Anonym bruker Skrevet 3. juli 2007 #26 Skrevet 3. juli 2007 Må bare si meg enig med innlegget over. Vi bor faktisk i NORGE og tilgangen på mat og vitaminer osv. har aldri vært større. Og hvem er det som har mest glede av denne kosen? Er det moren eller barnet? Får barnet psykiske problemer ved at man slutter etter ett år??
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2007 #27 Skrevet 3. juli 2007 Får barnet psykiske problemer hvis man IKKE slytter etter et år?
Bdancer Skrevet 8. juli 2007 #29 Skrevet 8. juli 2007 Synes det er greit med amming - så lenge det ikke er på barnets premisser. Synes moren skal kunne si "nei, ikke nå". Et barn på 2 år bør sove natten igjennom. Faren (hvis han er tilstede) bør gå til henne i stedenfor - der er det ikke noe pupp å hente.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2007 #31 Skrevet 8. juli 2007 DET ER JÆVLIG KVALMT!!!! Grøsser når jeg ser det... ÆSJ
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2007 #32 Skrevet 8. juli 2007 Disse innleggene her beviser vel nettopp at ammehysteriet i Norge egentlig mest går ut på at mange er hysteriske etter å bestemme at andre må slutte å amme straks barnet er ett år, helst før... Så antiammehysteri er kanskje et bedre ord? Har aldri hørt noen si at det er ekkelt å gi barn melk på flaske eller kopp, men å si at det er ekkelt å amme er helt akseptert...
Adriansmor med tulla Skrevet 8. juli 2007 #33 Skrevet 8. juli 2007 Blir sjokkert over mødre som syns det er ekkelt å amme... hva er ekkelt med d???
Krokodillemor Skrevet 8. juli 2007 #34 Skrevet 8. juli 2007 Man blir uglesett om man ikke ammer og man blir uglesett om man ammer for lenge. La henne amme datteren så lenge hun og datteren ønsker, men siden hun er gravid på nytt bør de vel begynne med avvenningen.
Gjest Skrevet 8. juli 2007 #35 Skrevet 8. juli 2007 Amme en 2 åring? nei takk! og ivertfall ikke om natten! på meg virker det som det har blitt en vane (uvane) for denne moren å la datteren få viljen sin om natten. Jeg er førstegangs, men her blir det ikke aktuelt å amme en 2 åring!
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2007 #36 Skrevet 8. juli 2007 Nei uff, er hun gravid igjen! Hva er det hun tenker på? Man får da ikke mer enn et barn gjør man vel? I hvert fall ikke hvis man er så frekk at man ammer lenger enn det antiammepolitiet her inne har bestemt at er lov. (Grensa går vel ved 10-12 måneder er det ikke sånn? Men helst bør man gi morsmelkerstatning helt eller delvis helt fra fødselen av for å være "godkjent mor" her inne har jeg inntrykk av)
Audacious Angel Skrevet 9. juli 2007 #37 Skrevet 9. juli 2007 Det er ikke ekkelt å amme, men jeg er enig med mange her at når ungen blir så gammel at den krever da er det stopp. Mannen min har en tante som er atpåklatt i familien, og som da derfor har to små gutter nå. Det er to år mellom dem og hun hadde faktisk sluttet å amme den eldste da den nye kom, men da ble det vanskelig for eldste menn ville også være baby... Vi satt i hagen en sommer dag og hun skulle da amme den minste som da var ca 8 mnd da den eldste kom og krevde pupp.. han røsket opp trøyen hennes og dro til seg puppen ville helst dytte vekk den lille. Det synes jeg var litt drøyt.... Når ungene er gamle nok til å kreve på den måten da må det være slutt. Jeg er også litt i den tanken at puppen er mat, ikke kos. Det er ikke puppen ungene skal få når de er lei seg!
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2007 #38 Skrevet 9. juli 2007 Mange refererer til WHO anbefalingen. Husk da at de har veldig mange medlemsland, altså World Health. Norge representerer ikke et gjennomsnittet av disse landene. At de da går ut med en generell anbefaling om amming handler om å snakke til alle de landene som har høy barnedødelighet og problemer som sult, medisinmangel og epedemier. I den sammenheng er det fornuftig av WHO og gå ut å anbefale kvinner å amme til barnet er 3 år. Men å bruke det som fasit her i Norge blir noe skjevt. Vi ville feks ikke bruke BNP eller fattigdomsgrenser fra andre land på norske forhold. Amm i vei for min del, men si ikke at norske barn trenger dette for en god helse. Og vær så snill, for barnas del; vær litt kritiske til hvem sitt behov dere fyller. Mor eller barn?
Bdancer Skrevet 9. juli 2007 #39 Skrevet 9. juli 2007 Jeg skjønner heller ikke at noen kan synes det er ekkelt. Har faktisk møtt ei som var gravid og som ikke skulle amme sitt nyfødte barn fordi puppene var noe seksuelt og tilhørte kjæresten hennes. Hun har missforstått puppenes oppgave! Men om man vil gi barnet morsmelk til det er 2 år (anbefalt) av helsemessige årsaker, går det jo ann å pumpe ut og gi i kopp.
Tobias og Robin Skrevet 11. juli 2007 #40 Skrevet 11. juli 2007 jeg ammet min sønn til han var ca 11 mnd. Han bygynnte da å vise liten interesse i puppen, og da fant jeg ut at det var greit å slutte. Jeg mener personlig at alle ammer så lenge de vil, men er også enig at man bør ta hensyn til hvem av partene som faktisk er pådriveren for at ammingen skal fortsette...synes at en to åring egentlig er klar for å drikke på egen hånd... Hvis da mor vil at han/hun skal drikke morsmelk, er det ok å gi fra kopp....
mamma`n til nurk Skrevet 12. juli 2007 #41 Skrevet 12. juli 2007 Personlig ville jeg vel tro at når barnet får tenner, er det ikke så veldig fristende å stikke en pupp i kjeften på`n,,,,
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2007 #42 Skrevet 13. juli 2007 Jeg lurer egentlig på hvordan det med amming som "kos" kan være et BEHOV fra mors side??? Hvis jeg har et behov for kos så kommer jeg ikke til å legge ungen min til puppen liksom!! Jeg kommer til å prøve å amme som best jeg kan, men funker det dårlig for enten baby eller meg, så går jeg over til morsmelkerstatning eller brystpumpe. Ingen dårlig samvittighet pga det. De som syns amming er ekkelt, kan jeg forstå på den måten at ammingen går over fra å i hovedsak dreie seg om mating, til såkalt kos.. Unger som henger i puppen bare for kosens skyld, syns jeg blir ekkelt selv.. Og enda verre er det når ungen har passert 1 år...!
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2007 #43 Skrevet 15. juli 2007 syns man burde amme til ungen blir 2år jeg.samtidig med annen mat såklart... det er d beste. er jo ikke så sinnsykt herlig å føde heller da,å presse en baby ut av rompa,fordi d er best fordi d da blir utsatt for tarmbakterien din...men d er d beste! å desuten,d er veldig viktig og amme foreksempel et barn som plages med astma eller allergi så tidlig lenge for barnets skyld.. så syns d er utrolig barnslig og umodent og komme med"iiisjjj så ekkelt" trodde d var voksne her inne jeg.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2007 #44 Skrevet 15. juli 2007 Nei, selvfølgelig, da barnet mitt begynte å få tenner mens han fortsatt ble fullammet (var knapt seks måneder da de første kom) bråsluttet jeg selvfølgelig å amme. Lar da heller ungen sulte enn å gjøre noe som noen damer her inne kunne oppfatte som ekkelt eller dumt...
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 16. juli 2007 #45 Skrevet 16. juli 2007 Er det mulig?? *klaskepanna* For en latterlig tråd!? Ja, ikke alle innleggene, men dog... Skulle tro dette var en diskusjon inne på "deiligst.no", ikke inne på et nettsted som er dannet for kommende mødre, for makan til umodne holdninger! Enhver vil sitt eget barn best. Å amme er å gi barnet livsviktig næring den første tiden. Om en velger å amme helt frem til barnet fyller 2 år, ja da velger en også å gi barnet muligheten til å få et ekstra påfyll av styrket immunforsvar. Dustekommentarenher oppe om at "det holder å amme i 6 mnd, da er immunforsvaret fyllt opp" vitner om en heller laber viten. Poenget er at vi f.eks. en familie utsettes for stadig nye bakterier. Om barnet ammes også etter ett år, vil morsmelken inneholde stoffer som gjør barnet desto mer motstandsdyktig for nettopp de aktuelle baktierene som florerer akkurat da. Greit å ha med seg f.eks. gjennom første barnehageår. Regner med at alle forstår at barn over ett år selvsgat får morsmelk som supplement til vanlig, norsk kost... Videre er det på grensen til skremmende hvordan enkelte kan finne amming av barn over året EKKELT. Det vitner vel heller om følelsesmessige problemer hos den som finner det frastøtende! Da bør en vel ikke la disse følelsene gå ut over dem som vil det beste for sitt barn, men kanskje heller vurdere psykolog.... Det finnes ikke mange mødre til barn rundt 2 år som ammer sine små i full offentlighet. Men regner med at tanken er frastøtende, også hva angår det som skjer rundt om i de 1000 hjem? Alle mødre som har brukt brystpumpe over lengre perioder, vet også at det er langt mer arbeidsomt enn å bare legge ungen til brystet. Så forslaget om å pumpe over i kopp, ja, det blir bare for dumt.... Til sist velger jeg å anta at de syrlige innleggene som kommer angående amming av litt eldre unger, bunner i en av følgende årsaker: * De kommer muligens fra en mor som er så besatt av eget utseende, som har trodd på myten om at amming ødelegger formen på brystene (noe som ikke stemmer...) og dermed velger bort amming, og bøter på egen dårlige samvittighet ved å trykke ammende mødre ned. * Noen som har plagdes med amming, ikke fått det til, og dermed har et desperat behov for å heve seg selv, ved å trykke andre ned * Umodne, kommende mødre, som ikke aner hva amming innebærer, eller hva ekte morskjærlighet er for den saks skyld.. * Snevre damer, som bare ikke kan godta at vi ikke alle hart samme valg for våre små. Og det er jo helt greit?! Om noen velger bort å amme rett og slett for st de ikke har lyst, så er det helt greit for meg. Skal ikke dømme noen for det. Til sist: takk og lov at det finnes mange oppegående mødre, som hva som er det beste for de små, og som heller ikke tar seg nær av flåsete, uvitende kommentarer fra andre;0) Fra ei som har ammet i hhv. 6mnd, 14 mnd og (holdderefast) 2 år. Og gjør det gjerne igjen! :0)
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2007 #47 Skrevet 16. juli 2007 Du sier at "Å amme er å gi barnet livsviktig næring den første tiden.", hvilket faktisk ikke stemmer. I U-land kan det å amme være livsviktig, men ikke i Norge. At det kan være en fordel for barnet at det ammes (og merk at jeg sier "kan"), det er vel de fleste enige om, men jeg synes du overvurderer ammingens verdi noe så til de grader når du bruker begrep som "livsviktig". For all del, jeg har da ingenting imot amming, men jeg har liten og ingen sans for den pekefingermentaliteten og opphausingen som enkelte bedriver, og som ikke har annet for seg enn å gi dem som kanskje ikke kan amme dårlig samvittighet.
twoboys & a girl Skrevet 16. juli 2007 #48 Skrevet 16. juli 2007 Synes det holder å amme inntil ett år, ammet selv til gutten min i 15 mnd. Planla ikke å slutte da eller å holde på til da, det bare ble sånn. Vis de vil amme de videre så er det deres ønske og kropp. Og vis de velger å ikke amme i det hele tatt.
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 16. juli 2007 #49 Skrevet 16. juli 2007 Til anonym over her: Når jeg sier at å amme er å gi babyen livsviktig næring, så er det ikke dermed sagt at det ikke finnes alternativer? Om enn ikke riktig så gode, så likevel svært gode! Men å amme ER å gi babyen livsviktig næring! (I likhet med å gi babyen mme)
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2007 #50 Skrevet 16. juli 2007 Greit, da bruker du og jeg nevnte begrep på litt ulike måter, men jeg synes fremdeles at slike begreper, eller måten de brukes på i debatter, kan bidra til unødvendig hysteri rundt det med amming.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå