Gjest Skrevet 5. juli 2007 #26 Skrevet 5. juli 2007 å herremin GODE gud! sier jeg også prøvekluten+♡ i magen!!!! hvem vil velge ks over vanlig fødsel om de ikke må?? Hvis det ennå ikke har gått inn: Det gjør alle vi som opplevde en litt andeledes fødsel! Det er ikke alle av oss som MÅ ta ks neste gang, men mange vil fordet- netopp fordi fødselen og evt ettertiden har vært vanskelig av forskjellige årsaker! Er det så jævla vansklig å skjønne????
prøvekluten+3små Skrevet 5. juli 2007 #27 Skrevet 5. juli 2007 jommen da MÅ du jo på en måte da! og da vil jeg tro du har en vettug grunn for det fremfor alle de som aldri har født før og ikke veit hva det går ut på,men som tror de velger den letteste utveien om de tar KS..vil tro du må si deg enig i at det alldeles ikke er smertefritt det heller,slik som mange tror!
Yrha Skrevet 5. juli 2007 #28 Skrevet 5. juli 2007 Du understreker poenget mitt, prøvekluten!! Det er visst helt greit å fortelle skrekkhistorier og være negativ om ks, fordi det er jo ikke NATURLIG! Jeg kan ikke utrykke hvor uendelig glad jeg er for at jeg fikk velge ks, etter 33 ukers ødelagt svangerskap pga fødselsangst. Om det ikke er en dans på roser, så er det uansett eneste utveien for meg.
prøvekluten+3små Skrevet 5. juli 2007 #29 Skrevet 5. juli 2007 ja,det er eneste utvei for deg,men du må da være enig i at det ikke er det for alle,og at man ikke bør få ks med engang bare fordi en aldri har født før og TROR et snitt vil gjøre mindre skade/være smertefritt??..det er jo skikkelig naiv tenkning! og det er ikke til å komme i fra at det er større fare for komplikasjoner ved et KS enn ved en vanlig fødsel..og det er statistikk,ikke skremselspropaganda på noe vis
Yrha Skrevet 5. juli 2007 #30 Skrevet 5. juli 2007 Prøvekluten: ta en titt på ks-debatten, så du får kanskje litt innsikt i hvordan de fleste sliter med valget ks/v. fødsel, for ikke å snakke om hvor vanskelig det er å faktisk få det, uansett hvilken grunn man har.
Gjest Skrevet 5. juli 2007 #31 Skrevet 5. juli 2007 For all del- hadde finnes en enkel, smertefri måte uten risiko måte å få ut ungen på, så hadde jeg jo valgt det! Men det finnes bare to muligheter- og da velger man det man tror er best. For min del er jeg overbevist om at ks er best. Utrolig mye skal gå galt for at det skal bli værre en sist.. Poenget er at det finnes utrolig mange grunner til ks selv om legen mener man kan føde- og det vet den gravide best selv(hvis man har født før)
prøvekluten+3små Skrevet 5. juli 2007 #32 Skrevet 5. juli 2007 tror på at det kan være et vanskelig valg for mange jeg,noe annet har jeg da heller ikke påstått..sitter jo på en måte der sjøl,men for min del så blir det ikke snakk om et eventuelt valg..må jeg så må jeg,uansett hvor enn mye jeg heller vil ha det på den vanlige måten og at det er vanskelig å få det,er i grunn bra,så blir det ikke slik som i søramerika,der det faktisk er mer vanlig å ta unger ut med KS av kosmetiske grunner..og at kvinnene er redde for ødelagt sexliv..ikke alle som hadde kommet til å hatt reelle grunner om ks var vagfritt her i norge..
prøvekluten+3små Skrevet 5. juli 2007 #33 Skrevet 5. juli 2007 ja..FOR DIN DEL..og FOR DE SOM HAR FØDT FØR men enn me alle de som IKKE har født før da..som sitter der og tror ks er den lette veien ut?? bare fordi de har lest hilstorier a la din her på nett og rett og slett er redde? syns du da det er en god grunn til å få ks?
=)mamsen=) Skrevet 5. juli 2007 #34 Skrevet 5. juli 2007 Spiller det virkelig noen rolle for deg om naboen tar ks for at hun ikke vil ødlegge sexlivet???? Herregud, jeg driter da i om alle i norge tok ks av dumme grunner, bare jeg fikk velge selv hva jeg ville. Ville aldri falle meg inn å mene noe om andres ks!
prøvekluten+3små Skrevet 5. juli 2007 #35 Skrevet 5. juli 2007 hahhha,nei de om det,for ALL del! men jeg må da vel få lov å si min mening! og at dette ikke er noe JEG ville gjort om jeg ikke absolutt måtte..er det så jævla vanskelig å skjønne da?
=)mamsen=) Skrevet 5. juli 2007 #36 Skrevet 5. juli 2007 du sier jo at du synes det er bra at det skal være vanskelig å få innvilget ks!
prøvekluten+3små Skrevet 5. juli 2007 #37 Skrevet 5. juli 2007 ja,og det står jeg pÅ! tenkt over at det er en grunn for at det er vanskelig?? det er faktisk snakk om en operasjon! og operasjoner medfører alltid en viss risiko..
Yrha Skrevet 5. juli 2007 #38 Skrevet 5. juli 2007 Vag. fødsel medfører også risiko, mer for noen enn for andre. Er det ikke opp til kvinnen selv å få bestemme hva hun vil utsette kroppen sin for?
=)mamsen=) Skrevet 5. juli 2007 #39 Skrevet 5. juli 2007 Og det er jo alle klar over- men spiller det virkelig noen rolle for deg om naboen vil ta den risikoen? Så teit....
prøvekluten+3små Skrevet 5. juli 2007 #40 Skrevet 5. juli 2007 teit ja! teit at ikke jeg skal få komme med min mening på lik linje med deres! vis meg det innlegget mitt der du får inntrykk av at jeg bryr meg om hva naboen gjør.. kunne ikke brydd meg mindre hva du og dine finner på av stunts,men jeg må likevel få lov til å ha min mening på lik linje med alle andre her inne..og igjen: spør hvilken som helst jordmor om ikke ks statistisk sett er mer risikofyllt enn en normal fødsel! og tilslutt..dersom ks er så herlig og behagelig som dere vil ha det til,hvorfor får man det da ikke fritt i norge? omdet ikke innebar risiko,hvorfor er det da så strengt! tygg på den litt!
=)mamsen=) Skrevet 5. juli 2007 #41 Skrevet 5. juli 2007 Ja, jeg synes det er teit at du mener at det skal være vanskelig å få ks. Da legger du deg jo oppi "hva naboen gjør" Ja, det er risikofylt med ks- det er også risikofylt med vaginalt. og ingen yrkesgrupper tar så mye ks som jordmødre! Tygg på den du!! Jordmødre ser stadig hvordan det går med både ks og vaginalt- så hvorfor er det så mange jordmødre som velger ks?? Hmmm... noe å tenke på!
Yrha Skrevet 5. juli 2007 #42 Skrevet 5. juli 2007 Statistikken medregner hastesnitt og planlagt snitt sett under ett, så dette er uansett lite relevant. Restriksjonene på KS har mye med økonomi å gjøre. Sykehusene vil at flest mulig kvinner føder vanlig for å spare penger. Jeg sier ikke at dette er den eneste grunnen, men den er vesentlig. Tror nok du provoserer litt ekstra mye, prøvekluten, når du sier at det er BRA at vi ikke får bestemme selv over våre egne kropper. Men desverre må man nok oppleve en traumatisk fødsel selv før man får et litt mer liberalt syn på ks.
prøvekluten+3små Skrevet 5. juli 2007 #43 Skrevet 5. juli 2007 ikke egentli så mye å tenke på nei,jordmødre tar ingen ks,men de KIRURGENE som gjør det,gjør det i de tilfellene der dette vil være det beste for pasienten...og om du ditt fehue hever øynene og leser over resten her oppe såvil du se at "naboens ks" (hvor nå enn du leser henne at jeg er så interessert i) driter jeg i,men at jeg selv kanskje blir nødt til å ha et..og da er det klart jeg skal legge meg borti med mine meninger!!!
Nr. 2 . Mor til 2 søte sneller Skrevet 5. juli 2007 #44 Skrevet 5. juli 2007 Signerer. Har født begge mine vaginalt. Kunne fått KS på siste, men valgte å føde "normalt". Alle har forskjellig opplevelse ved fødsel. Ingen kan si hva som er beste for andre. DET må enn velge selv. Og ingen skal dømme andres valg!!!
Yrha Skrevet 5. juli 2007 #45 Skrevet 5. juli 2007 eeeh...lilledrue mente at jordmødre tar KS SELV mye oftere enn andre fødende. Dette gjelder også for leger og konene til mannlige leger!!
prøvekluten+3små Skrevet 5. juli 2007 #46 Skrevet 5. juli 2007 og da får jeg nok bare provosere,men det er min mening..og det betyr ikke at ikke jeg har et liberalt syn på KS...KS for de som trenger det mest og har vettuge grunner...men ikke for alle,og ikke for de som bare tror det er den lette veien ut,uten å ha noen grunn bak det..
Yrha Skrevet 5. juli 2007 #47 Skrevet 5. juli 2007 Okey, da trenger vi jo ikke å diskutere mer, fordi det er så og si ingen som får ks fordi de tror de er en lett utvei. Man må nok ha en bedre grunn til det. Poenget mitt er: hvem skal avgjøre hva som er en 'god nok' grunn? Derfor mener jeg at kvinner bør få avgjøre dette selv i større grad.
=)mamsen=) Skrevet 5. juli 2007 #50 Skrevet 5. juli 2007 prøvekluten Les litt mellom linjene da! "naboen" er et psynonym for "alle andre" (så jeg snakker ikke om din nabo direkte) Hehe... makan til brødhue! Og ja kirurgene tar ks- PÅ JORDMØDRENE. Får da være måte på- å få det inn med tskje!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå