noe på lørdager:)
mumbo Skrevet 8. juli 2007 #4 Skrevet 8. juli 2007 Hvor lenge var dette godteriet ment å vare? Helt til november, eller blir det gjerne litt mere snopspising når dere har så mye i hus? Sånn etter at barna har lagt seg? Uansett synes jeg det blir veldig urettferdig å true med å nekte lørdagsgodt helt til november. Selv om han har fått beskjed om at det ikke var lov å spise dette godtet, så kanskje han vet at dere spiser mye godt når dere har mye i hus. Og da er det fortsatt galt av han å spise så masse, men også forståelig at han kan finne på å gjøre det.
melkekua™ Skrevet 8. juli 2007 #5 Skrevet 8. juli 2007 Å....herregud...klarte han å få plass til alt det.....?? Det godteriet som dere hadde planlagt å ha til bursdagen hans burde han kanskje ikke få til bursdagen.....kanskje litt strengt. Synes i alle fall at 15 uker er for lang straff.....kanskje 4 uker, det føles som en evighet sikkert for han. Situasjonen er litt komisk da, synes jeg ser han på vill leting etter godteriet....hehe.... Lykke til!
~Snublefot~ Skrevet 8. juli 2007 #6 Skrevet 8. juli 2007 Må si jeg synes det var en helt grei straff, jeg. Så husker han det kanskje til en annen gang... Husker foreldrene til ei venninne av meg veddet med henne og søsteren om at de ikke skulle spise godteri på et helt år. De hadde samlet opp bæreposer med godteri på slutten av året, da, og alt forsvant på få dager:p
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 8. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 8. juli 2007 Han har i tillegg spist en halv boks med sjokade her en dag, fant den under hodeputa hans, senga/puta/laknet/dyna var selvfølgelig tilgrisa... Han svarte bare at han er ikke redd oss når vi blir sint, prøvde å forklare han at det er jo ikke fordi vi blir sinte han ikke skal gjøre slikt, men fordi dette er noe man bare ikke gjør.. hva annet skal jeg si til han? Vi har funnet ut at nå skal vi låse inne alt godteri i kofferten, kodelås som han aldri finner ut. godteri innebærer også sjokoladepålegg og o'boy. Vet at lillemor aldri blir like glad i godter som broren, hun vil ikke ha syltetøy på brød engang.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 8. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 8. juli 2007 vet ikke hvor lenge det var ment å vare, har aldri vært på godtershopping i sverige før. Han hadde ikke fått beskjed om at det ikke var lov å spise godteret, men han viste at det var alles,som vi skulle spise sammen og ikke hans. Han vet heller ikke at vi spiser mer når vi har mer i huset, for vi har aldri hatt så mye godter i huset,
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 8. juli 2007 Forfatter #9 Skrevet 8. juli 2007 har tenkt på det også, ja, at han ikke får godterposer i bursdagen sin, at vi heller spiser dette godteret i stedet for det han har spist.
selfangerkjerringa Skrevet 8. juli 2007 #10 Skrevet 8. juli 2007 Å true virker tydeligvis ikke... hva med å spille på samvittigheten hans? Forklare at han har stjålet, og spist opp noe som egentlig tilhørte alle? Det er jo det han har gjort... Forslaget til ei over her med å la ham "betale" tilbake gjennom huslige plikter syns jeg også virket passende.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 8. juli 2007 Forfatter #11 Skrevet 8. juli 2007 skal se hvordan det går. Første utfordring blir i ettermiddag, da vi andre skal spise is til dessert. Ja, skal prøve å spille på samvittigheten hans også. Er så forbannet! Kjenner at det koker i meg bare han kommer å spør meg om noe i dag.
mumbo Skrevet 8. juli 2007 #12 Skrevet 8. juli 2007 Jeg kan fortsatt forstå gutten jeg. Ja, han kunne sikkert visst bedre hvis han hadde tenkt seg om, men impulskontrollen er sikkert ikke helt på topp når man er 7 år. Reglene for hva som er lov og ikke må læres inn. Uskrevne regler som at godterispising er lov når alle gjør det samtidig er ingen selvfølge for barn, jeg synes ikke du kan reagere så strengt når det ikke er tydelig forklart. Derfor ville jeg ikke reagere så strengt første gang noe sånt skjer. Hvis gutten stadig gjør noe liknende så må konsekvensen bli strengere. Første gang noe sånt skjer så tror jeg faktisk bare jeg ville forklart at det ikke var greit. Det var meningen dere skulle dele på det, og nå blir det ingenting på dere andre fordi han har spist det opp. Da forstår han sikkert at det var dumt.
manonym Skrevet 8. juli 2007 #13 Skrevet 8. juli 2007 Synst litt synd på gutten jeg da..=) Er selv ekstremt glad i snop o.l. (derav nicket;)), så synst ikke han bør være uten snop så lenge. Men enig i kanskje 4 uker som en over her sa. Og å betale for det han har spist gjennom litt husarbeid hver dag i 2-3 uker kanskje? Må nå være fælt å være så godterisyk som han er, at han spiser en halv nugatti boks... Synst nå ikke det er noe poeng i å gi han kjempe dårlig samvittighet med vilje. Jeg ville heller satt meg ned sammen med han (både far og mor), forklart saklig at det han har gjort er galt, og hvorfor. Og samtidig fortelle hva "straffen" blir. Tror det vil funke mer, at han må lære å ta ansvar for handlingene sine.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 8. juli 2007 Forfatter #14 Skrevet 8. juli 2007 men det er ikke første gangen. Er rett som det er jeg finner godter jeg har gjemt til spesielle anledninger under hodeputa hans, eller finner tompapiret under senga hans.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 8. juli 2007 Forfatter #15 Skrevet 8. juli 2007 men vi har gjort det, satt oss ned å pratet med han, han har sagt unnskyld, og det har sett ut som han angrer seg, men alikevel gjør han det igjen. Tro om det går ann å gi kromtabletter til han eller noe.(skal jo redusere søtsuget)
klg,2 boys now:) Skrevet 8. juli 2007 #16 Skrevet 8. juli 2007 huff kjenner meg igjen her gitt..gjorde noe av det sammen da jeg var på samme alder,ikke på lang nær så mye da men uansett.. husker jeg måtte si til hele familien at det var jeg som hadde spist opp alt så de ikke fikk noe..var å flau jeg trodde jeg skulle dø..mamma sa jeg måtte gjør husarbeid for å betale for meg.shina hele huset jeg vaska hele helgen..men jeg hadde så dårlig samvittighet at jeg kjenner jeg husker følelsen enda..men jeg er også en kjempe gotterioman,derfor ble fristelsen for stor.husker mamma snakket nesten ikke til meg den helgen,det var d verste å bli oversett..men alle er vi forskjellige.var mye verre straff for meg det enn å gå mange uker uten gotteri.kommer jo veldig ann på hvordan din sønn er da.
manonym Skrevet 8. juli 2007 #17 Skrevet 8. juli 2007 Tror nå det blir litt drastisk (med mindre han er overvektig og trenger det pga det da..). Men dere kunne jo prøvd å spise litt sunnere i helgene? Sette et eksempel liksom. Kjøpe inn mye god frukt o.l. å kutte opp å ha på bordet i stedenfor snop. Men tror jeg også ville vurdet å skaffet en lås som han ikke får opp om vi hadde hatt det samme problemet.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 8. juli 2007 Forfatter #18 Skrevet 8. juli 2007 han er en unge som krever oppmerksomhet, og får han det ikke maser han til han får det. Hadde kanskje hjulpet at han måtte si det til hele familien om han ikke var eldst, men det er han jo, og lillesøstra bryr seg jo ikke så mye om hva han sier uansett(hun er jo bare 20 mnd) og vi voksne vet det jo. Men hjelper kanskje om han må si det til alle vennene når han har bursdag, at det blir ikke godterposer fordi han har spist opp vårt godter, men det er jo 1 hel mnd til. (han blir 7.)
klg,2 boys now:) Skrevet 8. juli 2007 #19 Skrevet 8. juli 2007 hm...vanskelig d der.du må nå ihvertfall gjør alt du kan for at han ikke maser nok å får viljen sin på dette punkte da tror jeg nok du vil få ett større problem med tiden.vet det er vanskelig,men huff ikke lett det der.du kan nå si at han må fortelle det til vennen på bursdagen se hvordan han reagere på det.. lykke til.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 8. juli 2007 Forfatter #20 Skrevet 8. juli 2007 nå har vi låst inn alt godteret + o'boyen og sjokaden i kofferten. er en este "skapet" vi har lås på. takk.
d",)~^~^~ Skrevet 8. juli 2007 #22 Skrevet 8. juli 2007 Jeg syns det høres så drastisk ut å ikke ha godteposer i bursdagen og la han forklare alle kompisene hvorfor. Da kan du risikere at han blir hengt ut for dette, barn er ganske grusomme på dette området. Hvis han har så utrolig godtetrang at han smugspiser tror jeg heller jeg ville funnet ut av hvorfor det er slik. Er det noe som plager han hjemme, på skolen, ute blant venner? Skjønner at du blir fortvilet, men jeg tror ikke at å nekte lørdagsgodt i lang tid fremover er løsningen.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 8. juli 2007 Forfatter #23 Skrevet 8. juli 2007 tok han for meg i ettermiddag og forklarte han skikkelig at nå har ikke vi det godteret vi skulle ha sammen og kose oss med sammen(han vil gjerne at vi gjør ting sammen). Han satt i en stressless, så at han ble litt flau(snudde stolen bort) og kanskje litt lei seg. Får se etterhvert hvordan vi gjør det når han har bursdag med dette godteret.
Bettybu Skrevet 8. juli 2007 #24 Skrevet 8. juli 2007 La han spise resten på 1-2-3 og se om han blir kvalm...hehe...
missinglink Skrevet 8. juli 2007 #25 Skrevet 8. juli 2007 Enig med flere her om at godterinekt er for strengt. Han er tross alt bare 7 år. Og hvis dere stadig finner papir på rommet og under puta, så synes jeg dere bør gå i dere selv og finne ut om dere kanskje er for strenge i utgangspunktet. Barn på den alderen skjønner ikke konsekvenser og det å gi han straff på den måten gjør det bare verre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå