Gå til innhold

Til dere som skryter KS opp i skyene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det faktisk er veldig dårlig gjort å dømme vaginal fødsel nord og ned på en side som denne.

Det inntrykket jeg sitter igjen med etter å har lest tråden lengre nede (vaginal vs KS) er at dere mener at de som er førstegangsfødende og vil velge vaginal fødsel gjør det kun fordi vi er naive og ikke vet bedre!

Det høres ut som om dere mener at alle burde velge KS, basert på deres egne negative fødselsopplevelser.

Nå har jeg verken fødselsangst eller er spesielt bekymret for egen forestående fødsel ( vil føde mine tvillinger vaginalt, tenk det!) men det finnes mange her inne som er bekymret og nervøse!

Her i Norge får man ikke velge selv, lege avgjør om man får KS eller ikke, og da er det dårlig gjort av dere å male et så svart bilde av vaginale fødsler!

Ble bare litt provosert av tråden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Signerer denne....

Slike tråder er med på å gjøre folk redde for vaginal fødsel..

Skrevet

er enig med deg .... syns det er helt utrolig at det blir så mye fokus på ks.. ks er der for de som trenger det .. uten noen spesiell grunn, så burde det da ikke tenkes på annet enn og føde vanlig ?? jeg har ikke født før, og kan ikke svare på noe konkret.. men selv om jeg ikke vet hva jeg må gjennom eller noe, så er det for min del ikke noe spørsmål om noe annet enn vanlig fødsel, så sant det ikke skjer noe spesielt.

Skrevet

Må sei eg blei øveraska øve kor monge so faktisk heller vil ha KS.

Eg har prøvd begge deler, greit nok mitt ks var sånn hastesnitt. Så det kan vel kansje ikkje sammenlignes. Men en ting er sikkert, eg krysse alt so kan kryssast for at eg ska få lov å fø sjøl denne gangen =)

Skrevet

Denne skriver jeg under på ihvertfall!

Jeg hadde akutt ks sist og jeg håper jeg aldri må ta ks igjen..vil mye heller føde,det er jo det som er naturlig!jeg er livredd for at det blir ks neste gang også,syns ikke det var noe greit i det hele tatt...Jeg har jo ikke født vaginalt men jeg skjønner at det er vondt og at man kan revne og alt det der,men sånn har det jo vært siden tidenes morgen og det er det som er naturlig..Min mening ihvertfall

Skrevet

Er helt enig jeg også.

Skrevet

Jeg hadde en tung og lang fødsel.

Vi høre i ettertid at det var en veldig hard fødsel.

Men jeg ville ikke byttet det ut med KS uansett!!!!!

Etter fødselen lå jeg på rom med en som hadde tatt KS.

Jeg var oppe å gikk noen timer etter min fødsel mens hun greide ikke å komme seg opp av sengen for egen hjelp før nesten to dager etter på.

Selvfølgelig er det stor forskjell på alle vaginale fødsler og alle KS, men det er faktisk større fare for komplikasjoner for barn og mor etter et KS!!

Men om du synes din vanlige vaginale fødsel blir for hard så finnes det så mange bra smertelindringer!! Hadde selv veldig god erfaring med epidural i slutten av min 48 timer lange fødsel.

Vist noen tenker på å få KS siden det hørset så mye mere lettvidt ut så les i det minste mye om det og snakk med lege/jordmor om hva det egentlig vil si.

KS er ingen dans på roser!

Skrevet

Så det er greit å dømme KS nord og ned da??

Alle snakker jo om egne erfaringer og jeg skulle faktisk ha ønsket at noen kunne ha fortalt meg litt mer om hvor mange det ikke gikk så greit for under fødselen.

Jeg trodde nemlig det var super skjeldent at noe gikk galt og at det selvfølgelig ikke kunne skje meg som hadde et normalt svangerskap!

Hadde jeg vært litt mer opplyst så kanskje det ikke hadde blitt et så stort sjokk som det ble når tarm og hele hellvete gikk rett vest!

Da trodde jeg at jeg så å si var den eneste i hele verden omtrent som det hadde skjedd med.

Takk for at jeg nå vet at jeg ikke er den eneste som driter i buksa og at KS er et alternativ!

Skrevet

Hadde jeg bare kunne ha visst det litt før......

Skrevet

Ja men unnskyld meg,det hører vel heller til sjeldenheten at "tarm og alt går rett vest? Syns ikke du skal skremme førstegangere med slikt...jeg og andre her sier bare våre meninger og erfaringer om ks, syns ikke det var noe deilig å ligge å blø ut hele senga i 2 dager og ikke kunne løfte opp jenta mi når ho skreik...vil heller ha vondt i musa ei stund enn å ikke kunne være oppegående i det hele tatt.(jeg er øm enda i såret 7 mnd etter) Men dette er jo veldig indiv. Skjønner jo at du ønsker ks,det hadde nok jeg og i din situasjon...men folk sier jo bare meningene sine,er jeg bekymret for fødsel eller barnet mitt sitt ve og vel ber jeg også om ks.Men jeg håper jeg kan føde vanlig neste gang..

Skrevet

Med tarm greiene du sa,mente du at du dreit på deg under fødsel? I såfall...hvis du vil ta ks pga det?..da må jeg nesten himle litt med øynene altså...

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Jaja...jeg kunne sikkert ha starta en tråd om alle de som skryter vaginal fødsel opp i skyene, og som maler et svart bilde av ks! Det finnes jo mange av dem med skrekkeksempler på KS som mener at alle bør velge vaginal fødsel nettopp basert på deres egne negative fødselsopplevelser!

Dere må da skjønne at vi alle har vår egen oppfatning av vaginal fødsel og ks, og de som ikke er førstegangsfødende har sine egne opplevelser ang det. Noen revner fra A til Å, noen får mye smerter i ks-såret, noen revner ikke en dritt, og noen får ingen smerter i ks-såret...noen har opplevd alle tingene, noen har opplevd bare noen av dem. Noen har opplevd hastekeisersnitt, katastoresnitt og planlagt ks. Noen har opplevd vaginal fødsel med ingen hjelpemidler, noen med epidural, noen med vakum, og noen har født i vann.

Går dere faktisk inn på fødselsangstforumet så finner dere eksempler på anonyme som kommer inn dit for å hetse med de som vil heller ha ks enn vaginal fødsel, så orker dere ikke at folk skryter KS opp i skyene så kan dere jo dra inn dit og lese.

Skrevet

Jeg oppfatta det slik at tarmene blei ødelagde etter fødsel, og derfor har hun ikke kontroll over avføringen sin nå...

Skrevet

Takler ikke folk som sitter å prater dritt om fødsel når de ikke har opplevd en! å mene at ks er en bra ting er helt ok! men ikke alle synes det!

Fint at dere har vellykkede ks! men hold kjeft om hvor forbanna dum man er som velger vaginal fødsel! "du kommer til å revne så jævlig,at du vil" hold kjeft sier jeg bare! Hvordan vet du hvordan fødselen vil forløpe seg....

Og hva er det med de som mener sexlivet er ødelagt for alltid etter en vaginal fødsel! det kaller jeg mangel på visdom rett og slett!

Skrevet

Men da må da finnes de som ikke takler å høre folk snakke dritt om KS,- er jo helt supert for dere som ikke har angst for vaginal fødsel at dere ikke må slite dere igjennom hele svangerskapet for å få innvilga KS, bare for å ende opp med en eller annen idiotisk lege på Haukeland som sier at NEI, selv om du har blitt utsatt for seksuelt misbruk så MÅ du føde vaginalt!

Det er faktisk ikke slik at en ofte må velge mellom to "onder"...for mange er ikke KS så stor redning, men tanken på vaginal fødsel er bare tortur, og derfor er KS greiere...så da er det jo ille å stadig høre "du kan jo ikke gå i mange uker etterpå" og "en har jo vondt i arret i mange år etterå" AKKURAT som det er like ille for vaginalt fødende å høre "du kommer til å revne så jævlig".

Er på tide at vi støtter hverandre BÅDE når det gjelder KS og vagnial fødsel i stedet for å bare skape en strid mellom disse.

Skrevet

Jeg er helt enig! er ikke en av disse som er "best" ks trengs for noen! og de skal man støtte synes jeg. Og de som har ks kan støtte de som faktisk vil ha en vaginal fødsel! da sitter man ikke å prater dritt om fødsel fordi man selv har hatt ks! man sitter heller ikke å snakker dritt om ks om man har hatt en fin vaginal fødsel!

Man går jo bare rundt å skremmer hverandre! vær litt greie da!

Skrevet

*Vi vil bli 4*

"Du skjønner at jeg vil ha KS" men jeg får bare ikke si det høyt!!!

makan altså. Jeg snakker selvfølgelig om egne erfaringer på lik linje som alle andre! Og jeg har aldri sagt at førstegangsfødene er dumme som velger vaginalfødsel.

Jeg snakker om min egen erfaring og at for meg er KS som å komme til himmelen!

Og ikke alle får bare "litt vondt i musa" etterpå som du sier. Er plaget fortsatt der nede( 5 mnd siden)

Og til siste spørsmålet ditt:

Nei jeg dreit ikke under fødsel (tror jeg da..) men driter stadig i ettertid og skal reopereres...

Så bare "himl med øynene" du

Skrevet

Har litt inntrykk av at det er mye mer akseptert å servere skrekk-historier om ks enn om vaginal fødsel. Og hvis man forsvarer ks blir man sett på som litt naiv, kanskje, siden det ikke er like naturlig som v. fødsel..

Kan sammenlignes med tykk-tynn fenomenet: det er lov å kommentere hvor sinnsykt tynn en person er (selv om de ikke vil være det selv), men nåde den som kommenterer vekta til en overvektig person.

Skrevet

Og som du sier at det "hører til skjeldenheten" at tarmen revner....-

så hører det også til skjeldenheten at det blir komplikasjoner med KS også- så er det sagt!

Skrevet

Har ikke fulgt med på diskusjonen, men jeg er enig i deg. Jeg hadde planlagt KS med nr. 1 pga. seteleie og hadde en veldig fin opplevelse. Men jeg håper nå at nr. 2 ligger riktig vei slik at jeg kan kan føde normalt denne gangen. Da jeg lå på barsel ble jeg kjent med en som hadde født tivllingene sine vaginalt og hun var veldig fornøyd.

Skrevet

Jeg hadde Vaginal fødsel sist. Det var, jeg tøyser ikke,helt forferdelig vondt da dumme meg takket nei til alt av smertelindring :/

MEN, samme kveld som meg var det en annen jente på Sykehuset som tok planlagt KS. Vi ble sittende å prate ved frokostene i dagene som fulgte, smertene hun hadde etter åpningen var helt forferdelige. Ved dag 4 var jeg klar til å dra hjem, da var jeg litt øm og sår,men sammenlignet med henne var jeg i topp form.

Hun tok KS fordi den første fødselen var veldig vond for henne,og mente hun skulle slippe billigere unna med KS. Hun sa følgende første gang jeg traff på henne ved frokosten :" Fy faen at det skal gå ann å ha så vondt etter KS" - de skal ha en til,vet ikke om de har fått den enda..men neste gang var det vanlig fødsel uten tvil,hun skulle heller forsikre seg om at hun fikk Epidural.

Men så er det slik at vi alle er forskjellige igjen da. Uansett,jeg mener at KS er en løsning man tar når vaginal fødsel ikke går av en eller annen grunn.

Skrevet

Med nr 1 hadde jeg 9 timer vanlig fødsel før det ble akutt ks..

når jeg venter jenta i des så blir det planlagt ks og er kjempe glad for det......

Skrevet

Jeg mener så lenge det er forsvarlig å gjennomføre en vaginal fødsel så er det til det beste for mor og barn!!!

Håper jeg får føde mine tvillinger vaginalt :o)

Skrevet

å herremin GODE gud! hvem vil velge ks over vanlig fødsel om de ikke må?? det er jo en operasjon,og vil tro man har mer vondt etterpå av den enn en vanlig fødsel!

og til alle dere som har kikka på forferdelige historier. drit litt i dem:o) ingen fødsler er like,og det en annen opplever som forferdelig trenger jo ikke være det samme som du vil oppleve!

er opptatt av å IKKE svartmale jeg..ikke synes jeg det var noe å svartmale heller..da hadde jeg vel ikke frivilli sittet her med nr tre under ribbeina.

min opplevelse av fødsel er,at det faktisk ikke var så ille som jeg først hadde trodd...blei faktisk positivt overraska over at den delen jeg trodde skulle være den verste,faktisk ikke er så ille(utdrivningsfasen)

ikke hadde jeg det veldig vondt etterpå heller..nå sist satt jeg fint på en hard barkrakk dagen etter lillemann kom ut,og etter ei og ei halv uke,så var det som om han aldri kom ut den veien..det kan man neppe si om et keisersnitt..har ei venninne som sliter den dag i dag(5 år etter) med sitt KS

sjøl er jeg skittredd for et evt keisersnitt,og gruer meg som en hund til den dagen i august avgjørelsen blir tatt..har foranliggende morkake,så om ikke denne har flytta seg betraktelig så er det ingen annen utvei.heldigvis sier de at det er veldig vanlig at den flytter på seg da,så krysser fingra:o)

og tilslutt..KS er jo ikke akkurat smertefritt det heller da..tenk på den sprøyta de setter i ryggen på en som bedøvelse da??bare den er nok til å freake meg ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...